Metropolia Anita Honkala Jukka Savilampi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Advertisements

4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Matematiikan oppiminen.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Minä oppijana 1 ov..
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Tutkintosuoritusten arviointi
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
OSTU-prosessi OK-opintokeskuksessa Lotta Pakanen 2014.
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Osaamisperustaisten opetussuunnitelmien käyttöönotto TaY:ssa Mari Käki, OTUKE Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tampereen yliopisto
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Työpaikkakouluttajan ABC
Osaamisperustaisuus OPSeissa
Työpaikkakouluttajan ABC
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Toimitilapalvelujen tuottaminen, 2 ov
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Taina Anttonen, Tuula Hohenthal, Irja Leppisaari ja Anne Vuori.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
Kurssin suunnittelu Timo Laukkanen, Ville Lilja, Otto Mustonen, Timo Räsänen, Kari Saari ja Kaisa Västilä A!Peda Intro (26)
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Ainetyöryhmien työn aloitus
Tutkielman teko-ohjeet
Johdantoseminaari.
465104A Metallien lämpökäsittely ja hitsaus 5op
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Tervetuloa opintojaksolle MENESTYVÄ TYÖYHTEISÖ (LEA1LH002)
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Pedagogisia näkökulmia opetukseen
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

Metropolia 1.10.2009 Anita Honkala Jukka Savilampi ”Minkälaista osaamista sinä tavoittelet?” Osaamistavoitteet opetussuunnitelmatyössä Metropolia 1.10.2009 Anita Honkala Jukka Savilampi

Tämän esityksen osaamistavoitteet Tämän esityksen jälkeen: tunnistat osaamistavoitteen käsitteen ja osaat liittää sen laajempaan asiayhteyteen osaat kertoa, mitä hyötyä on osaamistavoitteiden laatimisesta osaat kuvailla, miten osaamistavoitteet edistävät hyviä oppimistuloksia ja oppimista tunnistat hyvin laaditun osaamistavoitteen

Määritelmä Osaamistavoitteet Intended Learning Outcomes (ILO) kuvaavat lyhyesti, mitä opiskelijan odotetaan tietävän, ymmärtävän tai pystyvän tekemään oppimisjakson lopussa saadakseen hyväksytyn arvosanan. Osaamistavoitteet ovat selkeitä ja yksinkertaisesti ilmaistuja, ja niiden täytyy olla saavutettavissa ja arvioitavissa. Opetussuunnitelmissa voidaan käyttää osaamistavoitteita niin opintojaksojen, opintokokonaisuuksien kuin tutkintojen kuvauksissa. Taustalla eurooppalainen ja kansallinen tutkintojen viitekehys (NQF) sekä Bolognan prosessi

Lausutaanko tavoitteet … … opiskelijan näkökulmasta? Mitä opiskelijan odotetaan osaavan? Opiskelija osaa, nimeää, määrittelee, vertailee, soveltaa, suunnittelee, analysoi, luo… Tavoitteena on tukea opiskelijan tieteellisen ajattelun kehittymistä ja ammatillisen identiteetin vahvistumista  OSAAMISTAVOITTEET … opettajan näkökulmasta? Mitä sisältöjä opetuksessa tullaan käsitellään? Opettaja perehdyttää, johdattaa, esittelee, muodostaa kuvaa, hahmotuttaa … toisin sanoen toivoo opiskelijan ymmärtävän …  OPETUSTAVOITTEET

Osaamisen tasot ja verbit http://www.coun.uvic.ca/learning/exams/blooms-taxonomy.html taso verbit LUODA Suunnitella, rakentaa, tuottaa, ehdottaa, kehittää, keksiä, yleistää, johtaa, laajentaa, muuttaa ARVIOIDA Arvostella, tehdä johtopäätös, vertailla, perustella, selittää, tulkita, suhteuttaa, kommentoida ANALYSOIDA Vertailla, organisoida, osoittaa ristiriita, erotella, jakaa, tutkia, luokitella, analysoida, arvioida, todistaa SOVELTAA Toteuttaa, suorittaa, käyttää, soveltaa, ratkaista, esitellä, valmistaa, selittää (kuinka), valita, laskea, muuttaa YMMÄRTÄÄ Tulkita, antaa esimerkki, tehdä yhteenveto, päätellä, muotoilla uudelleen, raportoida, löytää, nimetä, luokitella, erotella, muokata, selittää MUISTAA Tunnistaa, listata, määritellä, nimetä, esittää, kirjoittaa, toistaa, yhdistää, löytää, järjestää

Keskustelutehtävä Tarkastele parisi kanssa seuraavia kurssikuvauksia: Onko tavoitteet laadittu opettajan vai opiskelijan näkökulmasta? Millaista osaamista kurssilla tavoitellaan? Onko työelämänäkökulma huomioitu? Onko kuvaus hyödyllinen ja kannustava?

Maahanmuuttajat ja terveys (3 op) Tavoitteet: Opiskelija ymmärtää maahanmuuttajien erilaisuuden ja laajasti ottaen monikulttuurisuuden merkityksen terveydelle. Oppimateriaali: Saarinen, Aino (2007). Venäläiset maahanmuuttajat "naisystävällisessä" Pohjolassa: Kansalaisuus ja stigmatisoitunut identiteetti. Teoksessa Martikainen, T. & Tiilikainen, M (toim.) Maahanmuuttajanaiset: Kotoutuminen, perhe ja työ Väestötutkimuslaitoksen julkaisusarja, D 46/ 2007. Korhonen, Elina (2007). Venäläiset perheet ja seksuaalisuus murroksessa. Väestöliitto, Helsinki. Malin, Maili (2003). Maahanmuuttajien terveys Suomessa. Teoksessa Riitta Luoto, Kirsi Viisainen & Ilona Kulmala (toim.) Sukupuoli ja terveys. Vastapaino, Tampere. Brusila, Pirkko (2008). Seksuaalisuus eri kulttuureissa. Duodecim, Helsinki, sivut 98-133. El Saadawi, Nawal (2007). Female Genital mutilation. http://www.nawalsaadawi.net/oldsite/articlesnawal/nawalarticles.htm Davydova, Olga (2005). Rituaali, identiteetti ja ylirajaisuus. Joitakin ajatuksia paluumuuttajan hautajaisista. http://www.elore.fi/arkisto/1_05/dav1_05.pdf Toteutustavat: Kirjatentti tai moodleen palautettava essee.

Henkilöstöjohtaminen (3op) Tavoitteet: Kurssin tavoitteena on perehdyttää opiskelijat henkilöstöjohtamiseen tuotannollisissa yrityksissä. Kurssilla paneudutaan johtamisen prosesseihin, menetelmiin ja työvälineisiin sekä teoriassa että käytännössä. Sisältö: People Capability Maturity Model Osaamistavoitteet: Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa selittää henkilöstöjohtamisen keskeiset käsitteet ja niiden keskinäiset suhteet. Hän osaa kuvata johtamisprosessien hierarkkisen rakenteen ja osaa selittää organisaatioiden johtamiskäytänteiden merkityksen organisaation kyvykkyydelle ja sen kehittämiselle. Hän pystyy kuvaamaan johtamisen merkitystä organisaation tuottavuuden, tehokkuuden ja laadukkuuden tekijänä. Opiskelija kykenee analysoimaan organisaation joitain keskeisiä johtamiskäytäntöjä ja pystyy tuottamaan kehittämisehdotuksia analyysin perusteella. Kurssin jälkeen opiskelija pystyy osallistumaan organisaation kehittämistyöhön johtamisen näkökulmasta. Toteutus: Aloitusluentojen jälkeen opiskelijat toteuttavat pienryhmissä henkilöstöjohtamiseen liittyvän case-harjoituksen, joka raportoidaan päätösseminaarissa.

Osaamistavoitteiden laatiminen Mieti, mikä on kyseisen opintojakson ydinaines, mikä kaikkien opiskelijoiden on opittava (”Must know”). Mieti ovatko tavoitteet oikeasti saavutettavissa ja arvioitavissa. Ovatko osaamistavoitteet, opetusmenetelmät ja arviointimenetelmät linjassa keskenään (”linjakas opetus” => ILO). Aloita lause esim: Opintojakson suoritettuasi osaat… Käytä toiminnallisia, arvioitavissa olevia teonsanoja, jotta opiskelija voi selkeästi osoittaa oppineensa / osaavansa asiat Kuvaa lopputulosta, älä prosessia kerro mitä opiskelija osaa, älä mitä hän tekee opintojaksolla!

Osaamistavoitteista viestiminen ”Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle perustietoa puun, metallin ja kiven ominaisuuksista sekä niiden työstö- ja pintakäsittelytavoista --” ”Opintojaksolla tarkastellaan temaattisesti antiikin maailman muotoutumista ja muuntumista sekä keskiaikaisen Euroopan syntyä ja historiallista kehitystä renessanssin alkuun asti.” ”Opintojaksolla opiskelija tekee pienryhmätyönä aidosta liikeideasta liiketoimintasuunnitelman, sekä liiketoimintasuunnitelman prosessikuvauksen --”. 4. ”Tapausaineiston pohjalta opiskelija ratkaisee sosiaalityön käytännössä usein esiin tulevan oikeudellisen ongelman --” 5. ”Opintojakson hyväksytysti suorittanut opiskelija osaa 1.) havainnoida kariesta ja arvioida sen etenemis- ja aktiivisuusastetta, 2.) suunnitella yksilöllistä kariesprofylaksiaa, sekä 3.) käyttää ja suositella tarkoituksenmukaisesti eri profylaktisia hoitomenetelmiä.”

Osaamistavoitteista viestiminen Opetuskeskeinen ops-viestintä Mihin kurssilla pyritään. Minkälaista opetusta opintojaksolla toteutetaan (opetusteko-keskeinen). Sisältökeskeinen ops-viestintä Mitä sisältöjä opintojakso sisältää. Usein pelkän listauksen kaltainen. Prosessikeskeinen ops-viestintä Millä tavoin opintojaksolla opiskellaan (oppimisteko-keskeinen). Mitä valmiuksia työskentely edellyttää tai tuottaa. Ongelmakeskeinen ops-viestintä Opintojaksolla esitetään kysymyksiä/ongelmia, joihin opintojaksolla saa ratkaisun aineksia. Tuloskeskeinen ops-viestintä = osaamistavoitekeskeinen. Viestitään tarkasti ja konkreettisella tasolla mitä opiskelija osaa opintojakson käytyään.

Geneeriset taidot = yleisiä työelämässä tarvittavia, pitkälti alasta riippumattomia taitoja Kriittinen ajattelu ja toiminta (ongelmanratkaisu, tutkiminen, analysointi ja projektin johtaminen) Luovuus (uuden tiedon tuottaminen, parhaat käytänteet, tarinankerronta) Kollaboraatio (yhteisöllisyys, kompromissit) Kommunikointi (viestintä, mediat) Teknologian käyttö (tvt) Oman työn ja oppimisen johtaminen (muutoksen hallinta, LLL, työuran uudelleen määritteleminen)

Keskustelutehtävä II Pohdi parisi kanssa: Mitä hyötyä osaamistavoitteiden laadinnasta on: Opettajille? Opiskelijoille? Miten tavoitteiden saavuttamista voisi parhaiten mitata ja arvioida?

Hyötyjä opettajille: Osaamistavoitteet… helpottavat opetuksen suunnittelua ja luovat opetukselle rakenteet auttavat opettajaa viestimään opiskelijoille sen, mitä heiltä odotetaan auttavat opettajaa suunnittelemaan opetusmateriaalia strategisemmin auttavat opettajaa valitsemaan optimaaliset opetusmenetelmät (esim. esitelmä, luento, seminaari, ryhmätyö, harjoitus, keskustelu, parityö jne.) helpottavat tiedon jakamisessa laajemmin (viestintä kaikille opiskelijoille, kollegoille, yksikön / tiedekunnan / yliopiston johdolle, muille yliopistoille, alumneille, tuleville työnantajille jne.) auttavat arviointikriteerien ja –metodien valinnassa suuntaavat arviointia oikeisiin asioihin (=tavoitteisiin). avaavat keskustelua opetussuunnitelmatyöstä ja sen merkityksestä toimivat takuuna opetuksen laadusta =laadunvarmistusjärjestelmänä toimivat työkaluna ulkopuolisille arvioijille

Hyötyjä opiskelijoille: Osaamistavoitteet… muuttavat opetusta opiskelijakeskeisemmäksi siirtävät vastuuta oppimisesta opiskelijalle antavat opiskelijoille mahdollisuudet hallita omaa oppimistaan ohjaavat tehokkaiden opiskelumenetelmien valinnassa auttavat opiskelijaa tiedostamaan tavoitteet ja oppimaan tehokkaammin tekevät selväksi, mitä opiskelijat voivat saavuttaa tietyltä opintokokonaisuudelta tai opintojaksolta helpottavat opiskelijoita hahmottamaan omaa osaamistaan: esim. osaamisen jäsentäminen ansioluetteloon tai työhakemukseen avaavat keskustelua opiskelijan roolista opetussuunnitelmatyössä Vain tavoitteellinen opiskelu on mielekästä!

Tarkista seuraavat asiat: Aloita osaamistavoitteiden listaus fraasilla: ”Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa” Aloita jokainen osaamistavoite verbillä. Kirjoita seuraavaksi tekemisen kohteen kuvaus, jota taas seuraa asiayhteyden kertova ilmaus. Käytä mielellään vain yhtä verbiä yhdessä osaamistavoitteessa. Vältä epäselviä termejä, kuten tietää, ymmärtää, hallita, tuntea, oppia, tutustua, tutustuttaa, johdattaa, perehdyttää tai hahmottaa. Nämä termit viittaavat enemmän opetustavoitteeseen kuin osaamistavoitteeseen. Muotoile osaamistavoitteet arvioitaviksi ja mitattaviksi. Pidä koko ajan mielessä myös arviointimenetelmät – mistä tiedät, ovatko opiskelijat saavuttaneet osaamistavoitteet opintojakson lopussa? Jos osaamistavoitteet ovat liian laajoja tai epämääräisen yleisiä, niitä voi olla vaikea arvioida toimivasti. Kun kirjoitat osaamistavoitteita ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille, yritä välttää pitkää listaa Bloomin taksonomian alimmilta tasoilta. Yritä sen sijaan kannustaa opiskelijoita hyödyntämään oppimaansa sisällyttämällä osaamistavoitteisiin myös joitakin ylemmän tason tavoitteita. Varmista että opintojakson osaamistavoitteet ovat linjassa tutkinnon ja opintokokonaisuuksien osaamistavoitteiden kanssa. Varmista että osaamistavoitteet ovat linjassa opetusmenetelmien sekä arviointimenetelmien kanssa (Intended Learning Outcomes). Huomioi opintojakson aikataulu eli tuntimäärä, jonka puitteissa osaamistavoitteet tulee saavuttaa. Vältä liian kunnianhimoisia, täyteen ahdattuja tai liian yleisiä määritelmiä. Kysy itseltäsi, onko realistista saavuttaa osaamistavoitteet käytettävissä olevassa ajassa ja käytettävissä olevilla resursseilla.

Lisätietoa ja materiaaleja Osaamistavoiteohjeet Oulun yliopistossa: Rehtorin kirje (7.1.2009) http://www.oulu.fi/opetkeh/rehtorin_kirje_osaamistavoitteista.pdf Esimerkkejä tehdyistä osaamistavoitekuvauksista: http://www.w5w.fi/ Työkalut Ohjeet osaamistavoitteiden laatimiseksi (lyhyt ja laaja oppimäärä): www.w5w.fi  Työkalut  W5W.2 hankkeen julkaisut Kirjallisuutta: Kennedy, Declan, Hyland, Áine & Ryan, Norma (2006): Writing and Using Learning Outcomes: a Practical Guide. EUA Bologna Handbook. http://www.bologna.msmt.cz/files/learning-outcomes.pdf Moon, Jenny (2006). Linking Levels, Learning Outcomes and Assessment Criteria – EHEA version. University of Bournemouth, UK. A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing (2001). Anderson, Lorin W., Krathwohl, David R., Airasian, Peter W., Cruikshank, Kathleen A., Mayer, Richard E., Pintrich, Paul R., Raths, James and Wittrock, Merlin C. (eds.). New York, Longman. Opetussuunnitelmatyöstä: Akateeminen opetussuunnitelmatyö (2007). Karjalainen, Asko (toim.). Opetuksen kehittämisyksikkö, Oulun yliopisto. http://www.oulu.fi/opetkeh/julkaisu/perus/akateeminen_opetussuunnitelmatyo.pdf

Anna palautetta kouluttajille: - Miten hyvin esityksen alussa luvatut osaamistavoitteet toteutuivat osaltasi? 

W5W2-hanke Anita.honkala@oulu.fi Jukka.savilampi@oulu.fi ”Oppiminen on aina mielekkäämpää, kun määrittelet itse mitä osaamista tavoittelet.” Kiitos mielenkiinnostanne!  W5W2-hanke Anita.honkala@oulu.fi Jukka.savilampi@oulu.fi