Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu
Johdanto teemaan Parin minuutin pohdinta sulautuvan opetuksen mahdollisuuksista oppimisprosessin aktivoinnissa Kirjaa paperille muutamia ajatuksiasi Keskustele mieleen tulleista ajatuksista muutaman hengen ryhmissä
Sulautuvan opetuksen mahdollisuuksia oppimisprosessin aktivoinnissa Erilaiset oppimisen väylät –kuuntelu, lukeminen, kirjoittaminen => yhdistää eri oppimistapoja Tekstin/harjoitustyön palauttaminen julkiselle alustalle – kaikki voivat tutustua niihin => keskustelu, palaute … Erilaisten oppimisympäristöjen käyttö, luento, koti, kirjasto… Materiaaliin tutustuminen etukäteen taustatiedoksi luennolle Tenttejä voi tehdä muuallakin kuin tenttipäivänä salissa Tehtävän voi jakaa eri ympäristöjen välille esim. luokka => verkko, ryhmä…
Case Johdatus prosesseihin Aalto-yliopiston kemiantekniikan tutkinto-ohjelman 1. vuoden pakollisia perusopintoja johdanto kemiallisiin ja biokemiallisiin prosesseihin 2 op (~50 tuntia työtä) noin 90 opiskelijaa / vuosi => perustuu luentoihin ja harjoitustehtäviin lähtötason osaamisessa ja motivaatiossa melkoisia eroja sisällöllisenä haasteena “esittelymäisyys” => oppiminen jää helposti asioiden pinnalliseksi muistamiseksi
Kurssin rakenne – arviointimenetelmänä tentti
Kurssin rakenne – arviointimenetelmänä projektityö
Sulautuksen tavoitteita helpottaa kurssinhallintaa sekä opiskelijoiden että opettajan näkökulmasta tuoda joustavuutta opiskeluun WebOodi = kurssinhallinta Noppa = kurssin verkkosivut => materiaalin hallinta Optima = oppimis- ympäristö => tehtävien palautus
Opiskelijoiden ajatuksia liittyen sulautuvaan opetukseen Kurssin aloitusluennolla pienryhmissä toteutettu ideointisessio teemalla “Olisi hienoa jos opiskelu…” asiat johon opettaja voi ainakin jotenkin (yrittää) vaikuttaa kurssikäytännöt ja suunnittelu Opetus olisi laadukasta, hyvin organisoitua, monipuolisempaa, yhteisöllisempää enemmän havaintomateriaalia /esimerkkejä, videoita, demonstraatioita
Opiskelijoiden ajatuksia liittyen sulautuvaan opetukseen Kurssin aloitusluennolla pienryhmissä toteutettu ideointisessio teemalla “Olisi hienoa jos opiskelu…” asiat johon opettaja voi ainakin jotenkin (yrittää) vaikuttaa opetusmenetelmät & palaute Otetaan huomioon kaikki opiskelijat, vaihtoehtoiset suoritustavat (ei pelkkä tentti) luentoja nettiin, videot käyttöön, ei kaikkea aikaa luennoilla istumiseen, lisää muita oppimismuotoja kuin luento+laskari+tentti, erilaisia tapoja oppia & osoittaa osaamisensa enemmän vuorovaikutusta opettajien ja opiskelijoiden välillä ja myös opiskelijoiden kesken, opiskelu tarjoaisi voimakkaammin tukevan yhteisön palautteen antaminen reaaliajassa internetissä
Kurssipalaute – luennot ja niiden videot Noin puolet vastaajista 35/67 oli katsonut luentotallenteita ja ne koettiin hyödyllisiksi sekä keratusmateriaalina, että silloin jos ei päässyt paikalle
Kurssipalaute – harjoitustyöt
Kurssipalaute – tentti
Haasteena tulevaisuudessa – sulautus järjestelmistä toimintaa! Opiskelijan toiveet mielekkäästä opiskelusta & opettajan ajatukset tehokkaasta oppimisesta eivät aina kohtaa??? Motivointi tekemään “oikeita” eli oppimiseen johtavia asioita Sulautuvien opetusmentelmien mahdollisuudet ???