Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Markkinoinnin perusteet

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Markkinoinnin perusteet"— Esityksen transkriptio:

1 Markkinoinnin perusteet
MAR1LH001 Hinta Anna Hankimaa 11/23/2018

2 Hinta ? Tuotteen arvon mittari ja muodostaja
Kilpailuun vaikuttava tekijä Kannattavuuteen vaikuttava tekijä Tuotteen asemointiin vaikuttava tekijä

3 Major Considerations in Setting Price
Lähde: Kotler-Armstrong,

4 Hinnoittelupäätökset
Koko yritys, eri tuoteryhmät, yksittäiset tuotteet, eri asiakasryhmät Hintapolitiikka Alhainen hinta Korkea hinta Vakiohinta Markkinahinta Hinnoittelumenetelmä Kustannus- perusteinen Markkina- Arvoperusteinen Hinnalla operointi Hintadifferointi Psykologinen hinta Hintapaketointi Alennukset Maksuehdot Hinnoitteluun vaikuttavat Tekijät: sisäiset & ulkoiset

5 Hinnoitteluun vaikuttavat tekijät
Markkinat: ostajamäärä, hintaherkkyys Kohderyhmä: ostovoima, -tavat, arvostukset Tuotteen ominaisuudet: erilaisuus, hyödyt Julkinen valta: verot, maksut, hintasäätely Kilpailu: määrä, hintataso Yrityksen tavoitteet: markkinaosuus, myynti, voitto Kustannukset: muuttuvat, kiinteät

6 Lähde: Kotler-Armstrong,
Demand Curve A curve that shows the number of units the market will buy in a given time period, at different prices that might be charged. Lähde: Kotler-Armstrong,

7 Uuden tuotteen hinnoittelu
Skimming = Kermankuorinta- ja imagohinnoittelu Penetration= Penetraatio- ja volyymihinnoittelu Vakiohinnoittelu

8 New-Product Pricing Strategies
Chapter 1 New-Product Pricing Strategies When to use: Product’s quality and image must support its higher price. Costs of smaller volume cannot be so high they cancel the advantage of charging more. Competitors should not be able to enter market easily and undercut the high price. Market-Skimming Set a high price for a new product to “skim” revenues layer by layer from the market. Company makes fewer, but more profitable sales. Lähde: Kotler-Armstrong,

9 New-Product Pricing Strategies
Chapter 1 New-Product Pricing Strategies When to use: Market must be highly price sensitive so a low price produces more market growth. Production and distribution costs must fall as sales volume increases. Must keep out competition and maintain low price or effects are only temporary. Market Penetration Set a low initial price in order to “penetrate” the market quickly and deeply. Can attract a large number of buyers quickly and win a large market share. Lähde: Kotler-Armstrong,

10 Hinnoittelumenetelmät
Kustannusperusteinen: katetuottohinnoittelu, hintakertoimet (Cost-based) Markkinatilannehinnoittelu (Market & Competition-based) Kohderyhmä Tuote Kysynnän ja tarjonnan välinen suhde Kilpailutilanne Arvoperusteinen hinnoittelu (Value-based) Ostajan tuotteen käytön kautta saavuttama arvo tai hyöty

11 Lähde: Kotler-Armstrong,
Perceived Value A less expensive piano might play well, but would it take you places your have never been before? Lähde: Kotler-Armstrong,

12 Hintaherkkyys Mikä vaikuttaa hintaherkkyyteen?
Mitkä tuotteet ovat hintaherkkiä? Mitkä eivät? Mikä on hintakynnys? Mikä on sinun hintakynnyksesi esim. kengissä?

13 Hinnalla operointi Hintaporrastus eli hintadifferointi (segmented)
Psykologinen hinnoittelu, hinnan esittämistapa Hinnan paketointi tai pilkkominen Alennukset (promotional, discounts) Maksuehdot Hinnalla operoitointikeinot voivat olla käytössä jatkuvasti tai vain tilanteen mukaan: esim.kampanja

14 Promotional Pricing Companies offer promotional prices to create buying excitement and urgency.

15 Hintaporrastus (segmented)
Ajan mukainen Ostajan ominaisuuteen perustuva Lady-risteilyt: ”kaksi naista yhden hinnalla” Alueellinen Huonekalujen kotiinkuljetus Tuotteen käyttötarkoituksen mukainen Sähkö kuluttajille tai teollisuudelle

16 Psychological Pricing
Considers the psychology of prices and not simply the economics. Consumers usually perceive higher-priced products as having higher quality. Consumers use price less when they can judge quality of a product. Lähde: Kotler-Armstrong,

17 Hinnan esittäminen Psykologinen hinnan esittäminen
’vähän alle’ –hinnat Hinta pienintä yksikkö kohden Hintaan liitetään ostorajoitus Hinta ilmoitetaan joko euroina tai prosentteina sen perusteella, kumpi näyttää edullisemmalta Hintakynnys: psykologinen hinta, jonka ylittäminen laskee kiinnostusta

18 Hinnan paketointi tai pilkkominen
Kokonais- tai pakettihinnoittelu Ateria Yhdistelmähinnoittelu Perustuotteeseen lisätään lisäetuja Täysin pilkottu hinnoittelu

19 Alennukset ja maksuehdot
Millaisia alennuksia? Miksi alennetaan? Cash Quantity Functional Seasonal

20 Lähde: Kotler-Armstrong,
Break-Even Chart Lähde: Kotler-Armstrong,

21 Lähde: Kotler-Armstrong
Hinnan muutokset ? 11/23/2018 Lähde: Kotler-Armstrong

22 Assessing and Responding to Competitor Price Changes
Lähde: Kotler-Armstrong,

23 Hinnoittelu jakelukanavassa
Mitä pohdintoja jakelukanavahinnoittelu vaatii? 11/23/2018


Lataa ppt "Markkinoinnin perusteet"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google