Sosiaalinen media ja sulautuvat ympäristöt 21.4.2010 Terhi-Maija Itkonen-Isakov - Miksi media sosiaalistuu ja miksi oppiminen sulautuu?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvä Diili ohjausta yrittäjille
Advertisements

Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Jyrki Kalliolahti TIES
Kuluttajapoliittinen katsaus
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Koko koulun projektiksi  lähtökohdat  teeman kehittäminen  päiväkoti- alakoulu-yläkoulu  toimijat  vapaavalintaisuus.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Malli? Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 KYSYMYKSIÄ: 5 kuukauden kokeilu pedagogiikka: sosiaalinen web, oppimisympäristöajattelu Verkkovälineiden.
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Nuoruus kehitysvaiheena
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä. Vesijärvi-kurssi §Lahden valvonta- ja ympäristökeskus l asiantuntijat l materiaalia l laitteistoapua.
SUOMALAISEN LAPSIPERHEEN ARKI
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
Tuulivoima Tekesin strategiassa
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
Sähköisen oppimisen edelläkävijä | e-Opin oppimateriaalit Opettajan työtä helpottavat e-materiaalit.
Kielten vastuuopettajapäivät, Rovaniemen amk TkT Marjatta Huhta Master’s Thesis –tuki Industrial Management -ohjelmassa.
OPS-ajatuksia.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Mikä oppimisessa sulautuu? - Toimintaympäristön muutoksen vaikutuksia oppimiseen ja oppimisen ympäristöihin Terhi-Maija Itkonen-Isakov.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Mitä on kulttuuri?.
SOSIAALINEN MEDIA AMMATTIKORKEAKOULUN HYÖTYKÄYTÖSSÄ Juhana Kokkonen
Mikä oppimisessa sulautuu? - Toimintaympäristön muutosten vaikutus oppimiseen Terhi-Maija Itkonen-Isakov.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
Julkisen hallinnon ICT-näkymiä HAKA-Virtu tilaisuus Tuomo Ahjokannas
Megatrendit Mitä ovat megatrendit? Mannermaa (1999) kuvaa megatrendejä seuraavasti Megatrendillä tarkoitetaan kehityksen suuria aaltoja tai linjoja Megatrendeillä.
ME-hengen kehittäminen
TUTKE Koordinoivan hankkeen ja klusteritutkimusten väliraportti
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Luova ja osallistava Suomi Kreativa och delaktiga Finland
Sosioemotionaalinen kehitys
Mitä taloustieteilijä (ekonomisti) tekee OP Ryhmässä?
Ikäihmisten kuntoutus
Hyvinvointikoulun toimintamalli
Osana sivistysteknologiaa
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
SULAUTUVASTA OPPIMISESTA NÄKYMÄTTÖMÄÄN OPPIMISEEN
Skeema Yksilö on osa monia ryhmiä Ydinsisältö
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä
LUT-yliopisto ja Hyteairo
Esityksen transkriptio:

Sosiaalinen media ja sulautuvat ympäristöt Terhi-Maija Itkonen-Isakov - Miksi media sosiaalistuu ja miksi oppiminen sulautuu?

T-M Itkonen-Isakov2 Teknologioiden kirjo ja kehittyvä prosessi Sosiaalinen media Verkostot Virtuaali- maailmat JulkaisuJakeluKeskustelu Tiedon tuottaminen Striimaus Live casting Mikro- bloggaus Sosiaaliset pelit

T-M Itkonen-Isakov3 Oppimiseen vaikuttavia megatrendejä Globalisaatio Tekninen kehitys Kestävä kehitys Väestön ikääntyminen Tietomäärän muutos Yhteisöllisyyden muutos

T-M Itkonen-Isakov4 Järjestelmät ovat helppokäyttöisiä Teknologia sulautuu osaksi kaikkia toimintoja Toiminnot virtuaalisoituvat Tieto on yhä useammin sähköisessä muodossa Verkko-oppimisen ja fyysisessä tilassa tapahtuvan oppimisen rajat hämärtyvät Teknisen kehityksen vaikutus oppimiseen

T-M Itkonen-Isakov5 Logistiikan tärkeys kasvaa Englanninkielisen koulutuksen merkitys kasvaa Vaihto-ohjelmien rooli korostuu Oppimisen ympäristöjen maantieteelliset erot Koulutusvienti Globalisaation vaikutus oppimiseen

T-M Itkonen-Isakov6 Paperittomuuden vaatimus lisääntyy Matkustelun sijaan suositaan verkkoyhteyksiä Kestävä kehitys tulee osaksi koulutuksen laatua Kestävän kehityksen vaikutus oppimiseen Materiaalisen kulutuksen vähentäminen Tasa-arvoisuus, yhdenvertaisuus hyvinvointi Ympäristökasvatus, luonnonsuojelu

T-M Itkonen-Isakov7 Sukupolvien välisen kuilun syveneminen uhkaa Elinikäisen oppimisen tärkeys korostuu Koulutuksen saatavuuden merkitys kasvaa Hyvinvointipalvelujen rooli kasvaa Väestön ikääntymisen vaikutus oppimiseen

T-M Itkonen-Isakov8 Informaation määrä kasvaa Tietoa tuottavat yksittäiset ihmiset, jotka toimivat asiantuntijaverkostoissa Lähde: International Data Corporation IDC (2007) Tietomäärän muutoksen vaikutus oppimiseen

T-M Itkonen-Isakov9 Sulautuva oppiminen Oppimista tapahtuu eri elämänvaiheissa, -> oppiminen eri aikoina Oppimista tapahtuu koulun lisäksi työpaikalla, kotona, verkossa, kirjastossa … -> oppiminen eri paikoissa Verkkoympäristöt sulautuvat osaksi arkea -> oppiminen sulautuvissa ympäristöissä Oppimisen ympäristöt integroituvat ja sulautuvat uudeksi kokonaisuudeksi

T-M Itkonen-Isakov10 Sosiaalinen media tukee oppimista Sosiaalinen media Verkostot Virtuaali- maailmat JulkaisuJakeluKeskustelu Tiedon tuottaminen Striimaus Live casting Mikro- bloggaus Sosiaaliset pelit Yhteisöllinen oppiminen Paperittomuus Oppimateriaali Kestävä kehitys Yhteisöllinen oppiminen Yhteinen tiedonrakentelu Oppimateriaali Oppimispäiväkirja Yhteisöllinen oppiminen Elinikäinen oppiminen Oppimisportfolio Koulutuksen saatavuus Materiaalin jakelu Kansainvälisyys Oppimistulosten esitys