Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Advertisements

Copyright © Tekes ”Tutkimusprojektin tulostiivistelmä” Janne Takalo-Mattila
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
Opinnäytetyöprosessi
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Tutkimussuunnitelma…
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Tutkimussuunnitelma Teränkäyttöharjoitusten vaikutus luistelumotoriikan kehittymiseen kielihäiriöisillä lapsilla Mika Hakasaari.
Tieteellisten julkaisujen bibliometrinen tutkimus Henri Schildt ( Teknologiantutkimuksen perinne ja uudet suunnat
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Yhteisöllisen oppimisen keinoja?
Pirjo Rauhala, Tampereen e-oppimisen talkoot 1 Yliopisto eOppimisen toimijana Tampereen eOppimisen talkoot Seminaari
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
HighScope - menettelytapa Kaarina, Liisukka, Maarit ja Vilma Vaka-11B.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Kokemuksia väitöskirjan tekemisestä Marjo Kauppinen.
Havainnollisuus matematiikan opetuksessa käsitekartat Luennot klo
YLIOPISTON TUKI Elise Kosunen Yleislääketieteen professori PERTTU-seminaari
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
T IETOKONE OSANA ESIOPETUKSEN JA VARHAISKASVATUKSEN OPPIMISYMPÄRISTÖÄ H YVINKÄÄLLÄ Anne-Marie Knape.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Mobiilit ohjaajat. Pedagogiset lähtökohdat Kokemuksellisen oppimisen kehässä korostuu oppimisen prosessi. Lähde: David Kolb, 1984.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Yhteisöllinen kirjoittaminen
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Ideaali luokkahuone Ressussa
Isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Lapsi nauttii yhteisistä lukuhetkistä Lukuhetkien aikana lapsi oppii tärkeitä.
Arto Hietapelto Tutkimussuunnitelma
| © UPMU FuBio tutkimusohjelma no:4 Biopolymers and chemicals in wood working industry 1 Saturday, 28 March 2015 FWR:n tavoitteet FuBio-hankkeessa: Puutuoteollisuuden.
Reggio Emilia Paula Vehkalahti, Emilia Tauriainen, Hanne Yrittiaho, Maisa Valtanen, Riikka Rautiainen Vaka 11B.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Johdon laskentatoimen erityiskysymyksiä
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Seminaarityön rakenteesta
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
RESEARCH UNIT FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Creative Collaboration Seminaari V-Lab Shared.
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Koulutuksen periytyminen ja riskiaversio
Miten abstraktin ilmiön kuvaaminen animaation avulla vaikuttaa fysiikan oppimiseen alakoulussa? Kandidaatin tutkielma.
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Projektin toiminta 1. Koordinaatiohankkeen laajentuminen - Vierailu uusiin hankkeisiin kevään 2012 aikana -”Vanhojen hankkeiden” tilanteiden koordinointi.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Liiketoimintaverkostojen hallintapaneeli HABA 2004: Ahti Kare Antti Mäki Marko Lähde Mika Stenberg Riina Henriksson Teemu Virtanen.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
Opiskelupaikan valinta ja opintojen imu Tiina Lindblad Itä-Suomen yliopisto.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Teoriat perhetutkimuksessa: vertailua ja tulevaisuuden suuntaviivoja Anna Rönkä, JY ja Pirjo Korvela, HY Loppuyhteenveto.
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
TOMY/H3-jakson artikkelit kl 2017 opetuskokeilun suunnitteluun (artikkelit myös Moodlessa liitetiedostoina) Tutustu johonkin tutkivan oppimisen lähestymistapaan.
Major practical purposes Forms of research knowledge
LAPSEN OIKEUDET HUOMIOIVA HOITO ON LAPSILÄHTÖISTÄ JA OSALLISTAVAA: SYSTEMAATTINEN KIRJALLISUUSKATSAUS Tiina Marttila1,2 TtM, sh; Tarja Pölkki 3 TtT, dosentti,
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
Johdantoseminaari.
Jyväskylän yliopistossa
Konteksti, jossa tutkimus tapahtuu
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
TE3- seurantatutkimus Seurantajakso n. 1 viikko ( )
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA
Anna Alftan Heikki Hannula
Opinnäytetöiden ohjaus korkeakoulussa (A100607) 3 op
Esityksen transkriptio:

Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki

Tutkimusmenetelmä: Kuvaileva - Narratiivinen kirjallisuuskatsaus (Salminen, 2011) Tämä tutkimus Tero Paakki Kirjallisuuskatsauksen tyyppien ryhmittely (Salminen, 2011 s.38)

TUTKIMUSTEHTÄVÄ Tutkimuksen tarkoitus on selvittää kuinka oppimista suunnataan lähikehityksen vyöhykkeelle ja mitä se tarkoittaa oppimisen ohjaamisen näkökulmasta. Lisäksi pyrin selvittämään miten oppimista voidaan tukea lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä. Näitä teemoja tarkastelen kirjallisuuskatsauksen pohjalta. Tero Paakki

Tutkimuskysymykset: 1. a) Mitä tavoite oppimisesta lähikehityksen vyöhykkeellä tarkoittaa ohjaamisen kannalta? b) Mitä ominaispiirteitä liittyy edellä mainittuun ohjaamiseen verkko- oppimisympäristössä? 2. Onko olemassa pedagogisia malleja, jotka tukevat sekä oppimista, että ohjaamista perustuen ideaan oppimisesta lähikehityksen vyöhykkeellä? Tero Paakki

Teoriaa Keskeisiä käsitteitä: Lähikehityksen vyöhyke (Zone of proximal development) (Vygotsky, esim.1978) Scaffolding (Wood, D., Bruner, J. & Ross, G. 1976) Pedagoginen malli Tero Paakki

Lähteet: Salminen, A. (2011) Mikä kirjallisuuskatsaus? Johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. Vaasan yliopiston julkaisuja. Opetusjulkaisuja 62. Julkisjohtaminen 4. Vaasa. Vygotsky, L. S., (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. M. Cole, V. John-Steiner, S. Scribner, & E. Souberman (toim). Cambridge, MA: Harvard University Press. Wood, D., Bruner, J., & Ross, G. The role of tutoring in problem solving. Journal of child psychology and psychiatry, (1976) 17, (s.89-100). Tero Paakki