Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OTTELUKIERROKSET - JOUKKUEET SJAL tuomarikoulutus 2013.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OTTELUKIERROKSET - JOUKKUEET SJAL tuomarikoulutus 2013."— Esityksen transkriptio:

1 OTTELUKIERROKSET - JOUKKUEET SJAL tuomarikoulutus 2013

2 Mikä on joukkueiden ottelukierros? Joukkueiden ottelukierros eroaa yksilökilpailusta siinä että kolme ampujaa toimii yhtenä yksikkönä, ampuen yksi toisensa jälkeen lyhyessä ajassa, ollen riippuvaisia toisistaan joukkueena. Joukkuekilpailu kukin ottelu koostuu neljästä kuuden nuolen sarjasta, kaksi nuolta / ampuja. Sekä tähtäinjousissa ja taljoissa lasketaan pisteet kumulatiivisesti yhteen. 16 joukkuetta jatkaa alkukilpailusta pudotuskierroksille. Joukkueottelu alkaa pudotuskierroksista.

3 Ottelukierrokset - joukkueet Pudotuskierroksilla joukkueet ampuvat yhtä aikaa, kun taas finaalikierroksilla ne ampuvat vuorotellen – Vuoroammunta finaalikierroksilla on pakollista vain MM- kilpailuissa ja World Cupissa. Yhtä aikaa ammuttaessa: Joukkue voi kierrättää ampujiaan oman tahtonsa mukaan, ampua yhden tai kaksi nuolta ollessaan viivalla mutta kaikkien on kuitenkin ammuttava vaaditut kaksi nuolta. Vuorotellen ammuttaessa: joukkue ampuu kolme nuolta, jokainen ampuja yhden, sitten aika pysähtyy ko. joukkueelta ja toinen joukkue ampuu kolme nuolta. Tämä rutiini toistetaan koko kuuden nuolen kierroksen ampumiseksi.

4 Ottelukierrokset - joukkueet Aivan kuten henkilökohtaisessa kilpailussa joukkueet asetetaan alkukilpailun järjestyksen perusteella. Vapaavuorolaiset on sallittu. Otteluiden aikana joukkuiden paikka ampumaviivalla määräytyy ottelukaavion mukaan. Ammunta-aika joukkueilla on 20s/nuoli.

5 Joukkueet - erityisiä sääntöjä Joukkueet (ampujat) odotavat laatikoissaan yhden metrin viivan takana kunnes äänimerkki ammuntaluvaksi on annettu. Aikasakko ja määräys palata takaisin ja aloittaa uudelleen annetaan: – Ampuja menee yhden metrin viivan yli ennen aloitussignaalia. – Ampuja menee yhden metrin linjan yli ennen kuin edellinen ampuja on palannut linjan yli tullessaan takaisin ammuntaviivalta (molemmilla ampujilla jalka koskee maata viivan sisäpuolella samaan aikaan). – Ampuja ottaa nuolen viinestä (kärki näkyvissä) ennen kuin hän on asettautunut ammuntaviivalle (vartalo viivan päällä).

6 Joukkueet - erityisiä sääntöjä Jos aikasakko annetaan, tuomari menettelee seuraavasti: – Hän nostaa keltaisen kortin ja sanoo joukkueen nimen kuuluvasti ja selkeästi. – Jos joukkue ei reagoi keltaiseen korttiin ja nuoli ammutaan tuomari nostaa punaisen kortin ja joukkueen korkein osuma poistetaan. – Huom. osuma poistetaan sääntörikkeen, ei punaisen kortin näyttämisen vuoksi. Punainen kortti tulee kuitenkin aina näyttää vaikka se säännöistä on poistettu.

7 Ottelukierrokset - joukkueet Tähtäinjousella ammutaan kaikki samaan tauluun. Taljajousilla ammutaan kahteen 6-renkaiseen tauluun, 3 nuolta kumpaankin. Korkein pistemäärä voittaa. – 4x6 nuolta, max 240 pistettä (mixed 4x4 nuolta).

8 Taljajousen joukkuepisteytys 10, 10, 9, 9, 9, 9

9 Taljajousen jokkuepisteytys 10-9-9-9-9-8 9-9-9-9-8-M

10 Taljajousen joukkuekilpailun otteluissa nuolet saa ampua halutussa järjestyksessä mutta mikäli ammutaan enemmän kuin 3 nuolta (2 sekajoukkuilla) samaan taulupaperiin lasketaan kaikki nuolet ammutuiksi ko. kierroksella, mutta silloin tulokseen huomioidaan vain 3 alinta (2 sekajoukkuilla). Muut nuolet samassa taulussa merkitään huti ammutuiksi. Kaikki nuolet jotka osuvat ulomman sinisen renkaan ulkopuolelle taulupaperiin ovat pummeja.

11 Joukkueet - uusintanuoli Pudotuskierroksilla – Uusinnassa joukkueella on 60s aikaa ampua kolme nuolta, (kukin ampuja kerrallaan ampuu yhden nuolen). Kumpikin joukkue ampuu samanaikaisesti. Finaalikierroksilla – Joukkueet ampuvat vuorotellen, kukin joukkue ampuu vuorollaan yhden nuolen. Joukkue A yksi nuoli, joukkue B yksi nuoli jne.)

12 Joukkueet - uusintanuoli Taljajousella ammutaan yhteen tauluun. Uusinnassa (pudotukset ja finaalit), se joukkue joka saa korkeamman tuloksen voittaa. Mikäli pisteet ovat tasan, voittaa joukkue jonka nuoli on lähempänä keskustaa. Mikäli eroa ei ole katsotaan toiset nuolet (kolmannet jos tarpeen). – Jos on edelleen tasan (hyvin harvinaista) ammutaan uusinta uudestaan.


Lataa ppt "OTTELUKIERROKSET - JOUKKUEET SJAL tuomarikoulutus 2013."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google