Miten koulutuksen järjestäjä varmistaa oppisopimuskoulutuksen edellytykset? OPPISOPIMUKSEN SYYSSEMINAARI 10.10.2011 Hannu Salminen Johtaja, opetusneuvos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Advertisements

Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
Tiina Kauppi Henkilöstövalmennus Tiina Kauppi
laatujärjestelmä= asiakaspalautejärjestelmä?
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
Kainuun digitaalinen tulevaisuus Mikko Setälä
Ohjelma Klo 8.30 – 9.00 Tervetulokahvitarjoilu
PERHEHOIDON HYVÄT KÄYTÄNNÖT Perhehoitoliitto ry
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Vertaisarvioinnin arviointia Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry:n kevätseminaari Krista Hanski Koulutussuunnittelija, projektipäällikkö.
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
KJT strategia Johtokunta Open
VAPAAEHTOISTOIMINNAN LAATU JA TUKIRAKENNE Valtakunnallinen asiantuntijaseminaari ja neuvottelupäivä Keski-Suomen Museo, OHJELMA 9.30 – Ilmoittautuminen.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Tuetun oppisopimuksen kehittäminen Etelä-Suomen verkostohanke Hankkeen aloitusseminaari Ulla Poutiainen
Yrityksen perustehtävä on tehdä bisnestä. Oppisopimuskoulutus tukee yrityksen bisneksen tekemistä. Osaava henkilöstö vahvistaa yrityksen kilpailukykyä.
Kumppanuusverkoston strategia /
Oppimisen tavoitteet ja osaamisen oivallukset SpiritUra -valmennuksessa Tavoitteeni - millaista muutosta tavoittelen valmennusprosessin tuloksena oman.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
ASIANTUNTIJUUS & OPINNÄYTETYÖ Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oma osaamisensa.
Laadunhallinnasta vastaavien osaamisprofiilit
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/12/11/2004 Internet ohjausalan ammattilaisten, tutkijoiden ja päätöksentekijöiden yhteisenä työalustana Raimo Vuorinen Tutkija,
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI SOTE – uudistus, missä mennään – miten ja millä eteenpäin.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Nuoret ja muuttuva työelämä TRIANGLE seminaari Rehtori Saija Niemelä-Pentti.
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Työantajan näkökulmaa nuorten palkkaukseen ja oppisopimukseen TEM
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Kumppanuus Pohjois-Pohjanmaan hyvinvoinnin edistämisessä Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän johtaja / Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointiohjelman johtoryhmän.
Dipoli /Koivula S. ja Rantamäki J. LAADUN INDIKAATTORIT mitä, miksi, miten, milloin, kuka, kenelle?
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Riihimäen kaupungin TAHTO -hanke Aulanko Esa Santakallio koulutoimenjohtaja.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Itsearviointien seurantaseminaarit Esiin nousseita laadunhallintaan liittyviä näkökohtia JR
Valmentajakoulutuksen laatu. ”Käsikirja 3” Arvot Tavoitteet Toimintatavat –Verkostotoiminta –Valmennusosaamisen kehittämisen yhteiset valinnat ja toimintatavat.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY ry VERKOSTOSEMINAARI: INNOVAATIOILLA ALUEVAIKUTTAVUUTEEN Innovaatiot ja aluekehitys käytännössä Case: Taitava.
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Esko Koponen.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Digitalisaation ohjausmalli
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Päivi Tynjälä ja Päivikki Jääskelä
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
LOKOMO- Laatua opinto-ohjaukseen kohdennetusti moniverkostoissa
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Jyväskylän yliopistossa
Työryhmät 1 ja 2 työpajassa
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Ammatillisen koulutuksen laatustrategia
Esityksen transkriptio:

Miten koulutuksen järjestäjä varmistaa oppisopimuskoulutuksen edellytykset? OPPISOPIMUKSEN SYYSSEMINAARI Hannu Salminen Johtaja, opetusneuvos Jyväskylän koulutuskuntayhtymä

Kouluyhteisö tänään Kouluyhteisö ensi vuonna Oppimis- ja innovaatio- verkosto Ylläpitokulttuuri Kehittämiskulttuuri YLLÄPITOKULTTUURISTA KEHITTÄMISKULTTUURIIN Visio

OPPIMISYHTEISÖN STRATEGINEN NELIÖ MIKSI JA MITÄ? VISIO PERUSTEHTÄVÄ ALUE MISSÄ toimimme? Maantieteellinen, virtuaalinen ASIAKAS (yksilö/yhteisö) OPISKELIJA, nuoret, aikuiset, koko IKÄLUOKKA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄ KETÄ varten olemme olemassa? TOIMINTAMALLIT JA MENETTELYTAVAT MITEN teemme? RAKENNE, PÄÄTÖKSENTEKO Suunnittelu Ohjaus Seuranta, arviointi Resurssit Investoinnit AJOITUS on ratkaiseva! Hannu Salminen/oppimisyhteisön nelikenttä

Miten koulutuksen järjestäjä varmistaa oppisopimuskoulutuksen toiminnan edellytykset? -varmistaa kenen näkökulmasta? - antamalla rahaa ja resurssia vai vaatimalla tuloksia - normiohjauksella vai tulosohjauksella - antamalla autonomiaa vai valvomalla ja kontrolloimalla - strategia: toiminnan kriittiset menestystekijät - laatu- ja toimintajärjestelmä

Ohjaus - toiminta Ohjaus Toiminta - Suunnittelu ja kehittäminen (strategia, visio,…) - Päätöksenteko (tulosaluejohtaja, johtoryhmä) - Toimeenpano - Toimivuuden ja kehittymisen varmistaminen - Mittarit/indikaattorit/laatutiedostot,….. - Arviointi (itsearviointi) - ……. Hannu/powpoint/ohjaus-toiminta Hannu Salminen

Menetelmä ParantaminenSoveltaminen TULOKSET Hannu/powpoint/mesopa Hannu Salminen

Tulevaisuus tehdään yhdessä ja tulevaisuuteen on otettava kantaa nyt