Suuttumuksen hallinta Riitta Paasivirta
Ennen suuttumuksen hallinnan opetusta 1. Itsetuntemus tunteiden nimeäminen omien tunteiden tunnistaminen 2. Sanaton viestintä: kehon kieli, asennot, eleet, ilmeet 3. Rentoutuminen MELT 4. Oman ja toisen reviirin kunnioittaminen 5. Perustason sosiaaliset taidot Riitta Paasivirta
Suuttumuksen tunne ja käytös Kysy oppilailta, mitä suuttumus on. Suuttumus on tunne esimerkiksi siitä, että on ärtynyt, ottaa päähän, vihainen tai raivoissaan. Kysy sitten, minkälaista on vihamielinen tai aggressiivinen käytös. Esimerkiksi huutaa, lyö, heittelee tavaroita, käyttää uhkaavia eleitä, potkii, tönii. Riitta Paasivirta
Kysy, onko kukaan koskaan ollut todella suuttunut ilman, että olisi kuitenkaan käyttäytynyt aggressiivisesti. Kysy sen jälkeen, onko aggressiivinen käyttäytyminen mahdollista ilman, että on suuttunut. Onko kukaan esimerkiksi uhkaillut toista pelkästään saadakseen oman tahtonsa läpi, vaikka ei olisi ollut vihainen. Riitta Paasivirta
Suuttumuksen hallinnan tavoitteet Tavoitteena on kehittää kykyä parempaan itsehillintään ja tunteiden hallintaan. Kurssilla opetellaan menetelmiä, joiden avulla voi hallita suuttumusta tehokkaammin sen sijaan, että suuttumus hallitsee sinua. Suuttumuksen hallinnasta on hyötyä: Hallitsematon suuttumus muuttuu helposti hyökkääväksi käytökseksi, josta on ikäviä seurauksia itselle ja muille. Riitta Paasivirta
Suuttumuksen hallinta Ulkoiset käynnistäjät Sosiaaliset taidot Sisäiset käynnistäjät Itse- arviointi Varoitusmerkit Seuraukset Muistuttajat Rauhoittajat Riitta Paasivirta 6
Suuttumuksen hallinnan menetelmäketju KÄYNNISTÄJÄT Ulkoiset käynnistäjät - tietty tilanne - tietty henkilö Sisäiset käynnistäjät - ajatuksia, sisäistä puhetta ristiriitatilanteessa 2. VAROITUSMERKIT - fyysisiä merkkejä, jotka kertovat suuttumuksesta muutoksia kehossa Riitta Paasivirta
Suuttumuksen hallinnan menetelmäketju 3. RAUHOITTAJAT - Syvään hengittäminen - Takaperin laskeminen - Mukavat mielikuvat 4. MUISTUTTAJAT - Ennalta valittu ajatus, jota toistamme mielessämme, jotta emme suuttuisi ja rauhoittuisimme. Riitta Paasivirta
Suuttumuksen hallinnan menetelmäketju 5. ITSEARVIOINTI - Itsensä palkitseminen - Itsensä ohjaaminen - Miten olisin voinut toimia toisin? 6. SEURAUSTEN AJATTELEMINEN - Myönteiset ja kielteiset seuraukset itselle ja muille - Lyhyen ja pitkänaikavälin seuraukset 7. SOSIAALISET TAIDOT Riitta Paasivirta
Suuttumuksen hallinnan harjoitusohjelma TUNTI Johdanto Harjoittelun tavoitteet, säännöt, ohjelman eteneminen ABC-MALLI: - A.Tilanne: Mikä aiheutti vihaiseksi tulemisen? - B. Käyttäytyminen: Mitä teit? - C. Seuraukset: Mitä käyttäytymisestäsi seurasi? - Tunnin kertaus Riitta Paasivirta
Sähläämispäiväkirjan esittely Mikä saa minut suuttumaan? 2. TUNTI KÄYNNISTÄJÄT Kerrataan 1. oppitunti Sähläämispäiväkirjan esittely Mikä saa minut suuttumaan? Mallinna käynnistäjät Rooliharjoitus: Käynnistäjät Kertaus Riitta Paasivirta
3.TUNTI VAROITUSMERKIT ja RAUHOITTAJAT Kerrataan 2. oppitunti Mistä tiedän olevani vihainen? Mitä pitää tehdä, kun huomaa olevansa vihainen? Rauhoittajat: syvään hengittäminen, taaksepäin laskeminen, mukavat mielikuvat, seurausten ajatteleminen Malinna käynnistäjät - varoitusmerkit – rauhoittajat Rooliharjoitus: käynnistäjät + varoitusmerkit + rauhoittajat Kerrataan sähläämispäiväkirja Riitta Paasivirta
- Muistuttajien esittely 4. TUNTI MUISTUTTAJAT - Kerrataan 3. oppitunti - Muistuttajien esittely - Mallinna käynnistäjät – varoitusmerkit – rauhoittajat - muistuttajat - Rooliharjoitus: käynnistäjät + varoitusmerkit + rauhoittajat + muistuttajat - Kerrataan muistuttajat Riitta Paasivirta
Esitellään itsearviointi - Itsensä palkitseminen 5. TUNTI ITSEARVIOINTI Kerrataan oppitunti 4. Esitellään itsearviointi - Itsensä palkitseminen - Itsensä ohjaaminen – miten olisin voinut toimia toisin? Mallinna käynnistäjät- varoitusmerkit- rauhoittajat - muistuttajat – itsearviointi Rooliharjoitus käynnistäjät + varoitusmerkit + rauhoittajat + muistuttajat + itsearviointi Kerrataan itsearviointi Riitta Paasivirta
6. TUNTI SEURAUSTEN AJATTELEMINEN 4 RAUHOITTAJA Kerrataan edellinen oppitunti Esittele seurausten ajatteleminen Välittömät ja pitkän aikavälin seuraukset Sisäiset ja ulkoiset seuraukset Mallinna harjoitus JOS – SITTEN –periaatteesta Rooliharjoitus käynnistäjät + varoitusmerkit + rauhoittajat + muistuttajat + itsearviointi Kerrataan seurausten ajatteleminen Riitta Paasivirta
7.TUNTI VIHAMIELISEN KÄYTTÄYTYMISEN NOIDANKEHÄ - Kerrataan 6. oppitunti - Esittele vihamielisen käyttäytymisen noidankehä Mikä minun käyttäytymisessäni saa toiset ihmiset suuttumaan? - Mallinna käynnistäjät – varoitusmerkit – rauhoittaja/t - muistuttajat – itsearviointi - Rooliharjoitus käynnistäjät – varoitusmerkit – rauhoittaja/t – muistuttajat - itsearviointi Riitta Paasivirta
Vihamielisyyden noidankehä Aggressiivinen lapsi tai nuori kokee ympäristön vihamieliseksi. Tilanteiden tulkinta aggressio-odotusten mukaisesti. Toverien kielteiset reaktiot (esim. vasta-aggressio ja/tai torjunta). Aggressiivinen käyttäytyminen, motiivina esim. kosto. Riitta Paasivirta
- Käytetään aiemmin opittuja sosiaalisia taitoja 8. TUNTI KERTAUS Kerrataan 7. oppitunti Mallinna käynnistäjät – varoitusmerkit – rauhoittajat - muistuttajat – sosiaaliset taidot - itsearviointi Rooliharjoitus käynnistäjät + varoitusmerkit + rauhoittajat + muistuttajat + sosiaaliset taidot + itsearviointi - Käytetään aiemmin opittuja sosiaalisia taitoja Riitta Paasivirta
Käydään läpi sähläämispäiväkirjat 9. TUNTI KERTAUS Käydään läpi sähläämispäiväkirjat - Tehdään rooliharjoituksia kuten tunnilla 8. Riitta Paasivirta
Käydään läpi sähläämispäiväkirjat 10. TUNTI YHTEENVETO Koko ohjelman kertaus Käydään läpi sähläämispäiväkirjat Kerrataan suuttumuksen hallinnan tekniikat Tehdään rooliharjoituksia - Ohjaaja antaa myönteistä palautetta ja kannustaa jatkamaan Riitta Paasivirta