”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kehitys-/tuloskeskustelut 1. Avaintehtävien määritys
Advertisements

Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
VOA-oppimispäiväkirja
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Simulaatioharjoitteen suunnitteluprosessi
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Katsotaan, sanoi lääkäri!
Minä oppijana 1 ov..
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Ajatuksia oppimisesta
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Siivikkala, Metsäkylä, Viljakkala Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Työpaikkakouluttajan ABC
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Taitava oppija Osaa yhdistellä tasapainoisesti erilaisia oppimistyylejä. On tietoinen siitä, miten itse oppii parhaiten. Pyrkii laajentamaan omia oppimisen.
Toimintaohjeet opelle
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Ops 2016 ja arviointi.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Ops seminaari Askola.
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Minä oppijana yliopistossa - opintopsykologisia näkökulmia ESOK-seminaari Tampereella Satu Eerola Opintopsykologi.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN KOULUTYÖLLE ANTAA ENERGIAA
Arviointi osana oppimisprosessia
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Ainetyöryhmien työn aloitus
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
KTKP010 Oppiminen ja ohjaus (5 op)
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Esityksen transkriptio:

”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia eivätkä ne paljasta koko dynaamista totuutta. Ne voivat kuitenkin ohjata paremmin ymmärtämään itseään oppijana, arvioijana tai ne voivat antaa vihjeitä siitä, miksi ja miten opetusta pitäisi muuttaa.” Tarnanen 2002, 6

Pohdi ja kirjoita muistiin parisi kanssa: Mitä Sinä sanoilla ”oppimisen ja opetuksen arviointi” ymmärrät, mitä arviointi Sinulle tarkoittaa? Kirjoita muistiin ensimmäiseksi mieleesi tuleva asia (määritelmä, mielikuva, metafora, asia, sana, tilanne yms.) Millaisia kokemuksia Sinulla on oppimisen/opetuksen arvioinnista, arvioinnin toteuttamisesta tai arvioinnin kohteena olemisesta?

Arvioinnin tarkoitus arvon määrittämistä suhteessa ”miten tulisi olla” arvioinnin tarkoitus: parantaa/tehostaa/kehittää opetusta & oppimista arvioinnin käytöllä tähdätään siis sisäiseen, oman toiminnan laadun parantamiseen (tehokkaampaan tavoitteiden saavuttamiseen)

Arvioinnin tarkoitus arvioinnilla pyrkimys hyödyntämiseen; arviointi palvelee käytäntöjä ja siihen on sisäänrakennettuna muutoksen vaatimus ”arvottamisen” lisäksi arviointiin liittyy usein vertailua esim. ilmaistujen tavoitteiden ja saavutettujen tulosten välillä

Eri tapoja jaotella arviointia: arviointitiedon mukaan määrällinen vs. laadullinen arvioinnin tehtävän mukaan diagnostinen (valmiuksien lähtötaso) formatiivinen (oppimisen ohjaaminen) summatiivinen (oppimistuloksen arviointi) -> päätettävä, millä on pääpaino! arvioinnin ”luonteen” mukaan toteava, ohjaava, motivoiva, kontrolloiva, valikoiva jne.

Eri tapoja jaotella arviointia: arviointitason mukaan yksilö-/yhteisötason arviointi näkökulman mukaan esim. opiskelijat, opettajat, oppilaitos jne. arvioinnin toteuttajan mukaan itsearviointi, ulkoinen arviointi, yhteistyönä toteutettava arviointi = kollaboratiivinen arviointi -> tavoitteena oppia tuntemaan eri vaihtoehdot ja niiden toisiaan täydentävä hyödyntäminen!

KukaMitäMiksi Opettaja oppimisympäristöä omaa opetustaan opiskelijan edellytyksiä oppimistavoitteiden saavuttamista oman kehityksen tukeminen opetuksen kehittäminen opiskelijoiden oppimisen parantaminen Opiskelija omaa kehitystään oppimistuloksiaan oppimisympäristöä & opetusmenetelmiä oman oppimisen tukeminen oppimisympäristön & opetusmenetelmien kehittäminen

Miten arvioidaan? Minkälaisia tavoitteita opetuksessa voi olla? Miten erilaisia tavoitteita voidaan arvioida? Missä vaiheessa oppimisprosessia arviointi toteutetaan?

Oppimis-/opetusprosessin arviointi Aikaisempi tietämys Tavoitteena oleva osaaminen

Oppimis-/opetusprosessin arviointi Diagnostinen arviointi Ulkoinen arviointi Itsearviointi & kollaboratiivinen arviointi Opiskelijan edellytysten arviointi Oppimis- tuotoksen arviointi

Opetuksen ja oppimisen prosessiarviointi oppiminen tulisi ymmärtää prosessina, tapahtumana, johon vaikuttavat hyvin monenlaiset tekijät prosessia tulisi tarkastella kokonaisuutena, koska pelkästään palasen tarkastelu tekee arvioinnista yksipuolisen, mutta… koko prosessin tasapainoisesti tarkasteleminen/arvioiminen on käytännössä mahdotonta

Opetuksen ja oppimisen prosessiarviointi yleensä jaotellaan opetus-/oppimisprosessi mielekkäisiin osiin ja muodostetaan näiden osien arvioinnista arvioinnin kokonaisuus kuinka oppimis- ja opetusprosessista on mahdollista saada riittävästi tietoa, jotta sitä voitaisiin arvioida?

KukaMiten Opettaja oma reflektointi, itsearviointi: opiskelijapalautteet, kollegapalautteet jne. opiskelijoiden arviointi: tentit, oppimispäiväkirjat jne. Opiskelija portfoliot & itsearviointilomakkeet vertaisarviointi muiden opiskelijoiden kanssa keskusteluja opettajan kanssa

Pohdi ja kirjoita muistiin parisi kanssa: Palauta mieleesi mikä tahansa oppimisen/opetuksen arviointiin liittyvä: 1) myönteinen kokemus 2) kielteinen kokemus (siis yhteensä kaksi kokemusta) Pohdi, mikä teki noista kokemuksista hyviä/huonoja.

Arvioinnin ongelmakohtia arviointi ohjaa voimakkaasti oppimisprosessia -> opiskelija suuntautuu oppimaan sitä, mitä arvioidaan arvioinnin subjektiivisuus esim. arvioijan vireys- ja tunnetila vaikuttaa arviointiin itsearvioinnin vaikeus varo ylikriittisyyttä, muiden antama kriittinen kannustus tärkeää palautteen antamisen ja saamisen problematiikka

Koonta tarvitaan monenlaisia arviointikäytäntöjä arvioinnin oltava linjakasta, johdonmukaista suhteessa oppimistavoitteisiin & opetusmenetelmiin yhteisen ymmärryksen rakentaminen arvioinnista: arviointikäytännöt selviksi opintojakson alussa, jakson aikana noudatettava yhteisesti sovittua