Opetuksen arviointi ja kehittäminen, ET ja filosofia: Oppilaitosten arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
 Mukana 37 lukiota  Hankkeen kesto vuoden 2015 loppuun asti  Hanketta hallinnoi Nakkilan kunta/Nakkilan lukio  Hankelukiot kartallakartalla Nakkilan.
Advertisements

Nykykulttuuri ja minä Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua.
1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Kokemuksia koulualan konsultoinnista kehittyvissä maissa Kauko Hämäläinen Kirkon ulkomaanavun seminaari.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
TABUT - mistä ei voi puhua, siitä ei enää vaieta Yleis- ja seutusuunnittelun perusteet YSS 07 SMASH ASEM (valokuva Olli Salo)
Historia Yhteiskuntaoppi Perusopetuksen yleisten tavoitteiden ja tuntijaon uudistustyöryhmän kokous Kristina Kaihari-Salminen Opetushallitus.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
OPS-ajatuksia.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Opettajan arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ihmisoikeudet Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Uskonnon materiaalit ja uusi OPS
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oppiaine-kokonaisuus
Matematiikkakuvan ja matematiikka-ahdistuksen suhde
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Keskuskirjastokokous , Pasila. Ajankohtaista Valmistautuminen tulevaan hallituskauteen Yleisten kirjastojen vaikuttavuus tutkimus KIRJO Kansalliskirjaston.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Yleisivistävän koulun hallinto
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainetyöryhmien työn aloitus
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Kv-toiminta opsin palveluksessa – ohjausta ja vertaisohjausta kaikille kv-rahaa hakeneille Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen.
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus
Johdatus elämänkatsomustietoon kurssin koontia
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus
USKONTO JA KULTTUURI UE1 LAJM.
Luku- ja tenttivihjeet 10
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Luku- ja tenttivihjeet 7
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Suomen elinkeinorakenne
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Laaja-alainen arviointi
Esityksen transkriptio:

Opetuksen arviointi ja kehittäminen, ET ja filosofia: Oppilaitosten arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Hallintokulttuurin muutos On olemassa erilaisia hallintokulttuureja. Suomalaisessa opetustoimessa siirryttiin 1990-luvun alkupuolella byrokraattisesta keskusjohtoisesta kulttuurista tavoite-, talous- ja arviointiohjaukseen. Tämä tarkoittaa sitä, että keskitetyn ohjeistuksen (esim. oppikirjojen arviointi ja hyväksyminen + KH/AKH/OPH kiertokirjeet) sijaan annetaan opetusuunnitelman perusteet (tavoite), tietty määrä rahaa (oppilaskohtainen korvaus + korvamerkittyjä erityisrahoja) ja lähinnä pistokoetyyppisellä arvioinnilla seurataan, totuteutuvatko tavoitteet (ja riittävätkö rahat). Taustalla toisaalta lama ja hallinnon merkittävä supistaminen, toisaalta liike-elämän johtamisopit.

Merkitys käytännön tasolla Opetuksen järjestäjällä (kunnalla) suuri päätösvalta. Opettajat tekevät OPSit. Oppikirjan rooli tulisi oikaista. Arviointien merkitys?

Arvioinnit Erilaisia kansallisia ja kansainvälisiä arviointeja. Lippulaivana PISA (=OECD:n oppimistulosten arviointi tietyissä oppiaineissa). Myös kansallisia oppimistulosten arviointeja (esim. UE, UO, ET, tapakasvatus/Rusama, 2002 (kevät 2001)). Arviointien vaikutus ohjaukseen? Perusopetuksessa uusi laaja-alainen laadun arviointi Käytännön arviointeina ranking-listat (yo) ja ruohonjuuri tason Matteus-ilmiöt (Helsinki käyttänyt joskus lääkkeenä ns. positiivista segregaatiota).