Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Mitä voimme oppia palautteista?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Mitä voimme oppia palautteista?"— Esityksen transkriptio:

1 Mitä voimme oppia palautteista?
Virtuaaliyliopiston tiimi Tuohilampi

2 TTHVYO:n palautekyselyt
Vuodesta 2016 lähtien kerätty kurssipalautteita yhteisellä palautelomakkeella Palauteyhteenvedot ja vastapalautteet julkisina Moodlessa Kvantitatiiviset kysymykset: Kurssista oli minulle hyötyä. Kurssin toteutus sopi mielestäni aiheeseen hyvin. Tuutorointia oli riittävästi saatavilla. (1 = Täysin eri mieltä, 5 = Täysin samaa mieltä)

3 Kurssipalautteet ”...jotta opiskelijoiden antamaa opintojaksopalautetta voitaisiin käyttää opetuksen laadun mittarina edes jossain määrin, tulisi sen mitata opetuksen laatua oppimiskokemuksen kautta.” (Arminen et al. 2019) “…a small average relationship exists between learning and the evaluations but that the association is situational … the more objectively learning is measured, the less likely it is to be related to the evaluations.” (Clayson et al ) “…the subjective measure was more influential. This result vouches for the trustworthiness of student opinions. Students who feel they have learned a lot, also tend to give more positive evaluations.” (Christiaens et al. 2014) “… they (students) are more likely to be honest when they believe that evaluations effectively measure the quality of the course, the results improve teaching and benefit students rather than the administration, and when they are given at the end of the term.” (McClain et al. 2018) Arminen H, Hujala M & Hynninen T Opiskelijapalaute yliopisto-opetuksen laadun mittarina: mitä opiskelijoiden opintojaksopalautteesta voidaan päätellä? Yliopistopedagogiikka 2/2019 Clayson, D. E. (2009). Student evaluations of teaching: Are they related to what students learn? A meta-analysis and review of the literature. Journal of Marketing Education, 31(1), 16–30. Christiaens, W., Spooren, P., Mortelmans, D. & Van Loon, F. (2014). Students’ perceptions of learning, course grades, and students’ evaluations of teaching (SET): An empirical analysis. The International Journal of Assessment and Evaluation, 20(3), 13–21. Lauren McClain, Angelika Gulbis & Donald Hays (2018) Honesty on studentevaluations of teaching: effectiveness, purpose, and timing matter!, Assessment & Evaluation inHigher Education, 43:3, Opetuksen laatua mittaavien väittämien lisäksi kyselylomakkeessa oli kuusi asteikolla 1–5 mitattua Likert-tyyppistä väittämää (motivaatio, panostus, opettajan asiantuntevuus, opettajan opetustaidot, käytetyt opetusmenetelmät, opintojakson vaatima työmäärä) sekä odotettu loppuarvosana asteikolla 0–5.

4 TTHVYO:n avoimet vastaukset
Kävimme läpi palautteet/palauteyhteenvedot 54 verkko-, monimuoto- ja lähikurssista Tarkastelimme avovastauksia: “Nämä asiat edistivät oppimistani tai toimivat kurssilla hyvin”. ”Näin kehittäisin kurssia” ja “Mitä viet oppimastasi käytäntöön?”. Lisäksi jaoimme vastaukset: Koulutuksen asiasisältö Opetusmenetelmät Toteutustapa Mitä oppimasta käytäntöön

5 Palautekoosteen kerääminen
Taulukkoon on kerätty palautteet 2016 –kevät 2019 välillä pidetyistä kursseista Palautteet taulukossa koosteena, lähi- ja verkko+monimuotokoulutukset erikseen Taulukko ei ole eksakti lajittelu, vaan edustaa lähinnä miellekarttaa erilaisista asioista Numero rivin perässä kertoo, jos sama asia on mainittu useammalla kurssilla Tehtävän perusteella - kiinnitämme huomiota tulevilla kursseilla näihin seikkoihin - saatamme intoutua tekemään aiheesta tarkempaakin tutkimusta - laadimme laatulupauksen virtuaaliyliopiston kursseille

6 Ryhmätehtävä Tutustukaa palautteisiin teille jaetussa taulukossa
Etsikää ryhmänne mielestä oleellisimmat + ja - -seikat 1) Täydentäkää taulukon viimeiseen sarakkeeseen miten valitsemanne tekijät tulisi ottaa jatkossa huomioon a) mitä kannattaa säilyttää/hyödyntää kenties laajemminkin kursseilla b) mitä seikkoja voisi kehittää kursseilla 2) Miettikää myös, löytyykö näistä palautteista aineksia, mistä voisi rakentaa laatulupausta virtuaaliyliopiston kursseille Aikaa on 30 minuuttia, jonka jälkeen palataan kokoustilaan

7 Ryhmä 1 – Koulutuksen asiasisältö
Hyviä käytäntöjä: Kehitettävää kurssilla: Laatulupausta?

8 Ryhmä 2 - Opetusmenetelmät
Hyviä käytäntöjä: Kehitettävää kurssilla: Laatulupausta?

9 Ryhmä 3 - Toteutustapa Hyviä käytäntöjä: Kehitettävää kurssilla:
Laatulupausta?

10 Ryhmä 4 – Oppimastani käytäntöön
Hyviä käytäntöjä: Kehitettävää kurssilla: Laatulupausta?


Lataa ppt "Mitä voimme oppia palautteista?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google