Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen
Verkko-ympäristöt www-pohjaisia verkko-ympäristöjä Mahdollistaa: Tiedonjakamisen tehtävien palautuksen Verkkokeskustelut tehtävien annon
Verkko-oppimisympäristöjen hyödyntäminen Itseopiskelu -> Internet itsessään oppimisympäristönä Lähiopetus -> oppimateriaalin ja tehtävien jako Monimuoto-opetus Etäopiskelu ->oppimateriaali, itsenäinen työskentely, yhteiset työalueet, keskustelufoorumit, tiedonrakentamisen työvälineet
Verkko-opetuksen toteutumismuodot Verkko-opetuksen muoto Strukturoitu malli Yksilötyöskentely,teknisyys, tehtäväkeskeisyys Puolistrukturoitu malli Mahdollisuus sosiaaliseen vuorovaikutukseen, tehtäväkeskeisyys Avoin vuorovaikutuksellinen malli Osallistujien keskinäinen vuorovaikutus, Oppimisen tuottaminen, tiedon rakentaminen Emergentti malliYhteisöllinen ja sosiaalinen tiedon rakentuminen
Yhteisöllisen oppimisen tukeminen verkko- oppimisympäristöissä verkko-oppimisympäristöissä yhdistyvät yhteisöllisen oppimisen idea sekä verkkoteknologia voi parhaimmillaan olla yhteisiin tavoitteisiin sitoutumista, yhteistä arviointia, tiedon oppimista, työstämistä ja muokkaamista ryhmän jäsenet oppivat toisiltaan -> saavuttavat enemmän ryhmänä kuin yksin
Yhteisöllisen oppimisen hyvät puolet: tarkoituksenmukaisuus, merkityksellisyys, ja yhteistyö Jokaisen ryhmän jäsen vaikuttaa toimintaan Ryhmän jäsenten yhteiset tavoitteet Kykyjen ja tietojen täydentäminen
Toimintaohjeet verkko- oppimisympäristöissä Skripti = tarkka toimintaohje Tuetaan yhteisöllistä oppimista Ohjataan opiskelijoiden vuorovaikutusta ja yhteistyötä
Skriptit koostuvat viidestä komponentistä: 1. Oppimistavoitteet 2. erilaiset toimintatavat 3. toimintatapojen vaiheistus 4. rooli- ja työjaot 5. opiskeltujen asioiden esittämistavat Haitat: luovan työskentelyn rajoittaminen Hyödyt: olennaisuuksiin keskittyminen, ajan säästäminen
Verkko-oppimisympäristöihin liittyvät haasteet Nopeasti kehittyvä teknologia Vuorovaikutuksellisen oppiminen ja opettaminen verkossa Vaatii opettajilta teknisiä taitoja Opettajien olisi löydettävä mielekkäät ja tehokkaat tavat hyödyntää teknologiaa opetuksessa
Lähteet Kähäri, K. & Väisänen, A. & Laurinen, L. & Marttunen, M. (2011). Opiskelijoiden vuorovaikutuksen tukeminen oppimisympäristössä. Teoksessa Suomen kasvatustieteellinen aikakauskirja. Kasvatus 4/2011. Valtonen, T. & Kukkonen, J. & Puruskainen, T. & Hatakka, O. (2007). Verkko- oppimisympäristöt opettajien oppimiskäsitysten haastajina. Teoksessa Suomen kasvatustieteellinen aikakauskirja. Kasvatus 5/2007. Laine, M. (2006). Yliopisto-opettajien käsitykset oppimisesta verkossa ja niiden heijastuminen verkko-opetuskäytäntöön. Haettu 14. joulukuuta, 2011, osoitteesta