Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ InBCT 2.4. I Agora Learning Laboratory.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ InBCT 2.4. I Agora Learning Laboratory."— Esityksen transkriptio:

1 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ InBCT 2.4. I Agora Learning Laboratory

2 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Lähtökohta Agora Learning –laboratoriosta on tarkoitus muodostaa kansainvälisesti tasokas tutkimus- ja kehittämisyksikkö sekä tutkijankoulutusympäristö, jonka toiminta perustuu Jyväskylän yliopiston monitieteiseen osaamiseen. Laboratorion tavoitteena on kehittää virtuaalisten oppimisympäristöjen tutkimuslähtöistä arviointia ja kehittämistä eri koulutusasteiden, organisaatioiden ja sisältöalueiden näkökulmat huomioiden. Lisäksi laboratorion tehtävänä on koordinoida Jyväskylän yliopiston osaamista e- oppimisen alueella. Tavoitteena on myös kehittää hyvää e-oppimisen mallia yhteistyössä yliopiston perustutkimuksen ja yritysten soveltavien ratkaisujen kesken.

3 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Toteutus 2002 Tutkimus -TietotekniikanTietotekniikan pedagogiset innovaatiot -OppimisympäristötOppimisympäristöt -ArviointimenetelmätArviointimenetelmät -Tietämyksen hallintaTietämyksen hallinta 20032004 Koordinointi -Toimintamallin rakentaminen -Verkoston rakentaminen ja ylläpito -Seminaaritoiminta eLearning- konferenssi

4 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tietotekniikan pedagogiset innovaatiot Projektit Kansainvälinen tietotekniikan opetuskäytön tutkimus Module 2: Tietotekniikan opetuskäytön innovaatiot 28 maassa Työvälineiden kehittäminen kouluverkostoon (Peda.net) Lapset ja teknologia Pelit ja oppiminen Lasten tietokoneohjelmistojen käytettävyystutkimus Lapsilähtöinen sovellusten kehittämistutkimus (suunnittelukumppanuus) 2004 kansainvälisen tietovarannon siirtäminen kansalliseen käyttöön sovellusten kehittäminen ja beta-versioiden testaus Tavoitteena on kehittää ja arvioida pedagogisesti innovatiivisia tietotekniikan käyttötapoja ja käyttäjäystävällisiä työkaluja sekä erilaisia innovatiivisia teknologisia sovelluksia. Kohderyhminä ovat eri kouluasteet, mutta myös työelämän kontekstit.

5 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Oppimisympäristöjen kehittäminen ja arviointi Tavoitteena on edistää virtuaalisten oppimisympäristöjen tutkimusta, niiden tutkimusperustaista arviointia sekä tämän tietämyksen käyttöä suunniteltaessa uusia laadukkaita oppimisympäristöjä. Keskeisenä painopisteenä ovat yksilöllistä opetusta, syvällistä oppimista ja laadukasta vuorovaikutusta edistävät pedagogiset mallit ja niitä tukevat teknologiset ratkaisut. Projektit: Tietoverkot oppimis- ja työympäristöissä Kielenoppijoiden kirjalliset keskustelut yhteistoiminnallisessa verkkoympäristössä Verkkoavusteinen oppimisympäristö yliopiston musiikinopetuksessa Verkko-oppimisympäristöjen suunnittelijoiden ja sisällöntuottajien käsitykset oppimisesta Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö Keski-Suomen peruskoulujen yläasteella 2004: ALL-seminaarijulkaisu, lukuisia muita julkaisuja ja opinnäytetöitä eLearning-konferenssi

6 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Arviointimenetelmät Digitaaliset portfoliot Tarkoituksena on analysoida ja kehittää verkkoportfolioita teknologiapohjaisena dokumentoinnin ja arvioinnin välineenä. Digitaalisen portfolion kokoamisen tarkoituksena on mm. oppimisen, osaamisen, tietämyksen hallinnan ja ammatillisen urakehityksen edistäminen. Projektit Digitaalinen kasvun kansio varhaiskasvatuksessa Developing digital portfolios for childhood education (Kankaanranta 2002) Pedagogisen asiantuntijuuden kehittyminen erityispedagogiikan opiskelussa Esiopetuksen monitieteinen asiantuntijuus maisteri- ja tohtoriohjelman opinnoissa Lisensiaatin tutkintoon johtavat ammatilliset erikoistumisopinnot digitaalisessa viestinnässä, Viestintätieteiden yliopistoverkosto Virtuaalisesti toteutettavat erilliset opettajan pedagogiset opinnot, Kasvatustieteiden tiedekuntien virtuaaliyliopistohanke Musiikkikasvattajien tieto- ja viestintäteknologian verkko-opinnot eHops: Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma Humanistisen tiedekunnan virtuaaliareena jatko-opiskelijoille Yrityssovellukset esim. Decaportfolio 2004 kansallinen www-portaali 3. kansallinen Digitaaliset portfoliot -seminaari (2. seminaari 23.9.2003 Agorassa)2. seminaari Digitaaliset portfoliot -julkaisu projekteista saadun osaamisen, teknologia ja tietovarannon soveltaminen yrityskonteksteihin

7 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tietämyksen hallinta Tavoitteena on rakentaa malleja ja prototyyppejä tukemaan tietämyksen hallintaa oppilaitoksissa ja organisaatioissa. Tutkimuksen tavoitteena on vastata muun muassa seuraaviin haasteisiin: miten organisoidaan ja käsitellään jatkuvasti muuttuvaa tietoa, tavalla jolloin jaetun asiantuntijuuden kehitystä tuetaan (mm. hiljaisen tiedon ongelma)? Miten vähennetään muodollisen koulutuksen ja työn tekemisen välistä kuilua? Projektit: Tietotyön asiantuntijuus ja tietämyksen hallinta (Paperi)teollisuuden työympäristöt ja tietämyksen hallinta Koulutustarpeen määrittely Täydennyskoulutuksen vaikuttavuus 2004: Tietokanta / portaali tietotyön asiantuntijuudesta ja tietyön tuottavuuteen vaikuttavista tekjöistä State of Art –raportti: Tietämyksen hallinta tietointensiivisessä työssä State of Art -raportti: Tietämyksen hallinta teollisuuden työympäristössä yrityscaset

8 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Keskeisimmät tuotokset 2004 tieteellisiä julkaisuja selvitysraportteja seminaari- ja konferenssiesityksiä hankesuunnitelmia tietokannat / portaalit yrityskumppaneille (esim. CD- ROM) www-sivut: http://www.jyu.fi/agora-center/all/http://www.jyu.fi/agora-center/all/ opinnäytetyöt kansalliset ja kansainväliset asiantuntijatehtävät

9 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Kansainväliset yhteydet Second Information Technology in Education Study- noin 30 maan tutkijaverkosto Digitaalinen portfolio - tutkijakontaktit mm. Yhdysvaltoihin, Australiaan, EU-maihin ja Norjaan Nancy Law, Hongkongin yliopisto - tutkijavierailu Agora Centeriin ja KTL:ään 1.2.2004 – 31.8.2004 Markku Häkkinen, Japanese Society for the Rehabilitation of People with Handicaps Kaleidoscope: Future of Learning with Digital Technologies – European Network of Excellence (MOSIL = Mobile Support for Integrated Learning) NILE (Nordic Graduate School on Interactive Learning Environments)

10 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Yritysyhteistyön muodot Tutkimustiedon välittäminen ALL:n osaamisalueilta raportit, seminaarit, tietokannat yms. Tietotaidon ja osaamisen soveltaminen yrityskonteksteihin Yrityscaset (tietointensiiviset alat, teollisuuskontekstit) prototyyppien kehittäminen eLearning -sovellusten kehittäminen Yrityssovellusten testaus ja pilotointi Tutkimuksen ja yritystoiminnan integrointi ALL:n tutkimusalueilla Kansallisen ja kansainvälisen eOppiminen -tietovarannon tuominen yritysten käyttöön: ALL-portaali Keskeiset avainsanat: e-oppiminen, tietämyksen hallinta, henkilöstöhallinta, yhteisörekisterit, digitaaliset portfoliot, pedagogisesti innovatiiviset tietotekniset sovellukset


Lataa ppt "JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ InBCT 2.4. I Agora Learning Laboratory."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google