Ajatteluhatut Teeman tarkastelua eri näkökulmista Edward De Bonon kirjasta Six Thinking Hats (2000, Penguin Books)
Ajatteluhattujen idea Monipuolistaa ajattelua Auttaa ajattelemaan - ei riitelemään, väittelemään tai selittelemään Antaa mahdollisuuden ajatella vaiheittain Keskitytään kerrallaan yhteen näkökulmaan
Ajatteluhattujen idea Kuusi roolia : Valkoinen (tieto) Punainen (tunne) Musta (kriittisyys) Keltainen (mahdollisuudet) Vihreä (uudet ideat) Sininen (kokonaiskuva)
Valkoinen hattu Esitä ainoastaan faktoja, ei mielipiteitä, luuloja tai tunnelatauksia Kerro, mistä tietosi on peräisin Älä tee johtopäätöksiä faktojen pohjalta ”Vastaa kuin tietokone, jolta kysytään”
Punainen hattu Esitä tunteita ja luuloja Kerro, miltä asia sinusta tuntuu Älä perustele tunteitasi
Musta hattu Tuo esiin epäilyksesi ja toiminnan (epätoivotut) seuraamukset Esitä, mitä haasteita ja ongelmia asiaan liittyy Pohdi, miksi edellä listaamasi asiat tuottavat pulmia Mustan hatun tarkoitus on tuoda esiin aiheeseen liittyvät vaarat ja haasteet
Keltainen hattu Tuo esiin mahdollisuudet ja hyödyt Listaa asian positiivisia puolia eri osapuolten (opettajat, oppilaat, kouluyhteisö) kannalta Keltaisessa keskitytään mahdollisuuksiin mutta ei ”tunteilla” (vrt. punainen hattu)
Vihreä hattu Tuo esiin uusia, tuoreita ajatuksia. Ideoi uudenlaisia toimintamalleja Kehitä, vie ajatusta eteenpäin - eri asia kuin keltainen, jossa tuodaan ilmiön nykyisiä mahdollisuuksia ja hyviä puolia esiin - vihreässä visioidaan sellaista, mitä ei vielä ole (edes ajateltu)
Sininen hattu Keskustelun vetäjän hattu Antaa ohjeet Ohjaa työskentelyä Huolehtii ajankäytöstä Tekee yhteenvedon keskustelusta