Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Löytöretki toiseen maailmaan

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Löytöretki toiseen maailmaan"— Esityksen transkriptio:

1 Löytöretki toiseen maailmaan
Lehtori Marika Järvikallio, Konneveden lukio Projektitutkija Anna Linnakylä, Oppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt - koordinointihanke

2 OVI-hankkeen tavoitteet
12-Apr-17 Hankkeen tavoite on edistää virtuaalisten oppimisympäristöjen ja pelinomaisten oppimissovellusten pedagogisesti mielekästä opetuskäyttöä. Koordinointihanke ohjaa oppimispelien ja virtuaalisten oppimisympäristöjen hyödyntämistä kouluissa sekä levittää hyviä käytänteitä opettajille.

3 Mitä OVI-hanke tarjoaa opettajille?
12-Apr-17 Linkkejä oppimispeleihin helposti lähestyttävässä muodossa Opastettuja tutustumiskäyntejä virtuaalimaailmoihin Ideoiden levittämistä opettajilta ja muilta asiantuntijoilta kouluihin Tietoa uusista oppimisympäristöistä ja niihin liittyvistä käytänteistä Osallistumismahdollisuuksia pelien ja virtuaalisten ympäristöjen kehittämiseen

4 Virtuaalimaailmat (MUVEs)
12-Apr-17 Virtuaalimaailmat (MUVEs) Synkroninen, tietokoneverkon mahdollistama suhteellisen pysyvä ihmisverkosto, jossa käyttäjiä edustavat avattaret. (Bell 2008) Kolmiulotteinen (katsojalle) = objekteilla x-,y- ja x-koordinaatit Interaktiivinen = käyttäjät voivat olla vuorovaikutuksessa esineiden, ympäristön ja muiden käyttäjien kanssa. Dynaamisesti renderöity = näkymät ja äänet ovat riippuvaisia käyttäjän sijainnista kolmiulotteisessa tilassa Navigoitavuus = käyttäjät voivat liikkua kolmiulotteisessa ympäristössä (Dalgarno, 2002)

5 Virtuaalimaailmojen piirteet, joista lapset ovat kiinnostuneita (% vastauksista)
22-Nov-11 Tuukkanen, T., Iqbal, A., & Kankaanranta, M A Framework for Children's Participatory Practices in Virtual Worlds. Journal of Virtual Worlds Research 3 (2).

6 Oppimisen ja opettamisen mahdollisuudet virtuaalimaailmoissa
12-Apr-17 Oppimisen laajentaminen luokan ulkopuolelle Autenttisuus Joustavuus opiskelussa ja ohjauksessa Reaaliaikaisuus Vuorovaikutus, verkostoituminen, yhteisöllisyys Yksilölliset oppimispolut Toiminnallisuus ja elämyksellinen oppiminen Mahdollisuus kansainvälistymiseen Todellisuuden mallintaminen ja sen yhdistäminen fantasiaan

7 Oppimisen ja opettamisen haasteet virtuaalimaailmoissa
12-Apr-17 Tekniset – laitteet, tuki, tietohallinto Identiteettiin liittyvät – anonymiteetti, leikin ja työn yhdistäminen Kulttuuriset – virtuaalimaailmojen ja koulun erillaiset toimintatavat Yhteistoiminnallisuuteen liittyvät – luottamuksen rakentaminen Ajankäyttöön liittyvät – yksinkertaistenkin asioiden opetteleminen vie aikaa Taloudellinen – kaupallisuus Warburton (2008)

8 Second Life 3D-virtuaalimaailma Toimitaan avattarilla
12-Apr-17 3D-virtuaalimaailma Toimitaan avattarilla Omistaa yksityinen Linden Labs Käyttäjinä lukuisia koulutusorganisaatioita, kirjastoja ja yrityksiä eri maista. Käyttäminen ja vieraileminen ilmaista, oman saaren saa rahalla Paljon valmiita käyttäjien tekemiä materiaaleja, historiallisia paikkoja, tuntisuunnitelmia Eniten hyödynnetty kielten opiskelussa

9 Konnevedellä kokeiltua: SECOND LIFE OPPILAIDEN TYÖVÄLINEEKSI
12-Apr-17 Konnevedellä kokeiltua: SECOND LIFE OPPILAIDEN TYÖVÄLINEEKSI Yhteistyönä lukion kursseilla EN5 (LU2) ja EN2 (LU1) TAVOITTEET: EN5: luova kirjoittaminen, keskustelutaitojen hiominen EN2: harjoitellaan ääneen lukemista, ääntämistä ja puhumista

10 EN5 (LU2) ryhmätyö (3 ryhmää)
12-Apr-17 ryhmätyö (3 ryhmää) tehtävä: kirjoittaa näytelmäkäsikirjoitus EN2 -ryhmälle, jotka esittävät näytelmän Second Lifessa toteutus vapaa (piti liittyä EN2 aihepiiriin = amerikkalainen, australialainen, brittiläinen ja suomalainen kulttuuri) kurssilaiset päättivät yhdessä näytelmän aiheen ja sisällön kuhunkin näytökseen (harjoiteltiin keskustelutaitoja englanniksi)

11 EN2 (LU1) avattarien luominen ja muokkaus
12-Apr-17 avattarien luominen ja muokkaus opeteltiin liikuttamaan avatarta ja liikkumaan Second Lifessa (osoite, liity kaverin seuraan jne.) harjoiteltiin vuorosanoja lukuharjoituksena (avattaren äänen säätäminen = mikrofonin voimakkuus) harjoiteltiin liikkumista näyttämön kulisseissa käsikirjoituksen mukaan yhdistettiin lukuharjoitus ja liikkuminen kulisseissa kotitehtävänä valita avattarelle muutama ele ja lisätä ne sopivaan kohtaan käsikirjoitukseen harjoiteltiin kohtauksia (liike, puhe, eleet) esitys (mahdollinen taltiointi esim. arviointia varten)

12 KIITOS! Yhteystiedot Lähteet
Hankkeen koordinaattori Lauri Pirkkalainen Projektitutkija Anna Linnakylä Projektiasiantuntija Petri Lounaskorpi Projektityöntekijä minna Kytölä Opinto-ohjaaja Tuovi Liimatainen Lehtori Marika Järvikallio 12-Apr-17 Lähteet Bell, M. W. (2008). Toward a definition of “virtual worlds”. Journal of Virtual Worlds Research [On-line serial], 1 (1). URL Dalgarno, B. (2002). The Potential of 3D Virtual Learning Environments: A Constructivist Analysis. Electronic Journal of Instructional Science and Technology, Volume 5, Issue 2. Opi toinen elämä! - Second Life oppimisen tukena Tuukkanen, T., Iqbal, A., & Kankaanranta, M A Framework for Children's Participatory Practices in Virtual Worlds. Journal of Virtual Worlds Research 3 (2). Warburton, S. (2008). Six barriers to innovation in learning and teaching in MUVEs Second Life

13 Ryhmätyö: Edward de Bonon kuusi hattua
12-Apr-17 Ryhmätyö: Edward de Bonon kuusi hattua Pohtikaa ryhmän kanssa virtuaalimaailmojen ja erityisesti Second Lifen käyttöä opetuksessa ja oppimisessa. Käsitelkää aihetta ns. hattu kerrallaan, eli valkoisen hatun alla miettikää faktoja, punaisen ja mustan hatun alla tunteita ja vihreän hatun alla uusia ideoita. Sinisen hatun kohdalla rakentakaa keskusteluistanne ja esille tulleista ajatuksista kokonaiskuva.

14 Valkoinen hattu - Faktat
12-Apr-17 Faktat, numerot ja informaatio Mitä tiedätte virtuaalimaailmoista (kuten Second Life) ja opiskelumahdollisuuksista niissä? Kirjoittakaa tietonne tarralapuille ja liittäkää ne pohjaan, jossa on valkoinen hattu.

15 Punainen/musta hattu - Tunteet
12-Apr-17 Positiiviset ja negatiiviset tunteet Millaisia tunteita ja ajatuksia virtuaalimaailmojen käyttö opetuksessa herättää? Kirjoita positiiviset tunteet lapuille punaisen hatun alle ja negatiiviset mustan hatun alle.

16 Vihreä hattu – uudet ajatukset
12-Apr-17 Uudet ideat ja näkökulmat virtuaalimaailmojen hyödyntämiseen opiskelun välineenä. Kirjatkaa ryhmän ideoita virtuaalimaailman käytöstä oman opetuksen välineenä. Kirjatkaa yksi ajatus tai idea / hattu.

17 Sininen hattu - Kokonaiskuva
12-Apr-17 Koostakaa kokonaiskuva ryhmän keskustelusta, eli kuinka olette lähestyneet asiaa eri hattujen alla. Ryhmän sihteeri kirjaa ryhmän ajatukset pohjaan, jossa on sininen hattu. Liittäkää vihreät ideahatut tämän kartongin reunoille.

18 Hattugalleria 12-Apr-17 Ryhmät kiertävät lukemassa toistensa vihreät ja siniset hatut ja kommentoivat niitä kirjallisesti suoraan kartonkeihin (kierto 2 min/paikka). Ryhmät palaavat omille paikoilleen ja valitsevat 2 parasta ideaa tai ajatusta omasta työstään. Loppuyhteenveto yhdessä


Lataa ppt "Löytöretki toiseen maailmaan"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google