Johdatus viestintään, viimeinen teema: kooste Leif Åberg syksy 2003
Luentojen jaksotus 1 peruskäsitteet viestintä on prosessi viestintä on merkityksen- antoa ja tulkintaa viestintä on yhteisyyttä edellinen teema jatkui keskinäis- ja organisaatioviestintä välitentti organisaatioviestintä joukkoviestintä verkkoviestintä ja viestinnän tulevaisuus kooste ei luentoa lopputentti klo PII (sama paikka kuin välinteissä) - rästitentti klo 16-19, sali 1 (yliopiston päärakennus). Huom: tänne ilmoittaudutaan verkkolomakkeella
areenat käyttösyyt kanavien/ viestimien käyttö viestien käyttö journalistiset työprosessit jaetut, yhteiset merkitykset tiedottajan työprosessit etiikka viestinnän funktiot, tehtävät integroiva - dissipatiivinen sisältöjen tuottaminen julkisuus media- julkisuus yksityinen julkisuus valta vuorovaikutus MERKITYKSEN- ANTO institutionaaliset areenat spontaanit areenat tulkinnat teknologia kulttuuriset puitteet PROSESSIT YHTEI- SÖLLISYYS yleisöt semioosi fasetit sisällöt konvergenssi dynaamiset prosessit instituutiot rakenteet
etiikka viestinnän funktiot, tehtävät valta teknologia kulttuuriset puitteet konvergenssi instituutiot rakenteet integroiva - dissipatiivinen PROSESSIT dynaamiset prosessit julkisuus media- julkisuus yksityinen julkisuus yleisöt MERKITYKSEN- ANTO tulkinnat semioosi fasetit journalistiset työprosessit tiedottajan työprosessit sisältöjen tuottaminen sisällöt käyttösyyt kanavien/ viestimien käyttö viestien käyttö areenat jaetut, yhteiset merkitykset vuorovaikutus institutionaaliset areenat spontaanit areenat YHTEI- SÖLLISYYS MERKITYKSEN- ANTO PROSESSIT YHTEI- SÖLLISYYS Ydinkäsitteet
Kirjallisuutta ja lähteitä tenttikirjojen lisäksi Aula, P., Kaaos – viestinnän uusi paradigma vai tehoton metafora ? 1994 Aula, P., Organisaation kaaos vai kaaoksen organisaatio ? 1999 Bahtin, M., François Rabelais — keskiajan ja renessanssin nauru Broms, H. ja Gahmberg, H., Semiotics of Management Castells, M., The Rise of the Network Society Carey, J., A Cultural Approach to Communication Fairclough, N. Discourse and Social Change (1992) Fisher, W., Human Communication as Narration Kivikuru, U-M. ja Kunelius, R. (toim), Viestinnän jäljillä Kotler, P. and Armstrong, G., Principles of Marketing Littlejohn,S.W., Theories of Human Communication Mörä, T., EU-journalismin anatomia Negroponte, N., Being Digital Rowley, R. and Roevens, J., Organize with Chaos. 2nd ed Stacey R., Managing the Unknowable Tarasti, E., Johdatusta semiotiikkaan Winston, B., Misunderstanding Media. 1986