Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Monikulttuurisuus opetuksessa
Advertisements

Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Ainedidaktiikan perusteet. Esittely Miksi olet täällä? Mitä odotat täältä saavasi? Opetuskokemus? Kuinka perusteellisesti tunnet filosofiaa? Miksi olet.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Ainedidaktiikan perusteet
ET oppimateriaalit Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Vanhempien vertaisryhmä pilotti Myllypuron yläaste 2009 Ulla Hukka, erityisopettaja Tiina Valtonen, opinto-ohjaaja.
FILOSOFIAA LAPSILLE Hannu Juuso
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Elämänkatsomustiedon työtavoista Tarinan jatkaminen Eero Salmenkivi HY, opettajankoulutuslaitos.
Filosofian opetuksen piirteitä. Mikä on olennaista filosofiassa? Miksi kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi oppia filosofiaa? Mitä kaikkien Suomen lukiolaisten.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Opetuksen arviointi ja kehittäminen, ET ja filosofia: Oppilaitosten arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ihmisoikeudet Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tasogeometriaa alkuopetukseen
Ops seminaari Askola.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian oppimateriaalit AD-perusteet 2016 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Yleisivistävän koulun hallinto
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus
Nopolan koulu Opettajien veso
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus
Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja
Filosofiaa lapsille –tehtävä 1 (kaikille)
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Luku- ja tenttivihjeet 7
Mikä on elämänkatsomus?
Opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi: ET ja filosofia
Ajattelun opettaminen ja Lipmanin P4C (FILA)
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille -tehtävä (kaikille)
Mikä on elämänkatsomus?
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Reggio Emilia REGGIOLAISUUDEN TAUSTAA Reggio Emilian kaupunki sijaitsee Romagnan maakunnassa, Pohjois-Italiassa. Kyläläiset rakensivat lapsille ensimmäisen.
Filosofian kandiohjelma
Esityksen transkriptio:

Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Filosofiaa lapsille Matthew Lipman: Filosofiaa lapsille Lyhenne FILA, Lipmanin alkuperäinen muotoilu P4C (Philosophy for Children, nykyään usein PwC, Philosophy with Children). Taustalla pragmatismi ja amerikkalainen critical thinking – movement (TOK –opetus) Päätavoitteena: ajattelun taitojen kehittäminen (erityisesti etiikassa) ei ristiriitaa kehityspsykologian kanssa

Lipmanilainen FILA Merkittävä kansainvälinen tutkimussuunntaus Lipmanilainen: IAPC, The Institute for The Advancement of Philosophy for Children, valveutuneen demokraattisen kansalaisen kasvun tukeminen lasten kunnioittaminen varteenotettavina keskustelukumppaneina ja itsenäisinä tutkijoina lasten (ja opettajien) oikeus ja velvollisuus vaikuttaa omiin asioihinsa (mukaan lukien koulu)

Lipmanin lapsifilosofian pedagogiikkaa ja didaktiikkaa selkeä ja johdonmukainen ajattelu kysymisen, tutkimisen älyllisen uteliaisuuden vaaliminen eri näkökulmien ymmärtäminen, toisten kunnioittaminen ja väärinkäsitysten selvittäminen tutkivan yhteisön muodostuminen kommunikointitaitoja: harjaantua toimimaan tutkimusyhteisön jäsenenä ajatteleminen tuodaan julki keskustelussa, jossa kaikki yhteisön jäsenet osallistuvat ajatusten arviointiin ja jatkokehittelyyn.

Lipmanilainen FILA Suomessa Laaja kytkentä suomalaiseen ET:n opetuksen perinteeseen Organisoitu, 'koulumainen’, yläkouluissa valinnaiskursseja (varsinkin 1994 OPS aikana) Oulun Norssissa FILA-keskus Lipmanin aineistot pääosin suomennettu luvulla (jolloin ajateltu pitkälle ET opetuksen käyttöön, ks alla) Uusia suomennoksia (niin & näin 2008 →)

Ajattelun opettaminen ajattelu on valmius, jota voi sekä harjaannuttaa että opettaa lapset ajattelevat eri lailla kuin aikuiset käsitteet ja sanavaraston laajentaminen ja kielen rakenteiden oppiminen pohdiskeleva suhtautuminen emme voi opettaa ketään ajattelemaan itsenäisesti, mutta voimme luoda ympäristön, jossa on mahdollista oppia itse ajattelemaan itsenäisesti rationaalisuuden, luovuuden ja (uutena) välittämisen yhdistyminen (ajattelusssa)

Lipmanin ”uusi (2003 painos) visio”: multidimensionaalinen ajattelu

FILA-metodi yhteinen kokemus, yleensä tarina oppilaiden omat mieleen tuleva kysymykset (opettajaa varten laajoissa oppaissa) päämetodina keskustelu opetusryhmä tutkivaksi yhteisöksi opettajalta hyvä etukäteissuunnittelu

Arviointia Kritiikkiä (ks. Saranpää M. niin & näin 4/95) valmis ajattelun uoma, opettajalla ristiriitainen rooli (vrt. konstruktivismi) kapea filosofiakuva, ei herätä uusia kysymyksiä Ansioita soveltuu hyvin kouluun, laaja tuki opettajalle sopii kaikille oppijoille

Muuta filosofiaa lapsille Gareth Matthews: Filosofisia keskusteluja lasten kanssa. (suom. Antti Mattila, WSOY, 2003) Hans-Ludwig Freese: Lapset ovat filosofeja (suom. Eira Wiegand, MLL, 1992) Esim: sivustot Sophia – Eusropean Foundation for the Advancement of Doing Philosophy with Children: ICPIC – International Council of Philosophical Inquiry with Children:

Toimintatapa Filosofin ja vapaiden lapsiryhmien keskustelut. Itse kehitellyt keskustelun aiheet (Matthews) tai esim. kirjallisuudesta otetut tarinat (Freese), joiden pohjalta keskustellaan Luottamus lasten filosofisiin kykyihin lasten avoimuus lapsuuden erityiset filosofiset pohdinnat Ei hyväksy kehityspsykologian (Piaget, Kohlberg) väitteitä

Arviointia Kritiikkiä (ks. Saranpää M. niin & näin 4/95) käsitys lapsista saattaa olla sekä perusteeton että heille vaarallinen sopii vain erityislahjakkaille ei sovellu kouluun Ansioita kritiikki saattaa olla suurelta osin perusteetonta aidosti filosofista (kysymykset jäävät auki, ihmisillä kyky filosofiaan)

Uusia avauksia Uusi innostus niin & näin -lehden kautta Sokrates koulussa Kytkentä UNESCON raporttiin filosofian opetuksesta eri maissa Keskusteleva opetus (ranskalainen Oscar Brenifier) Eri oppiaineissa Filosofiset pienoisromaanit (Marie-France Daniel) ja niihin liittyvät opettajan materiaalit Aloite filosofiasta perusopetukseen, kevät 2010 Mahdollisen eri katsomusaineille yhteisen etiikan opetuksen menetelmät