Linkkivinkki http://www.mll.fi/vanhempainnetti/.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Liikunnan merkitys fyysisten taitojen kehittymiselle
Advertisements

Kasvaako pääni, kun opin?
Vihdin seurakunnan ilta
Kognitiivinen kehitys
RPS.
Verkonkäytön ongelmat
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Herkkyyskausien huomiointi harjoittelussa
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Oppimisvaikeudet.
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Kielellinen erityisvaikeus SLI
Nuoruus kehitysvaiheena
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Sensorinen integraatio
LATENSSIVAIHE 6-11 V. 1. Varhaislatenssi 6- 8v.
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
Kouluinfo Renkomäen koulu
Ops seminaari Askola.
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa.
IHMISEN FYYSINEN KASVU, KEHITYS JA HYVINVOINTI Materiaali: Minna Sipponen Opettaja: Mari Tero
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Valmentajakoulutus Harjoittelun suunnittelu Liedon Pallo Hannu Paatelo.
TERVEYSTIET O 8 7. MURROSIÄN MUUTOKSET. Kaikki muuttuu  Pohdi, mitä murrosikä tarkoittaa?  Lue tarina ”Kaikki muuttuu” (OK s. 50) ja listaa vihkoosi.
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
17. MIELIHYVÄ JA RIIPPUVUUS TERVEYSTIETO 7. Pohdi  Kirjoita lapulle TÄRKEIN sinulle mielihyvää tuottava asia  Onko mielihyvän lähde hyväksi terveydelle.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( ). AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit.
Ruut Ruokonen  TURVA!!  Perusturvallisuus ja kiintymyssuhde  katsekontakti fyysinen kosketus ”hellyyskieli”perustarpeista huolehtiminen lapsen.
Suomen Jääkiekkoliitto1 FYYSISEN HARJOITTELUN PERUSTEET FHV.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
7. Kouluiän kehitys (s. 96–109).
Yhteiset valinnaiset tutkinnon osat (=VYTOT)
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
Motorinen kehitys.
Sosioemotionaalinen kehitys
Nuoret aikuiset.
Motorinen kehittyminen
Kpl 7.
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
ESSEE.
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Kielen kehityksen avainkohdat
NUORUUS PS2 LAJM.
Lapsuus ja nuoruus.
Marja-Kristiina Lerkkanen
FYYSINEN Petra Suonio 2013.
MONTESSORIPEDAGOGIIKKA
MONTESSORIPEDAGOGIIKKA ”auta minua tekemään se itse”
Lapsuuden fyysinen, motorinen ja kognitiivinen kehitys (s. 68–81)
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Elämänkaarinäkökulma
”Ihmisen kehitys vauvasta vaariin”
IHMISEN KASVU JA KEHITYS
Liikunnan Perusopinnot
IHMISEN KASVU JA KEHITYS
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Kielellinen erityisvaikeus
Esityksen transkriptio:

Linkkivinkki http://www.mll.fi/vanhempainnetti/

Fyysinen ja motorinen kehitys kertausta Etsi tietoa herkkyyskausista. millaisia fyysisen tai motorisen kehityksen herkkyyskausia lapsella on? Milloin? millaista muuta tietoa löydät herkkyyskausista? miten tietoa herkkyyskausista voi hyödyntää lapsen kehityksen tukemisessa?

Herkkyyskausia Aistien kehittämisen herkkyyskausi (0-6-vuotiaana) käveleminen 8-18 kk juoksemisen harjoittaminen 1-2lk (juoksuvauhdin vaihtelu, eri olosuhteet) Liikkeen koordinoinnin herkkyyskausi (0-4-vuotiaana) kuivaksi opettelu 6kk-5-7v Kielellisen kehityksen herkkyyskausi (0-6-vuotiaana) äidinkieli (puhe) 0-6v vieras kieli 0-12v Järjestyksen herkkyyskausi (1-3-vuotiaana) Sosiaalisten taitojen herkkyyskausi (2,5-5-vuotiaana)

Herkkyyskausi – kriittinen kausi Herkkyyskausi : biologisesti määräytyvä ajankohta tai jakso, jonka aikana jonkin asian tai taidon oppiminen onnistuu parhaiten Lapsi harjoittelee taitoa ahkerasti Kriittinen kausi: Taito täytyy omaksua tietyn ikävaiheen aikana Jos kriittinen kausi ohitetaan ilman, että kykyä on omaksuttu, sen kehittyminen voi olla myöhemmin hankalaa

Motorinen kehitys jaetaan eri vaiheisiin: refleksitoimintojen vaihe (ikävuodet 0-1) alkeellisten taitojen omaksumisen vaihe (ikävuodet 1-2) motoristen perustaitojen oppimisen vaihe (ikävuodet 2-7) lajitaitojen oppimisen vaihe (ikävuodet 7-15) sekä opittujen taitojen hyödyntämisen vaihe (15 vuodesta eteenpäin).

Kuivaksi oppiminen etenee eri kypsymisvaiheiden kautta: Lapsi tunnistaa, että hänellä on vaipassa kakka tai pissa. Tähän lapsi pystyy aikaisintaan n. 15 kk:n iässä. Lapsi ymmärtää pissaavansa tai kakkaavansa ja kertoo siitä muille. Tämän lapsi osaa aikaisintaan 18–24 kk:n iässä. Kun näet lapsen keskittyvän kakkaamiseen, voit kuvata hänelle ääneen mitä on tapahtumassa. Lapsi kertoo, että hänellä on hätä ja pyytää päästä potalle. Tämän lapsi oppii usein 2½–3-vuotiaana. Kakan tuleminen on usein helpompi tunnistaa ensin, pissa ehtii lirahtaa ennen kuin siitä kerkeää mainita. Lapsi hallitsee rakkoaan siten, että pystyy pidättelemään jonkin aikaa. Tämä alkaa onnistua n. 3-vuotiaana. Fyysisen kypsymisen lisäksi tarvitaan henkistä kypsymistä: halua kasvaa itsenäiseksi ja isoksi. Tässäkin lapset kehittyvät omaan tahtiinsa. Osa lapsista ei enää tietyssä iässä huoli vaippaa jalkaansa, vahingoista huolimatta.

Kouluikä Fyysinen kehitys Kasvu hidasta, mutta vakaata Tytöt kehittyy poikia nopeammin Karkeamotoriikka: lihasten koordinaation kehittyminen (uinti, luistelu, rullalautailu jne.) Hienomotoriikka saavuttaa aikuisen tason n. 11-12 v. iässä: kehittyy huomattavasti (tietokoneen & kännykän näppäimistön käyttö); aivojen myeliinin lisääntyminen (C) Helena Sorsa 2008

Nuoruus Fyysinen kehitys: sukukypsyyden saavuttaminen, aikuiseksi kasvaminen; varhentunut jonkin verran Hormonieritys sukupuolirauhasissa lisääntyy Kasvuhormonin eritys muuttuu Kasvu yhtä nopeaa kuin varhaislapsuudessa: pituuskasvu, lihasmassa (C) Helena Sorsa 2008

Maria Montessori – herkkyyskaudet oppimisessa 1-3 v lapsen mieli imee tietoa kuin sieni; sensorinen oppiminen&kokemukset: lapsi käyttää kaikkia viittä aistiaan imeäkseen tietoa ympäristöstä 1,5-3 v: kielellinen ”räjähdys” – lapsi rakentaa tulevaa kielenkäytön perustaa 1,5-4v: lihasten koordinaation kehitys, tarttuminen ja irtipäästäminen 2-4 v: liikkuvaiset lapset: liikkeiden parempi koordinaatio ja tarkkuus, kasvava kiinnostus kieleen ja kommunikaatioon (tarinankerronta), spatiaalinen hahmotuskyky, vertailu, järjestely 2,5-6 v: pystyy hyödyntämään hyvin aistejaan oppimisessa ja sopeutumisessa ympäristöönsä 3-6v: kiinnostus ja ihailu aikuisten maailmaa kohtaan, matkiminen, lapset hyvin avoimia vanhempien ja ystävien vaikutuksille ja vanh.+ystäviä kohtaan 4-5 v.: käyttää käsiä ja sormia leikkaamisessa, kirjoittamisessa ja piirtämisessä, taktiiliset aistit (kosketus-) ovat hyvin kehittyneet ja tarkat 4,5-6v: kirjoittamisen ja matemaattiset valmiudet, ajan kuluessa matematiikan sekä lukutaito.

Montessori – lapsesta aikuiseksi 0-6 v – sensoriset tutkimusmatkalaiset: maailman käsittäminen ja tutkiminen aistien avulla; kielen, kulttuurin omaksuminen 6-12 v – käsitteelliset tutkimusmatkalaiset: käsitteellistäminen, mielikuvitus, tiedon soveltaminen 12-18 v – humanistiset tutkimusmatkalaiset: mikä on paikkani maailmassa, mitä voin itse tuottaa maailmaan 18-24 v – nuoret aikuiset: erikoistuneita tutkimusmatkailijoita, oman paikan löytäminen, osallistuminen yhteiskuntaan