Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki
Tutkimusmenetelmä: Kuvaileva - Narratiivinen kirjallisuuskatsaus (Salminen, 2011) Tämä tutkimus Tero Paakki Kirjallisuuskatsauksen tyyppien ryhmittely (Salminen, 2011 s.38)
TUTKIMUSTEHTÄVÄ Tutkimuksen tarkoitus on selvittää kuinka oppimista suunnataan lähikehityksen vyöhykkeelle ja mitä se tarkoittaa oppimisen ohjaamisen näkökulmasta. Lisäksi pyrin selvittämään miten oppimista voidaan tukea lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä. Näitä teemoja tarkastelen kirjallisuuskatsauksen pohjalta. Tero Paakki
Tutkimuskysymykset: 1. a) Mitä tavoite oppimisesta lähikehityksen vyöhykkeellä tarkoittaa ohjaamisen kannalta? b) Mitä ominaispiirteitä liittyy edellä mainittuun ohjaamiseen verkko- oppimisympäristössä? 2. Onko olemassa pedagogisia malleja, jotka tukevat sekä oppimista, että ohjaamista perustuen ideaan oppimisesta lähikehityksen vyöhykkeellä? Tero Paakki
Teoriaa Keskeisiä käsitteitä: Lähikehityksen vyöhyke (Zone of proximal development) (Vygotsky, esim.1978) Scaffolding (Wood, D., Bruner, J. & Ross, G. 1976) Pedagoginen malli Tero Paakki
Lähteet: Salminen, A. (2011) Mikä kirjallisuuskatsaus? Johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. Vaasan yliopiston julkaisuja. Opetusjulkaisuja 62. Julkisjohtaminen 4. Vaasa. Vygotsky, L. S., (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. M. Cole, V. John-Steiner, S. Scribner, & E. Souberman (toim). Cambridge, MA: Harvard University Press. Wood, D., Bruner, J., & Ross, G. The role of tutoring in problem solving. Journal of child psychology and psychiatry, (1976) 17, (s.89-100). Tero Paakki