Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuEija Pesonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Johdatus viestintään, kahdeksas luento: verkkoviestintä ja viestinnän tulevaisuus Leif Åberg syksy 2002
2
Luentojen jaksotus 1 peruskäsitteet 18. 09. 2 viestintä on prosessi 25.09. 3 viestintä on merkityksen- antoa ja tulkintaa 02.10. 4 viestintä on yhteisyyttä 09.10. 5 kooste viestinnän näkökulmista 16.10. 6 keskinäisviestintä 23.10. välitentti 30.10. 7 organisaatioviestintä 06.11. 8 joukkoviestintä 13.11. ei luentoa 20.11. 9 verkkoviestintä ja viestinnän tulevaisuus 27.11. 10 kooste 04.12. lopputentti 11.12. rästitentti 09.01.2003
3
Edellisen luentokerran käyttösyyharjoitus
4
Suomen mediamaisema joukkoviestintää käytetään paljon painetut viestimet edelleen vahvoilla samalla “Internet country”
5
Joukkoviestinnän päivittäinen käyttö Suomessa, minuuttia Mittaustapa muuttunut tv:n osalta: muutos ei ole näin huikea !
6
Joukkoviestinnän päivittäinen käyttö Suomessa 2002 minuuttia ja % kokonaisajasta Lähde: Suomen Gallup, Intermediatutkimus 2002
8
Internetin käyttö Suomessa 1000 käyttäjää
9
Internetin käyttö Suomessa noin 52% suomalaisista käyttänyt vuosikasvu hieman taittunut: nyt vain +9% yli 2 miljoonaa viikkokäyttäjää eniten kasvussa: päivittäiskäyttäjät, vuotuinen kasvu +17 % 24 % lukenut sanoma- tai aikakauslehtiä Internetin välityksellä (luku vuodelta 2001), suurin ryhmä 15-24 -vuotiaat –Iltalehti 48 % lukeneista, Ilta=Sanomat 45 % ja HS 31% seuraava murros: digicash (Lähde: Taloustutkimus Oy)
10
Internetiä edes joskus käyttävistä –83 % ilmoitti tärkeimpiin kuuluviksi syikseen internetin käyttöön tiedonhaun –pankkipalvelujen käytön mainitsi hieman yli puolet vastaajista –viihteen ja surffailun tärkeimpien internetin käyttösyihin laski mukaan 42 % alle 25-vuotiaiden joukossa heitä oli kolme neljästä tutkimukseen osallistuneesta. Lähde: Suomen Gallup, Intermediatutkimus 2002
11
Matkapuhelimen käytöstä Vähintään 2 tekstiviestiä päivässä lähettäviä oli kaikkien matkapuhelimien käyttäjien joukossa 25 %. Naiset lähettävät miehiä useammin tekstiviestejä; naisista 29 % lähettää vähintään kaksi tekstiviestiä päivittäin, kun taas miesten joukossa tähän ryhmään kuuluvia on joka viides. Lähde: Suomen Gallup, Intermediatutkimus 2002
12
Ikätarkastelussa tekstiviestien lähettäminen painottuu voimakkaasti nuoriin. Alle 30-vuotiaiden vastaajien ryhmässä vähintään kerran päivässä tekstiviestin lähettäviä oli 69 %.
13
Verkkoviestintä viestintää tietoverkon välityksellä –internetin www-tekniikan avulla –internet, intranet, ekstranet –myös mobiili verkkoviestintä Verkkoviestintää voidaan tarkastella –henkilökohtaisella tasolla –työyhteisöjen tasolla –mediatasolla
14
Henkilökohtainen taso sähköposti chattailu tiedonhaku kaupankäynti opiskelu
15
Työyhteisöjen taso ensin sisäisen tiedotuksen väline, nyt yhä enemmän myös operatiivista viestintää –tuotannon ohjaus, työohjeet –verkkojohtaminen, e-management –virtuaaliset työryhmät –sähköinen tiedotuslehti ja ilmoitustaulu intranet: sisäinen verkko, palomuurin takana ekstranet: mukana tietyt kumppanit internet: avoin kanava
16
Mediataso verkkomediat –uutisjulkaisut –erikoisjulkaisut –verkkokirjat haasteita –korvaavuus vai täydentävyys ? –esitystapa kuten aina, ensin lähdetty vanhasta genrestä etsivät muotoaan
17
The offline newspaper
18
The online newspaper
19
Tietoyhteiskunta, uudet tekniset viestimet ja viestinnän kehitysnäkymät
20
ja käyttävät jo tulevaisuuden viestintäteknologiaa aatamin- ja eevanaikuiset ihmiset toimivat 1800-luvun organisatorisissa puitteissa Yhteensopimattomuuden haaste:
21
Viestinnän kehitysvaiheet: lineaarinen koodi vallitsee puhe 35 000 vuotta sitten: alkuaan hyvin arkaainen lineaarinen koodi kirjoitustaito 5 000 vuotta sitten: painoviestinnän esimuoto painoviestintä 500 vuotta sitten: painettu lineaarinen koodi, viestintä demokratisoituu
22
sähköinen viestintä 160 vuotta sitten: ensin analoginen, paljon myöhemmin digitaalinen koodi digitaalinen koodaus ja mikroprosessorit 50 vuotta sitten: sähköinen lineaarinen koodi verkot ja tietokannat 10 vuotta sitten: vastaanottajavetoinen, pull-media, mutta edelleen lineaarinen koodi
23
Tietoyhteiskuntakeskustelun kolme aaltoa (Helena Tapper) 1tietoyhteiskunta tietotaloutena, 1940-luvun lopulla painopiste tietosektorin taloudellisissa ja työllisyysvaikutuksissa
24
2tietoyhteiskunta jälkiteollisena yhteiskuntana, 1960-luvulla painopiste mainframe- informaatiojärjestelmissä ja teledemokratiakokeiluissa
25
3tietoyhteiskunta verkostoituneena globaalisena tietoyhteiskuntana, 1990-luvun alusta painopiste information super highway- ajattelussa, hajautetuissa verkoissa ja käyttäjissä myös kansalaisyhteiskunnan näkökulma vahvistuu
26
Information society, informational society ja network society, Manuel Castells’in mukaan information society –”emphasizes the role of information in the society” informational society –”information generation, processing, and transmission become the fundamental sources of productivity and power”
27
network society –”the new economy that is organized around global networks of capital, management, and information, whose access to technological know-how is at the roots of productivity and competitiveness” (Castells, M., The Rise of the Network Society, 1996, 21, 471)
28
Suomi tietoyhteiskunnaksi: kansalliset linjaukset lähtökohtana Suomen selviytymisen kannalta kansantalouteen ja hyvinvointiin kohdistuvat uhat ja paineet teesi: ongelmien ratkaisussa pitkällä aikavälillä viesti- ja viestintätekniikka sekä verkostoituminen ovat keskeisiä keinoja
29
–visio: Suomi on 2000-luvun alkupuolella verkostomaisesti toimiva tietoyhteiskunta, maailman ykkösluokassa sovelluksissa ja tietoteollisuudessa –tähän on erinomaiset lähtökohdat: koulutus ja tekninen osaaminen tietotekniikan käyttö tietotekniset sovellukset avoin kilpailu telepalveluissa tietoliikenteen infrastruktuuri
30
Teknisten viestimien kehittämisen vaiheet (Winston, B. Misunderstanding Media)
31
MenneisyysTulevaisuus Vaihe 1: tieteellinen kompetenssi Vaihe 4: tuotanto, spin-offit, korvaajat Vaihe 3: keksintö Vaihe 2: prototyypit Teknisen toteutuksen taso Tieteellisen pätevyyden taso 1.muunnos: idean muodos- tuminen 3. muunnos: radikaalin mahdolli- suuden vaimentaminen 2. muunnos: odottamaton välttämättömyys
32
MenneisyysTulevaisuus Teknisen toteutuksen taso Tieteellisen pätevyyden taso
33
MenneisyysTulevaisuus Vaihe 1: tieteellinen kompetenssi Teknisen toteutuksen taso Tieteellisen pätevyyden taso
34
Vaihe 1: tieteellinen kompetenssi tieteellinen perustietämys esimerkiksi painoteknologiasta, sähkömagneettisista ilmiöistä tai fotokineesistä
35
MenneisyysTulevaisuus Vaihe 1: tieteellinen kompetenssi Teknisen toteutuksen taso Tieteellisen pätevyyden taso 1.muunnos: idean muodos- tuminen
36
Ensimmäinen muunnos: idean muodostuminen muuttaa tieteelliset prosessit mahdollisten käytännön ratkaisujen testaamiseksi luovuus, intuitio ja mielikuvitus korostuvat
37
MenneisyysTulevaisuus Vaihe 1: tieteellinen kompetenssi Vaihe 2: prototyypit Teknisen toteutuksen taso Tieteellisen pätevyyden taso 1.muunnos: idean muodos- tuminen
38
Vaihe 2: prototyypit ‘teknologistit’ alkavat rakentaa laitteita, joiden arvelevat toteuttavan ensimmäisen muunnoksen ideoita
39
MenneisyysTulevaisuus Vaihe 1: tieteellinen kompetenssi Vaihe 2: prototyypit Teknisen toteutuksen taso Tieteellisen pätevyyden taso 1.muunnos: idean muodos- tuminen 2. muunnos: odottamaton välttämättömyys
40
Toinen muunnos: odottamaton välttämättömyys prototyypeistä keksintöjä a)muiden teknisten keksintöjen seurauksena, kuten rautatiet -> lennätin b)sosiaaliset paineet, kuten aikanaan uudenaikaisten yritysten edellyttämät kirjoituskoneet, puhelimet ja kopiokoneet tai globaalisten organisaatioiden verkkokokoukset c)kaupalliset tarpeet, kuten nopeat tietoliikenneyhteydet kotitietokoneiden kehittyessä
41
MenneisyysTulevaisuus Vaihe 1: tieteellinen kompetenssi Vaihe 3: keksintö Vaihe 2: prototyypit Teknisen toteutuksen taso Tieteellisen pätevyyden taso 1.muunnos: idean muodos- tuminen 2. muunnos: odottamaton välttämättömyys
42
Vaihe 3: keksintö odottamaton välttämättömyys toimii katalyyttinä, kiihdyttimenä esimerkkejä: -kirja, sanomalehti, verkkolehti -sähke, teleksi, sähköposti, tekstiviestit -puhelin, kännykkä, kommunikaattori -laskutikku, mekaaninen laskin, sähköinen laskin, tietokone, sylimikro, kämmenmikro
43
MenneisyysTulevaisuus Vaihe 1: tieteellinen kompetenssi Vaihe 3: keksintö Vaihe 2: prototyypit Teknisen toteutuksen taso Tieteellisen pätevyyden taso 1.muunnos: idean muodos- tuminen 3. muunnos: radikaalin mahdolli- suuden vaimentaminen 2. muunnos: odottamaton välttämättömyys
44
Kolmas muunnos: radikaalin mahdollisuuden vaimentaminen sitkatekijöitä, hidastavat uudisteen käyttöönottoa: a)olemassaolevat sosiaaliset kaavoittumat, kuten viestimien tapakäyttö b)vaikeus kammeta hallitsevassa asemassa oleva pois markkinoilta, kuten Apple (tai Linux) vastaan Microsoft c)jo tehdyt investoinnit viestintään, kuten WindowsXP vastaan Windows2000 tai MiniDisc vastaan CD
45
MenneisyysTulevaisuus Vaihe 1: tieteellinen kompetenssi Vaihe 4: tuotanto, spin-offit, korvaajat Vaihe 3: keksintö Vaihe 2: prototyypit Teknisen toteutuksen taso Tieteellisen pätevyyden taso 1.muunnos: idean muodos- tuminen 3. muunnos: radikaalin mahdolli- suuden vaimentaminen 2. muunnos: odottamaton välttämättömyys
46
Vaihe 4: tuotanto, spin-off’it, korvaajat uudiste hyväksytään tuotantoon, mutta sitä voidaan muuntaa tai ottaa käyttöön eri tavalla kuin alunperin tarkoitettiin spin-off’it eli sivutuotteet: CD-telineet; kännykän värikuoret yms; Harry Potterin sivutuotteet korvaajat: tuote korvautuu paremmalla, kuten mekaaniset laskimet sähköisillä tai Polaroid- pikakamerat videolevyillä tai digikameroilla
47
MenneisyysTulevaisuus Vaihe 1: tieteellinen kompetenssi Vaihe 4: tuotanto, spin-offit, korvaajat Vaihe 3: keksintö Vaihe 2: prototyypit Teknisen toteutuksen taso Tieteellisen pätevyyden taso 1.muunnos: idean muodos- tuminen 3. muunnos: radikaalin mahdolli- suuden vaimentaminen 2. muunnos: odottamaton välttämättömyys
48
Varjotoiminnot, shadow functions David Holzman, Xerox Research Division jokainen tekninen kehitys synnyttää ns varjotoimintoja joita usein yritetään ratkaista teknisesti jolloin syntyy uusia varjotoimintoja
49
Viestinnän varjotoiminnot kaikki yhteydenpitoon liittyvät häiriöt, jotka estävät henkilöä toimimasta tehokkaasti työssään esimerkki: puhelimen contact - privacy -dilemma
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.