Verkko-opetuksen tiimin & vastuuhenkilöverkosto lv 2011-2012 kooste ja tulevaisuus 3.5.2012 Jaana Kullaslahti.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
”Suomalaisen valmennusosaamisen kehittäminen” Valmentaja + Urheilija
W w w. h a m k. f i Verkko-opetukseen valmentautuminen Verkko-opetuksen parhaan palat 2011.
Valmennus AMK-opintoihin -työkori –
eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
HAMK verkko-opetus Jaana Kullaslahti
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Suomen Oppimiskeskus ry Projektipalaveri Outi Vahtila.
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
EAPE-kokonaisuuden toteutus Aloitus- seminaari I & II 8 h + 8 h Loppu- seminaari 8 h Työskentely ja ohjaus virtuaaliympäristössä.
Verkko-opetuksen tuki ja kehittäminen Koulutuksen ohjausryhmä , Jaana Kullaslahti.
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
osana opiskelijan PLE:tä
Mobiilit ohjaajat. Pedagogiset lähtökohdat Kokemuksellisen oppimisen kehässä korostuu oppimisen prosessi. Lähde: David Kolb, 1984.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
FUAS Virtuaalikampus Tilannekatsaus Työryhmän jäsenet  Eva Forssén Laurea  Kari Kataja HAMK  Antti Kauppi FUAS-liittouma  Pirjo Kuisma.
Kielikoulutuskeskus / HAMK Mari Kokkonen
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
W w w. h a m k. f i Verkko-opiskelu Yrittäjyyden ja liiketoiminnan KT-keskuksessa Emmi Tarvainen
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Virtuaali-informaatikkojen tapaaminen Tampere,
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Ti Sisältötuotanto Abdoulmajid Hakki DI Sisältötuotanto.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Juha KnuuttilaSivu 1 VERKKO-OPETUSPALVELUT – KEKKO Strategia ja yleinen kehittäminen: koulutuspalvelupäällikkö Mauri Kantola.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Mikä on digiopo? Uusi ammatillinen opinto-ohjaajakoulutus
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Esityksen transkriptio:

Verkko-opetuksen tiimin & vastuuhenkilöverkosto lv 2011-2012 kooste ja tulevaisuus 3.5.2012 Jaana Kullaslahti

Roolit ja tehtävät KT-keskuksissa koordinointi ja tuki Kehittämistiimi – HAMK kehittäminen ja koordinointi KT-keskuksissa koordinointi ja tuki Verkko-opetuksen asiantuntija verkko-opetuksen kehittämistyö ja verkoston koordinointi KT:n vastuuhenkilöiden tuki yhteistyö tietohallinnon, T&K:n sekä KT:n vastuuhenkilöiden kanssa digiohryn ohjausryhmä valmennuksen organisointi ja mahdoll. koulutus - FUAS ja virtuaaliamk-toiminta valtakunnalliset verkostot (esim. virtuaaliamk, metropolia-alue) Verkko-opetuksen vastuuhenkilö (1-2/KT) - tilanneanalyysi KT:ssa - koulutus ja tuki: organisointi ja mahdoll. itse kouluttaa ja tukee - yhteydet :muiden KT-keskusten vastuuhenkilöt (tapaamiset 2x lukukausi),tietohallinto, tukipalvelut ja T&K - KT:n virtuaaliamk toiminta - uusien työkalujen testaus, valinta ja käyttöönotto (organisointi) - tiedotus: HAMKin yleiset verkko-opetusasiat & muiden välittämä - koulutus ja osaamisen ylläpito (esim. yhteiset seminaari- ja konferenssimatkat ) Verkko-opetuksen assistentti - perehtyy uusiin työkaluihin -> opastaa näiden käytössä - ratkoo arjen pienet ongelmat, tuki sisällöntuotannossa - ennen toteutusta suunnittelee opettajan kanssa toteutuksen - toteutuksen aikainen tuki: opiskelijoiden ja opettajien saatavilla (myös ilta- ja vl-opetuksessa) - tuntemus KT:n toimintatavoista, verkko-opintojaksoista, työkaluista, materiaaleista - ympäristöjen testaukset ennen opetusta ja tarvittaessa sen aikana - tuki istunnoissa (esim. WebEx-tallenteet, Second Life opastus) - toteutuksen palaute ja kehitys kootaan palaute yhteen ja käsitellään muutoksia varten - verkko-opetuksen kehitystyö KT:ssa yhteistyössä vastuuhenkilön ja opettajien kanssa Suunnittelija/koordinaattori Moodle & kyvyt.fi kehitys, koulutus ja tuki WebEx/AC-koulutus ja tuki Second Life kehitys, koulutus ja tuki opettajien tuutorointi sisällöntuotantoprosessissa Echo360 tallentava luokka hamk ja valtakunnalliset verkostot (virtuaaliamk, moodle-rengas yms)

Kuvat Laurea, Porvoo ja Hamk, Visamäki

Kuva: Esthr @ Flicker

Sulautuva opetus – blended learning Työ-elämä Työ-elämä Perinteinen face-to-face Verkko-opetus Perinteinen face-to-face Verkko-opetus Työelämä Työelämä Perinteinen face-to-face Verkko-opetus Face-to- Face Työelämä

Integratiivinen pedagogiikka Aitoihin toimintakäytänteihin osallistuminen Asiantuntijaviestintä Työelämän englanti Yhteisöviestintä Sosiokulttuurinen tieto muuntaminen Uuden tiedon ja käytänteiden luominen Teoreettinen/ Käsitteellinen tieto Käytännöllinen/ Kokemuksellinen tieto käsitteellistäminen kirjoittaminen, keskustelu, yhteisöllinen oppiminen, tutorointi, mentoronti, valmennus reflektointi reflektointi Itsesäätelytieto Ammattialan englanti Ammattialan ruotsi Tynjälä 2010

PLE PLE Personal Learning Environment ePortfolio Ning S-posti Kirjat, lehdet Seminaarit Kirjanmerkit Luennot PLE Kollegat ja työtilanteet Wikit ePortfolio Yhteisöt Blogit Ning Sisältöjen jakelu Jaana Kullaslahti 7.9.2011

ele-pohjainen tietotekniikka oppimisen analytiikka Lisätty ja sekoitettu todellisuus pelillisyys härpäkkeet elektroniset kirjat mobiilit

Esim. puoliavoin verkkototeutus Blogit, mikroblogit - sisällön tuottaminen, reflektointi Kirjanmerkit, jakopalvelut - sisältömateriaalin jakaminen SlideShare,Delicious, Moodle Moodle työtila oppimisprosessin koonti ja hallinnointi oppimistehtävien anto ja arviointi, tentit kalenteri/aikataulu Yhteisö vertaistuki, ohjaus asiantuntijat Moodle, kyvyt.fi, facebook Yhteistuotanto - Wikit (moodel ym), Google docs/sites WebEx-istunnot/AC/Skype aktiivista työskentelyä, luennot, ohjaus - katsottavissa tallenteina Jaana Kullaslahti 7.9.2011

Tarjaleena Tuukkanen 2012

Sulautuva oppiminen/opetus Opintojen – opintojaksojen koko rakenne miten opetus/oppiminen etenee prosessina? Miten lähi-, työ- ja verkkotyöskentely rytmittyvät ja linkittyvät toisiinsa? Miten prosessi läpinäkyväksi verkossa? tavoitteet, vaiheistus ja aikataulut työskentely, oppimistehtävät, palautteet, arvioinnit tarkoituksenmukaiset oppimista, yksilöllistä ja yhteisöllistä työskentelyä tukevat työkalut -> opiskelijalla ja opettajalla ”homma hanskassa” Yhteiset sopimukset toimintatavoista

Pedagoginen käsikirjoitus Tavoitteet Sisällöt Oppiminen opiskelijan toimintana Ohjaus ja palaute opettajan Tiedon- lähteet Verkko-työkalut Osaami-sena Tavoite 1 Tavoite2 kuvaus sisällöstä Sisältö1 Sisältö2 -miten opitaan? -miten työs-kennellään? -oppimis- tehtävät? yksilö- vai ryhmä ajankäyttö ja työmäärä -mitä ja millaista ohjausta? kuka ohjaa ja antaa palautetta? open ja tutorin ajankäyttö ja työmäärä etukäteen tuotettua vai pro-sessissa syntyvää? itsetuo-tettua vai valmista eri me-diaele-mentit aihiot mitä työ-kaluja työs-kentelyä tukemaan? oppimis-alusta (työkalut?) reaaliai-kaiset vuorovaiku-tustyökalut -blogit,wikit -intranet

yhteisöllisyys Kullaslahti & Aho 2001

Persoonalliset ominaisuudet Ammattiala- spesifinen Pedagoginen Tieto- ja viestintätekninen Konteksti Kuvio. Verkko-opettajan kompetenssi ja sen osa-alueet (Kullaslahti 2011)

Roolit –osaamisen tasot Osaamisalueet: tekniikka ja pedagogiikka opettaja verkko-opettaja verkko-opetuksen assistentti verkko-opetuksen kehittäjä/asiantuntija/vastuuhenkilö it-tuki miten kovan tai KT-opetusjohtajan roolit? kuka päättää/miten päätetään miten verkko-opetusta toteutetaan käytännössä? millaista osaamista johdolta vaaditaan? määritellään osaaminen tietylle tasolle 0-5

mukana FUAS-yhteistyössä 16.4. Oppimisalustat - moodle, optima ePortfolio - kyvyt.fi -palvelu verkkokokous/neuvottelutyökalut – opiskelijat! yhdessä työstämisen työkalut pilvipalveluna: wiki, Google.docs, mindmapit, jaetut kirjanmerkit, yhteinen tallennuspaikka Fuas-store tai virtuaalikone, jossa tarvittavat työkalut, ohjelmistot saatavilla ja käytettävissä omilla välineillä Introja tarvitaan - mikä info on missäkin - oppimisalusta- intra-sole/winha. Opiskelijalle tarkoitettu info on nyt eri amkeissa eri tavoin introissa. pikaviestimet, kuten Skype ekirjasto, joka helposti tarjolla ja käytettävissä

mukana FUAS-yhteistyössä 16.4. opiskelijoiden toiveena selkeät toimintatavat ja ympäristöt työkaluja tärkeämpää ovat yhteiset toimintamallit suunnitteluvaiheessa tietoa olemassa olevista verkkototeutuksista ja yhteisiä linjauksia tarjonnasta miten oppimisprosessi suunnitellaan verkkoon - pedagoginen käsikirjoitus apuna minimivaatimukset toteutuksen työskentelylle, sisällöntuottamiselle ja ympäristön rakentamiselle työvälineiden monipuolinen hyödyntäminen

Tietohallinto (eworking & HelpDesk) HAMKin verkko-osaamisen tuki ja kehittäminen Digitaalisen työskentelyn ja verkko-opetuksen kehittäminen -ohjausryhmä Kehittämistiimi, verkko-opetuksen asiantuntija (1) suunnittelija/koordi-naattori (2) Koulutuksen kehittämispalvelut Kirjasto T&K (fokusryhmät ja hankkeet) Tietohallinto (eworking & HelpDesk) AOKK, Biotalous, Elinympäristö, Hyvinvointi, Toimitusketjujen hallinta, Teknologiateollisuus, Teollisuuden palveluliiketoiminta, Yrittäjyys ja liiketoiminta, YAMK, Kielikoulutuskeskus KT-keskukset Jokaisessa KT:ssa: verkko-opetuksen vastuuhenkilö verkko-opetuksen assitentti/tietotyö ope verkossa toimivat opettajat (valmennus, suunn. toteutus), resursointi toiminnan mukaan

Kiitos !