Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
QR- koodit ja mobiilitentti
SIVUAINEKURSSIT TIEDEKUNTIEN OPINTO-OPPAAT • PAINETUT OPPAAT → student center, kirjasto, tiedekuntien palvelupisteet • PAINETTUJEN OPPAIDEN.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
TIK Johdatus-kurssi Elina Lehkonen
Johanna Leppävirta Kasvatustieteen päivät 2006 Sähkömagnetiikan oppimisen tukeminen ja arviointi Johanna Leppävirta Sähkömagnetiikan laboratorio Sähkö-
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
LabLife3D Mikrobiologian ja kemian laboratorio virtuaalimaailma Second Lifessä Eero Palomäki ja Pekka Qvist LabLife3D:n kotisivut.
Minä oppijana 1 ov..
Hyödynnä nettiä historiassa ja yhteiskuntaopissa.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
KOULUTUSPALVELUT, Paula Airaksinen Noppa-portaali opintoja sujuvoittamassa Paula Airaksinen, koulutuspalvelut.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Tenttiakvaariokokemuksia Suomen Turusta :Turun Ammattikorkeakoulu
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
SEKOPUSSI. SEKOITETAAN: Kaikki TAVI-talon 2 vsk:n opiskelijat Kaikki kynnelle kykenevät opettajat MILLOIN - Syksyn ensimmäisellä opetusviikolla.
Sosiaalinen median käyttö mat-fys- kem opetuksessa PLE Personal Learning Envirement.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Mitä yliopisto-opiskelu on? Yliopistossa opiskeluun liittyviä käytänteitä, ihmisiä ja kommervenkkejä kirjallisuuden fukseille.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Toimintaohjeet opelle
(Luento)-opetuksen aktivointikeinot Pekka Makkonen
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Anne Salmela & Harri Eskelinen Lappeenrannan teknillinen yliopisto
Projektityöskentely Luento 1: kurssin käytännön asiat Hanna-Kaisa Lammi
Ops seminaari Askola.
Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
HELSINGIN YLIOPISTO AVOIN YLIOPISTO Tutustu eri aloihin, suorita yliopisto-opintoja etukäteen ja valmistaudu pääsykokeisiin 1 Youtube -Tussitaikurit Youtube.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
HELSINGIN YLIOPISTO AVOIN YLIOPISTO Tutustu eri aloihin, suorita yliopisto-opintoja etukäteen ja valmistaudu pääsykokeisiin 1 Youtube -Tussitaikurit Youtube.
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Case: EXAM – sähköinen osaamisen näyttö
Vanhempainilta
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
W5W2 PILOTTI OPISKELIJOIDEN AJANKÄYTTÖ JA TYÖMÄÄRÄ PROSESSITEKNIIKAN
HISTORIAN KURSSIEN TAVOITTEET, SUORITTAMINEN JA ARVIOINTI
Liikesaksan perusteet II
Liikesaksan perusteet I
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu
Tervetuloa Suomi 4B –kurssille!
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu

Johdanto teemaan Parin minuutin pohdinta sulautuvan opetuksen mahdollisuuksista oppimisprosessin aktivoinnissa  Kirjaa paperille muutamia ajatuksiasi  Keskustele mieleen tulleista ajatuksista muutaman hengen ryhmissä

Sulautuvan opetuksen mahdollisuuksia oppimisprosessin aktivoinnissa Erilaiset oppimisen väylät –kuuntelu, lukeminen, kirjoittaminen => yhdistää eri oppimistapoja Tekstin/harjoitustyön palauttaminen julkiselle alustalle – kaikki voivat tutustua niihin => keskustelu, palaute … Erilaisten oppimisympäristöjen käyttö, luento, koti, kirjasto… Materiaaliin tutustuminen etukäteen taustatiedoksi luennolle Tenttejä voi tehdä muuallakin kuin tenttipäivänä salissa Tehtävän voi jakaa eri ympäristöjen välille esim. luokka => verkko, ryhmä…

Case Johdatus prosesseihin Aalto-yliopiston kemiantekniikan tutkinto-ohjelman 1. vuoden pakollisia perusopintoja johdanto kemiallisiin ja biokemiallisiin prosesseihin 2 op (~50 tuntia työtä) noin 90 opiskelijaa / vuosi => perustuu luentoihin ja harjoitustehtäviin lähtötason osaamisessa ja motivaatiossa melkoisia eroja sisällöllisenä haasteena “esittelymäisyys” => oppiminen jää helposti asioiden pinnalliseksi muistamiseksi

Kurssin rakenne – arviointimenetelmänä tentti

Kurssin rakenne – arviointimenetelmänä projektityö

Sulautuksen tavoitteita helpottaa kurssinhallintaa sekä opiskelijoiden että opettajan näkökulmasta tuoda joustavuutta opiskeluun WebOodi = kurssinhallinta Noppa = kurssin verkkosivut => materiaalin hallinta Optima = oppimis- ympäristö => tehtävien palautus

Opiskelijoiden ajatuksia liittyen sulautuvaan opetukseen Kurssin aloitusluennolla pienryhmissä toteutettu ideointisessio teemalla “Olisi hienoa jos opiskelu…” asiat johon opettaja voi ainakin jotenkin (yrittää) vaikuttaa kurssikäytännöt ja suunnittelu Opetus olisi laadukasta, hyvin organisoitua, monipuolisempaa, yhteisöllisempää enemmän havaintomateriaalia /esimerkkejä, videoita, demonstraatioita

Opiskelijoiden ajatuksia liittyen sulautuvaan opetukseen Kurssin aloitusluennolla pienryhmissä toteutettu ideointisessio teemalla “Olisi hienoa jos opiskelu…” asiat johon opettaja voi ainakin jotenkin (yrittää) vaikuttaa opetusmenetelmät & palaute Otetaan huomioon kaikki opiskelijat, vaihtoehtoiset suoritustavat (ei pelkkä tentti) luentoja nettiin, videot käyttöön, ei kaikkea aikaa luennoilla istumiseen, lisää muita oppimismuotoja kuin luento+laskari+tentti, erilaisia tapoja oppia & osoittaa osaamisensa enemmän vuorovaikutusta opettajien ja opiskelijoiden välillä ja myös opiskelijoiden kesken, opiskelu tarjoaisi voimakkaammin tukevan yhteisön palautteen antaminen reaaliajassa internetissä

Kurssipalaute – luennot ja niiden videot Noin puolet vastaajista 35/67 oli katsonut luentotallenteita ja ne koettiin hyödyllisiksi sekä keratusmateriaalina, että silloin jos ei päässyt paikalle

Kurssipalaute – harjoitustyöt

Kurssipalaute – tentti

Haasteena tulevaisuudessa – sulautus järjestelmistä toimintaa! Opiskelijan toiveet mielekkäästä opiskelusta & opettajan ajatukset tehokkaasta oppimisesta eivät aina kohtaa??? Motivointi tekemään “oikeita” eli oppimiseen johtavia asioita Sulautuvien opetusmentelmien mahdollisuudet ???