Työelämäyhteistyön tiedonhallinnan kehittäminen Vaiheet, työkalut ja roolit Case Sedu, Primus ja Työ tekijäänsä opettaa -hanke.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Advertisements

Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Sähkö- ja automaatiotekniikka-alan perustutkinto.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
Case: PK-yritys sosiaalisen median maailmassa Liina Matveinen toimitusjohtaja Iskelmä Rex ja Oi fm.
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Opintojen ohjaus –kehittämishanke Oulun yliopiston kirjastossa Jani Sassali, informaatikko Oulun yliopiston kirjasto
Tutkimustietovaranto
Finnan käyttäjät, keitä he ovat?
Arviointi osana oppimisprosessia
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Reformi haltuun OKM.
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Asiakasosallisuuden edistäminen Kokemuksia pelillisestä kehittämisestä
HAALARIMERKKI- KOKEILU
Tulevaisuuden uutta osaamista
Työelämäosaajana OKM.
Kotihoidon asiakkaiden tyytyväisyys LLKY:n kotihoitoon
Vuosi 0 Vuosi 1 Vuosi 2 Karttalehtien ajantasaisuusluokitus
Kotiväen foorumi laatupäällikkö Marita Syrjälä
LARK 5 MERCURIAn osahanke
Tervetuloa Innokylään
Datan avaamisen ohjeistus
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Rakennusmies putosi lämpöeristenipun päältä 2,3 metriä maahan
Datan avaamisen ohjeistus
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
TOP-info Lanu osaamisala
Internetin käyttö opetuksessa
Työhönopastus ja perehdyttäminen
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
Opinnoista töihin KP OTE Hyvinvointitiimi
Mikä Kykyviisari? Maksuton työ- ja toimintakyvyn itsearviointimenetelmä työikäisille Perustuu vastajaan omaan arvioon tilanteestaan Arvioi suuntaa-antavasti.
3D-kiinteistönmuodostaminen perusteet
PDPP-työpaja Mitä tehdään?.
Osaamisperusteisuuden ja asiakaslähtöisyyden edistäminen / Ratkaisujen hakeminen kokeilutoiminnalla, ml. digitaalisuus
Nyt kannattaa toimia!.
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
THL:n tuki kehittämishankkeille
Katsaus sosiaalihuollon ammattihenkilöiden rekisteröintiin
Talous- ja henkilöstöhallinnon ja ICT-palvelukeskusten perustaminen
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Alustava suunnitelma Kanta-mittarien kehittämisestä
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Osallistu – Jäsenhankkijaryhmä Mikä on Jäsenhankkijaryhmän idea!
Kehittämispäällikkö Eija Lappalainen
Osaamisen arvioinnin ja näyttöjen järjestämisen laadunvarmistus
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Oma osaston käyttöön! Esityksen tavoitteena:
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Avoimen tuotteenhallintamalli
Massaviestinnän toimintatavan automatisointi
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Työelämäyhteistyön tiedonhallinnan kehittäminen Vaiheet, työkalut ja roolit Case Sedu, Primus ja Työ tekijäänsä opettaa -hanke

1. Nykytilan kartoitus – mitkä ovat kehittämistä vaativat kohteet? Mitä erilaisia virallisia rekistereitä on käytössä? Kuka vastaa ylläpidosta Mitkä ovat pääasialliset käyttäjäryhmät Mille alustalle tiedonhallinta on rakennettu Onko tieto hyödynnettävissä virallisiin raportteihin, markkinoinnin tueksi jne. Nykyisen toimintatavan edut ja puutteet Mitä erilaisia epävirallisia rekistereitä on käytössä? Halutaanko epävirallisesti kerätty tieto jakaa yleiseen käyttöön Jos ei, niin mistä syystä?

2. Suunnittelu - mitä tietoa halutaan dokumentoida? Mikä tieto on välttämätöntä yhteistyön kannalta, mikä kehittämisen kannalta tärkeää, mikä epäoleellista ja mikä ”kiva tietää” –tyyppistä. Erilaisia osa-alueita: Puitesopimuksen edellyttämät tiedot Työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen liittyvät tiedot Työpaikkaohjaajiin liittyvät tiedot Työpaikan ja oppilaitoksen muuhun yhteistyöhön liittyvät tiedot Mihin tieto tallennetaan?

3. Ketkä ovat tiedon käyttäjiä? Opiskelijat Työelämä Opettajat Johto ja päälliköt Markkinointi Virallisten raporttien laatimisesta vastaavat hallinnon työntekijät Kehittämistiimit ja työryhmät Mitä enemmän järjestelmällä on erilaisia käyttäjäryhmiä, sitä enemmän on myös teknisiä vaatimuksia.

5. Miten kerätään puuttuvaa tietoa? 1.Sähköiset kyselyt Helppo lähettää suurelle porukalla. Koskaan ei tavoiteta kaikkia, mutta aina saadaan jonkin verran vastauksia. Voidaan kysellä pieniä osa-alueita kerrallaan  nopeasti vastattavat kyselyt eivät rasita työpaikan arkea 2.Työssäoppimisen ohjauskäyntien yhteydessä Toteuttajina työssäoppimista ohjaavat opettajat Saadaan ajantasaiset tiedot juuri sillä hetkellä aktiivisista yhteistyökumppaneista 3.Täsmäiskut Kumppanuusryhmät ja muut työelämätapaamiset Työpaikkaohjaajakoulutukset

Case Koulutuskeskus Sedu ja työelämäyhteistyön tiedonhallinnan toteuttaminen Primus opiskelijahallintojärjestelmään osana Työ tekijäänsä opettaa hanketta. Toteutusaika elokuu-joulukuu 2015

Lähtötilanne Työelämäyhteistyön yhteystietorekisteri luotu excel-taulukkoon oppilaitoksen ja työpaikan välisen puitesopimuksen tietojen perusteella. Yli 2000 yhteystietoa. Kertyneistä tietueista joka viides puutteellinen tai vanhentunut. Henkilökunnan saatavilla KK Sedun intra-netissä. Vaikeasti hyödynnettävissä. 450 vanhentunutta tai väärää sähköpostiosoitetta. Sedu Aikuiskoulutuksen puolella käytössä asiakkuudenhallintajärjestelmä (CRM) Tavoite liittää työelämäyhteistyön rekisteri osaksi käyttöön otettavaa opiskelijahallintojärjestelmää (Primus).

Prosessi – mitä on tehty hankkeen aikana? 1.Kehittämistiimin kokoaminen ja nykytilanteen kartoitus. Mitä tietoa tallennetaan nyt ja miten sitä hyödynnetään? 2.Ensiajatus siitä, mitä tietoa olisi syytä kerätä työelämäyhteistyön kehittämiseksi 3.Kartoitus: Miten toimivat muut koulutuksenjärjestäjät, jotka käyttävät Primusta työelämäyhteistyön tiedonhallinnan järjestelmänä?  Hyviä vinkkejä ympäri maata. Lopputuloksena päätös lähteä Oulun seudun ammattiopistoon benchmarking-reissulle. 4.Selvitys: Kannattaako/voidaanko hyödyntää Sedu Aikuiskoulutuksen CRM-järjestelmää? Ei yksiselitteistä vastausta  Aletaan suunnittelemaan Primuksen hyödyntämistä tiedonhallinnan välineenä 5.Suunnitelma tiedon keräämisestä. Miten saamme tietoa tehokkaasti, mutta ei liikaa työelämäkumppaneita rasittaen? 6.Järjestelmän räätälöinti vastaamaan tarpeita. Kaikelle kertyvälle tiedolle on oltava olemassa yksiselitteinen tallennuspaikka. 7.Tiedonkeruu alkaa. Kaikki olemassa olevat työelämäkumppanit saavat täytettäväkseen lyhyen sähköisen kyselyn, jonka pääasiallisena tavoitteena on päivittää puitesopimuksessa olevia tietoja.

Miten työ jatkuu? Yritystasoisten tietojen kerääminen jatkuu. Kertyvät tiedot siirretään yhteistyörekisteriin asiakaskorteiksi ja niissä olevat tiedot merkitään päivitetyiksi. Työssäoppimispaikkakohtainen ja työpaikkaohjaajakohtainen tiedonkeruu alkaa. Toteutus sekä sähköisin kyselyin että opettajien toimesta työssäoppimisen ohjauskäyntien yhteydessä. Tiedonkeruuta varten laaditaan helppokäyttöiset ja yksiselitteiset lomakkeet Tietoa kertyy ensimmäisenä juuri niistä paikoista, jotka ovat sillä hetkellä ajankohtaisia työssäoppimispaikkoja. Järjestelmä otetaan käyttöön syksyllä Tiedonkeruu ja päivittäminen jatkuu normaalina toimintana aina työssäoppimisen ohjauskäyntien yhteydessä.