Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Mari Murtonen, Minna Hannula & Marika Alho-Malmelin

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Mari Murtonen, Minna Hannula & Marika Alho-Malmelin"— Esityksen transkriptio:

1 Mari Murtonen, Minna Hannula & Marika Alho-Malmelin
KL1 / AL1 / EL1, Kasvatustieteen metodologia ja tutkimusasetelmat - Syventävien opintojen vaihe Kurssin kotisivu: Mari Murtonen, Minna Hannula & Marika Alho-Malmelin @utu.fi

2 Pienryhmät Ryhmä 1: Ti 23.9., klo , sh. 440 Ryhmä 2: Ti 23.9., klo , sh. 440 Ryhmä 3: Ti 30.9., klo , sh. 440 Ryhmä 4: Ti 30.9., klo , sh. 440 Ryhmä 5: Ti 7.10., klo , sh. 360 Ryhmä 6: Ti 7.10., klo , sh. 360 Ryhmä 7: Ti 7.10., klo , sh. 360 Ryhmä 8: Ti , klo , sh. 440 Tarvittaessa: Ryhmä 9: Ti , klo , paikka ilmoitetaan myöhemmin

3 Tutkimustaidon opinnot
KASVATUSTIETEEN KANDIDAATIN TUTKINTO KKV4 Johdanto tieteelliseen toimintaan KKV5 Tilastolliset perustaidot Kasvatustieteen aineopinnot Kc8/Kc9/Kc10 Empiiriset tutkimusmenetelmät kasvatustieteissä KASVATUSTIETEEN MAISTERIN TUTKINTO Kasvatustieteen syventävät opinnot KL1. Kasvatustieteen metodologia ja tutkimusasetelmat KL2a. Monimuuttujamenetelmät KL2b Historiallinen ja sosiologinen tutkimusote kasvatustieteissä KL5. Laadullinen tutkimus + proseminaari & gradu

4 Maisterin tutkimukselliset tavoitekompetenssit
Mitä tutkimustaitojen koulutuksella tavoitellaan? - Pohdi kaverin kanssa pari minuuttia Tiedonmuodostusprosessin ymmärrys Valmius käyttää hyödyksi tieteellistä tutkimustietoa Valmius tuottaa itse tietoa Valmius tieteelliseen keskusteluun ja perusteluun Valmius käyttää tarvittavia välineitä: tiedonhakutaidot, ohjelmistot ym.

5 Tutkimuksen merkittävyys - Miksi tutkimukseen liittyvillä käsityksillä on väliä + miksi kasvatustiedettä opiskelleen tulee osata tutkimustaitoja Tutkimusta tehdään yhä enemmän Menetelmiä on yhä enemmän Tietokoneet mahdollistavat aineistojen käsittelyn entistä ”helpommin” Päätöksenteko tukeutuu yhä enemmän tutkimukseen Yritykset ja instituutiot haluavat yhä enemmän tutkittua tietoa

6 Miten kasvatustieteellinen tutkimustieto näkyy yhteiskunnassa?
Tieteilijöiden osallistumisena yhteiskunnalliseen keskusteluun Tutkimustulosten julkaisemisena ja niistä raportoimisena mediassa Koulutusta ja kasvatusta koskevassa päätöksenteossa

7 …jatkuu Yliopistokoulutuksen kautta, kun koulutusta saaneet toimivat yhteiskunnassa erilaisissa tehtävissä Yliopiston tehtävänä tutkimus ja siihen perustuva opetus

8 Tutkimuksen ja päätöksenteon välinen suhde
Päätöksen-tekijät Tutkija-yhteisö rahoitusta tuloksia, tietoa myös tutkintoja, opinnäytteitä Tutkimusaiheet Aikaperspektiivi Tiedon luonne Menetelmät

9 Metodologia – mitä tarkoittaa?
Tieteen menetelmien tutkimusta Esim. tarkastellaan kasvatustieteen menetelmiä ja arvioidaan niitä Tieteen menetelmien kokonaisuus Puhutaan metodolgiasta, kun tarkoitetaan jonkin tieteenalan menetelmiä ja niihin liittyviä filosofisia, historiallisia, poliittisia yms. sitoumuksia

10 Mitä tutkimus on? Kysymys aina sidoksissa
käsityksiin tieteestä (yhteiskunta - historia, tiedeyhteisö - suuntaukset, tutkijat) menetelmiin yhteiskuntaan Oppikirjat keittokirjamaisia Kasvatustieteellinen tutkimus tänään: netti hyvä apuväline kartoitukseen Lähteistä: monia tapoja löytää, suuntauksilla usein omat Pohdi: millainen käsitys sinulla tutkimuksesta

11 Tutkijoiden käsityksiä
Angela Brew (2001) kysyi tutkijoilta mitä he käsittivät tutkimuksella: Palapelikäsitys: sarja irrallisia toimenpiteitä Kerroskäsitys: Piilevien merkitysten paljastusta Kaupankäyntikäsitys: julkaisujen, apurahojen ja sosiaalisten verkostojen peliä Matkakäsitys: henkilökohtainen kasvu

12 Opiskelijoiden käsityksiä
Meyer, Shanahan & Laugksch (2005) kysyivät opiskelijoiden käsityksiä tutkimuksesta. He löysivät kategoriat: Informaation keräämistä Totuuden löytämistä Oivaltavaa tutkimista ja löytämistä analyyttistä ja systemaattista selvittämistä Ei valmiiksi tulevaa Vanhan tiedon uudelleen tutkimista Ongelmalähtöistä toimintaa Harhakäsityksiä (esim. tutkimuksesta tulee totta kun se on julkaistu; kun tutkimus tehdään oikein, ristiriitaisia tuloksia ei esiinny; tutkimustulokset voi tulkita vain yhdellä tavalla)

13 Tutkimusorientaatiot
Murtonen (2005) tutki opiskelijoiden suhtautumista kvantitatiivisiin ja kvalitatiivisiin tutkimusmenetelmiin: Osa opiskelijoista näyttää ”valitsevan puolensa”, eli he arvostavat ja haluavat käyttää vain kvalitatiivisia tai kvantitatiivisia menetelmiä Haitallista: tutkimus pitäisi aina lähteä kysymykseen vastaamisesta! Mixed methods –näkökulma korostaa monimenetelmällisyyttä ja ehdottaa myös opetukseen kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen kuilun poistoa.

14 Miten tutkimusta voi oppia/opettaa
Turun opettajankoulutuslaitoksella “tutkimustyöpaja” Helsingissä “nimikkotutkija”


Lataa ppt "Mari Murtonen, Minna Hannula & Marika Alho-Malmelin"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google