Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ERITYISOPETUKSEN UUDELLEENORGANISOINTI MYNÄMÄESSÄ VUONNA 2011
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
JOUSTAVUUTTA JA TOIMINNALLISUUTTA KOULUUN
Ilman jatkuvaa kehitystä ja muutosta tulevaisuus on epävarma Konkreettisia askelia, joilla saavutamme visiomme Arvot Missio Perustehtävä Visio Millainen.
Monikulttuurisuus opetuksessa
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Ninja Keränen, muko-08. • Aiemmin tehty tutkimusta keskittyen musiikin vaikutukseen lapsen kehityksessä. • Oma kiinnostus psykologiaan musiikin lisäksi:
Tutkimussuunnitelma Teränkäyttöharjoitusten vaikutus luistelumotoriikan kehittymiseen kielihäiriöisillä lapsilla Mika Hakasaari.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
VIIKIN NORSSIN TIEDEPALKINTO ”SAMMON SIRU” Helsingin yliopiston rehtorin myöntämä tiedepalkinto Kaksi 500 euron stipendiä Hakuaika on huhtikuussa.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Maantieteen ja geologian laitos Maankäytön ja metsänhoidon muuttuvat käytännöt ja moniulotteiset sopeutumisstrategiat Sansibarilla, Tansaniassa (Suomen.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
Laadullisen tutkimuksen tutkimussuunnitelma
1 Laatua ja tehoa Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Täydellinen koulu.
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
PERUSOPETUKSEN KONSULTAATIO, ALUEELLISET JA MAAKUNNALLISET OSAAMISKESKUS- ELI PERTTUKOULUT PÄIJÄT-HÄMEESSÄ Pääperiaatteet (luonnos)
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Arto Hietapelto Tutkimussuunnitelma
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
Kirkou – käynnistystilaisuus Maria Repo Helsingin kaupunginkirjasto.
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
University of Helsinki3/29/2015 Erilaisuus kasvatuksessa Comenius-projektin tutkimuksien esittelyseminaari Professori Kirsi Tirri Käytännöllisen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
Opettajan arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Matematiikka-ahdistus ja opettajan merkitys
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Mitä yhdyskunta- ja kaupunkisuunnittelu on?
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Opetusteknologioista Mikko Myllymäki. Tekniikkalähtöisyys vs. tarvelähtöisyys TeknologiaOpetus Miten voitaisiin käyttää.
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Mikä on elämänkatsomus?
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Esityksen transkriptio:

Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07 Millä tavoilla inklusiivinen opetus vaikuttaa yleisopetuksen oppilaaseen? Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07

Tutkimustehtävä Millä tavoilla inklusiivinen opetus vaikuttaa yleisopetuksen oppilaaseen? ►Oppimistulokset ja -motivaatio ►Sosiaalinen viitekehys (sosiaaliset taidot, asenteet, ym.) ►Minäkuvan muodostuminen ►Mahdolliset muut vaikutukset?

Aiheenvalinnan perustelut Ajankohtaisuus Käytännön hyöty ►Koulutusjärjestelmän muutospaineet ja mahdollinen uudistaminen tulevaisuudessa Oman henkilökohtaisen arvomaailman muokkaaminen Suomessa ei kartoitettu aihetta tästä näkökulmasta aiemmin

Teoreettiset lähtökohdat Perinteisesti erityisyyden ja erilaisuuden määrittäminen yksilölähtöisesti yksilön ongelmaksi Nykyään: enemmänkin sosiaalinen konstruktio Yhteiskunnan rakenteet eivät mahdollista kaikkien ihmisten osallistumista (tässä tapauksessa yleisopetukseen)

Teoreettiset lähtökohdat Erityisopetus perinteinen ratkaisu erilaisuuden haasteisiin Erityisoppilaiden nähty tarvitsevan erilaisia puitteita oppimiselle ja opetukselle Erityisopetuksen kritiikkiä: Keino erotella lapsia Edesauttaa oppilaiden leimautumista ja syrjäytymistä

Teoreettiset lähtökohdat Inkluusio ratkaisuksi edellä mainittuihin ongelmiin Erilaisten oppijoiden tarpeiden huomioiminen tavallisissa kouluissa aiempaa paremmin Erityisoppilaiden opettaminen muun ikäluokan kanssa tarpeellisten tukitoimien avustamina ►Tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden aiempaa parempi toteutuminen

Teoreettiset lähtökohdat Sosiaalinen viitekehys: sosiaaliset taidot, niiden taustalla vaikuttavat asenteet, … Oppimistulokset?

Tutkimuksen taustoja Keskitytty tarkastelemaan inkluusion vaikutuksia erityisoppilaan tai opettajan näkökulmasta ►Tutkimusaineisto pääosin Yhdysvalloista

Joitakin tutkimustuloksia Sharpe, York & Knight: inklusiivisen luokan yleisoppilaiden oppimistuloksissa ei eroja verrattuna perinteisen yleisopetuksen oppilaiden tuloksiin Saint-Laurent, ym.: inklusiivisen luokan yleisoppilaiden oppimistulokset jopa parempia kuin perinteisen yleisopetuksen oppilaiden Oppilaiden kokemukset pääsääntöisesti positiivisia, joukossa kuitenkin myös niitä, joiden mielestä erityisoppilaiden sijoittaminen yleisopetuksen luokkaan on häiritsevää.

Tutkimusmenetelmät ja aineiston keruu Kirjallisuuskatsaus Artikkeleita, joiden pohjalla esim. Yhdysvalloissa, Iso-Britanniassa ja Kanadassa tehtyjä tutkimuksia aiheesta Tässä vaiheessa vältetään rajaamasta aihetta liikaa

Tutkimuksen aikataulu ja tulevaisuus Kandintyö valmis toukokuussa 2010 Käsitteiden avaaminen tämän vuoden puolella Laajentaminen pro graduksi vielä epävarmaa Esim. suomalaisen tilanteen kartoittaminen empiirisen tutkimuksen avulla