Historiantutkimus on tulkintaa, ymmärrettäväksi tekemistä ja kokonaisuuden luomista. Kokonaisuus on ristiriidaton ajatusrakennelma menneisyydestä. Historiankirjoittajan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkövammaiset ja verkkosivustot Virpi Jylhä
Advertisements

MUSEOVIRASTO Kokoelmien kartoitus Museoviraston kirjastossa Miten tehdä kokoelmat näkyviksi? Kokoelmakarttaseminaari
Haastattelukysymysten laatiminen
Kokemuksia historiakerhosta
VESIKANSAFOORUMI YHTEISÖPROJEKTI LÄHIPALVELUALUEELLA.
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Metodologian ja menetelmien valinta
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
Ninja Keränen, muko-08. • Aiemmin tehty tutkimusta keskittyen musiikin vaikutukseen lapsen kehityksessä. • Oma kiinnostus psykologiaan musiikin lisäksi:
OpinTori Marjatta Jomppanen Giellagas-instituutti.
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Verkkomedia tytölle ja pojalle Seurakunnan kerholaisten oma yhteisö Mielenkiintoista tekemistä Turvallinen arvopohja.
III KANSAINVÄLISET SUHTEET (HI03)
”Uusi historia” 1980-luvulla syntynyt historiantutkimuksen yläkäsite, joka kokoaa alleen uudenlaisia lähestymistapoja ja tutkimuskohteita Tutkimuskohteena.
Laajennustoiminnan tärkeys. 2Lions Clubs InternationalLaajennustoiminnan tärkeys Miksi laajennus on tärkeää? Jäsenkannan uudistaminen ja kasvattaminen.
Lähipäivä T Business process development methods 1.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
(Joskus puhutaan myös komponenttitestauksesta.) Pienin kokonaisuus, joka on järkevä testata erikseen. ● Perinteisesti yksittäinen aliohjelma. ● Olio-ohjelmien.
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
VINKIT HAASTATTELIJALLE
M UUTOKSEN MAHDOLLISUUS S UOMEN KUNTOUTUSJÄRJESTELMÄSSÄ Sari Miettinen Vastuuyliopettaja YAMK –yksikkö HAMK Hämeen ammattikorkeakoulu.
Vedenalaisen kenttätyön menetelmät ja haasteet
Rakenteen ja ilmeen määrittelystä konseptissa. Konseptisuunnittelu Konseptisuunnitelman sisällöstä Konseptisuunnitelmassa kuvaillaan Projektin tausta.
Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta
Johtava sosiaalityöntekijä terveyssosiaalityön toimijana
© Silander 05 Oppimisaihion suunnittelutyökalu lähtien OPSin tavoitteista.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006.
Metodit – Arvotyyppi Ellei metodi palauta arvoa, sen arvotyyppi on void Tällöin ”return;”-lauseke ei ole metodissa pakollinen, vaikka sen käyttö on sallittua.
 Miksi näitä kirjoitetaan?  Status  Juhla(vuosi)  Pelko tiedon menettämisesta  Markkinointi, matkailu  Kuka kirjoittaa? - tarvitaanko kaupallista.
ONKO OLEMASSA TILAUSHISTORIAN
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 11 - Teemu Mutanen Optimointiopin seminaari - Syksy 2005 / 1 Lisätiedon arvo.
Kirjastot.fi-chat Nina Granlund Kirjastot.fi-toimitus.
FT, yliopistonlehtori Reija Satokangas
Teoria ja metodi 3. luento tapahtumahistoriasta annalismiin.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
VIII Etiikka ja esitystapa
II Hankkeet, niiden toteuttaminen ja käytäntö
Työssäkäyvien graduseminaari Valmiiksi työn ohessa - hankkeessa Työelämää ja opintoja –iltapäivä Sanna Talja, prof. mvs. Informaatiotutkimuksen.
Lähdekritiikki Luento 3 (12.11.)
Tutkimusseminaarin luento Historian tutkimusprosessi.
Keskustelu, aiheeseen tutustuminen ennalta auttaa yhteistä hanketta oikeaan suuntaan Taustatietojen hankinta suotavaa, jos ei välttämätöntä -> kuvaJOURNALISMI.
Historia tarkoittaa aikaa tästä hetkestä taaksepäin. Historia on tiedettä, tutkimusta menneistä tapahtumista. Lähteet kertovat menneisyydestä: Arkelogiset.
Mistä saa hyvää aineistoa? Gradunteon eväät -infotilaisuus
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Harjoitustyön tutkimussuunnitelma, Ryhmä 2: Simo Hakkarainen, 69085B (ryhmänjohtaja) Antti Ratilainen,
RAAMATUN TUTKIMUS.
KIRKKOHISTORIA Mitä se on ja miten sitä tutkitaan?
Havaintomatriisin suunnittelusta Ennen havaintoaineiston tallennusta kannattaa listata mitä muuttujia SPSS:ään syöttää. Listattavia asioita ovat mm kuvaava.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Tutkimustyypit ja aineistonkeruun menetelmät
Haastattelu aineistonkeruumenetelmänä
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Teema 2: Haasteet Maailma ympärillä muuttuu
MITÄ HISTORIA ON? Johdantoluku, s. 8–13.
Datan metadata - mitä metadata on ja miksi sellaista tarvitaan?
R6: IKÄNÄKÖKULMA - TUTKIMUSSUUNNITELMA
Millainen oppija sinä olet?
Aineistosta kirjoittaminen
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
KANSILEHTI LUONTAISET TAIPUMUKSET™ KIIHDYTYSPÄIVÄN VALMENNUSMATERIAALI 1. Viestintätyylit/vuorovaikutusharjoitus 2. Palautteenanto 3. Ongelmanratkaisu.
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

Historiantutkimus on tulkintaa, ymmärrettäväksi tekemistä ja kokonaisuuden luomista. Kokonaisuus on ristiriidaton ajatusrakennelma menneisyydestä. Historiankirjoittajan on itse se luotava. Se on rekonstruktio. Ja on muistettava ettei ole yhtä ja ainoaa totuutta. 1 ONKO OLEMASSA TILAUSHISTORIAN METODIA? MITÄ MENETELMIÄ ON KÄYTETTÄVISSÄ? ONKO OLEMASSA TILAUSHISTORIAN METODIA? MITÄ MENETELMIÄ ON KÄYTETTÄVISSÄ?

Tilaushistorian tutkijan apuvälineet Tutkimuskirjallisuus Paikallishistoriat Lähitieteet Kaunokirjallisuus Dokumentit Museot ja kirjastot Ihmiset Agricolan aineistot ja työkalut Ja lähteet

Tutkimuskirjallisuus Oppaat Yleisesitykset tietysti, sellaiset kuin ◦ Suomen historia ◦ Suomen maatalouden historia, Suomen kirkon historia, ◦ Arjen historia Erityistutkimukset 1) esim. paikkakunnan historiasta: vaikkapa suojeluskunnan, koululaitoksen tai seurakunnan historia 2) 2) osana jotain laajempaa alueellista kokonaisuutta

”Rinnakkais”historiat Vertailu on välttämätöntä! - erityisen ja tavallisen erottaminen - selittäminen Auttavat lähteiden äärelle Malliksi tai varoitukseksi

Vertailun tärkeys OMANKYLÄN YHDISTYS 5 Osana ”ei mitään”?

Oma tutkimuskohde yleiseen kehitykseen 6 OSANA SUOMEN HISTORIAA OSANA KOKO KUNNAN HISTORIAA OMANKYLÄN YHDISTYS

Miten ja MIKSI Omankylän Yhdistys on erilainen? Miten ja MIKSI Omankylän Yhdistys on erilainen? 7 VALTAKUNNALLINEN TOIMINTA NAAPURIKYLÄ KOLMOSEN YHDISTYS NAAPURIKYLÄ KAKKOSEN YHDISTYS OMANKYLÄN YHDISTYS

VERTAILUSTA ON MONEKSI Vertailua tarvitaan jo tutkimuskysymysten muodostamisvaiheessa Vertailua tehdessä on tärkeää määritellä tutkimusyksiköt = yhteismitallisuuden ongelma On erotettava tehdäänkö vertailua tutkimuskirjallisuuden avulla vai perehtymällä lähteisiin? 8 On pohdittava, onko vertailu yksi tutkimustehtävistä? Vertailu voi olla metodi jos sitä käytetään systemaattisesti ja jos tutkija on tehnyt sitä koskevia tutkimuksellisia valintoja

kutsuntaluetteloon merkittyjä poissa kutsunnoistaAmerikassa % poissaolleita

Lähitieteet Sukututkimus Arkeologia Kansatiede Nimistöntutkimus Mitä muita? ◦ luonnontieteet ◦ murretutkimus

Ihmiset ◦ Paikalliset harrastajat ◦ Historiatoimikunta ◦ Kotiseutuyhdistykset ◦ Haastateltavat ◦ Kollegat

Haastattelu (juttutuokio, keskustelu) Haastateltavien valinta: keskeisiä toimijoita eri tasoilta ja eri ikäisiä Haastattelemaan vasta kun tiedät, mitä kysyä Ryhmä- vai yksilöhaastattelu? Teemahaastattelut Haastattelurunko Nauhoitus ja haastattelukortti Tietojen/kertomusten/juttujen ajoitus ”Lähdekriittiset” kysymykset 12

Testaa nauhuri/sanelin etukäteen Kuuntele haastateltavaa Informantti on enemmän äänessä kuin haastattelija Tarpeeksi aikaa Litterointi? Haastateltavan tiedot (asema suhteessa aiheeseen, aika, jota haastattelu koskee, syntymäaika) Mahdolliset haastattelun käyttörajoitukset 13

Museot Melkein jokaisella kunnalla on oma kotiseutumuseonsakotiseutumuseonsa Lisäksi on paljon erikoismuseoita Ja kannattaa muistaa myös maakunta/kotiseutukokoelmat kirjastoissa ja digitoidut aineistot

JATKUU ENSI KERRALLA 15