Tupakka mediassa Tupakkamainonta *Keskustelunaiheita *Tehtävät
Ruoditaan tupakkamainoksia Jakaudutaan pienryhmiin. Kukin ryhmä analysoi 1-2 kansainvälisissä lehdissä ilmestynyttä mainosta. Tulkinta esitellään muulle toisille ryhmille. Mainoksia voi tarkastella esimerkiksi seuraavien kysymysten avulla: –Houkuttelevatko mainokset tupakoimaan ? –Miten kuluttajia, esimerkiksi nuoria houkutellaan tupakoimaan? Millaista elämäntyyliä, mistä mainosten elämäntyyli rakentuu? –Millaisia hahmoja mainoksissa esiintyy? Mitä rooleja luodaan?
Ruoditaan tupakan vastaisia mainoksia Tupakkamainosten analysoinnin vastapainoksi arvioidaan tupakoinnin vastaisen viestinnän maailmoja. Kukin ryhmä voi ottaa analysoitavaksi yhden mainoksen tai verkkopalvelun. Analyysi esitellään muulle ryhmälle. Mainoksia voidaan tarkastella esimerkiksi seuraavien kysymysten avulla: –Miten nuorille viestitään tupakan vaaroista? –Onko mainos uskottava? –Millaista elämäntyyliä, mistä mainosten elämäntyyli rakentuu? –Millaisia hahmoja mainoksissa esiintyy? Mitä rooleja luodaan? Ilmoituksia ja saitteja: