Ajatteluhatut Teeman tarkastelua eri näkökulmista

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
Advertisements

Aggressiokasvatusta Luento nro 3. Oppitunti nuoremmille.
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
LUVALLISET POISSAOLOT
Toimintaohjeet opelle
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Haastattelukysymysten laatiminen
Opitaan ja työskennellään yhdessä
Katso Aitolasta lisää:
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Valosta 1.
Isättömyys Poikien Talon sukupuolisensitiivisen poikatyön näkökulmasta
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Tehtävän- annot suomeksi 1. Vårt hemland Mistä Suomi tunnetaan? Mistäpäin maata maailmankuulut brändimme ja tuotteemme tulevat? A. Yhdistä tuote.
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi Marika Palosaari.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Palautetaidot ja opponointi
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
YLIOPISTON TUKI Elise Kosunen Yleislääketieteen professori PERTTU-seminaari
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
PURKAAMO. Purkaamo -työskentelyn tavoitteet Orientoida ja aktivoida työyhteisöä opetussuunnitelmaprosessiin Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta.
APE-opinnot: 7. lähipäivä
Tentti- ja kurssi-ilmoittautuminen. Käyttäisimmekö WebOodia, miksi?
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
 Teema valittu kirjasta Parempaa Golfia, Päivi Frantsi,  Esityksen tarkoituksena tuoda ydinasiat esiin kyseisestä kirjan kappaleesta  Tämän lisäksi.
Punainen: tunteet, vaistot - Millaisia tunteita ja tuntemuksia tehtävä herättää? Musta: varovaisuus, arviointi, kriittisyys - Mitkä ovat ehdotuksen hyvät.
Palautetaidot ja opponointi
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
ESSEEN KIRJOITTAMINEN
Kuinka monenteen diaan asti pysyt perässä? Koita sanoa ääneen monennessako diassa olet ja minkä värinen sen tausta on. Jos sinulla on kaveri vieressä,
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
Toimintaohjeet opelle
Löytöretki toiseen maailmaan
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
5/2007 Kv. harjoittelun haasteet sessio 15 Kv. kevätpäivät, Seinäjoki
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Taitajat framilla Taru Toivonen & Teemu Vesalainen.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
ITEC – Suomi 4. sykli pähkinänkuoressa. Skenaario – oppimiskertomus - oppimisaktiviteetti maaliskuu 2013 oppimiskertomus oppimisaktiviteetti 1 oppimisaktiviteetti.
Hei! Minä olen Mustafa. Minä tulen Syyriasta. Kuka sinä olet? Mistä sinä tulet?
RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA
Kuusi ajattelu-hattua
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
II Luonnonuskonnot Pyhä, mana ja tabu
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2006
Ohjelmointi ja laiteympäristö Rovaniemi
Ohjeet työpajojen vetäjille
ÄIDINKIELEN SÄHKÖINEN YLIOPPILASKOE
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
VÄRIT.
ESSEE.
Valmistautuminen luennoille
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Merja Lyytikäinen ja Hanne Savolainen
IDÄN NUORET KEHITTÄJÄT
IDEA! Hyvinvointiklinikka
CoCreativeProcess ™ ©Terhi Takanen CoCreators Oy 2009
Volitioprosessi, tahdon!
Opintopsykologi Katja Hietanen
Askeleittain opetusohjelma
Opettajan pedagoginen ajattelu
MIELI pt (personal trainer)
Esityksen transkriptio:

Ajatteluhatut Teeman tarkastelua eri näkökulmista Edward De Bonon kirjasta Six Thinking Hats (2000, Penguin Books)

Ajatteluhattujen idea Monipuolistaa ajattelua Auttaa ajattelemaan - ei riitelemään, väittelemään tai selittelemään Antaa mahdollisuuden ajatella vaiheittain Keskitytään kerrallaan yhteen näkökulmaan

Ajatteluhattujen idea Kuusi roolia : Valkoinen (tieto) Punainen (tunne) Musta (kriittisyys) Keltainen (mahdollisuudet) Vihreä (uudet ideat) Sininen (kokonaiskuva)

Valkoinen hattu Esitä ainoastaan faktoja, ei mielipiteitä, luuloja tai tunnelatauksia Kerro, mistä tietosi on peräisin Älä tee johtopäätöksiä faktojen pohjalta ”Vastaa kuin tietokone, jolta kysytään”

Punainen hattu Esitä tunteita ja luuloja Kerro, miltä asia sinusta tuntuu Älä perustele tunteitasi

Musta hattu Tuo esiin epäilyksesi ja toiminnan (epätoivotut) seuraamukset Esitä, mitä haasteita ja ongelmia asiaan liittyy Pohdi, miksi edellä listaamasi asiat tuottavat pulmia Mustan hatun tarkoitus on tuoda esiin aiheeseen liittyvät vaarat ja haasteet

Keltainen hattu Tuo esiin mahdollisuudet ja hyödyt Listaa asian positiivisia puolia eri osapuolten (opettajat, oppilaat, kouluyhteisö) kannalta Keltaisessa keskitytään mahdollisuuksiin mutta ei ”tunteilla” (vrt. punainen hattu)

Vihreä hattu Tuo esiin uusia, tuoreita ajatuksia. Ideoi uudenlaisia toimintamalleja Kehitä, vie ajatusta eteenpäin - eri asia kuin keltainen, jossa tuodaan ilmiön nykyisiä mahdollisuuksia ja hyviä puolia esiin - vihreässä visioidaan sellaista, mitä ei vielä ole (edes ajateltu)

Sininen hattu Keskustelun vetäjän hattu Antaa ohjeet Ohjaa työskentelyä Huolehtii ajankäytöstä Tekee yhteenvedon keskustelusta