Palautteen antaminen ja saaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
Advertisements

Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Turun seurakuntayhtymä Valmennusraportti
Toimintaohjeet opelle
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
S2-tiimin muistiinpanot
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ARVIOINTI Vanhempainilta
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Sairaalakoulu osana Kellokosken nuorisopsykiatrista hoitopolkua
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Mitä opetan ammatillisessa?
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Opettajan arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Toimintaohjeet opelle
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ops seminaari Askola.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
Palaute Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos. Palaute oppimisessa Palaute on välttämätön osa opetustapahtumaa (opetus–opiskelu–oppimis –prosessia).
TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN KOULUTYÖLLE ANTAA ENERGIAA
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Mikä on elämänkatsomus?
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Mikä on elämänkatsomus?
Laaja-alainen arviointi
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

Palautteen antaminen ja saaminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Palaute oppimisessa Palaute on välttämätön osa opetustapahtumaa (opetus–opiskelu–oppimis –prosessia). Palautteen muoto riippuu opetusmuodosta (opetusmuoto = opetusmenetelmä/työtapa + puitteet) Vuorovaikutus eri opetusmuodossa voi olla: yksisuuntaista (oppilas vastaanottaa; esim: luennon kuunteleminen, kirjan lukeminen jne.) ryhmävuorovaikutusta (edellyttää yleensä alle 15 hengen pienryhmää) henkilökohtaista (yksilövalmennus, opettaja käy oppilaan kanssa läpi tämän tehtäviä jne.) konevuorovaikutteista

Kun oppilaan rooli on vastaanottava, on vaarana (ainakin jatkuvan) arvioinnin ja palautteen vähäisyys. Kahden välisessä ja ryhmäopetustapahtumassa haasteena on kysymys siitä, mitä arvioidaan: oppilaan puheenvuorojen pitää voida edistää opiskelua ja oppimista , mikä voi olla ongelma jos ne ovat arvostelun kohde. Esim: kun opettaja arvostelee osaamista puheenvuorojen perusteella, oppilaan kannattaa ehkä esittää ’osaavampaa’ kuin hän on, jos se parantaa arvosanaa, vaikka se haittaisi oppimista. Koneopetuksessa huolena palautejärjestelmien rakentaminen ja integrointi muuhun palautteeseen.

Palautteen hampurilaismalli Myönteinen johdanto pehmeä ja maistuvainen pulla Pihvi Voi sisältää myös kitkeriä mausteita Myönteinen päättävä osa Suuntautuu tulevaisuuteen; tähtää siihen, ettei kritiikki toimi murtavasti Mallia on myös arvosteltu Aktiivinen tietoisuus siitä (esim. opettajankoulutuksessa) on toki ongelma, mutta yleisinhimillisenä varsin uskottava (erit. lapset ja nuoret)

Muista antaessasi oppilaalle palautetta (arviointia) Tähtää tavoitteeseen opettajan palautteen antaminen tähtää oppijan auttamiseen kohti tavoitetta Ole rehellinen mutta kaikkea ei tarvitse eikä pidä sanoa Anna palaute heti palautteen teho riippuu olennaisesti viiveen puuttumisesta Vältä yleisöä jos annat kriittistä palautetta Kritiikin pitää olla rakentavaa

Palautteen rakentavuus Suuntaa kielteiset asiat toimintaan, ei henkilöön Henkilöön kohdistuva palaute kuormittaa itsetuntoa. Kritisoitavien asioiden pitää olla muutettavissa Palautteen saajan pitää aidosti sekä kyetä että kyetä uskomaan muutokseen Vältä sanomasta negatiivisien asioiden yhteydessä ”taas sinä” (puhumattakaan ”aina” tai positiivisten asioiden osalta”ei koskaan”)

Opettajan arviointi Opettajan arviointi kohdistuu Opetukseen Henkilöön Olosuhteisiin (oppiaine, koulun ilmapiiri yms.) Opettajan toiminnan arvioinnissa on viimeisen puolen vuosisadan aikana tapahtunut/tapahtumassa (Suomessa) merkittävä muutos: ulkoisen arvioinnin pääpaino on siirtymässä esimiehiltä ”asiakkaille”. Vaikka siirtymässä on hyviä puolia, on hyvä muistaa, että asiakkaan käsite ei sovi kasvatukseen. Pääosa opettajan arvioinnista on itsearviointia.

Opettajan henkilöön kohdistuva palaute Henkilöön kohdistuva palaute kuormittaa aina itsetuntoa. Opettajan tapauksessa erityistä on, että: Palautteen antajien lähtökohdat ja motiivit vaihtelevat → esim. oppilaiden antama palaute tähtää harvoin opetuksen kehittämiseen vanhempien (ja oppijoidenkin) antamaa palautetta saattaa leimata opettajaan projisoitu huoli lapsen (omasta) tulevaisuudesta. Opettajalla on syytä olla ammatillinen menttaalinen ”sateenvarjo”, joka suojaa päivittäistä persoonan kuormitusta.

Opettajan itsearviointi Jatkuva ja erikseen kerätty palaute Jatkuvan palautteen käsittelyssä huomioitavaa ”sateenvarjo” ei saisi peittää kohdallista kritiikkiä kollegiaalinen solidaarisuus on hyväksi, mutta se ei saa mennä liian pitkälle palautteen arvioimisen ongelmat (esim. äänekkäät pääsevät esiin → edustavat tiettyä oppijoiden näkökulmaa) On syytä rakentaa pysyvä erikseen kerätty palautejärjestelmä (esim. kurssikokeen yhteyteen) Järjestelmän pitää tavoittaa oleelliset kurssin kehitysehdotukset, mutta se ei saa olla liian raskas.