Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hyvät käytännöt / romanioppilaiden perusopetuksen tuki

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hyvät käytännöt / romanioppilaiden perusopetuksen tuki"— Esityksen transkriptio:

1 Hyvät käytännöt / romanioppilaiden perusopetuksen tuki
Malla Laiti, Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Alueellinen romaniasiain neuvottelukunta

2 31 kuntaa / 863 rom.oppilasta/ 329 koulua
Romanioppilaiden perusopetuksen tukeminen 2008 – Helsinki, Jyväskylä, Kauhajoki, Kitee, Kokkola, Kolari, Kouvola, Kurikka, Kuopio, Oulu, Savonlinna, Tampere, Turku, Vantaa 2009 – Alavus, Imatra, Karkkila, Kemijärvi, Oulunsalo, Pietarsaari, Salo, Seinäjoki, Tuusniemi, Äänekoski 2010 – Espoo, Eurajoki, Kangasniemi, Lahti, Outokumpu, Rovaniemi, Tuusula 31 kuntaa / 863 rom.oppilasta/ 329 koulua Malla Laiti, Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Alueellinen romaniasiain neuvottelukunta

3 1. Romanikodin ja koulun yhteistyö
´Malla Laiti, Etelä-Suomen aluehallintovirasto, alueellinen romaniasian neuvottelukunta 1. Romanikodin ja koulun yhteistyö Nousi ensimmäiseksi asiaksi Vanhemmat tarvitsevat tietoa muuttuneesta koulusta ja koulutuksen nivelvaiheista Arviointikeskustelut Leirit, seminaarit, vanhempain kahvilat; keskustelua koulunkäynnin tukemisesta, säännöllisyydestä, rajojen asettamisesta, vastuullisuudesta Iltakoulu; vanhemmat halusivat tietää oppiaineista Vanhempain- illat; myös erikseen rom.vanhemmille järjestettyjä Romanitaustainen koulunkäyntiavustaja Malla Laiti, Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Alueellinen romaniasiain neuvottelukunta

4 2.Oppimismahdollisuuksien edistäminen
Kotitehtäväpysäkki; - oppilaat tekevät ohjauksessa läksyjä, perehdytään säännöllisen läksyjen tekemisen välttämättömyyteen - välipala - 3 h/ vko - poissaolot vähentyivät Läksyparkki ja musiikkikerho koko perheelle; - tehdään läksyjä 1 h ja 1h musisoidaan - rom. koulunkäyntiavustaja ja musiikkiterapeutti Kaverikerho ; - esim. taidepainotteisia teemoja, retkiä, perhetapaamisia - romanioppilaat voivat ottaa mukaan myös pääväestön kavereita - luokanopettaja toimi vetäjänä Päättötodistustyöpaja Malla Laiti, Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Alueellinen romaniasiain neuvottelukunta

5 Oppilaan oppimisenhaasteet, opettaja voi ottaa huomioon esim
Oppilaan oppimisenhaasteet, opettaja voi ottaa huomioon esim. seuraavilla tavoilla ( Opetusneuvos; Leena Nissilä) Etsi oppilaan vahvuudet – vahvista niitä keskusteluissa, mutta myös luokan edessä. Älä korjaa virheitä, vaan harjoituta sitä, missä onnistutaan. Keskity olennaiseen – kukaan ei opiskele yksinomaan tulevaisuutta varten, vaan jokaisen koulupäivän olisi oltava mielekäs. Kaikkea ei tarvitse oppia – suuret linjat, peruskäsitteet ja periaatteet, kokonaiskuvan muodostuminen ja merkityksen ymmärtäminen on pääasia. Tunnista oppimisprofiili – älä anna tehtäviä, jotka näyttävät sellaisilta, ettei niistä selviä. Opeta onnistumaan, anna tukea, rohkaise, auta suunnittelemaan, opeta strategioita jne. Onnistumisen elämys luo itseluottamusta oppimiseen. Käytä monia tapoja; kuulo, näkö, kosketus jne. Joku oppii yksin, toinen yhteistyössä, joku hahmottamalla ensin kokonaisuuden, toinen yksityiskohdat. Hyväksy oppilas ihmisenä. Malla Laiti, Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Alueellinen romaniasiain neuvottelukunta

6 3.Ohjaus toiselle asteelle
Opinto-ohjaus; - jo 7. lk alkaen erityisiä kouluvalintoihin liittyviä tapaamisia Opetushenkilöstön täydennyskoulutus Romaniperheiden tukeminen lastensa ohjauksessa - keskustelullinen ja tiedollinen tuki Oppilaiden erityistuki koko yläkoulun ajan Oppilaiden tuki usein tarpeen jo alakoulussa – keskustelua aiheesta Romaniperheille yhteiset ohjauskeskustelut koululla Uratapahtumat, tutustuminen toisen asteen oppilaitoksiin ja esimerkiksi yrityksiin Ohjausta myös lukiokoulutukseen Malla Laiti, Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Alueellinen romaniasiain neuvottelukunta

7 4. Romanikielen opetuksen edistäminen
Romanikielen opetuksen tarve on ollut mahdollista tässä yhteydessä kartoittaa - v oppilasta - kaksi oppilasta riittää saamaan tuen Keskustelua romanikielen merkityksestä romanivanhempien kanssa / puolesta ja vastaan! Erillinen valtionavustus romanikielen opetukseen kunnassa - tukea voidaan käyttää kielenopetuksen kehittämiseen, esim. etäopetuksen kehittämiseen, yhteisiin kielileireihin, tehokursseihin yms. - haetaan Opetushallituksesta Alueellisen verkoston mahdollisuudet, esim. kuntien välinen yhteistyö romanikielen opetuksen kehittämisessä Romanikielen opetus; - kuullun ymmärtäminen - haastattelutehtävä rom. kieltä puhuvien kanssa - luetun ymmärtäminen; tektejä luetaan ääneen - roolinäytelmät - puheen pitäminen - laulaminen - kirjeen kirjoittaminen Malla Laiti, Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Alueellinen romaniasiain neuvottelukunta

8 5. Romanioppilaan identiteetin kehittyminen
Romanitaustainen koulunkäyntiavustaja - vahva roolimalli - kulttuurinvälittäjä - suvaitsevaisuuden konkretisoija - perheen ja koulun välillä yhteyksien luoja Kansainvälinen romanipäivä 8.4 Kerhotoiminta perheille Opettajien täydennyskoulutuspäivät Oppaat ja esitteet Kulttuuri-infot Malla Laiti, Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Alueellinen romaniasiain neuvottelukunta

9 Muutamia tyypillisiä ”suuria” päämääriä kuntien kehittämissuunnitelmissa
Romanitaustaisen koulunkäyntiavustajan palkkaaminen kunnan budjetista Kaikille romanioppilaille päättötodistukset Poissaolojen ratkaiseva vähentäminen Erityisopetukseen siirrettyjen oppilaiden määrän vähentäminen Aktiivinen yhteydenpito kaikkiin romanihuoltajiin Romanioppilaiden kiusaamisen ja nimittelyn ”nollatoleranssi”, suvaitsevaisuuden läpimurto Ei liikaa erilaisuuden korostamista koulussa! Malla Laiti, Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Alueellinen romaniasiain neuvottelukunta

10 Arvio romaniväestön määrästä eri aluehallintoviranomaisten alueella
Malla Laiti, Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Alueellinen romaniasiain neuvottelukunta

11 Romanikielen kielipesät 2009– 2009- Mikkeli Oulu Savonlinna 2010 –
Kajaani Kouvola Lahti Rovaniemi Turku (-2011) 2011– Espoo Helsinki Imatra Jyväskylä Kitee Varkaus Malla Laiti, Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Alueellinen romaniasiain neuvottelukunta

12 Yhteystiedot Romaniväestön koulutusryhmä
Erityisasiantuntija Susanna Rajala, Kehittämistoiminnan sivut osoitteessa aiden perusopetuksen tukeminen Malla Laiti, Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Alueellinen romaniasiain neuvottelukunta


Lataa ppt "Hyvät käytännöt / romanioppilaiden perusopetuksen tuki"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google