Luku- ja tenttivihjeet 9 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Historiaa, YK:n sopimuksia ja alueellisia sopimuksia
Advertisements

Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ihmisoikeudet Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvä tieteellinen käytäntö
Tehtävä Suomelle Tehtävä kirjastoille …ja Yleisten kirjastojen neuvoston strategia
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
Asevelvollisuus ja ihmisoikeudet , T. Hackman.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon työtavoista Tarinan jatkaminen Eero Salmenkivi HY, opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kestävä kehitys ja ET Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tekstityöskentely (erityisesti ET:ssä) Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Sanoma Lehtimedia / Tiina Eskelinen
Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opettajan arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tide-projektin esittely Sidosryhmätapaaminen Sisko Rauhala.
Ihmisoikeudet Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Ihmisoikeudet Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
KIRKOT JA VALTIO Luku 17 – Ydinsisältö. Uskontojen merkitys valtion kannalta merkittäviä yhteiskunnallisia vaikuttajia tuottavat myös sosiaali- ja terveyspalveluja.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssi, viimeinen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdatus elämänkatsomustietoon/ Katsomusaineiden didaktiikan kurssin elämänkatsomustiedon oma osa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdatus elämänkatsomustietoon/ Katsomusaineiden didaktiikan kurssin elämänkatsomustiedon oma osa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Yleisivistävän koulun hallinto
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Uskonnonvapaus - Suomessa perustuslaissa säädetty uskonnon ja omantunnon vapaus - positiivinen uskonnonvapaus: oikeus harjoittaa uskontoa ja kuulua uskonnolliseen.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus
Johdatus elämänkatsomustietoon kurssin koontia
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus
Luku- ja tenttivihjeet 10
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon oppilasmäärien kehitys
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Luku- ja tenttivihjeet 2015_3
Luku- ja tenttivihjeet 7
Opetushallitus, kansainvälisyys ja kielet
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Mikä on elämänkatsomus?
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
Tehtävä Suomelle Tehtävä kirjastoille
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Luku- ja tenttivihjeet 9 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Luento 9, artikkelit Paras materiaali tähän osioon ovat OPS-perusteet, verkkomateriaalit ihmisoikeuksista (esim. Ihmisenä maailmassa, Ihmisoikeudet.net) jaIhmisenä maailmassaIhmisoikeudet.net luentodiat.

Luento 9 tenttikysymyksiä Kerro ihmisoikeuskasvatuksen roolista elämänkatsomustiedossa. Ihmisoikeuskasvatuksen rooli elämänkatsomustiedossa

Luento 10 tenttikysymyksiä Miksi ihmisoikeuskasvatuksella on niin keskeinen painoarvo elämänkatsomustiedossa? ET:n lähtökohtana on uskonnonvapaus perustavana ihmisoikeutena. Et liittyy myös ihmisoikeuksien tapaan valistuksen perinteeseen. Ihmisoikeudet ovat myös yksi ET:n tärkeimmistä sisältöalueista OPSeissa (vrt. teht. 2 teema Yhteisö ja ihmisoikeudet). ET:n neutraali luonne edellyttää perustavien arvojen hakemista Suomen valtion hyväksymistä yleisistä lähtökohdista YK:n ihmisoikeuksien julistus on yksi tällainen (kestävästä kehityksestä tulossa toinen). Ihmisoikeuksilla myös merkittävä rooli OPSin yleisessä arvoperustassa, joka ET.ssä merkittävä eettisten kannanottojen lähde. ET:n syntyä on vauhdittanut ihmisoikeusvalitus.