Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

Mitä tehdä kun laatu paranee, mutta työ lisääntyy? Virtuaaliopetus peruskysymysten äärellä - virtuaaliamkpäivä Leena Mäkelä, yliopettaja TAMK -Taide.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Yhteisöllinen oppiminen ja virtuaalinen peliympäristö: NoviCraft
Erilaiset oppimisympäristöt ja –menetelmät oppimisen tukena
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
Virtukampus C2 –ryhmä, miten muutos tapahtuu. C2 ETENEMINEN • Eteneminen piloteissa monitasoisesti (toimintatavat, osaaminen, teknologia….) • Toimintakulttuurien.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Anne Rongas 2008 Sosiaalinen media oppimisen tukena?
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Sosiaalinen media ja sulautuvat ympäristöt Terhi-Maija Itkonen-Isakov - Miksi media sosiaalistuu ja miksi oppiminen sulautuu?
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
MITEN OPETTAJA VOI TUKEA YHTEISÖLLISESTI TOIMIVAN RYHMÄN TYÖSKENTELYÄ? Vasara oy.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Kieli itseilmaisun välineenä
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
209:my ois Otetaan koko Savonian opintosuunnitelmassa käyttöön toimintatapa, jossa opiskelija rakentaa itselleen oman virtuaalisen OIS-ympäristönsä. Se.
Esityksen transkriptio:

Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen

Verkko-ympäristöt www-pohjaisia verkko-ympäristöjä Mahdollistaa: Tiedonjakamisen tehtävien palautuksen Verkkokeskustelut tehtävien annon

Verkko-oppimisympäristöjen hyödyntäminen Itseopiskelu -> Internet itsessään oppimisympäristönä Lähiopetus -> oppimateriaalin ja tehtävien jako Monimuoto-opetus Etäopiskelu ->oppimateriaali, itsenäinen työskentely, yhteiset työalueet, keskustelufoorumit, tiedonrakentamisen työvälineet

Verkko-opetuksen toteutumismuodot Verkko-opetuksen muoto Strukturoitu malli Yksilötyöskentely,teknisyys, tehtäväkeskeisyys Puolistrukturoitu malli Mahdollisuus sosiaaliseen vuorovaikutukseen, tehtäväkeskeisyys Avoin vuorovaikutuksellinen malli Osallistujien keskinäinen vuorovaikutus, Oppimisen tuottaminen, tiedon rakentaminen Emergentti malliYhteisöllinen ja sosiaalinen tiedon rakentuminen

Yhteisöllisen oppimisen tukeminen verkko- oppimisympäristöissä verkko-oppimisympäristöissä yhdistyvät yhteisöllisen oppimisen idea sekä verkkoteknologia voi parhaimmillaan olla yhteisiin tavoitteisiin sitoutumista, yhteistä arviointia, tiedon oppimista, työstämistä ja muokkaamista ryhmän jäsenet oppivat toisiltaan -> saavuttavat enemmän ryhmänä kuin yksin

Yhteisöllisen oppimisen hyvät puolet: tarkoituksenmukaisuus, merkityksellisyys, ja yhteistyö Jokaisen ryhmän jäsen vaikuttaa toimintaan Ryhmän jäsenten yhteiset tavoitteet Kykyjen ja tietojen täydentäminen

Toimintaohjeet verkko- oppimisympäristöissä Skripti = tarkka toimintaohje Tuetaan yhteisöllistä oppimista Ohjataan opiskelijoiden vuorovaikutusta ja yhteistyötä

Skriptit koostuvat viidestä komponentistä: 1. Oppimistavoitteet 2. erilaiset toimintatavat 3. toimintatapojen vaiheistus 4. rooli- ja työjaot 5. opiskeltujen asioiden esittämistavat Haitat: luovan työskentelyn rajoittaminen Hyödyt: olennaisuuksiin keskittyminen, ajan säästäminen

Verkko-oppimisympäristöihin liittyvät haasteet Nopeasti kehittyvä teknologia Vuorovaikutuksellisen oppiminen ja opettaminen verkossa Vaatii opettajilta teknisiä taitoja Opettajien olisi löydettävä mielekkäät ja tehokkaat tavat hyödyntää teknologiaa opetuksessa

Lähteet Kähäri, K. & Väisänen, A. & Laurinen, L. & Marttunen, M. (2011). Opiskelijoiden vuorovaikutuksen tukeminen oppimisympäristössä. Teoksessa Suomen kasvatustieteellinen aikakauskirja. Kasvatus 4/2011. Valtonen, T. & Kukkonen, J. & Puruskainen, T. & Hatakka, O. (2007). Verkko- oppimisympäristöt opettajien oppimiskäsitysten haastajina. Teoksessa Suomen kasvatustieteellinen aikakauskirja. Kasvatus 5/2007. Laine, M. (2006). Yliopisto-opettajien käsitykset oppimisesta verkossa ja niiden heijastuminen verkko-opetuskäytäntöön. Haettu 14. joulukuuta, 2011, osoitteesta