Helsingin yliopisto Avoin yliopisto

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kysely vertaistuen kehittämisen tarpeista. 1. Millainen rooli vertaistoiminnalla ja vertaistuella on yhdistyksenne missiossa ja visiossa?
Advertisements

Jyväskylän Yliopisto Psykologian Laitos
Mari Murtonen, Minna Hannula & Marika Alho-Malmelin
Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Kriittinen pedagogiikka ja mediakasvatus
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
1 MARKKINAKATSAUS RAHASTOPÄÄOMA SUOMALAISISSA SIJOITUSRAHASTOISSA.
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Opetusmenetelmät sekä kontaktiopetuksen ja itsenäisen työn suhdeluvut ammattikorkeakouluissa Ryhmätyöskentely
MITÄ VARHAISKASVATUS ON AIEMPIEN VARHAISKASVATUS-MÄÄRITELMIEN JA UUDEN MÄÄRITELMÄN MUKAAN TULKITTUNA ? Opetusnäyteluento yliassistentin (kasvatustiede,
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
KULTTUURIT KOHTAAVAT Hannele Juntunen Kristiina Kukkonen
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Kasvatuksen ja opetuksen tulevaisuus Sastamalan kaupungin tulevaisuusseminaari
Esimerkki koulutuksesta, joka koostuu alemmasta korkeakoulututkinnosta ja useammasta ylemmästä korkeakoulututkinnosta Käsitteiden perusta lähtee yksinkertaisesti.
Heikki Salomaa TYÖELÄMÄSEMINAARI –LUENTO 1 Heikki Salomaa
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014.
Päijät–Hämeen ennakointiverkoston seminaari TULOKSISTA TULEVAISUUTEEN Risto Ilomäki Lahti
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Opintopolku.fi Kysymyksiä ja käytäntöjä siirtovalinnoista Opintoasiainpäivät Anu Holvikivi, HY & Ulla Lehtonen, OPH.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Mitä sosiologia on? -luennot Pekka Räsänen
Kirjasto ja tiedonhankinta
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Oppilaan sukupuoli ja fysiikan opetuksen työtavat Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Tiedotustilaisuus erillisiin erityisopettajan opintoihin hyväksytyille Tiistai klo Käyttäytymistieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos.
Sosiaalisen Ydin -foorum Jyväskylä Mitä on sosiaalisuus?
Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia.
Leena Kakkori & Rauno Huttunen
Osuustoimintatutkimuksen päivä 2008 Kuopio Kuopion yliopisto Osuustoiminnan neuvottelukunta Osuustoiminnan opetus: kommenttipuheenvuoro Tapani.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
Seminaarityön rakenteesta
Johdatus kasvatustieteisiin
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
OPETUSHARJOITTELU- SYMPOSIUMI : 2 kertaa vuodessa 2008-: kerran vuodessa.
OpetusSuunnitelmaViestintä W5W-suunnittelijat KTM Marianne Isola, FM Suvi Jutila, FM Aimo Rahkonen, TaM Jukka Savilampi.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
VOKKE-SYMPOSIUM KASVATUSTIETEEN YDINSISÄLLÖT Erkki Olkinuora Turun yliopisto.
Helsingin yliopisto Avoin yliopisto
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Helsinki AKATEEMISTA VENÄJÄ-OSAAMISTA ON  Suomen osuus maailman tieteestä on yleensä 0,5 – 1,5 %; Venäjä-tutkimuksessa se on neljän-viiden.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Lukiolaisten tekstitaidoista Rantala, Jukka – van den Berg, Marko LUKIOLAISTEN HISTORIAN TEKSTITAIDOT ARVIOITAVINA. Kasvatus 44 (4), 394–407. Tutkimuksessa.
Kasvu, kehitys, oppiminen- Kasvatuspsykologian perusteet
OPISKELIJAKSI KASVATUSTIETEIDEN TIEDEKUNTAAN. Opiskelu Kasvatustieteen kandidaatti –3 vuotta –180 op Kasvatustieteen maisteri –2 vuotta –120 op.
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Aikuissosiaalityön Praksis
Johdantoseminaari.
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Pedagogiset aineopinnot lv
Psykologia tutkii.
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
USKONNON TUTKIMINEN USKONTOTIEDE TEOLOGIA
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Kasvatustieteiden tiedekunta
Esityksen transkriptio:

Helsingin yliopisto Avoin yliopisto Aikuiskasvatustieteen osuus / lähiopetus: KL Pirkko Raudaskoski Vastaanotto: ke 10-12 Email: pirkko.raudaskoski@helsinki.fi Puh: 191 28316 13.9.2008 © Raudaskoski 30.9.2006

Lähitapaamisen ohjelma (9.00 – 16.00) 9.00 Orientointia opintojaksolla opiskeluun ja yleiseen kasvatustieteeseen ja tiedon eri intresseihin (II) (lyhyet esittelyt, keskustelu opiskelumotiiveista) Kasvatuksen maailma, kasvatuksen tunnuspiirteet ? Äänenavauksia pareittain ja ennakkotehtävän purkua (I teema) 10.15 Tauko 10.30 Kasvatus käsitteenä: Omia käsitysten peilaaminen tutkijoiden tarjoamiin jäsennyksiin ja määritelmiin (parityöskentely( (I teema) 11.15 Kasvatuksen problematisointia? Mikä on kasvatuksessa on ongelmallista? (työskentelyä ryhmissä) 12.00 Lounas 12.45 Millaisia kysymyksiä kasvatustieteilijät ovat esittäneet ja esittävät? tutkimuskohteen tarkastelua kasvatustieteen eri suuntauksista käsin (III teema) 14.00 Tauko 14.15 Case: Ongelmana sukupuolittuneet koulukäytännöt? - videoesitys Kasvu työksi ja pojaksi 16.00 Lopetus

Yleinen kasvatustiede EMPIIRISET TIETEET IHMISTIETEET HUMANISTI- SET TIETEET (esim. historia) YHTEISKUNTA- TIETEET ( esim. sosiologia) SOVELTAVAT IHMISTIETEET (esim. psykologia) Filosofia KASVATUSTIETEET Aikuiskasvatustiede Yleinen kasvatustiede Erityispedagogiikka © P.Raudaskoski 30.9.06 © Raudaskoski 30.9.2006

Perusopinnot P2. Kasvatus, P5 Kohti tutkivaa työtapaa ‘ Ihmisen kasvu, kehitys oppiminen P5 Kohti tutkivaa työtapaa Kasvatuksen Aikuiskasvatuksen tutkiminen – miten? P3. Opetus ja oppiminen ‘ Oppimisen ja psykologiset, sosiaali- psykologiset ja didaktiset tekijät ‘ Aikuiskasvatus Aikuinen ? ‘ ‘ ‘ ‘ P1. Johdatus kasvatustieteisiin P6. Kasvatus elämänkulussa Yhteisöjen ja niiden jäsenten elinikäisen oppimisen edellytykset ja esteet. ( myös arjen yhteydet) P2. Kasvatus, yhteiskunta ja kulttuuri Väestön oppimisen edellytykset ja esteet. (viralliset yhteydet) P4 Oppiminen työelämässä Työorganisaatioiden kehittymisen ja oppimisen edellytykset ja esteet © P.Raudaskoski 29.9.07 © Raudaskoski 30.9.2006

Johdatus kasvatustieteisiin: tavoitteena tutustua yleisen kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen Pyrkimyksiin Mitä tavoitellaan, miksi kasvatustieteitä tarvitaan, millaiset intressit ohjaavat kasvatustieteilijöitä? Tehtäväalueisiin (yhteiskunnallinen vuorovaikutus, tutkimus, opetus) Tutustutaan siihen, miten kasvatusta ja aikuiskasvatusta määritellään, mikä on kasvatustieteiden suhde käytäntöön, erilaisiin muutoshaasteisiin? Mitä kasvatus ja aikuiskasvatus on ollut ja on nykyään tieteenalana ja oppiaineena? Kysymyksiin Tutustutaan kasvatuksen ja aikuiskavatuksen tutkimuksen painopistealueisiin siihen, mitä tutkitaan, mistä käsin? © P.Raudaskoski 13.9.08

Prosessoitavat teemat ja sisällöt TIETEENALANA OPPIAINEENA TUTKIMUS-KOHTEENA TOIMINTANA KÄSITTEENÄ, (I teema) (II teema) KASVATUS AIKUISKASVATUS Omakoh- taisesti ymmärret- tynä opintojen alussa Ymmärryksen laajentaminen ja täydentäminen artikkeleiden pohjalta Ymmärrys lähi- tapaamisen jälkeen Verkkotyöskentely (keskustelua ,, lukemista, tiedonrakentelua, kirjoittamista, pohdintaa ja arviointia) Kerääntyneen oman ymmärryksen ja tehtävien arviointia loppuyhteenvedossa Teemapäiväkirja © P.Raudaskoski 13.9.08

Ruotsin vallan aika 1150- alkaen Mitä aikuiskasvatuksellinen toiminta on ollut ennen autonomian aikaa Suomessa? (Antikainen 1989) Valistuksen aika 1730 – 1808 Hyödyn tavoittelu Ruotsi-Suomen mahtavuuden aika 1600 - 1730 (I kouluverkosto syntyy) kansanopetusta (oppien juurruttamista) Ruotsin vallan aika 1150- alkaen Uskonpuhdis- tuksen aika 1520 - 1600 kuuliaisten virkamiesten koulutusta kuninkaan hallintoa varten Keski-aika 1100 - 1520 (Muodollisen koulutuksen historia alkaa) koulutusta kirkon tarpeisiin Esihistoria 8000 ekr - 1100 jkr traditioiden ja taitojen siirtoa mestarilta oppipojalle © P.Raudaskoski 30.9.06

KOULUTUSJÄRJESTELMÄ (OPM)

Kasvatus? Tuottakaa pareittain 2-3 mielestänne tärkeintä kasvatuksen tuntomerkkiä

Kasvatustutkimus voi olla luonteeltaan Kuvailevaa ja selittävää (esim. tilastollista tutkimusta) Ymmärtävää, laadullista tutkimusta (esim. elämänkertatutkimusta) Kriittistä: Ongelmia ja epäkohtia paljastavaa, käytäntöjä kritisoivaa ja osallistavaa (esim. toimintatutkimus, diskurssitutkimus) Toimintajärjestelmien käytäntöjä kehittävää interventiotutkimusta) © P.Raudaskoski 30.9.06

Miten tutkija voi lähestyä muutos- ja kehittämistilanteita? KÄSITTEENÄ KÄSITETTYNÄ (ajattelu, arvot, käsitykset) KOETTUNA ILMIÖNÄ (mielikuvat tunteet, kokemukset muistikuvat?) DISKURSSINA esim. Filander (puhetta/tekstiä jolla tehdään jotain) SANANA (merkkeinä ja merkityksinä) KEHITTÄVÄNÄ TOIMINTANA ( esim. Engeström) soveltaen Mehtäläinen, J 1992 © P.Raudaskoski 28.1.06 © Raudaskoski 30.9.2006