Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Advertisements

| Pasi Mattila | TOY - Tulevaisuuden oppimisympäristö
Osaamisen ja sivistyksen asialla Oppimisympäristöajattelu oppimisen tukena Oppiminen eri maailmoissa – Second Life Juho Helminen Opetushallituksen.
Tietotekniikka musiikin opetuksessa Samuel Rahikainen Tietotekniikan kandidaattiseminaari
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
Informaali- ja nonformaalikasvatus nuorisotyössä
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
Koko koulun projektiksi  lähtökohdat  teeman kehittäminen  päiväkoti- alakoulu-yläkoulu  toimijat  vapaavalintaisuus.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
KANSALLISET PERUSKOULUPÄIVÄT 2012 HELSINKI
RYHTIÄ JA RAAMEJA DIGITAALISEN JA SOSIAALISEN MEDIAN OPETUSKÄYTTÖÖN
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Perusopetuksen uudistus
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
KummiWiki Verkostoituminen ja jaettu asiantuntijuus yrittäjyyden oppimisympäristönä Turku Sirkka Hulkkonen Omnia.
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPS-ajatuksia.
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Ops seminaari Askola.
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN KOULUTYÖLLE ANTAA ENERGIAA
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Perustettu
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Nopolan koulu Opettajien veso
KTKP010 Oppiminen ja ohjaus (5 op)
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Opetussuunnitelma ops
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
YLEISSIVISTÄVÄN KOULUTUKSEN NÄKYMÄ
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Pedagogiikan ja tilan välinen suhde

Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat

Formaali oppiminen perustuu opetussuunnitelmaan Perinteinen kouluopetus

Informaali Opitaan ihmisistä sosiaalisissa tilanteissa ja välineistä tekemisen kautta ”Piilo-opetussuunnitelma”

Kokonaisvaltainen oppimisprosessi Formaalin ja informaalin sulauttaminen yhdeksi

Koulutyössä on annettava tilaa informaalille oppimiselle Uudenlainen pedagogiikka keskittyy oppilaan kokonaisvaltaiseen oppimisprosessin tukemiseen

Informaali oppiminen on luonteeltaan: Holistista Toiminta ja kokemuspohjaista Induktiivista Välineellistä Strukturoimatonta Oppijalähtöistä yhteisöllistä

Oppilas On tiedon tuottaja ja omistaja Opettaja antaa selkeät suuntaviivat työn lähtökohdaksi

Vallalla oleva oppimiskäsitys Konstruktivismi Sosiokulttuurinen luonne

Miten oppimisympäristöt määritellään tilojen suunnittelun ja pedagogiikan näkökulmasta?

Perinteinen oppimistilanne Luokkahuone Yksilöllinen oppiminen Ope puhuu 1 oppiaine Formaali Vähän uutta teknologiaa

Tulevaisuuden oppimistilanne tila tarpeen mukaan Yhteisöllinen tiedon tuottaminen vuorovaikutteinen Integroidaan opetusta Formaali ja informaali Monipuolisesti uutta teknologiaa ja mediaa

Tulevaisuudessa opetuksen työvälineet muuttuvat täydellisesti, tekniikka ja media ovat pääroolissa