Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila 3.5.2006 Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Advertisements

Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Mikko Tyrväinen InSitu –Luentopalautejärjestelmän tekninen evaluointi.
INFORMAATION KERÄÄMINEN (OPISKELIJOILTA) VERKOSSA
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
”Blended Learning” ja sen hyödyntäminen avoimen yliopisto- opetuksen kehittämisessä Avoimien yliopistojen valtakunnalliset neuvottelupäivät Turussa
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Auditointien vaikuttavuuden.
Teemaryhmä Opintoasiainpäivät Sihteeri Tuula Kivistö
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
osana opiskelijan PLE:tä
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Opiskelijatutorointi: toimivuus ja hyvät käytännöt -kuinka hiotaan kultahiput timanteiksi? Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana, tilannekatsaus.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Tiedon hyödyntämisen evoluutio. Tieto työvälineenä Valtaosa kaikkien työn kannalta tärkeästä tiedosta tallennetaan yhteisiin tietojärjestelmiin Tietoa.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
Oppimisen arviointikriteerit näkyviksi Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Avoimen yliopiston pedagoginen kahvila
Tutkiva & kehittävä yhteistoiminnallinen oppiminen 1. 6
Study Group -opintopiiri yhteistoiminnallisen oppimisen tukena (A080011) Tiina Laajala.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
(Luento)-opetuksen aktivointikeinot Pekka Makkonen
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
Miten abstraktin ilmiön kuvaaminen animaation avulla vaikuttaa fysiikan oppimiseen alakoulussa? Kandidaatin tutkielma.
WebOodiKURSSIPALAUTE Laura Vuorinen Opiskelijarekisteri.
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
SISÄPIHOJEN SUUNNITTELU HS – Space - Laine Anni - Terävä Jaana.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Kielikeskuksen HILC*)-seminaari
Juuli-julkaisutietoportaali
Borgarnes, Islanti ( ).
Jyväskylän yliopistossa
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit
Viisi asiaa, mitä jokaisen opettajan tulisi tietää laadusta
Anna Alftan Heikki Hannula
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Management review 2015 Learning and Teaching Course feedback 2014 Bachelor graduates feedback 2013 Master graduates feedback 2014 Career and employment.
Pedagogisia näkökulmia opetukseen
Mitä voimme oppia palautteista?
Esityksen transkriptio:

Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori

Mistä opetuksen ja oppimisen laatu syntyy? Biggs 2003 The 3 P model of teaching and learning

Mitä varten opiskelijapalautetta kerätään? Sisäistä tietoa opetuksen kehittämistä varten Ulkoista tietoa potentiaalisia asiakkaista ja laadun varmistusta varten (Harvey 2003)

Satisfaction cycle (Harvey) (Harvey 2003)

Opiskelijapalautteen kerääminen on enemmän kuin tiedon keräämistä Kerätään vain sellaista tietoa, jota voidaan hyödyntää. Jos tietoa ei hyödynnetä, opiskelijat kyynistyvät ja turhautuvat. Informaatio pitää muuttaa tiedoksi ja sitten tulkita ja arvioida sitä usealta kannalta. Tieto pitää raportoida ja ”syöttää” takaisin organisaatioon jatkuvan kehittämisen tueksi. (Harvey 2003) Kember 2002

Miksi opiskelijapalaute ei edistä opetuksen kehittämistä? (Kember 2002) Kyselylomake ei mittaa oikeita asioita Onko organisaatiossa kehittämistä estäviä tekijöitä, joiden takia kehittämistä ei tehdä, vaikka palautteen pohjalta tiedettäisiin, mitä pitäisi tehdä? Parempiin tuloksiin päästään, jos opettajat saavat itse tehdä kysymykset. Tärkeätä on myös se, että organisaatio on sitoutunut ja palkitsee hyvästä opettamisesta ja opetuksen kehittämisestä. Jos palautteen kerääminen on ”pakkopullaa”, kehittämisen ei sitouduta.

Kysymyksiä opiskelijapalautteesta Mitataanko oppimista vai viihtymistä? Arvioidaanko opetusta, oppimisympäristöä vai oppimista? Mitä tehdään, jos opiskelijoiden vastaukset ovat ristiriitaisia?

Lähteet Kember, D., Leung, Y.P. & Kwan, K.P Does the Use of Student Feedback Questionnaires Improve the Overall Quality of Teaching? Assessment & Evaluation in Higher Education, Vol. 27, No. 5. Harvey, L Student Feedback (1). Quality in Higher Education, Vol 9, No. 1. Parjanen, M. Amerikkalaisen opiskelija-arvioinnin soveltaminen suomalaiseen yliopistoon. Korkeakoulujen arviointineuvoston julkaisuja 8:2003. Edita. Lindblom-Ylänne, S. & Nevgi, A. (toim.) Yliopisto- ja korkeakouluopettajan käsikirja. Helsinki: WSOY.