Helsingin yliopisto Avoin yliopisto Aikuiskasvatustieteen osuus / lähiopetus: KL Pirkko Raudaskoski Vastaanotto: ke 10-12 Email: pirkko.raudaskoski@helsinki.fi Puh: 191 28316 13.9.2008 © Raudaskoski 30.9.2006
Lähitapaamisen ohjelma (9.00 – 16.00) 9.00 Orientointia opintojaksolla opiskeluun ja yleiseen kasvatustieteeseen ja tiedon eri intresseihin (II) (lyhyet esittelyt, keskustelu opiskelumotiiveista) Kasvatuksen maailma, kasvatuksen tunnuspiirteet ? Äänenavauksia pareittain ja ennakkotehtävän purkua (I teema) 10.15 Tauko 10.30 Kasvatus käsitteenä: Omia käsitysten peilaaminen tutkijoiden tarjoamiin jäsennyksiin ja määritelmiin (parityöskentely( (I teema) 11.15 Kasvatuksen problematisointia? Mikä on kasvatuksessa on ongelmallista? (työskentelyä ryhmissä) 12.00 Lounas 12.45 Millaisia kysymyksiä kasvatustieteilijät ovat esittäneet ja esittävät? tutkimuskohteen tarkastelua kasvatustieteen eri suuntauksista käsin (III teema) 14.00 Tauko 14.15 Case: Ongelmana sukupuolittuneet koulukäytännöt? - videoesitys Kasvu työksi ja pojaksi 16.00 Lopetus
Yleinen kasvatustiede EMPIIRISET TIETEET IHMISTIETEET HUMANISTI- SET TIETEET (esim. historia) YHTEISKUNTA- TIETEET ( esim. sosiologia) SOVELTAVAT IHMISTIETEET (esim. psykologia) Filosofia KASVATUSTIETEET Aikuiskasvatustiede Yleinen kasvatustiede Erityispedagogiikka © P.Raudaskoski 30.9.06 © Raudaskoski 30.9.2006
Perusopinnot P2. Kasvatus, P5 Kohti tutkivaa työtapaa ‘ Ihmisen kasvu, kehitys oppiminen P5 Kohti tutkivaa työtapaa Kasvatuksen Aikuiskasvatuksen tutkiminen – miten? P3. Opetus ja oppiminen ‘ Oppimisen ja psykologiset, sosiaali- psykologiset ja didaktiset tekijät ‘ Aikuiskasvatus Aikuinen ? ‘ ‘ ‘ ‘ P1. Johdatus kasvatustieteisiin P6. Kasvatus elämänkulussa Yhteisöjen ja niiden jäsenten elinikäisen oppimisen edellytykset ja esteet. ( myös arjen yhteydet) P2. Kasvatus, yhteiskunta ja kulttuuri Väestön oppimisen edellytykset ja esteet. (viralliset yhteydet) P4 Oppiminen työelämässä Työorganisaatioiden kehittymisen ja oppimisen edellytykset ja esteet © P.Raudaskoski 29.9.07 © Raudaskoski 30.9.2006
Johdatus kasvatustieteisiin: tavoitteena tutustua yleisen kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen Pyrkimyksiin Mitä tavoitellaan, miksi kasvatustieteitä tarvitaan, millaiset intressit ohjaavat kasvatustieteilijöitä? Tehtäväalueisiin (yhteiskunnallinen vuorovaikutus, tutkimus, opetus) Tutustutaan siihen, miten kasvatusta ja aikuiskasvatusta määritellään, mikä on kasvatustieteiden suhde käytäntöön, erilaisiin muutoshaasteisiin? Mitä kasvatus ja aikuiskasvatus on ollut ja on nykyään tieteenalana ja oppiaineena? Kysymyksiin Tutustutaan kasvatuksen ja aikuiskavatuksen tutkimuksen painopistealueisiin siihen, mitä tutkitaan, mistä käsin? © P.Raudaskoski 13.9.08
Prosessoitavat teemat ja sisällöt TIETEENALANA OPPIAINEENA TUTKIMUS-KOHTEENA TOIMINTANA KÄSITTEENÄ, (I teema) (II teema) KASVATUS AIKUISKASVATUS Omakoh- taisesti ymmärret- tynä opintojen alussa Ymmärryksen laajentaminen ja täydentäminen artikkeleiden pohjalta Ymmärrys lähi- tapaamisen jälkeen Verkkotyöskentely (keskustelua ,, lukemista, tiedonrakentelua, kirjoittamista, pohdintaa ja arviointia) Kerääntyneen oman ymmärryksen ja tehtävien arviointia loppuyhteenvedossa Teemapäiväkirja © P.Raudaskoski 13.9.08
Ruotsin vallan aika 1150- alkaen Mitä aikuiskasvatuksellinen toiminta on ollut ennen autonomian aikaa Suomessa? (Antikainen 1989) Valistuksen aika 1730 – 1808 Hyödyn tavoittelu Ruotsi-Suomen mahtavuuden aika 1600 - 1730 (I kouluverkosto syntyy) kansanopetusta (oppien juurruttamista) Ruotsin vallan aika 1150- alkaen Uskonpuhdis- tuksen aika 1520 - 1600 kuuliaisten virkamiesten koulutusta kuninkaan hallintoa varten Keski-aika 1100 - 1520 (Muodollisen koulutuksen historia alkaa) koulutusta kirkon tarpeisiin Esihistoria 8000 ekr - 1100 jkr traditioiden ja taitojen siirtoa mestarilta oppipojalle © P.Raudaskoski 30.9.06
KOULUTUSJÄRJESTELMÄ (OPM)
Kasvatus? Tuottakaa pareittain 2-3 mielestänne tärkeintä kasvatuksen tuntomerkkiä
Kasvatustutkimus voi olla luonteeltaan Kuvailevaa ja selittävää (esim. tilastollista tutkimusta) Ymmärtävää, laadullista tutkimusta (esim. elämänkertatutkimusta) Kriittistä: Ongelmia ja epäkohtia paljastavaa, käytäntöjä kritisoivaa ja osallistavaa (esim. toimintatutkimus, diskurssitutkimus) Toimintajärjestelmien käytäntöjä kehittävää interventiotutkimusta) © P.Raudaskoski 30.9.06
Miten tutkija voi lähestyä muutos- ja kehittämistilanteita? KÄSITTEENÄ KÄSITETTYNÄ (ajattelu, arvot, käsitykset) KOETTUNA ILMIÖNÄ (mielikuvat tunteet, kokemukset muistikuvat?) DISKURSSINA esim. Filander (puhetta/tekstiä jolla tehdään jotain) SANANA (merkkeinä ja merkityksinä) KEHITTÄVÄNÄ TOIMINTANA ( esim. Engeström) soveltaen Mehtäläinen, J 1992 © P.Raudaskoski 28.1.06 © Raudaskoski 30.9.2006