Koulutuksen tutkimuslaitos Agora Center IT-tiedekunta KT-tiedekunta Päivi Häkkinen & Marja Kankaanranta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen (CSCL)
Advertisements

eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
Miksi tärkeä? Yliopiston tehtävät lähtökohtana Tiedostaminen, analyysi – mitä YVV:llä tarkoitetaan? Yhteiset vai eriytyneet kriteerit: -ks. Ritsilä ym.
SOMETTAJA -hanke YHTEISÖLLISEN MEDIAN JA PILVIPALVELUJEN KÄYTTÖNOTTO SUUPOHJAN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSISSA HANKETOIMINTA YHTEISKUNTAA UUDISTAMASSA.
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ InBCT 2.4. I Agora Learning Laboratory.
Ryhmä 1. Ryhmätyöskentely  Fysiikan kokemukset: monipuolinen henkilöstörakenne, kansainvälisyys, tutkijakoulutettavat tiiviisti mukana, yhteisjulkaiseminen.
Agora Monitieteistä yhteistyötä yhteiseksi hyväksi 2014.
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
Opiskelija! Arjen mobiilipalvelut / Agora Game Lab.
Yhteisöllisen oppimisen keinoja?
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Kansainvälistä joustavaa oppimista ITK, Aulanko Education and Technology Transfer Division, CERN Switzerlandhttp://cern.ch/webuniversity.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
opetussuunnitelmatyö ja hyvinvointi
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
Aineenopettajan- koulutuksen opinnäytteet Leena Hiltunen
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2004 Selvitetään mahdollisuus esittää opetusministeriölle vuosien 2006–2009 toiminta- ja taloussuunnitelmaan sisällytettynä seuraavat.
VTT - OSAAMINEN RATKAISEE VTT lyhyesti VTT ON PUOLUEETON JA MONIALAINEN ASIANTUNTIJAORGANISAATIO Palveluksessa noin 3000 asiantuntijaa Liikevaihto.
INF/DME Uusien ohjelmien ja aktiviteettien valmistelu Digitaalisen median ohjelmat ja aktiviteetit EP - Elektroninen painoviestintä TDM -
Tytöt teknologian taitajiksi
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
E ”The future is already here— It is just unevenly distributed.” William Gibson.
MONIKULTTUURISUUS SUOMESSA 6 op
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Innovations in Business, Communication and Technology (InBCT) -hanke 2002 – 2004 Lähtökohtia  ydinosaamisen vahvistaminen  strategisen perustutkimuksen.
Kielen opetuksen (tulevaisuuden)haasteet Petri Vuorinen vuorinen.wikispaces.com.
TIETOKONEVÄLITTEINEN YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN CSCL
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄJYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Marja Kankaanranta Tiedottaminen verkostojen.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
RESEARCH UNIT FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Creative Collaboration Seminaari V-Lab Shared.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Professori Päivi Häkkinen Erikoistutkija Marja Kankaanranta AGORA LEARNING LABORATORY (ALL)
Löytöretkipuisto Opas toiseen maailmaan Minna Kytölä, OVI-hanke Anna Linnakylä, OVI-hanke.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
KASSU LIVES – Kasarminmäki Living Lab
AGORA LEARNING LABORATORY EVALUATIONDEVELOPMENT RESEARCH ON: E-LEARNING CSCL / CSCW KNOWLEDGE MANAGEMENT DIFFERENT CONTEXTS EDUCATIONAL LEVELS WORK AREAS.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Agora Cnterin monitieteellisen tutkimuksen toimintaympäristö Jyväskylän yliopistossa AGORA CENTER MATEMAATTIS- LUONNONTIETEET INFORMAATIO- TEKNOLOGIA TALOUSTIETEET.
Alueellinen yhteistyö e-oppimisen tutkimuksessa ja käytännön verkko-opetuksessa Seppo Pohjolainen & Tuuli Haapala ITK’02 Areena
Systeemiset oppimisratkaisut SysTech – Valuation of Emerging Learning Solutions.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
Pedagogisesti tarkoituksenmukaisia oppimis- ja opetusratkaisuja Pori Marjut Anderson ja Pasi Häkkinen.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Vastuullisuus ja Kestävä kehitys Aalto-yliopisto työryhmä
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Päivi Tynjälä ja Päivikki Jääskelä
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Koulutuksen tutkimuslaitos Agora Center IT-tiedekunta KT-tiedekunta Päivi Häkkinen & Marja Kankaanranta

Tavoitteet Edistää teknologian hyödyntämistä erilaisissa oppimis- ja työympäristöissä Kehittää laadukkaita tieto- ja viestintäteknisiä oppimisympäristöjä Tutkia ja arvioida oppimista tieto- ja viestintäteknologian tukemissa oppimisympäristöissä.

Trendejä ja visioita TEKNOLOGIA KEHITTYY… OPPIMISEN PERUSMEKANISMIT EIVÄT NIINKÄÄN… VERKOSTOITUMINEN TIIMITYÖ VERKKOTEKNOLOGIAN KEHITYS TIEDON RAKENTELUN SOSIAALINEN LUONNE FORMAALI - INFORMAALI

Kansallinen Jyväskylän yliopisto Kansain- välinen Teknologia-alueet Ihmiskeskeinen tieto- ja viestintäteknologia Koulutusteknologia TeknologiafoorumitAgora Center FinnSight 2015 Teknologiaohjelmat / Tekes Jatkuva oppiminen Kaikkialla läsnä oleva tieto ja viestintä Inhimillinen vuorovaikutus ja ymmärrys & hyvinvointi Osaamiskeskittymät Lapset, nuoret ja kasvamisen ympäristöt Ihmistieteiden tutkimusmetodologia Kansainvälisesti merkittävät alueet Koulutustutkimus Oppiminen ja motivaatio Seventh Framework Programme Technology pillars: Knowledge, cognitive and learning systems Simulation, visualisation, interaction and mixed realities Integration of Technologies: Personal environments Home environments Jokapaikan tietotekniikka ICT for content, creativity and personal development: New media paradigms and new forms of content Technology-enhanced learning Digital cultural and scientific resources and assets Tutkimusohjelmat / SATyö, hyvinvointi ja 2000-luvun haasteet Tieto- ja viestintäteollisuus ja -palvelut Strategisen huippuosaamisen keskittymät

Tutkimusalueet Yhteisöllinen verkko-oppiminen Pelinomaiset oppimisympäristöt Pedagogis- teknologiset innovaatiot Inspiroivat oppimis- ympäristöt TVT:n opetuskäytön arviointi TVT työnteon tukena Verkko- välitteiset arviointi- menetelmät Oppiminen arjen tietoyhteis- kunnassa

TUTKIMUKSEN TARKOITUS 1.Pedagogis-teknologisten ratkaisujen vaikutus oppimiseen Olemassaoleva teknologia, pedagoginen kehitystyö Large-scale, micro-level… Skaalautuvuus 2.Tulevaisuuden ratkaisujen tutkimuslähtöinen kehittäminen Ns. nousevat teknologiat Optimointi / design Oppimisteknologioiden kehittäminen ”Living Lab”

Tutkimustyön luonne TUTKIJAT KÄYTTÄJÄT KEHITTÄJÄT MONIMETODOLOGISUUS YRITYSYHTEISTYÖ KANSAINVÄLISYYS TUTKIJAKOULUTUS T&K-HANKKEET MONITIETEISYYS KÄYTTÄJÄLÄHTÖINEN KEHITTÄMINEN RAHOITUS: Suomen Akatemia, TEKES, EU, ESR, NICe, tutkijakoulut, apurahat, OSKE, yritykset, kunnat OPISKELIJAT

Nykyinen organisointi Peda.net Yhteisöllinen verkko-oppiminen Ihmislähtöinen teknologian kehittäminen Second Information Technology in Education Study / IEA Agora Game Lab Comas-tutkijakoulu: Digitaaliset oppimisympäristöt Oppimisympäristöjen monitieteinen tutkijakoulu

Yhteisöllinen verkko-oppiminen (CSCL = Computer-Supported Collaborative Learning) Päivi Häkkinen Oppijayhteisöjen muodostuminen (SVY, SCORE) Pedagogiset skriptit osana yhteisöllisiä 3D-oppimispelejä (ESR: PedaGames) Yhteisöllisen oppimisen prosessi ja kontekstuaaliset tekijät (SA: ECOL, SCORE, PEDASCOPE) Yhteisöllistä toimintaa vaiheistavat pedagogiset skriptit (SA: SCORE, STRUCTURE, EU: Kaleidoscope)

Ihmislähtöinen teknologian suunnittelu Marja Kankaanranta Virtuaalisuo (ESR) Talarius Gameli Lapsiasia (STM) Seniorit (Saarijärvi) Lasten luontoretki Osallistuva suunnittelu Ohjelmistosuunnittelu Pelisuunnittelu Sisällön suunnittelu Pedagoginen suunnittelu Suunnittepuprosessin näkökulma (TEKES) Sisällöllinen teema, teknologinen prototyyppi Yhteiskuntavastuu (Veikkaus) Wikiportaalit: Hyvät käytänteet, verkottuminen UPDATE: Tytöt ja teknologia (EU) Nordic Serious Games (Nordic Innovation Center) Käytettävyys Ennakointi

Verkkotyövälineet -kehittämistyö -tekninen toteutus, käytettävyys -pedagoginen ja tekninen tuki -hyvät käytänteet -koulutus -markkinointi Lisäpalvelut (mm. tietostrategiaprosessit, OPS-prosessit, oppilaitosten välinen yhteistyö, veso-päivät, yhteistyöhankkeet) Tutkimus -TET-tori, -opettajien osaaminen/ opetuskäytön menetelmät

Toimintamuotoja Strateginen taso: esim. ”Tietoyhteiskunta-foorumi”, visiointitilaisuudet… Yhteinen hankevalmistelu (esim. sisarhankkeet) Ajankohtaista: konferenssit, julkaisut, haut, kurssit… Seminaarit, lukupiirit… Jne.

YHTEYSTIEDOT Päivi Häkkinen Marja Kankaanranta