Yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaaminen – Vaasa 9-10.2.2007.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OSUUSKUNNAT SUOMALAISTEN AMMATTIKORKEAKOULUJEN YRITTÄJYYSKASVATUKSEN VÄLINEENÄ OSUUSTOIMINTATUTKIMUKSEN PÄIVÄ KUOPION YLIOPISTO KTT Eliisa Troberg.
Advertisements

Osuustoiminta osana hallituksen elinkeinopolitiikkaa YK:n kansainvälinen osuustoimintavuosi 2012 Suomen pääjuhla Työmarkkinaneuvos Jarmo Palm.
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa Jarmo Immonen
Y RITTELIÄS JA HYVINVOIVA V ARSINAIS -S UOMI. 2 Kestävää kilpailukykyä ja aktiivista osaamista jokaiselle. Varsinais-Suomen koulutusstrategian visio 2015+
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Osuuskunta mukana yrittäjyyskasvatuksessa Leena Varis
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
OHJAAMINEN.
Tutkimussuunnitelma…
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Oppimisen ja osaamisen tuottamisen ekosysteemi Kouvolatalo
Yrittäjyys HAAGA-HELIASSA -seminaarisarja Asiantuntijasta yrittäjäksi klo Nuori yrittäjyys –ohjelma HAAGA-HELIAssa Arene ry: Tarja Römer-Paakkanen,
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
YLIOPISTON TUKI Elise Kosunen Yleislääketieteen professori PERTTU-seminaari
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Jipot ja jekut –seminaari Turun ammatti-instituutti Samran Khezri.
Yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaaminen Vaasa Yrittäjyyskasvatuksen tutkimuksen ja käytännön haasteet Runsas 10 vuotta yrittäjyyskasvatusta.
Työn suunnittelu. 1 VAIHE: Hahmotus / mietintä. Mitä tehdään, Ideointia eril. työaiheista (ope ja lopuksi oppilas) Mitä tehdään, Ideointia eril. työaiheista.
YVI – oppimisympäristö YVI-oppimisympäristön viestintä yhteistyökumppaneille.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
TUTKIMUKSEN, OPETUKSEN JA OPETTAJIEN TOHTORIOPINTOJEN TRIANGULAATIO YRITTÄJYYSKASVATUKSEN TUTKIJA- JA TOIMIJATAPAAMINEN VAASAN YLIOPISTOSSA
Seutukaupunki- seminaari Mikkeli Kehittämisjohtaja Erkki Välimäki Seinäjoen kaupunki.
Perusopetuksen uudistus
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Missio - Suomen Yrittäjien tehtävä Parantaa yrittäjien asemaa, yrittämisen edellytyksiä sekä rakentaa Suomesta yrittäjyyden yhteiskunta.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Mistä saa hyvää aineistoa? Gradunteon eväät -infotilaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
TOY-Tavastia - työssäoppiminen yrittäjänä -. TOY - työssäoppiminen yrittäjänä Työssäoppiminen on osa ammatillista oppimista. TOY on vaihtoehtoinen tapa.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
HYVÄ PAHA PELI - tiellä oppimispeleihin RAAHEN OPETUSTOIMI peda.net/veraja/raahe/lukio/oppiaineet/hyvapahapeli mediakasvatuksen oppisisältöjä oppijalähtöisesti.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Peliviikosta potkua uuden opetussuunnitelman käytännön toteutukseen ITK 2016 Lauri Pirkkalainen
Tampereen yliopisto Ammattikasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskus Paula Kyrö.
Yrittäjyyskasvatusta pikkujoulujen muodossa Firman piikkiin.
Yrittäjyyskasvatusta yläkoululaisille Kolme 9. -luokkalaisille suunnattua yrittäjyyskasvatus tuntia.
Kaj Tawast, Marianne Kilpi, Jyri Kunttu ja Sara Airola.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
DIGIJOUJOU Suomen ja ruotsin kielen joustava oppiminen ja ohjaus tulevaisuuden työelämän tarpeisiin Tavoite: Uusi digipedagogiikka, joustavat opintopolut.
Perustettu
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Heli Potinkara, Haaga-Helia ammatillinen opettajakorkeakoulu
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Plaza – uudenmuotoinen oppimisympäristö
Osuustoiminta koulujen yrittäjyyskasvatuksessa
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Suomen- ja ruotsinkieliset koulutuspalvelut
Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Yrittäjyyskasvatuspäivät 2017
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oppia ikä kaikki, myöskö 50 + yrittäjyyden opiskelussa?
Evästystä paikalliseen ops-työhön
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Iv4j – Innovation in vet for jobs and employment
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

Yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaaminen – Vaasa

Yrittäjyyskasvatuksen vaiheet Vaihe luvun alku – haaste piirreteorioille – onko yrittäjyys synnynnäistä vai voiko yrittäjyyteen kasvattaa Vaihe 2: Mitä on yrittäjyyteen ja yrittäjämäinen oppiminen 1990-luvun loppu ja luvun alku Vaihe 3: Miten yrittäjyyttä opetetaan Vaihe 4:Millainen on yrittäjämäinen opettaja ja oppimisympäristö

Yrittäjyyteen kasvamisen painopisteet

Yrittäjyyden muodot monipuolistuneet

Missä olemme ja minne menemme

Mitä se siis on mahdollisuuksien havaitsemista ja luomista niiden hyödyntämistä uuden toiminnan aikaansaamista Mistä se siis kiikastaa?

Persoonallisuuden ja älykkyyden konstruktiot

Yrittäjyyskasvatuksen viitekehys

Mitä evääksi eteenpäin Tunteet – Tahto - Taidot Luottamus omiin kykyihin ja omaan oppimiseen Vapaus toteuttaa itseään