Suuttumuksen hallinta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asenne kohilleen- ja tuas jaksaa!
Advertisements

Suvi Laine, 2005 Tietoa keskeytyksen taustalla olevista tekijöistä (lainattu OPH:n julkaisusta ”Keskeyttääkö vai ei?)
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Aggressiokasvatusta Luento nro 3. Oppitunti nuoremmille.
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Mikä on paremmin kun hanke päättyy 2016? Mikä on muuttunut 2018 kun hankkeen päättymisestä on kulunut vuosi? Missä partneriryhmän ulkopuolella tuotteet.
IHMISSUHTEET MOTIVOIVAT UUDEMPI S. 98- VANHEMPI S. 98-
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Vektorit MA 05 Mihin lukiolainen tarvitsee matematiikkaa
VASTUUNTUNTO Ohjaus Käydään eettisiä keskusteluja (oikein, väärin). Kiitetään ja kannustetaan. Kontrolli Tarkastetaan tehtävät ja välineet. Vaaditaan,
Lapselle hyvä päivä tänään
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
Nuoren motivaatio ja vastarinta Ps Tiina Röning/ EVA
ARVIOINTI Vanhempainilta
Kiukustumisen kulku Luento nro 2..
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Aggressiontunne Luento nro 1..
Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella
Kerro parille, miltä tuntui tehdä rentoutusharjoituksia. Kerro myös mikä häiritsi/syvensi sinun rentoutumistasi. Kotitehtävän läpikäynti.
ART sosiaalisia taitoja nuorille
Tiimin hallinnan kultaiset säännöt Toimitaan demokraattisesti.
 Teema valittu kirjasta Parempaa Golfia, Päivi Frantsi,  Esityksen tarkoituksena tuoda ydinasiat esiin kyseisestä kirjan kappaleesta  Tämän lisäksi.
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Palaute laskinkurssista "Pitkää matematiikkaa graafisella laskimella TI-86” Toholammin lukiosta Perhoon
Mitä asenne tarkoittaa?
Terveysosaaminen ja media
Sisältö Menetelmän taustaa Menetelmän 8 askelta – 1. Liikkeelle (Move!) – 2. Video minulle – 3. Puhetta minulle – 4. Video sinulle – 5. Puhetta sinulle.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Kilpailijan starttikurssi
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
ArtEs-OHJELMAN KÄYTÄNNÖN JÄRJESTELYT
ART-OHJELMAT.
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Huomaa kuinka mieli huijaa sinua Kolmas tunti Mieli kertoo tarinoita Murehdimme Nukumme huonosti.
Viestintätaidot Toisen varapiirikuvernöörin koulutus.
Stressi ja sen hallinta. Mitkä asiat aiheuttavat stressiä? Voiko stressiä hallita? Miten?
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa Esimerkkinä yhteistyöstä: HUPIA-päihdekasvatusrata HUPIA-päihdekasvatusrata.
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
Mitä tällä tunnilla tehdään?
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Käyttäytymisen erityisen tuen ryhmämuotoinen tuki
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Ohjelmointi ja laiteympäristö Rovaniemi
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Tervetuloa.
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Käyttäytymisen erityisen tuen ryhmämuotoinen tuki
ARK-E Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 2 Ryhmätapaaminen: Suunnittelijan tunteet Pe klo ,
Myyttejä itsemurhista ja mitkä ovat faktat
Harjoituksen ohjaaminen
Kouluttajakortti: harjoituskerta 1 (vartalon asento)
Opintopsykologi Katja Hietanen
Harjoituksen ohjaaminen
Harjoituksen ohjaaminen
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
RENTOUTUMINEN. RENTOUTUMINEN RENTOUTUMINEN Rentoutuminen hoitaa mieltä. Hiljentyminen ja rauhoittuminen auttavat kuulemaan ​omia ajatuksia ja tunteita.
Esityksen transkriptio:

Suuttumuksen hallinta Riitta Paasivirta

Ennen suuttumuksen hallinnan opetusta 1. Itsetuntemus tunteiden nimeäminen omien tunteiden tunnistaminen 2. Sanaton viestintä: kehon kieli, asennot, eleet, ilmeet 3. Rentoutuminen MELT 4. Oman ja toisen reviirin kunnioittaminen 5. Perustason sosiaaliset taidot Riitta Paasivirta

Suuttumuksen tunne ja käytös Kysy oppilailta, mitä suuttumus on. Suuttumus on tunne esimerkiksi siitä, että on ärtynyt, ottaa päähän, vihainen tai raivoissaan. Kysy sitten, minkälaista on vihamielinen tai aggressiivinen käytös. Esimerkiksi huutaa, lyö, heittelee tavaroita, käyttää uhkaavia eleitä, potkii, tönii. Riitta Paasivirta

Kysy, onko kukaan koskaan ollut todella suuttunut ilman, että olisi kuitenkaan käyttäytynyt aggressiivisesti. Kysy sen jälkeen, onko aggressiivinen käyttäytyminen mahdollista ilman, että on suuttunut. Onko kukaan esimerkiksi uhkaillut toista pelkästään saadakseen oman tahtonsa läpi, vaikka ei olisi ollut vihainen. Riitta Paasivirta

Suuttumuksen hallinnan tavoitteet Tavoitteena on kehittää kykyä parempaan itsehillintään ja tunteiden hallintaan. Kurssilla opetellaan menetelmiä, joiden avulla voi hallita suuttumusta tehokkaammin sen sijaan, että suuttumus hallitsee sinua. Suuttumuksen hallinnasta on hyötyä: Hallitsematon suuttumus muuttuu helposti hyökkääväksi käytökseksi, josta on ikäviä seurauksia itselle ja muille. Riitta Paasivirta

Suuttumuksen hallinta Ulkoiset käynnistäjät Sosiaaliset taidot Sisäiset käynnistäjät Itse- arviointi Varoitusmerkit Seuraukset Muistuttajat Rauhoittajat Riitta Paasivirta 6

Suuttumuksen hallinnan menetelmäketju KÄYNNISTÄJÄT Ulkoiset käynnistäjät - tietty tilanne - tietty henkilö Sisäiset käynnistäjät - ajatuksia, sisäistä puhetta ristiriitatilanteessa 2. VAROITUSMERKIT - fyysisiä merkkejä, jotka kertovat suuttumuksesta muutoksia kehossa Riitta Paasivirta

Suuttumuksen hallinnan menetelmäketju 3. RAUHOITTAJAT - Syvään hengittäminen - Takaperin laskeminen - Mukavat mielikuvat 4. MUISTUTTAJAT - Ennalta valittu ajatus, jota toistamme mielessämme, jotta emme suuttuisi ja rauhoittuisimme. Riitta Paasivirta

Suuttumuksen hallinnan menetelmäketju 5. ITSEARVIOINTI - Itsensä palkitseminen - Itsensä ohjaaminen - Miten olisin voinut toimia toisin? 6. SEURAUSTEN AJATTELEMINEN - Myönteiset ja kielteiset seuraukset itselle ja muille - Lyhyen ja pitkänaikavälin seuraukset 7. SOSIAALISET TAIDOT Riitta Paasivirta

Suuttumuksen hallinnan harjoitusohjelma TUNTI Johdanto Harjoittelun tavoitteet, säännöt, ohjelman eteneminen ABC-MALLI: - A.Tilanne: Mikä aiheutti vihaiseksi tulemisen? - B. Käyttäytyminen: Mitä teit? - C. Seuraukset: Mitä käyttäytymisestäsi seurasi? - Tunnin kertaus Riitta Paasivirta

Sähläämispäiväkirjan esittely Mikä saa minut suuttumaan? 2. TUNTI KÄYNNISTÄJÄT Kerrataan 1. oppitunti Sähläämispäiväkirjan esittely Mikä saa minut suuttumaan? Mallinna käynnistäjät Rooliharjoitus: Käynnistäjät Kertaus Riitta Paasivirta

3.TUNTI VAROITUSMERKIT ja RAUHOITTAJAT Kerrataan 2. oppitunti Mistä tiedän olevani vihainen? Mitä pitää tehdä, kun huomaa olevansa vihainen? Rauhoittajat: syvään hengittäminen, taaksepäin laskeminen, mukavat mielikuvat, seurausten ajatteleminen Malinna käynnistäjät - varoitusmerkit – rauhoittajat Rooliharjoitus: käynnistäjät + varoitusmerkit + rauhoittajat Kerrataan sähläämispäiväkirja Riitta Paasivirta

- Muistuttajien esittely 4. TUNTI MUISTUTTAJAT - Kerrataan 3. oppitunti - Muistuttajien esittely - Mallinna käynnistäjät – varoitusmerkit – rauhoittajat - muistuttajat - Rooliharjoitus: käynnistäjät + varoitusmerkit + rauhoittajat + muistuttajat - Kerrataan muistuttajat Riitta Paasivirta

Esitellään itsearviointi - Itsensä palkitseminen 5. TUNTI ITSEARVIOINTI Kerrataan oppitunti 4. Esitellään itsearviointi - Itsensä palkitseminen - Itsensä ohjaaminen – miten olisin voinut toimia toisin? Mallinna käynnistäjät- varoitusmerkit- rauhoittajat - muistuttajat – itsearviointi Rooliharjoitus käynnistäjät + varoitusmerkit + rauhoittajat + muistuttajat + itsearviointi Kerrataan itsearviointi Riitta Paasivirta

6. TUNTI SEURAUSTEN AJATTELEMINEN 4 RAUHOITTAJA Kerrataan edellinen oppitunti Esittele seurausten ajatteleminen Välittömät ja pitkän aikavälin seuraukset Sisäiset ja ulkoiset seuraukset Mallinna harjoitus JOS – SITTEN –periaatteesta Rooliharjoitus käynnistäjät + varoitusmerkit + rauhoittajat + muistuttajat + itsearviointi Kerrataan seurausten ajatteleminen Riitta Paasivirta

7.TUNTI VIHAMIELISEN KÄYTTÄYTYMISEN NOIDANKEHÄ - Kerrataan 6. oppitunti - Esittele vihamielisen käyttäytymisen noidankehä Mikä minun käyttäytymisessäni saa toiset ihmiset suuttumaan? - Mallinna käynnistäjät – varoitusmerkit – rauhoittaja/t - muistuttajat – itsearviointi - Rooliharjoitus käynnistäjät – varoitusmerkit – rauhoittaja/t – muistuttajat - itsearviointi Riitta Paasivirta

Vihamielisyyden noidankehä Aggressiivinen lapsi tai nuori kokee ympäristön vihamieliseksi. Tilanteiden tulkinta aggressio-odotusten mukaisesti. Toverien kielteiset reaktiot (esim. vasta-aggressio ja/tai torjunta). Aggressiivinen käyttäytyminen, motiivina esim. kosto. Riitta Paasivirta

- Käytetään aiemmin opittuja sosiaalisia taitoja 8. TUNTI KERTAUS Kerrataan 7. oppitunti Mallinna käynnistäjät – varoitusmerkit – rauhoittajat - muistuttajat – sosiaaliset taidot - itsearviointi Rooliharjoitus käynnistäjät + varoitusmerkit + rauhoittajat + muistuttajat + sosiaaliset taidot + itsearviointi - Käytetään aiemmin opittuja sosiaalisia taitoja Riitta Paasivirta

Käydään läpi sähläämispäiväkirjat 9. TUNTI KERTAUS Käydään läpi sähläämispäiväkirjat - Tehdään rooliharjoituksia kuten tunnilla 8. Riitta Paasivirta

Käydään läpi sähläämispäiväkirjat 10. TUNTI YHTEENVETO Koko ohjelman kertaus Käydään läpi sähläämispäiväkirjat Kerrataan suuttumuksen hallinnan tekniikat Tehdään rooliharjoituksia - Ohjaaja antaa myönteistä palautetta ja kannustaa jatkamaan Riitta Paasivirta