Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen5.8.2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
Advertisements

Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Erilaisia kauppapolkuja…. TILDAN POLKU  Tilda asiakaspalvelun ja myynnin merkonomiopiskelija valmistuu kahdessa vuodessa  ensimmäinen lukuvuosi 4 jaksoa.
Nuoret puhtausalan kesätöissä
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
Ammatillinen koulutus
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
Oppisopimuskoulutuksen osapuolet
Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
TYÖTEHTÄVÄKARTOITUKSET JA RINGIN TOIMINTA
Omnian oppisopimustoimisto
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
AIKUINEN OPPIJA.
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Työpaikkakouluttajan ABC
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Työpaikkakouluttajan ABC
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ammatillinen koulutus
Mitä arviointiin liittyvät muutokset tarkoittavat? Työpaikkakouluttajahanke Omniassa
Venäläistä kulttuuria aidoissa tilanteissa Kansainvälisyyskasvatusta Helsingin normaalilyseossa.
KEUDA 1 Työpaikkakouluttajana oppisopimuskoulutuksessa Työpaikka- kouluttajan valinta Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja tietopuolisen koulutuksen suunnittelu.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Nuorten oppisopimus 2+1 malli viimeinen vuosi oppisopimuksella
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Nuorten Oppisopimuskoulutus
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Työelämälähtöisyys Valmassa
TET =Työelämään tutustuminen
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Nuorten oppisopimuskoulutus
Nopso-työelämäryhmän näkemys nuoren joustavasta opintopolusta
Milloin oppisopimuskoulutus on hyvä vaihtoehto
Ammatillinen koulutus
TET =Työelämään tutustuminen
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
TYÖVALMENNUS MULTIOPSO-HANKKEESSA
Saimaan ammattiopisto Sampo
Oppisopimuksella ammattilaiseksi
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Voimavarat työssä -kysely 2010
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Esityksen transkriptio:

Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen

 Nuoria tavattiin 63, tpk/työnantajia muutama  Ikähaitari vuotta  Tapaamispaikkoina työpaikka, koti, kahvila…  Pt, at ja eat opiskelijoita  Kysymyksiä työssä oppimisesta, tietopuolisesta opiskelusta, vaatimuksista ja kehittämiskohteista Yleistä Susanna Miettunen

Nuori ja oppisopimuskoulutus  Yksilöllinen polku, monenlaisia vaihtoehtoja  Monelle ensimmäinen onnistumisen kokemuksia tarjonnut koulutusmuoto  Aiemmassa koulutuksessa koettu kulkee mukana matkassa  Ilmenee erityisesti tietopuolisessa koulutuksessa Susanna Miettunen

 Lähes 100% tyytyväisyys  Tekemällä oppijoita  Innostuneisuus, halu oppia, kehittyä ja tehdä hyvin  Työntekijänä muiden joukossa  Työilmapiiri tärkeä  Työyhteisö ohjaa  Omaa kehittymistä reflektoidaan Näkymätöntä Työssä oppiminen Susanna Miettunen

 Suuri vaihtelu eri aloilla niin tavoitteissa, lähipäivien sisällöissä kuin organisoinnissakin  Ryhmien laaja ikäjakauma koettiin positiivisena  Opettajien asennoituminen erilaista  Työelämän ja tietopuolisten opintojen yhdistymisessä vaihtelua PALJON keskustelua = näkyvää Tietopuoliset opinnot Susanna Miettunen

Vaatimukset Nuorimmat: - työelämän pelisäännöt (ajoissa töihin…) - arjenhallinta (nukkuminen, ruokailut, mediankäyttö) - oma-aloitteisuus ”ei voi seistä käet taskussa ja odottaa, et joku tulee sanomaan, mitä pitää tehä” Nuoret aikuiset: - ajanhallinta (eri osa-alueiden yhteensovittaminen) - sinnikkyys - asenne töiden tekemiseen Susanna Miettunen

 Aloitus  Oppisopimustoimistojen info/lomakkeet etc.  Oppilaitosten starttipäivä Susanna Miettunen Kehittämisen paikat

Kehittämisen paikat  Viestintä  Paljon epäselvyyttä mm. aikataulut, vastuuhenkilöt, tutkinnon eteneminen, tehtävien ohjeistus  Yhteistyö työpaikan ja oppilaitoksen välillä Susanna Miettunen

Kehittämisen paikat Tarpeellisten tukitoimien  Kartoittaminen  Masennus, koulukiusaamisen kohde, sosiaaliset tilanteet  Kirjalliset tehtävät, myös kielitaidon huomioiminen  Ajanhallinta, muisti  Hyödyntäminen  Suulliset tentit & täydentäminen  Lähipäivien määrä  Materiaali ennakkoon esim. optimassa  Seuranta  ??? Susanna Miettunen

Nuorten tukiverkostot  Mainitut tukiverkostot:  Työpaikkakouluttaja, työkaverit  Äiti, isoäiti, tyttöystävä  Etsivät, tukihenkilöt  Koulutustarkastaja Susanna Miettunen

Kehittämisen paikat  Tehoa ja ajantasaisuutta tietopuolisiin opintoihin  Tehtävien määrän suhteuttaminen työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen  Tietopuolisten opintojen vahvempi yhdistyminen työelämään  Lisää käytäntöä Susanna Miettunen

Kaikki toimii hyvin, ei kehittämisen paikkoja 15 mainintaa eli 24% haastatelluista Susanna Miettunen

KIITOS! Mukavaa iltaa! Susanna Miettunen