Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAri-Pekka Jurkka Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
TUTKIMUKSEN, OPETUKSEN JA OPETTAJIEN TOHTORIOPINTOJEN TRIANGULAATIO YRITTÄJYYSKASVATUKSEN TUTKIJA- JA TOIMIJATAPAAMINEN VAASAN YLIOPISTOSSA 9.-10.2.2007 TARJA RÖMER-PAAKKANEN, MMT dosentti HAAGA-HELIA AMMATTIKORKEAKOULU & JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 0500-981 393, tarja.romer-paakkanen@haaga-helia.fi
2
trp 07 2 Asiantutnijasta yrittäjäksi –hanke Henkilökunnan yrittäjyyden tri-opinnot Aloitus 2004 Haaga amk + Helsinki Business College (HBC) + Liiketalousopisto Helsinki-Malmi (HELMI) Haaga-Helia jatkaa 42 hlö ollut mukana, 35 aktiivista jäljellä Yli 20 uutta aloittanut syksyllä 2006 + lisää kiinnostusta Heterogeeninen taustakoulutus Tohtorin tutkintoon vaadittavat opinnot + tutkimussuunnitelma Yli 50 esitelmää ja yli 50 artikkelia tai julkaisua Ekat väitöskirjat ja lis.työt valmistuvat keväällä 2007
3
trp 07 3 Tieteellisen jatkokoulutuksen tavoitteet 1) Perusteellinen perehtyminen omaan tieteenalaan 2) Syvällinen perehtyminen oman tieteenalan sisällä omaan tutkimusalaan 3) Itsenäinen ja kriittinen ajattelu omalla tutkimusalalla 4) Kyky tuottaa itsenäisesti uutta tieteellistä tietoa.
4
trp 07 4 Opettajien yrittäjyyden tohtorikoulutus –hankkeen tulostavoitteet Hankkeeseen osallistuvat suorittavat yrittäjyyteen liittyvän tohtoritutkinnon. ”Tohtorifoorumi” osaamisen jakamisen muotona ja yhteisöllisenä opintojen kannustimena. Tri-opiskelijat toimivat muutosagentteina omassa työyhteisössään Pitkän aikavälin tvoite: koko henkilöstö on tietoinen yrittäjyyden ja yrittäjyyskasvatuksen merkityksestä. Tutkimusaihet kytkeytyvät HAAGA-HELIAn T&K-toiminnan painopisteisiin Osa jatko-opiskeljoista toimii aktiivisesti T&K-projekteissa, esi- ja yrityshautomotoiminnassa sekä yrittäjyyden opetuksessa. Hankkeen kokemusten perusteella luodaan henkilöstön pätevöitymismalli, jota voidaan soveltaa myös muiden ammatikorkeakoulujen henkilökunnan yrittäjyyskoulutuksessa.
5
trp 07 5 Yrittäjyyskasvatus amk:ssa Yrittäjämäinen työtapa Positiivinen asenne yrittäjyyteen ja työhön! Yrittäjyys ymmärretään kokonaisvaltaisena ilmiönä Omaksutaan nykyaikaiset oppimismenetelmät ja paradigmat Kytkennät yhteiskunnan ja työelämän vaatimuksiin AMK altistaa yrittäjyyteen ja tarjoaa myös laukaisevia tekijöitä Mahdollisuus testata omia ideoita käytännössä esim. esihautomossa, hautomossa Antaa yrittäjyyden perustyökalut
6
trp 07 6 Hankkeen seurantatutkimukset Väitöskirja: Yrittäjyyssuuntautuneisuus oppilaitoksen strategisena valintana (Antti Loukola) Opintojen ohjauksesta energiaa yrittäjyyteen (Auli Pekkala) Tutkimuksen, opetuksen ja opettajien tohtoriopintojen triangulaatio - Opettajat yrittäjyyden muutosagentteina (Tarja Römer-Paakkanen)
7
trp 07 7 Yrittäjyysorientoitunut organisaatio - Entrepreneurial orientation 1.Taipumus toimia itsenäisesti (act autonomously) 2.Halukkuus innovoida (innovativeness) 3.Halu ottaa riskejä (risk taking) 4.Olla proaktiivinen suhteessa markkinamahdollisuuksiin (proactiveness) 5.Tendenssi olla aggressiivinen kilpailijoitaan kohtaan, kilpailunhalu (competing intensively)
8
trp 07 8 ENTREPRENEURIAL ORIENTATION Organisaation yrittäjyys- suuntautuneisuus Pro-activeness - proaktiiviisuus Risk Taking - halu ottaa riskejä Intensive competition - kilpailunhalu Innovativeness - halu innovoida Autonomy - taipumus toimia itsenäisesti Yrittäjyyssuuntautuneisuuden ulottuvuudet (Lumpkin & Dess, 1996).
9
trp 07 9 Tohtoriopintojen, käytännön ja tutkimuksen triangulatio Tohtoriopinnot teoreettinen tieto yrittäjyydestä yrittäjyyden ymmärrys oman tutkimusalan tieteellinen ajattelu Tutkimus yrittäjyyskasvatus pk-sektorin yrittäjyys akateeminen tutkimus t&k -toiminta Yrittäjyyssuuntautunut koulutusorganisaatio Opiskelijoiden ja henk.kunnan oma-ehtoinen yrittäjyys Opiskelijoiden yrittäjyyden tukeminen Käytäntö opetustyö opetuksen kehittäminen sisäinen yrittäjyys
10
trp 07 10 Tutkimusaiheet Opintojen ohjaus, urasuunnittelu, opinnäytetyöprosessi (5 aihetta) Tykes menetelmäkehityshanke: Menettelytavat, toimintamallit, pelisäännöt ja sopimukset kasvavien palveluverkostojen menestystekijöinä (5 aihetta) Yrittäjyys ja perheyrittäjyys (3 aihetta) Kotitalouksien velkaantuminen/Velkatutkimusverkosto (3 aihetta) Yrittäjyys ja yrittäjyyskasvatus koulukontekstissa (5 aihetta) PK-yritystoiminta, Yrittäjyys ja kulttuuri jne. (5 aihetta) Naisyrittäjyys (3 aihetta) Markkinointi (6 aihetta)
11
trp 07 11 Yrittäjämäinen oppiminen Entrepreneurial learning (Thompson 2006, 115) Mentorointi ja valmennus: Mitä muut voivat tehdä hyväksesi? Yrittäjämäinen oppiminen - Entrepreneurial Learning Tarvittava tieto - opinnot Kehittyneet taidot - harjoitus tekee mestarin Muiden tekemisestä oppiminen - Yrittäjä- tarinat
12
trp 07 12 TULOKSIA… Sovelletaan teoreettisia tietoja ja syventynyttä yrittäjyyden ymmärrystä opetussuunnitelmatyössä ja opetuksessa Opettajat ovat laittaneet päähänsä ”yrittäjyyden silmälasit” Toimintatapojen muutos dynaamisemmiksi ja proaktiivisemmiksi Tavoitteen sisäistäminen alkanut: yrittäjyyteen sosiaalistava oppimisympäristö. Yrittäjyys näkyvänä teemana: näkökulmana kaikissa opinnoissa Yrittäjyys esitellään uravaihtoehtona. tradenomiopintojen ops on ammattiopinnoissa kaikille pakollinen 15 opintopisteen laajuinen yrittäjyysmoduuli Ammattiopintojen kahdessa muussa moduulissa näkökulmana on pk- yrityksen toimintojen kehittäminen ja pk-yrityksen kansainvälistäminen Mahdollisuus vahvistaa omia yrittäjyystaipumuksiaan ja valita ns. yrittäjyyspolku jo opintojen alusta lähtien.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.