29.5.2006Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Advertisements

Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Minä oppijana 1 ov..
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Lähtökohtia portfolion tekemiseen
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Tiimien kaksoisprosessin tarkasteleminen 1. Pyritään etenemään kohden tavoitteita (tehtäväorientaatio) 2. Viedään läpi yhteistoiminnallisia prosesseja.
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
osana opiskelijan PLE:tä
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
OSAAMISINTENSIIVISEN YRITTÄJYYDEN EDISTÄMINEN JA UUDEN LIIKETOIMINNAN KEHITTÄMINEN = OiLi
TYÖTAPAVERSTAS Tea Kantola (KAT).
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Esitutkimus (tarvekartoitus)
OPLAApro Arvioinnin merkitys ja rooli oppimisessa enemmän taitoa, vähemmän tekniikkaa.
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Opiskelijatutorointi: toimivuus ja hyvät käytännöt -kuinka hiotaan kultahiput timanteiksi? Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana, tilannekatsaus.
Tiedon hyödyntämisen evoluutio. Tieto työvälineenä Valtaosa kaikkien työn kannalta tärkeästä tiedosta tallennetaan yhteisiin tietojärjestelmiin Tietoa.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Miten verkko-opetuksen laatua mitataan? VOPLA-työpaja VVYOP´
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Kasvattajan etiikka ja kasvatusfilosofia
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
Ops seminaari Askola.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
Infoa uusille opiskelijoille, syksy 2014 Opinto- ja opetuspalvelut Ura- ja ohjauspalvelut.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
HALLINTOTIETEEN OPINTOSUUNTA
Oma kehitystehtävä: Teorian tuominen ohjauskeskusteluihin
Tavoitteet ja arviointi
HISTORIAN KURSSIEN TAVOITTEET, SUORITTAMINEN JA ARVIOINTI
Osaamisen näytön prosessi
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Jokainen ryhmän jäsen vastaa kyselyyn
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Esityksen transkriptio:

Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?

Jari Rantamäki MITEN SIVISTYNEISYYS ILMENEE? viisautena viisautena kykynä nähdä faktojen taakse kykynä nähdä faktojen taakse kykynä ymmärtää inhimillistä toimintaa laajasti kykynä ymmärtää inhimillistä toimintaa laajasti harkitsevaisuutena harkitsevaisuutena syy- ja seuraussuhteiden monipuolinen vertailu syy- ja seuraussuhteiden monipuolinen vertailu suhteellisuudentajuna suhteellisuudentajuna

Jari Rantamäki Arviointi (oletus siitä mitä, miten ja millä perusteilla tullaan arvioimaan) on kenties voimakkain oppimisen laatuun vaikuttava tekijä. TEESI

Jari Rantamäki PORTFOLIO Kertoo: Muutoksesta * suunnan * suhteessa aikaan * ennustettavuudesta

Jari Rantamäki Portfolio on laadullisen arvioinnin väline   Mitä on akateemisen asiantuntijan laatu?   Kuka määrittää laadun?   Missä määrin laatu on kontekstisidonnaista?   Mitä lukija etsii?

Jari Rantamäki Näkemykset (opetusportfolio)  Opetusfilosofia, oppimiskäsitys  kaikki opetustyö sisältää teorian  on sitä mitä ajattelen opettamisesta, oppi-misesta, opiskelusta, opiskelijoista, opet-tajan roolista, tieteestä ja tiedon luonteesta  opetusfilosofia on oman opetuksen teoriaa  luo rungon oman opetusidentiteetin ja - tavoitteiston muodostumiselle  oma käyttöteoria näkyy tuotoksessa

Jari Rantamäki Portfolion käyttötarkoituksia n Henkilökohtaisen kasvun ja osaamisen laadun ja luonteen kuvaaja u Kurssin lopputyö u Ammattikuvan luominen u Kelpoisuuden osoittaminen u Itsearviointiväline

Jari Rantamäki Portfoliosanastoa n Perusportfolio n X-files n Näyteportfolio n Sähköinen/virtuaali/e-portfolio

Jari Rantamäki Viranhakutilanteeseen liittyvät yleensä ainakin seuraavat dokumentit: F Nimikirjaote F CV F Julkaisuluettelo F Näyteportfolio

Jari Rantamäki Näyteportfolio  oleellisena osana hakijan itsensä valitsemat otteet sekä niihin tukeutuva tulkinta omasta persoonastaan  valinta kertoo osaltaan tekijänsä näkemyksistä ja osaamisesta.  käsittelee sekä menneisyyttä että tulevaisuutta  menneisyyden kuvauksella luodaan pohja hakijan persoonallisuuden ja ominaisuuksien ymmärtämiselle ja tulevaisuuden kehityssuunnan uskottavuudelle.

Jari Rantamäki Kyky soveltaa käytäntöön * todisteita siitä, että pyrin käytännössä toteuttamaan opetukselle asetettuja akateemisia päämääriä ja opetusfilosofiaani * näyttöä opiskelijoiden oppimisesta

Jari Rantamäki Kyky hankkia, tulkita ja hyödyntää kritiikkiä * analyysini opetuksestani ja "oman kasvun alueiden" määrittäminen on perusteltua sekä järkevässä suhteessa opiskelija- ja kollegapalautteen kanssa

Jari Rantamäki Halu kehittyä * opetuksen kehittämisen ideoita, kokeiluja