Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Sähkö- ja automaatiotekniikka-alan perustutkinto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Advertisements

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO OPISKELIJAVALINTOJEN KEHITTÄMINEN Jyväskylän yliopiston opintoasiainpäivät Tuula Maijanen.
Anne Virtanen & Päivi Tynjälä Jyväskylän yliopisto Ammatillisen ja AMK -koulutuksen tutkimuspäivät
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Prisma 27 S-marketia 8 Salea 4 S-Rautaa 8 Agrimarketia 10 Multasormea 10 ABC-liikennemyymälää 19 ABC-automaattiasemaa 3 ABC Car Wash –pesuyksikköä.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Reformi haltuun OKM.
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Mikä ihmeen oppisopimus?
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
Ähtärin Ahertajissa Seinäjoen Septarissa
Kotiväen foorumi laatupäällikkö Marita Syrjälä
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Nopolan koulu Opettajien veso
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Tervetuloa Innokylään
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
Varjostus Oppia ikä kaikki tarjoaa verkoston jäsenille mahdollisuuden varjostaa kollegaa toisessa oppilaitoksessa. Varjostus on vertaisoppimisen menetelmä.
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
OPON TUNTI Seija Mäntynen
Ammatinen koulutus uudistuu
Huoltajakysely lukuvuoden opiskelijoille
TOP-info Lanu osaamisala
Koulutuspäällikkö Taina Eriksson, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Kone- ja metallialalla
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Ammatillisen koulutuksen reformista
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Minna Busch, Teemu Joensuu
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Ammatillisen koulutuksen muutoksia
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Osaamisen ennakointifoorumi
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Esityksen transkriptio:

Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Sähkö- ja automaatiotekniikka-alan perustutkinto

SÄHKÖALAN NÄYTÖT SÄHKÖALAN TUTKINNOT SÄHKÖASENTAJA AUTOMAATIOASENTAJA IT –ASENTAJA ELEKTRONIIKKA-ASENTAJA Tässä esityksessä pohjana Sedu Kurikan sähköasentajan tutkinto Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

MITÄ OSAAMISTA NÄYTETÄÄN? OPETUSSUUNNITELMAN AMMATILLISTEN TUTKINTOJEN OSISTA. NIIDEN KESKEISISTÄ SISÄLLÖISTÄ Sähkö- ja automaatiotekniikan perusosaaminen Tietokoneen peruskäyttö 4 ov. Sähkötekniikan perusteet 9 ov. Elektroniikan perusteet 7 ov. Sähköasennustekniikan perusteet 10 ov. Ensimmäisen vuoden opintoja (toimintakokonaisuuksia) Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

MITÄ OSAAMISTA NÄYTETÄÄN? OPETUSSUUNNITELMAN AMMATILLISTEN TUTKINTOJEN OSISTA. NIIDEN KESKEISISTÄ SISÄLLÖISTÄ Sähkö- ja automaatioasennukset Pienkiinteistöjen asennukset 10 ov. Teollisuuden sähkö- ja automaatioasennukset 10 ov. Toisen vuoden opintoja Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

MITÄ OSAAMISTA NÄYTETÄÄN? OPETUSSUUNNITELMAN AMMATILLISTEN TUTKINTOJEN OSISTA. NIIDEN KESKEISISTÄ SISÄLLÖISTÄ Sähkö- ja energiatekniikka Kiinteistöjen asennukset 16 ov. Pienjänniteverkostoasennukset 4 ov. Kolmannen ja toisen vuoden opintoja Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

MITÄ OSAAMISTA NÄYTETÄÄN? OPETUSSUUNNITELMAN AMMATILLISTEN TUTKINTOJEN OSISTA. NIIDEN KESKEISISTÄ SISÄLLÖISTÄ KOULUKOHTAISET VALINNAISET OPINNOT (Kurikka) Jakeluverkkotyöt ja kiinteistöjen sähköiset ohjausjärjestelmät Kiinteistöjen sähköteknisten tietojärjestelmien asennukset 8ov. Kiinteistöjen lämmitysjärjestelmät 2 ov. Pylväsrakenne- ja ilmajohtotyöt 6 ov. Sähkönjakelutyöt 4 ov. Toisen ja kolmannen vuoden opintoja Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

MISTÄ NÄYTTÖ SUORITETAAN? OPETUSSUUNNITELMAN AMMATILLISTEN TUTKINTOJEN OSISTA. Näyttö voidaan suorittaa myös osanäytöin Esim. SÄHKÖ- JA ENERGIATEKNIIKKA. Osanäyttö rakennuksen sähköasennuksista ja toinen osanäyttö maakaapeliasennuksista. (Toimintakokonaisuudet: Kiinteistöjen sähköasennukset ja pienjänniteverkostoasennustyöt) Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

MILLOIN NÄYTTÖ SUORITETAAN? OPISKELIJA SUORITTAA NÄYTÖN TYÖSSÄOPPIMISJAKSOLLA (TO), MIKÄLI MAHDOLLISTA SEDU Kurikka sähkö: Ensimmäisen vuoden näyttö koulussa keväällä. Toisena vuotena näyttö TO- jaksolla, loppuvuosi. Kolmantena vuonna kaksi näyttöä TO –jaksoilla, syksy ja kevät. Aina näyttö ei onnistu työpaikalla! Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

MILLOIN NÄYTTÖ SUORITETAAN? OPISKELIJA OPISKELEE/HARJOITTELEE NÄYTÖN TEHTÄVÄT ENSIN OPINTOJEN ETENEMINEN/TYÖSSÄOPPIMINEN Yleensä näyttö suoritetaan työssäoppimisjakson lopulla. Viimeisen vuoden kevään näyttö suoritettava ajoissa, että ehtii kirjauksiin ja todistuskierrokselle. Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

MITEN NÄYTTÖ SUUNNITELLAAN? Näytön suunnitteluun osallistuvat opettaja, työpaikkaohjaaja sekä näytön suorittava opiskelija. Näytön tehtävät suunnitellaan työssä- oppimista vastaavaksi. Näyttö voi kattaa yhden tai useamman tutkinnon osan Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

MITEN NÄYTTÖ SUUNNITELLAAN? Näytön kesto voi olla muutamasta tunnista useaan päivään. Ennen näyttöä kaikki osapuolet tutustuvat näyttöjen arviointikriteereihin. Näytön tulisi vastat todellista työtilannetta, tehtävien ja välineiden on oltava entuudestaan tuttuja. Näytöstä arvioidaan, mitä arvioitavissa on. Arviota voidaan täydentää muilla keinoin. Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

NÄYTÖN JÄRJESTÄMISEN ONGELMIA? Työpaikalla ei ole koulutettua työpaikkaohjaajaa. Työpaikan tehtävät yksipuolisia. –Eivät kata useita OPS:in tutkinnon osia. Oppilas useampia jaksoja samassa yrityksessä. Työpaikan tehtävät vaihtuvat alati –Esim ”keikkatyöt” sähköasennusliikkeessä. Työpaikalla ei ole halukkuutta näytön järjestämiseen –Helpompaa tuotannollisissa paikoissa, kuin esim. urakointiliikkeissä. Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

NÄYTÖN ARVIOINTI ARVIOINTI ON OSA OPPIMISPROSESSIA Pyritään arvioimaan positiivisia asioita, kannustavasti, ohjaavasti ja kehittävästi. Hienoa olisi, jos oppilas pystyy arvioimaan suoritustaan näytön aikana. Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

NÄYTÖN ARVIOINTI ARVIOINNIN PERUSTEET LÖYTYVÄT OPETUSSUUNNITELMASTA Opiskelijan arviointi (L 601/ § ja tutkinnon perusteet) Arvioinnin tulee kehittävää ja kannustavaa. Sen tulee tuottaa tietoa osaamisesta. Arvioinnin tulee kehittää opiskelijan itsearviointia. Arvioidaan oppimista, työskentelyä ja osaamista. Ei oppilasta, ei ennakkoluuloja! Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

NÄYTÖN ARVIOINTI ARVIOINNIN PERUSPERIAATTEITA T1 = tarvitsee paljon ohjausta, vaikea päästä vauhtiin, antaa helposti periksi, tuloksissa puutteita. H2 = tarvitsee jonkin verran ohjausta mutta on ahkera, haluaa työskennellä ja ottaa vastuuta, tulokset hyvää laatua mutta tiettyjä vähäisiä puutteita. K3 = työskentelee itsenäisesti ja korkeatasoisesti ohjeiden mukaan, on aktiivinen, tehokas ja oma- aloitteinen. Arvioi ja Innosta, Piia Kolho 2011 Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

NÄYTÖN ARVIOINTI MITÄ ARVIOIDAAN 1. TYÖPROSESSIN HALLINTA 2. TYÖMENETELMIEN, -VÄLINEIDEN JA MATERIAALIN HALLINTA 3. TYÖN PERUSTANA OLEVAN TIEDON HALLINTA 4. ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

NÄYTÖN ARVIOINTI TYÖPROSESSIN HALLINTA Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

NÄYTÖN ARVIOINTI TYÖMENETELMIEN, -VÄLINEIDEN JA MATERIAALIN HALLINTA Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

NÄYTÖN ARVIOINTI TYÖN PERUSTANA OLEVAN TIEDON HALLINTA Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

NÄYTÖN ARVIOINTI ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

NÄYTÖN ARVIOINTI KUKA ARVIOI? NÄYTÖN ARVIOINTIIN OSALLISTUVAT OPPILAS, TYÖPAIKKAOHJAAJA JA OPETTAJA ARVIOINTIVASTUU ON OPETTAJALLA Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

NÄYTÖN ARVIOINTI MITEN ARVIOIDAAN? NÄYTÖN ARVIOINNISSA ON USEITA MAHDOLLISUUKSIA. Oppilas antaa ensin oman arvion, sen jälkeen työpaikkaohjaaja ja opettaja. Työpaikkaohjaaja ja opettaja keskustelevat ensin, jonka jälkeen oppilas antaa oman arvionsa. Arviointi käydään keskustellen ja verraten arvioiden kriteereitä, mitkä niistä täyttyvät. Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

ARVIOINTIKAAVAKE Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

Arviointikaavake Jarmo Kiskola/ SeDuuni2 Kun nimet ovat paperissa ja perustelut tehty, on näyttö valmis. Oppilaalla on oikeus oikaisuvaatimukseen. Sedu Kurikan sähköpuolella oikoisuvaatimuksia ei ole vielä tehty. Esitys on päättymässä – kiitos

Jarmo Kiskola/ SeDuuni2 Yhteistyössä: