KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät 19.11.2009 Eetu Pikkarainen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Direktor kooli kasvatuskeskkona arentajana
Open Source Courseware OSCu
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 1 Avoin yliopisto alueellisena toimijana -selvitys Ari Koski AlueKAVERI-hankkeen.
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
KAJO – Flexible Blended Learning in Science of Education
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Opetussuunnitelmatyö
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
AIKUINEN OPPIJA.
Ongelmaperustainen oppiminen
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT.
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, Oppiminen ja opetussuunnitelmatyö Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Ops 2016 ja arviointi.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Valmentajakoulutuksen laatu. ”Käsikirja 3” Arvot Tavoitteet Toimintatavat –Verkostotoiminta –Valmennusosaamisen kehittämisen yhteiset valinnat ja toimintatavat.
Lapin yliopiston Avoin yliopisto Tervetuloa Avoimen yliopiston infotilaisuuteen.
HELSINGIN YLIOPISTO AVOIN YLIOPISTO Tutustu eri aloihin, suorita yliopisto-opintoja etukäteen ja valmistaudu pääsykokeisiin 1 Youtube -Tussitaikurit Youtube.
Työssäoppimisen laajentaminen Määrällisesti Laadullisesti Testattuja toimintamalleja.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Päivi Tynjälä ja Päivikki Jääskelä
Sähköiset yo-kirjotukset
Opetussuunnitelmatyö
Koulutuksen itsearviointien seurantaseminaari
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen

Niukkuus (Avoin) yliopisto OpiskelijatRaha Yht.työ- opisto OpiskelijaryhmätRaha OpettajaAikaTutkimus OpiskelijaAikaRaha

Tavoite ”Etsiä ja keksiä sellainen menettelytapa, että opettajan työ supistuisi vähempään, mutta oppilas kuitenkin oppisi enemmän... (Comenius)”

Kehittämisvaatimuksia Laadun (tason) säilyttäminen ja parantaminen Joustavuuden lisääntyminen Resurssikulutuksen vähentäminen (hinta) Toimiva kokonaismalli maakunnassa toteutettavaan opetukseen - ja hyödyntää sitä muussa opetuksessa. Yhteistyöopistojen roolin kehittäminen

Kehittämisen luonne Perinteitä kunnioittava, pragmaattinen, lyhyiden askelten kehittämishanke Toiminnan koko alue: hallinto, yhteistyö, markkinointi jne. Opetus ja oppiminen keskiössä

Projektin toimintamalli Avoin yliopisto ostaa yksiköltä kasvatustieteen opetuksen ja sen kehittämisen (tilaaja-tuottaja-malli) 3 -vuotinen projekti Projektiryhmässä kurssien opettajat; opettajat tekevät oman kurssinsa kehitystyön; tiimityöskentely

Pedagoginen lähtökohta Pyrkimys teoreettiseen selkeyteen ja kattavuuteen lähtökohtien suhteen Pedagogisen paradoksin ongelma: ei opiskelija- eikä opettajakeskeinen malli. Pedagogisen toiminnan teoria (Benner, Kivelä, Siljander)

Sisällöllinen lähtökohta Kokonaisuuslähtöisyys ja sisältölähtöisyys Yhtenäinen tieto- ja teoriaperusta (punainen lanka) kaikkeen kasvatusalan koulutukseen (huom. väylä-ajattelu avoimessa yliopistossa) Aloitettiin tekemällä uudelleen kokonaisuuden ja kurssien ydinainesanalyysit

Opintojen yleinen ajoitusmalli Perusopinnoissa "revolverimalli” Johdantokurssi aina ensin ja soveltava kurssi aina lopuksi, muuten vapaa järjestys Aloitus ja lopetus kahdesti vuodessa (perusopinnoissa)

Opetus/opiskelumenetelmät Sisältö -> Opetus -> Opiskelu -> Oppiminen Oppimista ei tapahdu ilman oppijan omaa toimintaa - ja teoreettista oppimista ei tapahdu ilman teoreettista työskentelyä, tutkimista, opiskelua eli kyselemistä!

”Palikat” OPS –Sisältö Opettaja –Vastuu, oppimateriaali, luento, ACP Tutor –Opiskelutehtävät, keskustelu Opiskelija –Tehtävät, keskustelu, palaute Opiskelualusta –Tehtävät, keskustelut, linkit, arkisto (ym.)

Laatutyö ja palautejärjestelmä Palautejärjestelmä: –Palautteen antaminen ja kerääminen osaksi normaalia toimintaa (opetuksen metatavoite) –alku-, väli- ja loppukyselyt, kurssikohtaiset palautelaatikot ja palautekeskustelut –Osapuolten palautteet –Tutorien ja opettajien itsearvioinnit ja palautteet –Koontiraportit vuosittain Laadun arviointi eXcellence+ työkaluilla: sisäinen ja ulkoinen arviointi.

Kokonaismalli Yhteiskunnallista sivistystoimintaa, opiskelijarekrytointia, alueellista kehittämistä, yhteys täydennyskoulutukseen... Yhteys yliopiston laatujärjestelmään Prosessimallinnus käyttöön (QPR)

Prosessimallinnus

Kiitos! Kommentteja ja kysymyksiä!