LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

PUHEEN VUORO Vanhempainilta
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Toimintaohjeet opelle
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Oppimisen pelejä alakouluun
AVARUUS Tutkiva oppiminen
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Katso Aitolasta lisää:
Kielipläjäys 7. luokalle
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Eri kielitaidon osa-alueet, materiaalit ja suunnittelu
Oppimispäiväkirjasta Opiskelu et-kursseilla / TYK HämäläinenOpiskelu et-kursseilla / TYK Hämäläinen.
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Kommentti ÄI1.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Kiinni tupakkaan Tupakointi vie elinvoimaa * Keskustelunaiheita
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Tiimin hallinnan kultaiset säännöt Toimitaan demokraattisesti.
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
OPPIVA OPS päivä OPPIVA OPS / Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Klubin arvojen määrittelyprosessi. Arvoprosessi Klubin tulee selvittää itselleen miksi arvot ovat tärkeitä. Arvoja ei kannata pohtia vain siksi, että.
OTTELUKIERROKSET - JOUKKUEET SJAL tuomarikoulutus 2013.
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
(2b) VÄLIAIKATYÖSKENTELY jakson välillä OSALLISUUS OPPIVA OPS.
Kehittävän asiantuntija-verkostotyön malli TATU – tartu tutkintoon!
Toimintaohjeet opelle
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
Toimi koulullasi vaikka näin Kerro muille hallituksen/valtuuston jäsenille kaupunkikokouksen valmisteluista eli käy saamasi materiaali läpi Yhteistyössä.
Yrittäjyyskasvatusprojekti Veera Sonninen ja Kaisa Kosola Kevät 2015 Yhteyshenkilö: Ilkka Kinnunen, Pohjanlammen koulu.
Harjoittelun ensimmäinen ”observointiviikko” on merkittävä koko harjoittelun kannalta. Kehittämistehtävänäni on pohtia, millaisia erilaisia työtapoja.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Super-Ippo Lopetuskerta.
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
Tietoa välittävä puheenvuoro
Luku 07 Motivaatio saa ihmisen liikkeelle.
Yhteistoiminnallinen kokous
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Oma kuva päänpäällä Piirretään oma kuva päänpäällä paperia pitäen.
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Valinnaisaineiden valinnasta tuleville 8. - luokkalaisille
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
Partion johtamismallin avulla
1. luokkien vanhempainilta
Hankeviestintää - miksi ja miten?
Muutoskortit Tarvittavat välineet
Laaja-alainen arviointi
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Naapuriapu Jokainen kirjoittaa lappuun (konkreettisen) asian, jolla voisi edistää avoimuutta (Tässä vaiheessa ei vielä kerrota, mitä seuraavaksi). Kun.
Kaveritaidot.
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
Esityksen transkriptio:

LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan luokka 4 hengen sekaryhmiin (jako esim. numeroilla / korteilla ) Valitaan perustellen tai arpoen puheenjohtaja / yhteenvetäjä, sihteeri ja lukija /laskija Vuorotellen jokainen kertoo kirjoittamansa asiat Ryhmä keskustelee, perustelee, vetää yhteen ja valitsee 5 tärkeintä (jos sama on monella, tulee se valita) Ulla.Rasimus@prokoulutus.fi

LUOKAN PELISÄÄNNÖT Sihteeri kirjaa isolla ryhmän valitsemat 5 erillisille A 4 lapuille. Laput kiinnitetään taululle. Jokaisen ryhmän lukija menee omien lappujen luo ja lukee ryhmän tärkeät asiat ääneen, voi myös perustella, miksi nämä valittiin. Ryhmät keskustelevat (5 min), mitkä asiat ovat aivan samoja ja mitkä voisi yhdistää. 2 lukijaa menee taululle ja ryhmien ehdotuksesta poistavat tai yhdistelevät tärkeitä asioita. Nämä ovat LUOKAN PELISÄÄNNÖT. Ulla.Rasimus@prokoulutus.fi

LUOKAN PELISÄÄNNÖT Samoissa ryhmissä jatketaan keskustelua muutamasta pelisäännöstä, joka on tärkeä, mutta jota luokan on vaikea noudattaa. Tai jokainen vetää viivan 3 tärkeimpään pelisääntöön. Lukijat /laskijat laskevat pisteet. Nostetaan ylös 3 lappua, jotka saivat eniten pisteitä. Konkretisoidaan, miten näiden pelisääntöjen tulisi näkyä käytännössä. Ryhmässä jokainen sanoo vuorotellen, mikä pelisääntö itselle on helppo, mikä on vaikea toteuttaa. Ulla.Rasimus@prokoulutus.fi

LUOKAN PELISÄÄNNÖT Sovitaan ketkä kaksi / ryhmä tekevät luokan pelisäännöistä visuaalisesti selkeän ja kiinnostavan, kooltaan ison seinätaulun luokan seinälle/ luokkaan kannettavaksi. Sovitaan, milloin PELISÄÄNTÖIHIN palataan. Alussa noin viikon välein. Jaetaan luokka 4 oppilaan uusiin ryhmiin / pelisääntöjä laadittaessa olleisiin ryhmiin. Arvioidaan , mitkä pelisäännöt ovat toteutuneet hyvin (positiivinen palaute pääosassa) ja mitkä eivät (kriittinen, rakentava palaute). Konkretisoidaan korjattavat asiat. Ulla.Rasimus@prokoulutus.fi