Enter your footer here 19.1.10 KEK TKK:n LVJ Sisäiset auditoinnit ja KKAn uusinta-auditointi 19.1.2010.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
MPKK:n laadunvarmistus-järjestelmän kehittäminen auditoinnin jälkeen
PK-kehittämispalvelut
Kokonaisarkkitehtuuri osana laatutyötä KA-pilotti ohjausryhmä
Karelia-amk kehittämisraportti
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
TKK:n Sisäinen auditointiprosessi
Ministeriöverkoston kokous Kohti kestävää tuottavuutta - työelämän laatu, innovaatiot ja tuottavuus -hankkeen käynnistäminen.
IT-tdk:n toimintamalleja laatukäsikirjasta jyu
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Auditointien vaikuttavuuden.
Opintojaksopalaute Prosessin nimi Kuvaus luotu
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Anu Portti Laatupäällikkö
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
TULOSOHJAUKSEN JA TILIVELVOLLISUUDEN TILA Ylijohtaja Marjatta Kimmonen VTV
Laadunvarmistusjärjestelmä
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Jyväskylän yliopiston laatutyö
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Toiminnan suunnittelu
LAATUTYÖSTÄ JA AUDITOINNISTA TTY:N KIRJASTOSSA Kaija Jääskeläinen, Tampereen teknillinen yliopisto Kirjasto.
Uusia avauksia korkeakouluyhteistyössä tutkimuksen tukipalveluiden ja hallinnon alueella - Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto RAKETTI -päätösseminaari.
Oodin hopsin käyttö ja käyttöönottojen tilanne Eeva Tuori-Pastila, Opiskelijarekisteri.
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 1 JY:n laatutyö Ainejärjestötapaaminen Pirjo Halonen Laatupäällikkö
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
AUDITOINTI JA KANSAINVÄLISET ASIAT - HYÖDYLLINEN HARJOITUS VAI PALJON PORUA, MUTTA VÄHÄN VILLOJA? CASE: KUOPION YLIOPISTON LAADUNVARMISTUSJÄRJESTELMÄN.
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
TKK:n auditointi kirjaston näkökulmasta Ari Muhonen Tampere.
Laadunvarmistusjärjestelmä LVJ
”Monesta säikeestä yhdeksi köydeksi” – Helsingin yliopiston kirjastojen valmistautuminen auditointiin Yliopistokirjastojen laadun varmistus: kokemukset.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
 toimintakäsikirjan päivitysten tilanne  prosessikuvausten tilanne (voimme tarkastella jo päivitettyjä prosessikuvauksia)  Flamma-julkaisujärjestelmän.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Valtiotieteellisen tdk:n laatu ohjausryhmän kokous Klo kokoushuone1014.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics Maria Schröder Laatuleimat osa Hankenin jokapäiväistä elämää Maria.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Anne Haarala-Muhonen Anni Tuomela Olli Wikberg
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen esittely Kirsi Hiltunen.
Ajankohtaista laadunhallinnasta Laatuvastaavien tapaaminen
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Itsearviointien seurantaseminaarit Esiin nousseita laadunhallintaan liittyviä näkökohtia JR
Valmentajakoulutuksen laatu. ”Käsikirja 3” Arvot Tavoitteet Toimintatavat –Verkostotoiminta –Valmennusosaamisen kehittämisen yhteiset valinnat ja toimintatavat.
Mitä auditoinnissa arvioidaan ja miksi? Johtaja Kari Seppälä, Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
Auditoinnin tavoitteet, kriteerit ja vierailun toteutus Auditoinnin infotilaisuus Laatujohtaja, dosentti Helka Urponen (Lapin yliopisto) Auditointiryhmän.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
(1) YHTEISKUNNALLISEN VUOROVAIKUTUKSEN TOIMENPIDEOHJELMA 2012 – 2017
Sisäisten auditoijien koulutustapaaminen
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Jyväskylän yliopistossa
Vertais-auditointi-sparraus
Korkeakoulujen laadunvarmistus-järjestelmien nykytilanne
Osaamista luova korkeakoulu Miten uusi auditointimalli tukee ja edistää korkeakouluoppimista? Mirella Nordblad, arviointiasiantuntija, Karvi.
Esityksen transkriptio:

Enter your footer here KEK TKK:n LVJ Sisäiset auditoinnit ja KKAn uusinta-auditointi

Enter your footer here Johtaminen ja Prosessit ja Toimintakulttuuri Strateginen suunnittelu rakenteet Johtaminen ja Prosessit ja Toimintakulttuuri Strateginen suunnittelu rakenteet TKK:n LVJ:n kehittämistyö * Organisaatiomuutos * Strategiarakenteen selkeyttäminen * Johtamisprosessin aukipurku * PDCAn kytkeminen kaikkeen toimintaan Toimintakäsikirjan päivittäminen * Sisäiset auditoinnit * Organisaatiomuutos * Strategiarakenteen selkeyttäminen * Johtamisprosessin aukipurku * PDCAn kytkeminen kaikkeen toimintaan Toimintakäsikirjan päivittäminen * Sisäiset auditoinnit Ydin- ja tukiprosessien kuvaukset *Organisoituminen Prosessien aukipurku yksiköissä * Sisäiset auditoinnit * Tietojärjestelmät tukemaan Ydin- ja tukiprosessien kuvaukset *Organisoituminen Prosessien aukipurku yksiköissä * Sisäiset auditoinnit * Tietojärjestelmät tukemaan * LVJ:n viestiminen ja ymmärryksen lisääminen Arviointi- ja palautejärjestelmien kehittäminen *Sidosryhmäyhteis- työ (ml. opiskelijat) * Tiedon saatavuus, läpinäkyvyys * LVJ:n viestiminen ja ymmärryksen lisääminen Arviointi- ja palautejärjestelmien kehittäminen *Sidosryhmäyhteis- työ (ml. opiskelijat) * Tiedon saatavuus, läpinäkyvyys

Enter your footer here KEK Sisäisen auditoinnin tarkoitus On suunniteltua ja riippumatonta sisäistä tarkastelua, jolla selvitetään sitä  Onko toiminta sovittujen pelisääntöjen mukaista  Onko käytännön toimitavat käsikirjassa esitettyjen / viitattujen prosessikuvausten ja ohjeistuksen mukaista  Onko ohjeistusta sopivasti  Keskustellaan ja vaihdetaan mielipiteitä, opitaan toisiltamme  Kerätään hyviä käytäntöjä  Muutosten/uudistusten perillemenon todentaminen

Enter your footer here KEK Auditointiprosessi,päävaiheet Auditointisuunnitelma 2009 Uusi / päivitetty suunnitelma

Enter your footer here KEK Sisäinen auditointi 2009, kohteet Kevät 2009 Auditoitiin yksiköiden laadunvarmistusjärjestelmän yleiskuvaus ja ydinprosessien implementointia. Tiedekuntatasolla keskityttiin LVJ:n yleiskuvaukseen (sis. Johtaminen, organisoituminen) sekä YVV- ja perustutkintokoulutusprosessien (tutkinto-ohjelma)-taso toteutukseen. Laitostasolla tarkasteltiin LVJ:n yleiskuvausta sekä projektimaisen tutkimustoiminta- ja perustutkintokoulutus prosessien (kurssit) toteutusta.

Enter your footer here KEK Kokemuksia keväältä  Auditoitu 33 yksikköä (tiedekunnat laitoksineen)  Auditoijaringissä mukana 58 henkilökuntajäsentä ja 27 opiskelijaa  Kehittämiskohteita kirjattiin yli 100 (joista osa samoja) - dokumentaation päivittäminen ja täsmentäminen sekä niiden saatavuus - palautekäytäntöjen puuttuminen ja/tai kirjavuus - yhteistyö tutkinto-ohjelman sisällä / välillä  Raportit ja niiden vastineet löytyvät laadun www-sivuilta  Käsitelty TKK:n joryssä, LVJ-ryhmässä ja tiedekuntien /laitosten laaturyhmissä

Enter your footer here KEK Sisäinen auditointi 2009, kohteet Syksy 2009 Auditoitiin tiedekuntien ja laitosten osalta jatkokoulutusprosessi ja tarkasteltiin sitä kuinka yksiköissä on toteutettu kevään auditointitulosten pohjalta esitettyjä kehittämis/ muutostoimenpiteitä. Myös tukiprosesseja (perehdyttäminen, osaamisen kehittäminen) käsiteltiin yksikkötasolla Auditoitiin erillislaitosten LVJ:t (organisoituminen ja avainprosessit) ja hallinto-osasto/tukiprosessit (viestintä, tutkimuksen tukipalvelut, kv-toiminta ja tietohallinto)

Enter your footer here KEK …. syksyltä  Auditoitu 36 yksikköä (tiedekunnat laitoksineen, erillislaitokset ja hallinto)  Auditoijaringissä mukana 67 henkilökuntajäsentä ja 26 opiskelijaa  Auditointiraportit viety laatusivuille  Kehittämiskohteita kirjattu satakunta - Dokumentaation luominen, päivittäminen, tarkentaminen - jatkokoulutusprosessin kuvaus / jalkauttaminen - perehdyttämiskäytännöissä kirjavuutta  Kehittämisraportit osittain vielä työn alla, viedään tammikuun loppuun mennessä verkkosivuille

Enter your footer here KEK Kommentteja auditoinneista  Suurin hyöty on ollut asioiden ajatteluun ohjaaminen  Laatutyö alkaa pikku hiljaa toimia hapuilevan alun jälkeen  Mielenkiintoista ja opettavaa kuulla muiden käytännöistä  Sisäiset auditoinnit ainakin pakottavat tekemään kirjalliset työt ajoissa  Laitosjohtajan näkökulmasta sisäinen auditointi auttaa levittämään hyviä käytäntöjä  Yhteistyö TKK:n sisällä on lisääntynyt

Enter your footer here KEK Seuraavaksi  Tiedekuntien / laitosten laaturyhmät käyvät läpi sisäisen auditoinnin tuloksia  Laitosinfot/kokoukset, suositeltava ajankohta vko 7 - käsitellään sisäisen auditoinnin sujumista ja uusinta-auditointia  Johdonkatselmus vko 9  Sisäisen auditointi-prosessin kehittäminen (kevät 2010)  LVJ:n jatkokehittämisen suunnitelma seuraaville vuosille

Enter your footer here KEK KKAn uusinta-auditointi

Enter your footer here KEK KKA:n uusinta-auditointi Uusinta-auditoinnissa edellytetään korkeakoululta näyttöä siitä, että se on selvästi edennyt laadunvarmistus- järjestelmänsä kehittämisessä välttämättömien kehittämistarpeiden osalta ja että LVJ on uusinta- auditoinnissa tarkasteltavilta osa- alueiltaan kriteeristön perusteella vähintään vaiheessa ”kehittyvä” KEK

Enter your footer here KEK Välttämättömät kehittämistarpeet Uusinta-auditointi kohdistuu seuraaviin Korkeakoulujen Arviointineuvoston vuosille 2008–2011 laatiman auditointikäsikirjan mukaisiin auditointikohteisiin: ■ Yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen, vaikuttavuuden ja aluekehitystyön laadunvarmistuksen kattavuus ja vaikuttavuus ■ Laadunvarmistusjärjestelmän toiminnan seuranta, arviointi ja jatkuva kehittäminen ■ Laadunvarmistusjärjestelmän kokonaisuus.

Enter your footer here KEK  Auditointivierailu to johdon, opiskelijoiden, henkilökunnan ja ulkoisen sidosryhmän haastattelut  Etukäteismateriaali toimitettava raportti LVJ:n kehittämistyöstä, näytteet YVV:stä, LVJ:n arvioinnista, seurannasta ja kehittämisestä sekä LVJ:n kokonaisuudesta KKAn uusinta-auditointi

Enter your footer here KEK Professori Erkki Uusi-Rauva, Tampereen teknillinen yliopisto Toimitusjohtaja Erkki Karppanen, Lahden seudun kehittämisyhtiö Laatujohtaja Helka Urponen, Lapin yliopisto Tekn.yo. Nadja Kiiskinen, Tampereen teknillinen yliopisto Ryhmän sihteerinä toimii Karl Holm KKA:sta Auditointiryhmä

Enter your footer here KEK Auditointikohde (2c) ■ Yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen, vaikuttavuuden (ja aluekehitystyön) laadunvarmistuksen kattavuus ja vaikuttavuus Kriteeri kehittyvä: -> YVV-tietoa käytetään koulutuksen ja muun toiminnan laadunhallinnan ja kehittämisen välineenä. Suuri osa kerättävästä palautteesta hyödynnetään.

Enter your footer here KEK Auditointikohde (2c) ■ Yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen, vaikuttavuuden laadunvarmistuksen kattavuus ja vaikuttavuus Suunnitellut näytteet; * YVV prosessikuvaus Koulutuksen YVV: - Uuden tutkinto-ohjelman perustaminen (KM-tdk) - valmistuneiden sijoittumisseuranta, tohtoriselvitys Tutkimuksen YVV - Tutkimuksen arviointi TKK:n osalta - Tutkimusprojektien seuranta SHOKeihin osallistumien

Enter your footer here KEK Auditointikohde (6 & 7)  Laadunvarmistusjärjestelmän toiminnan seuranta,arviointi ja jatkuva kehittäminen  Laadunvarmistusjärjestelmän kokonaisuus. Kriteeri kehittyvä: -> Korkeakoulu seuraa laadunvarmistusjärjestelmän toimintaa ja sen kehittäminen on suunnitelmallista ja dokumentoitua Laadunvarmistus kattaa suuren osan korkeakoulun toiminnoista. LVJ:n vaikuttavuudesta toiminnan kehittämiseen on selkeää näyttöä. Laadunvarmistuksen menettelytavat muodostavat melko hyvin toimivan järjestelmärakenteen.

Enter your footer here KEK Auditointikohde (6 & 7)  LVJ:n toiminnan seuranta, arviointi ja jatkuva kehittäminen ja kokonaisuuden hallinta Suunnitellut näytteet; LVJ-ketju: Jory LVJ-ryhmä tiedekuntien laaturyhmät laitosten / tukipalveluiden laatuvastaavat Sisäiset auditoinnit Tuso kytkentä Kurssipalautejärjestelmä Kattava dokumentaatio, www-sivut Opintojen sujuvuuden edistäminen Noppa-portaali

Enter your footer here KEK Lisätietoa Laatusivuilta auditointi_2010/ p. 2506