Markkinoinnin perusteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Advertisements

Tutkimustuloksia asunnonvaihtoprosessista ja Igglon ensimmäisistä kuukausista Jaana Wikström.
Ympäristön vaikutus persoonallisuuteen
Ostamisen maailma Ostokyky ja ostohalu
Yksilö ostajana.
Terveyden edistäminen
Asiakkuudet luovalla alalla
VALOVUOSI = km IHMISIÄ = 1 IHMINEN / km LINNUNRATA Ø = VALOVUOTTA
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
Terveysosaaminen ja media
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
LAPSEN HYVÄN KASVUN JA KEHITYKSEN ARVIOINNIN NÄKÖKULMAT OPASKIRJASSA
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
©TNS 2013 Elintarvikkeiden ostaminen suoraan tuottajilta Suomen Gallup Elintarviketieto Oy Job:
Universaalius Yksilö Emootio Kulttuuri Ryhmä
Terveysosaaminen ja media
Kärkimedia Paneeli Huomioarvon analyysi.
Asenteet.
Hyppönen & Kinnari. Ajatusten ja mielen tiede Kaikessa sosiaalisessa kanssakäymisessä ”Suuri persoona” ”Good Cop & Bad Cop” Markkinoinnin A & O Mielikuvien.
Pekka Aula Topiantti Äikäs
Ostomotiivit.
Asenneilmaston muutossuunnat
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Kuluttaja- ja ostokäyttäytyminen
Esityksen nimi Esityksen pitäjä / organisaatio tilaisuus, päivämäärä TFEIP 12 May 2015 Use of Point Source Data in the Emission Inventory Example Finland.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. IVETA International conference 2014 Helsinki 19 – 21 August 2014 St. Petersburg 22 – 23 August 2014.
Oulun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö Sirpa Puolakka Työhuone A129 Syksy 2014 K1007LI Markkinoinnin perusteet 6 op.
TE4 Terveyteen ja terveysongelmiin liittyvät ilmiöt Hurtig 2016.
12 Vaikeuksia voi ennaltaehkäistä ja niistä voi selvitä Ydinsisältö.
IHMISEN TOIMINTA - Tavoitteellista - Tiedostettua ja tiedostamatonta
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana 2016
Motiivit, motivaatio ja psykologian osa-alueet
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
PRECEDE-PROCEED –malli
Psykologian perustiedot 1
päihderiippuvuus fyysinen
psykologinen tiedonhankinta
IHMISEN ELÄMÄNKAARI JA KEHITYSPSYKOLOGIAN TUTKIMUSMENETELMÄT
Temperamentti.
Grammary What’s On 6 Unit 2.
Media Advertising Spend Q Media Advertising Spend total €256.4M
Reflection in PLE Reflektio PLE:ssä
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana – Autot
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
YLIOPISTOTENTTI / UNIVERSITY EXAM
PERSOONALLISUU-DEN TUTKIMUS
Riski- ja suojaavien tekijöiden tunnistaminen
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
UNIVERSITY EXAM L3 at 4.00 – 8.00 p.m.
Markkinoinnin perusteet
UNIVERSITY EXAM L3 at 4.00 – 8.00 p.m.
Markkinoinnin perusteet
PSYYKKINEN HYVINVOINTI
Heidi Anttila Toimintakykytiimi, Ympäristötekijät -työpaja
Time Management مدیریت موثر وقت
Markkinoinnin perusteet
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
5. Eettinen vastuullisuus
Ulkomaan kansalaiset kunnittain 2017
Sosiaalisten verkostojen analyysi (ja Web2.0)
Liiketalouden koulutusohjelma, Pasila Tarja Jokinen
Yrityskuva ja viestintä
Markkinoinnin perusteet
Persoonallisuus-teoriat
Skeema Yksilö on osa monia ryhmiä Ydinsisältö
PROSOSIAALINEN KÄYTTÄYTYMINEN

MAR1LK Anna Hankimaa 5/10/2019.
Työskentelyn tuloksia
Jukka Tolvanen, Deeply Research Oy.
Esityksen transkriptio:

Markkinoinnin perusteet MAR1LK001 Ostokäyttäytyminen Anna Hankimaa 4/19/2017

Kuluttajan ostokäyttäytyminen Ostajan demografiset tekijät Ostajan psykologiset tekijät Ostajan sosiaaliset tekijät Elämäntyyli Ostokäyttäytyminen Ostoprosessi Ostopäätös ja osto 4/19/2017 Lähde: Bergström-Leppänen, Asiakasmarkkinointi

Lähde: Bergstöm-Leppänen, Asiakasmarkkinointi Psykologiset tekijät Tarpeet Perustarpeet & lisätarpeet Tiedostetut & tiedostamattomat Tunteet Motiivit Järki- ja tunneperäiset -> ostoperusteet ja -perustelut Arvot ja asenteet Tieto, kokemus, ryhmä & ympäristö Innovatiivisuus Edelläkävijät, mielipidejohtajat, enemmistö, mattimyöhäiset Oppiminen, persoonallisuus 4/19/2017 Lähde: Bergstöm-Leppänen, Asiakasmarkkinointi

Lähde: Bergstöm-Leppänen, Asiakasmarkkinointi Viiteryhmätekijät Ostokäyttäytymiseen vaikuttavat viiteryhmätekijät: Perhe Ystävät Työporukka Sosiaaliset yhteisöt Idolit Alakulttuurit Sosiaaliluokka Kulttuuri 4/19/2017 Lähde: Bergstöm-Leppänen, Asiakasmarkkinointi

Elämäntyylien luokittelu Yksilön elämäntyyli muodostuu demografisista, psykologisista ja sosiaalisista tekijöistä Elämäntyyli selittää ostajan ostokäyttäytymistä Elämäntyylien perusteella tehdään luokitteluja eli typologioita, joiden avulla ostokäyttäymistä selitetään Suomessa Monitor-tutkimuksen avulla seurataan väestön asenteita (TNS Gallup Oy) Suomessa toinen käytetty tutkimus on Valuegraphics- analyysi (Taloustutkimus), jossa väestö jaetaan arvoryhmiin 4/19/2017 Lähde: Bergstöm-Leppänen, Asiakasmarkkinointi

Lähde: Bergstöm-Leppänen, Asiakasmarkkinointi Ostotilanteet Rutiiniosto Jonkin verran harkittu osto Harkittu osto 4/19/2017 Lähde: Bergstöm-Leppänen, Asiakasmarkkinointi

Kuluttajan ostoprosessi 1 Ärsyke 2 Tarpeen tiedostaminen 3 Tiedonkeruu 4 Vaihtoehtojen vertailu 5 Päätös ja osto 6 Oston jälkeinen käyttäytyminen ja kokemukset 4/19/2017 Lähde: Bergstöm-Leppänen, Asiakasmarkkinointi

Organizational buying (compared to consumer b.b.) Fewer organizational buyers Close, long-term relationships between organizational buyers and sellers Organizational buyers are more rational Organizational buying & specific requirements Reciprocal buying may be important in organizational buying Organizational selling may be more risky Organizational buying is more complex Negotiation is often important 4/19/2017 Source: Jobber-Lancaster: Selling and Sales Management