Hyvät mallit opintojen edistämisessä Leipuri-kondiittorit 05
Taustatiedot ryhmästä 11 opiskelijaa yleistavoitteinen ryhmä 4 erikultuuritaustaista opiskelijaa 7 HOJKSIA –esim. luki- ja kirjoitusvaikeutta –ADHD –oman toiminnan ohjauksen vaikeuksia –oman elämän hallinnan vaikeuksia –tarkkaavaisuuden häiriöitä –hahmottamisen häiriöitä –ahdistuneisuutta
Oppimisen etenemisen varmistaminen Opettajalla aikuisen rooli ja opettaja on vastuussa opintojen etenemisestä –Opiskelijan tunteminen ja tukeminen Opiskelijan vahvuudet Opiskelijan tuen tarpeet Ohjauskeskustelut kytkeytyvät toimintaan Työvaltaiset ja toiminnalliset oppimis- ja opetusmenetelmät
Opintojen etenemisen varmistaminen Tavoiteopintoaika 3 vuotta Koulu on paikka missä opetellaan elämän taitoja. Saa olla rankkaa ja stressaavaa mutta opiskelijalähtöistä Arviointi alkaa T1:stä ei K5:stä Jatkuvaa keskustelua opiskelijan kanssa puuttuvista opinnoista (kiristäminen, uhkailu, pakottaminen), positiivinen palaute
Itseohjautuuvuuden harha Itseohjautuvuuden harha – 20…30 % tarvitsee tukea opinnoissa Esim. lukihäiriöiselle tyypillistä oman toiminnan ohjauksen vaikeus opettajana minulla on aikuisen vastuu opintojen etenemisestä yksi asia kerrallaan
Roolikartta Raha Kansain välisyys Valmentaja –taitaja -rinkeli - Tallinna ops näytöt top projek tit Opiskelijan työllistyminen koti ohr hoito laitok set erityisope kondiittori ope leipuri ope Hannu Työyhteisö Yritykset