Lasten hyvinvoinnin rakentuminen mediassa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SOME Eli sosiaalinen media ja lähinnä sitä Facebook Roast.
Advertisements

| Pasi Mattila | TOY - Tulevaisuuden oppimisympäristö
”Määrittää ihmisen yksilönä”
– uusia haasteita lapselle ja päiväkodille
Opitaan ja työskennellään yhdessä
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Nuorten Tietokoneenkäyttö.
Lapset ja Internet Miten suojella lasta netin haitalliselta sisällöltä?
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Netin hyödyntäminen nuorisotyössä Suomessa Tuhti2013 Leena Tuuttila, Verke.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
Kirjasto mediakasvattajana Koulun “käsikassara” vai itsenäinen toimija? Kirjastot ja media kyselyn satoa Vaasan kaupunginkirjasto Pohjanmaan maakuntakirjasto.
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
”Siellä minä olen heidän keskellään”
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
Lapsi ja internet Seppo Mentula
WE LOVE HELSINKI.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Tieto- ja viestintätekniikka suomalaisen huippukoulutuksen vahvuutena
Millaisia linjauksia ja toimenpiteitä ehdotetaan Kansallisessa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelmassa? Sanna Vahtivuori-Hänninen Helsingin.
Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi Marika Palosaari.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Yhteisöllisen oppimisen keinoja?
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Lasten hyvinvoinnin rakentuminen mediassa
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Turvallinen internetin käyttö
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys. Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Sanna Vahtivuori-Hänninen Helsingin yliopisto, Cicero Learning
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Tietoa, tahtoa ja tunnetta tarvitaan tulevaisuuden koulun kehittämisessä! Sanna Vahtivuori-Hänninen, TVT koulun arjessa -hanke blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Juttuja (verkko)lehteen. Metakka Mediataitoja oppimaan/ mediataitoja kaikille ( OPH:n tukema mediakasvatushanke Saimaan mediakeskuksen.
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
E ”The future is already here— It is just unevenly distributed.” William Gibson.
Media joukkoviestinn ä n sanomien erittely ä niiden taustan ja v ä lineen ominaislaadun kannalta sek ä sanomien omaa tuottamista.
Tieto- ja viestintätekniikka koulun arjessa nyt ja tulevaisuudessa
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Kieli itseilmaisun välineenä
Vanhempaintoimikunnan kokous 4/2017 Anna Niemi koulukuraattori, YTM
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Esityksen transkriptio:

Lasten hyvinvoinnin rakentuminen mediassa Mihin tarkoituksiin lapset käyttävät mediaa? Sanna Vahtivuori-Hänninen Helsingin yliopisto Cicero Learning Lasten Ikihyvä –hanke Johtoryhmän kokous 28.4.2011, Palmenia, Lahti Verkkohaastattelu

Hyvinvoiva osallistuva lapsi ja osallistava media – Media mahdollistajana ja hyvinvointioppimisen voimavarana!

Asia Millaisia taitoja lapset tarvitsevat tulevaisuudessa? Abundance A  B 3 A:ta! Abundance Asia Automatic (Friedman; Pink; Robinson; Trinh 2011)

Tulevaisuuden taidot ja osaaminen - Ennakointikysely / kevät 2010 Salo ym. 2010; Ahonen, Vahtivuori & Kinnunen (in print)

Tulevaisuuden taidot Ajattelemisen taidot Työskentelyn taidot KSAVE-malli ATCS 2009; Uni of Melbourne TVT koulun arjessa -väliraportti 2010, Lankinen, T. 2010, http://tiny.cc./valiraportti Tulevaisuuden taidot Ajattelemisen taidot luovuus ja innovatiivisuus kriittinen ajattelu, ongelmanratkaisu ja päätöksenteko oppimaan oppiminen ja metakognitio Työskentelyn taidot suullinen ja kirjallinen kommunikointi yhteisöllisyys ja tiimityö Työskentelyvälineiden hallintataidot performanssi ja kompetenssi yhdessä, mediataito (luova, kriittinen, sosiaalinen) tieto- ja viestintätekniikan käyttötaito Aktiivisen kansalaisuuden taidot kansalaisuus ja monikulttuurisuus: globaali ja lokaali osallisuus yhteisön jäsenenä henkilökohtainen ja sosiaalinen vastuullisuus

Use of ICTs at home vs. at school (OECD, 2009)

Vahtivuori-Hänninen, Suomalainen & Karaharju-Suvanto 22.4.2008 www.helsinki.fi/sokla/media/ Vahtivuori-Hänninen, Suomalainen & Karaharju-Suvanto 22.4.2008

Sosiaalinen media Miksi lasten ja nuorten parissa niin suosittua? tekninen osaaminen, helppous (yksi klikkaus) luovuus, itseilmaisu, remiksaus, forwardaus, 3) nuorten mediakulttuuri, yhteisöllisyys, ”produsage”  netti-ilmiöt puheenaiheina, huumori, viihde Alle 30-vuotiaista 50% käyttää vähintään kerran viikossa esim. IRC-galleriassa päivittäin yli 60% 13—17-vuotiaista, 500 000 rekisteröitynyttä käyttäjää, miljoona kommenttia päivittäin Facebookissa vuonna 2010 500 miljoonaa käyttäjää, 1,9 miljoonaa suomalaista käyttäjää nuoremmat Habbossa, 6 miljoonaa kirjautumista kuukaudessa 2%—20% verkon käyttäjistä tuottaa omaa sisältöä sanna.vahtivuori@helsinki.fi

Media Education 2.0 and use of ICTs: Participatory culture Being open • Peering • Sharing • Acting Globally Tapscott & Williams 2008, Wikinomics • Contribution • Connection • Collaboration • Creation Leadbeater 2008, We-think. Mass innovation, not mass production • Affiliations • Expressions • Collaborative problem solving • Circulations Jenkins et. al. 2006, Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for 21th Century Social media.. http://www.youtube.com/watch?v=sIFYPQjYhv8 Kupiainen, R.(2009), [http://www.mediakasvatus.fi/publications/]

Lähtökohtia Mediankäyttö alkaa yhä nuorempana (Kotilainen, 2011) Internet peleineen, televisio, konsolipelit, kännykkä 8—12-vuotiaiden käytössä Tuoreita tutkimustuloksia tarvitaan päätöksenteon tueksi Lasten turvalliseen mediankäyttöön liittyvien käytäntöjen edistäminen ja toimintaympäristöjen rakentaminen Mediataidon tukeminen ja vahvistaminen Kotilainen, S. (toim.) Lasten ja nuorten mediabarometri 2011. Mediakasvatusseura. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Kangas,S. Lundvall, A. & Sintonen, S. 2008. Lasten ja nuorten mediamaailma pähkinänkuoressa. Lasten ja nuorten mediafoorumi. Arjen tietoyhteiskunnan neuvottelukunta. LVM. sanna.vahtivuori@helsinki.fi

Lähtökohtia Tutkittu, mitä mediaa käytetään, miten ja kenen kanssa käytetään Kangas S., Lundvall, A. & Sintonen, S. 2008; Kotilainen 2011; Ahonen, A., Vahtivuori, S. & Kinnunen, P. (in print) Vähän tutkittu mihin tarkoituksiin, miksi ja mikä merkitys medialla on lapselle hänen arjessaan Mediataito (media profiency) osana hyvinvointia “omavoimaistumista” ja valtautumista (empowerment) Kynäslahti, H. ym. 2006; Tella, S. ym 2001; Varis, T., 2005 sanna.vahtivuori@helsinki.fi

Lähtökohtia Mediataito osana lasten hyvinvointia ja arjenhallintaa   luova mediaosaaminen - sisällön omaehtoinen tuottaminen 2) kriittinen mediaosaaminen - sisällön vastaanottaminen ja tulkinta 3) sosiaalinen mediaosaaminen - vuorovaikutus, osallistuminen, eettisyys 4) teknis-käytännöllinen osaaminen - tieto- ja viestintätekniikan käyttötaidot sanna.vahtivuori@helsinki.fi

Tutkimuskysymykset Tavoitteena on tarkastella lasten käsityksiä ja kokemuksia mediasta osana heidän arkeaan ja hyvinvointiaan.   Miten lapsen toimijuus rakentuu mediassa? Millaisia merkityksiä 8—12 -vuotias lapsi antaa omassa elämässään medialle?  Miten lapsi osallistuu sosiaaliseen toimintaan median avulla?  Miten lasten mediaosaamista (esim. sosiaalinen, luova, kriittinen mediataito) voidaan tukea osana hyvinvointioppimista? sanna.vahtivuori@helsinki.fi

Lasten Ikihyvä –hanke 2011 Aineistonkeruu 5/2011, verkkokysely 4. Onko sinulla omassa omassa käytössäsi Televisio Radio Tietokone Kännykkä Pelikonsoli DVD-soitin

Lasten Ikihyvä –hanke 2011 Aineistonkeruu 5/2011, verkkokysely Tutkimuskysymys 4, mediataito 2. Mitä teet, kun avaat tietokoneen? Pelaan Katson kuvia Luen blogeja ja keskustelupalstoja Kirjoitan blogia tai osallistun keskusteluun Kommentoin toisten kuvia tai videoita Tallennan kuvia ja ääntä Teen videoita tai animaatioita Teen läksyjä Vietän aikaa kavereiden kanssa Viihdyn ja rentoudun Ilmaisen itseäni Etsin tietoa Kuuntelen musiikkia Teen musiikkia Opin uusia asioita Etsin apua

Lasten Ikihyvä –hanke 2011 Aineistonkeruu 5/2011, verkkokysely 3. Miksi käytät kyseistä palvelua tai verkkosivua? Ilmaisen itseäni Tuotan materiaalia Olen yhteydessä kavereihin ja/tai sukulaisiin Haen tietoa Opettelen uusia asioita Etsin apua Muuta..? 5. Arvioi, missä määrin seuraavat väitteet pitävät paikkansa? (Likertin 7-portainen asteikko) Ymmärrän median eri tarkoitusperät (esim. kaupallinen, aatteellinen) Osaan hankkia itse tietoa Osaan osallistua erilaisiin keskusteluihin ja ilmaista mielipiteeni Osaan tuottaa itse omaa materiaalia (ääntä, kuvaa, videota) Osaan suojata yksityisyyttäni verkossa Osaan netiketin ja tietoturva-asiat Osaan valita ja käyttää sopivia välineitä ja ohjelmistoja

http://www.koulumestari.fi/2010/11/koulumestarissa-tapahtuu/

Lasten Ikihyvä – Verkkokysely 5/2011 Toteutus Fountain Parkin verkkohaastattelu –työkalu www.qualette.com  selainpohjainen, linkki vastaajalle, aineisto tallentuu tietokantaan Aikataulu verkkokyselyn työstäminen ja kysymysten muokkaus 15—17 Kysymysten osioiden muokkaus ja koostaminen vko 17 Vko18 6.5.2011 testiversio Kysely auki vkoilla 18—20, 10.5.—27.5.2011

Verkkohaastattelu: mistä on kyse? Verkkohaastattelun sisällöntuotannon vaihe: Osallistujat tuottavat sisältöä avoimeen teemaan Osallistujat tarkastelevat teemakysymyksiä uudesta näkökulmasta tarjottujen ajatusvirikkeiden avulla Verkkohaastattelun arviointivaihe: Osallistujen tuottama teksti suodatetaan laadullisen analyysin perusteella. Osallistujat pisteyttävät Tikkataulun/Arviointitaulun avulla toistensa esittämiä, kiteytettyjä ajatuksia. Verkkohaastattelu™ perustuu Igor Ansoffin (1984) strategiateoriaan

Verkkohaastattelu kerää ja jäsentää tietoa ideointimenetelmällä Yksi avoin teema joka innoittaa kertomaan näkemyksiä omin sanoin, esim. ”MITEN KEHITTÄISIN TOIMINTAAMME?” Satunnaisotos siihen asti vastanneiden ideoista suhteessa annettuun teemaan, esim. ”Auttaa meitä menestymään” tai ”Hyvä idea” Vaihtuvia näkökulmia virikkeiksi ideointiin Osallistujia näkee arviointitaululla tärkeimmiksi valitsemansa asiat. Häntä voidaan pyytää kertomaan esim. konkreettisia ehdotuksia asioiden toteuttamiseksi tai kertomaan näkemyksiä siitä, mikä estää asioita toteutumasta. Tiedon kerääminen vaivattomasti ja innostavasti vaihtuvien näkökulmien avulla. Tieto kerääntyy tietokantaan jäsennellysti. Ideoiden arviointi tuottaa yhteisen näkemyksen.

Kuvataulu luotaa pintaa syvemmältä Kuvat auttavat kertomaan omista ajatuksista ja tunnelmasta > kuvan valinta + omasanaiset perustelut

Esimerkki raportoinnista 1. Aihealueiden määrä ja tärkeys 2. Määrä, tärkeys ja hajonta Hajonta Tärkeys Vahvat signaalit, yhteinen näkemys . Potentiaaliset asiat Heikot signaalit Vähiten tärkeät asiat Tärkeys Hajonta Nelikenttä visuaalisemmin kuvattuna. Kertoo aineistosta esiin nousevat aihealueet. Pallojen koko kuvaa aihealuetta käsittelevien näkemysten määrää (% kaikista näkemyksistä), pystyakseli aiheiden tärkeyttä ja vaaka-akseli hajontaa aiheiden tärkeydestä. Raportissa on aihealueista autenttisia kommentteja.

Mitkä uudet teemat ovat tärkeitä tulevaisuudessa? 24

From Media Literacy Towards Media Profiency Teaching Empower ment Mediated communication and activities ”Learning happens everywhere!” Life-long and life-wide learning Web environments and virtual communities Education TVT Media Profiency TVT Collaboration And co-creation Studying (Tella, Vahtivuori, Wager, et al. 2001)

Lasten Ikihyvä – Verkkokysely 5/2011/Media luova mediaosaaminen (sisällön ja omien ajatusten julkaisu ja tuottaminen) kriittinen mediaosaaminen (sisällön vastaanottaminen ja tulkinta) sosiaalinen mediaosaaminen (vuorovaikutus, toisen kohtaaminen) teknis-käytännöllinen osaaminen (tieto- ja viestintätekniikan käyttötaidot) Luovalla mediaosaamisella tarkoitetaan sitä, että lapsi tai nuori pystyy itse tuottamaan eri tarkoituksiin soveltuvia sisältöjä sekä hyödyntämään ja kehittämään tietoa Lapsen tai nuoren omaa ilmaisua median avulla ja ilmaisutapojen (mm. teksti, ääni, kuva) soveltamista sekä kehittämistä eri yhteyksiin tuorein, uusin tavoin.  Lapsella ja nuorella on mahdollisuus monialaiseen ohjaukseen ja luovaan tuotokseen ja sen julkaisuun eri mediaympäristöissä. Lapsella ja nuorella rohkeus kokeilla uutta. Lapsella ja nuorella on kyky luovaan yhteistyöhön. Tavoitteena antaa välineitä oman maailmankuvan arviointiin sekä oman ajattelunsa ja itsensä kehittämiseen.

”The future is already here— It is just unevenly distributed.” -William Gibson- We have powerful tools… http://www.youtube.com/watch?v=thOxW19vsTg

Kiitos! Lisätietoja: Sanna Vahtivuori-Hänninen sanna.vahtivuori@helsinki.fi Media Education Research Group Opettajankoulutuslaitos CICERO Learning Helsingin yliopisto www.cicero.fi