Sadun ominaispiirteitä Satujen tehtävänä on antaa toivoa!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Yo-kokelaiden tekstitaitokokeessa havaitsemat sadun piirteet
Tietopaketti Big Datasta
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Draamatehtäviä kirjallisuudesta
Satuteoria Tärkeät kirjat Sadun määritelmä Satulajit Sadun rakenne
Satuteoria Tärkeät kirjat Sadun määritelmä Satulajit Sadun rakenne Satuesimerkkejä Opetussuunnitelmat Satutukimuksesta Tärkeät kirjat Sadun määritelmä.
Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen
Novellin analyysin käsitteitä
Ohjeita animaation tekoon:
SUUNNITTELU 1. vaihe: Synopsis 2. vaihe: Treatment
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Ryhmä-dynamiikka: liittymisen ja erillisyyden vuorovaikutusta ryhmässä
Satu Kaski, PsT, urheilupsykologi (sert.)
Kirjallisuuden tulkinta, 2007
Nauru kritiikin keinona
Runo tekstitaidon kokeessa
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Kirjallisuuden tulkinta
UNESCOn maailmanperintö
PuViPe :: Osku Tervonen & Samu Liimatta :: Työhaastattelu
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
EPIIKKA Proosan analyysia
Miten meidän tulee toimia?
Satujen maailmassa Sadut ovat olleet aikaisemmin hyvinkin raakoja, ja ne oli tarkoitettu aikuisemmille lukijoille tai lasten opettaviksi pelotuksiksi.
Tarina - ikiaikainen tapa kertoa asioista!. Ihmiskunta on aina kertonut tarinoita: leirinuotioilla, satujen muodossa, elokuvissa, tv-sarjoissa, kolumneissa,
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
Sadun piirteiden erottaminen tekstitaidonkokeessa Katri Sarmavuori Turku nd Baltic Sea/15th Nordic Reading Conference.
KERTOMA- KIRJALLISUUDEN LAJI: novelli. 1. NOVELLIN JUURET  Lähtökohta suullisen kulttuurin saduissa, kaskuissa ja tarinoissa.  Länsimaisen novellin.
”Novelli on kuin lyhytelokuva”
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Proosatekstin analyysi
9lk kirja-analyysi.
II Luonnonuskonnot Pyhä, mana ja tabu
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Mitä tällä tunnilla tehdään?
Jakso II Luonnonuskonnot
Kirjallisuuden käsitteitä
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
OUTOLINTU Englanninkielinen alkuteos; Divergent |Veronica Roth | 2011 |Trilogian 1. osa.
Ykkössuunnitelma ja varasuunnitelmat
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Tutkimuksen objektiivisuus
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
KERTOJA Kirjailijan tekstiä varten luoma puhuva tai kirjoittava ääni, joka vastaa tekstin kerronnasta.
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Novellin erittelyn apuvälineitä. Mistä asioista voi tehdä havaintoja?
Novellin käsittelyä ryhmissä
UNESCOn maailmanperintö
Novellin lajeja.
Kielen kehityksen avainkohdat
Kirje, sähköposti, blogi
Fiktion keinoja fiktion kirjoittamiseen ja tutkimiseen.
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
SUUNNITELMA KIUSAAMISEN EHKÄISEMISEKSI Nilakan yhtenäiskoulussa
Arvioinnista arkipäivää
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
YDINSISÄLTÖ Luku 2 – Myytit Luku 2 – Myytit.
Auttava keskustelu
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Sadun ominaispiirteitä Satujen tehtävänä on antaa toivoa!

Satujen maailmaan  Mitä satuja sinulle on lapsena luettu? -Millaisia tyypillisiä opetuksia satuihin liittyy? -Millaisia ovat satujen hahmot? -Millaisessa miljöössä sadut tapahtuvat? -Millainen on tyypillinen sadun juoni?  Miksi satujen lukeminen kannattaa? 

Sadun ominaispiirteitä  Yleensä noudattaa melko yksinkertaista rakennemallia: aloitus, keskiosa, lopetus.  Ovat tyypillisesti melko lyhyitä, vrt. romaanit.  Useita lajeja: faabelit, taidesadut, hölmöläissadut, kansansadut jne.  Sisältää tavallisesti huippukohdan/käännekohdan tai useitakin.  On juoneltaan selkeä. Tapahtumat saatetaan päätökseen, ns. suljettu lopetus.  Juonessa usein peruskaavana lähteminen, matka, rikkomus, hyvän ja pahan taistelu, koettelemukset, selviytyminen jne.  Sadun alussa on jokin konflikti, ongelma, jota lähdetään selvittämään.  Perinteinen aloitusfraasi: ”Olipa kerran”.  Etenee yleensä imperfektissä, mennessä aikamuodossa.

Sadun ominaispiirteitä  Tapahtumapaikaltaan usein nimeämätön ”yleinen”. Miljöökuvaus ei ole kovin keskeistä, voi liittyä symboliikkaa: vaarallinen metsä, läpipääsemätön ruusupensaikko.  Tapahtuma-aikakin on usein epämääräinen, jossakin kaukana menneisyydessä.  Jokin tilanne tai asia (motiivi) toistuu, tärkeää tulkinnan kannalta.  Etenee yleensä suoraviivaisesti ja kronologisesti, ei pysähdy tarkentamaan, kuvailemaan. Yleisin kerrontamuoto on suora tapahtumisen kerronta, myös dialogia käytetään.  Tyylikeinoina vastakkainasettelu, liioittelu, kärjistäminen.

Sadun ominaispiirteitä  Sisältää symboliikkaa ja voidaan tulita usein allegorisesti eli vertauskuvallisesti.  Yliluonnolliset tapahtumat, ihmeet.  Henkilöhahmot edustavat tyyppihenkilöitä, joilla ei välttämättä ole edes nimeä. Henkilöt voivat olla myös eläinhahmoja.  Hahmoilla voi olla yliluonnollisia kykyjä, samoin voi tapahtua jotakin taianomaista.  Hahmoilla on rooleja: sankari, roisto, auttaja, liikkeelle lähettäjä, autettava, autettu, ylempi voima jne.  Hyödyntää hahmojen vastakohtaisuutta.  Opettava, kasvattava tarkoitus. Tuo esille yhteisön hyvinä pitämiä arvoja.  Yleensä onnellinen loppu ja moraalinen opetus.  Antavat lukijalleen toivoa paremmasta, ovat usein kasvutarinoita.

Satujen kuuluisa tutkija, psykologi Bruno Bettelheim "Mitä enemmän yritin ymmärtää, miksi juuri vanhat kansansadut niin suuresti rikastavat lapsen sisäistä elämää, sitä selvemmin oivalsin, että sadut paljon syvemmässä mielessä kuin mikään muu lukemisaineisto lähtevät siltä tasolta, missä lapsi itse psykologisesti ja emotionaalisesti on. Ne puhuvat hänen vaikeista sisäisistä paineistaan tavalla, jonka lapsi piilotajuisesti tajuaa, ja tarjoavat - kasvamiseen liittyviä erittäin vaikeita sisäisiä taisteluita vähättelemättä - esimerkkejä sekä tilapäisistä että pysyvistä ratkaisuista lasta painostaviin ongelmiin."

Saduista sanottua  Tutki, mitä lastenkirjailijat ja sadun asiantuntijat ovat saduista sanoneet.  Valitse kaksi mielipidettä, joista olet samaa mieltä.  Valitse kaksi, joista olet eri mieltä.  Perustele. 