Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
SOTE:N VERKOSTO- JA ASIANTUNTIJAKOULUTUS
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Ammattiosaamisen näyttö
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Arviointi M.A.. Arvioinnin määrittelyä Ammattitaidon arviointi on syste- maattista ja suunnitelmallista aineiston keräämistä ja päätöksentekoa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ajankohtaispäivä HBC Hattulantie 2, Helsinki Rahoitus- ja vakuutusalan tutkintotoimikunta 8496.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
Sihteerityön ja asiakirjahallinnon tutkintotoimikunta
Opetushallituksen näkemyksiä näyttötutkintoaineistosta
KESKI-POHJANMAAN OPPISOPIMUSTOIMISTO Pentti Paananen
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Uudet perustutkintojen perusteet
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
Tutkintosuoritusten arviointi
Tutkintosuoritusten arviointi tutkintotilaisuuksissa
AIPAL – näyttötutkintojen opiskelijapalautejärjestelmä
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Juhani Kettunen / AMOK / Näyttötutkinnot.
OSAAMISEN ARVIOINTI Opettamisesta osaamiseen Metropolia Ammattikorkeakoulu Petri Haltia.
Näyttötutkintojärjestelmä
Työpaikkakouluttajan ABC
Ammatillisen kouluttajan ohjauksellinen rooli
Työpaikkakouluttajan ABC
Ritva Kareketo kouluttaja
Näyttötutkintoprosessi
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Asiakkuuksien hallinta, myynti YRITTÄJÄN AMMATTITUTKINTO YAT Vaasa 10; Yrittäjänä toimiminen Yrittäjän ammattiosaaminen, yritystoiminnan resurssien.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
1 Luksia, Leena Rantanen- Väntsi Työpaikkaohjaajakoulutus Aikuisten näyttötutkinnot.
Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
Suoritetut näyttötutkinnot Varastoalan näyttötutkintojen kehittäminen OPETUSHALLITUS TUTKINTOTOIMIKUNNAT UTBILDNINGSSTYRELSEN EXAMENSKOMMISSIONERNA.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Yritystoiminnan suunnittelu Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja.
Aikuisopisto Arvioijien perehdytys näyttötutkinnoissa.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
Tuotekehitystyön tutkintoimikunta
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Miten haen uutta näyttötutkintojen järjestämissopimusta?
Näyttötutkintoprosessi
Näyttötutkintoprosessi
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Ajankohtaista näyttötutkinnoista
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Yhteiset tutkinnon osat
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
AIKAISEMMIN HANKITUN OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN (AHOT)
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja
Esityksen transkriptio:

Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi Markku Kokkonen Opetushallitus

Kuka arvioi ammattitaidon? Kolmikanta (työnantaja, työntekijä, opetusala ja mahdollisesti itsenäinen ammatinharjoittaja) Yrittäjän ammattitutkinnon ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon kolmikanta: Kokenut yrittäjä Yrittäjien tai sidosryhmien edustaja esim. yrittäjäjärjestöistä tai pk-yritystoimintaa tukevista tai palvelevista organisaatioista Opetusalan edustaja Arvioijien kriteerit määritelty, esteellisyys huomioitava Ei kaksois- tai kolmoisroolia Salassapitovelvollisuus

Miten ammattitaito arvioidaan? Tutkinnon suorittamisen henkilökohtaistamisessa sovitun aikataulun ja arvioijien työnjaon mukaisesti arvioija / arvioijat havainnoivat tutkinnon suorittajan käytännön työtehtäviä ja arvioivat ammattitaitoa Pääsääntö: tärkeimmät työvaiheet arvioidaan, jatkuvan arvioinnin periaatetta ei ole Hyvä tutkintotilaisuus ei poikkea työpaikan normaalista työpäivästä muuten kuin arvioinnin osalta Yksittäisen arvioijan, kolmikantaisen arvioijaryhmän ja tutkintotoimikunnan välinen työnjako Tutkinnon suorittajan ohjaus

Muut ammattitaidon osoittamistavat Kaikki ammattitaidon osoittamistavat kuvattu tutkintojen perusteissa, muita vaihtoehtoja ei ole Jos ammattitaitoa ei voida arvioida kattavasti ja luotettavasti käytännön työtehtävissä, henkilökohtaistamisessa sovitaan muista ammattitaidon osoittamistavoista ja arviointimenetelmistä, esim. tutkinnon perusteissa mainitut erillispätevyydet haastattelu kirjalliset kuvaukset

Arviointilomakkeet Käytännön työtehtävien arviointi Tutkinnon osan arviointiesitys Koko tutkinnon suorittaminen Arviointitietojen toimittaminen tutkintotoimikunnalle arviointipäätöksen tekemistä varten Tutkinnon suorittajan itsearviointi

Miten arviointiprosessi etenee? Arviointikeskustelu Pääsääntö: ammattitaito osoitetaan ja arvioidaan tutkinnon osittain Käytännön työtehtävien (ja tutkinnon suorittajan tuottamien dokumenttien) arviointi Kun kaikki henkilökohtaistamisessa sovitut tutkintosuoritukset on tehty ja arvioitu järjestetään arviointikeskustelu. Arviointikeskusteluun osallistuu kolmikannan edustajien lisäksi tutkinnon suorittaja Arviointikeskusteluun osallistuu vähintään yksi henkilö, jolla on näyttötutkintomestarin koulutusohjelma (15 ov tai 25 op) suoritettuna)

Arviointikeskustelun kulku Todetaan tehdyt arvioinnit Varmistetaan kattavuus ja arvioinnin luotettavuus Tutkinnon suorittajalla on mahdollisuus täydentää tutkintosuorituksiaan suullisesti Kuullaan tutkinnon suorittajan itsearviointi suullisesti Arviointikeskustelu ei tarkoita käytännön työtehtävien arviointien arviointia Tutkintosuoritusten täydentämisen käsite on poistettu näyttötutkintojärjestelmästä

Arviointiaineisto Käytännön työtehtävien arvioinnit Tutkinnon suorittajan itsearviointi Todistukset erillispätevyyksien suorittamisesta (mainittu tutkinnon perusteissa) Tutkinnon perusteissa nimeltä mainitut asiakirjat Muut ammattitaidon osoittamistavat (kirjalliset ja digitaaliset dokumentit, haastattelu) Ainoastaan ne asiakirjat, joita tutkinnon suorittaja itse tuottaa tutkintosuorituksensa aikana

Miten arviointiprosessi etenee? Arviointikokous Arviointikokoukseen osallistuu kolmikanta Tehdään arviointiesitys tutkinnon osan arvosanasta (pt) tai arviointiesitys tutkinnon osan hyväksymisestä tai hylkäämisestä (at ja eat) Pääsääntö: vain hylätyt tutkinnon osat perustellaan Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon alalla kaikki arviointiesitykset on perusteltava Arvioijien erimielisyyden ratkaiseminen Arviointiesityksen allekirjoittaminen

Arviointietojen toimittaminen tutkintotoimikunnalle (1) Arviointien yhteenvedot lähetetään samanaikaisesti kaikista tutkinnon osista tutkintotoimikunnan laatimalla lomakkeella, johon riittää yleensä tutkintovastaavan allekirjoitus Eräissä ammatillisissa perustutkinnoissa (esim. sote ja sähkö) arviointiesitykset lähetetään tutkinnon osittain ja lopuksi vielä yhteenveto Tutkintotoimikunta päättää arvioinnista ja osaamisen tunnustamisesta Tutkintotoimikunta lähettää allekirjoitetut todistukset näyttötutkinnon järjestäjälle, joka toimittaa ne edelleen tutkinnon suorittajille

Arviointietojen toimittaminen tutkintotoimikunnalle (2) Tutkintotoimikunta voi jättää tekemättä arviointipäätöksen ja pyytää nähtäväksi kaikki tutkinnon suorittamiseen liittyvät asiakirjat: henkilökohtaistamista koskevat asiakirjat, arviointiaineisto ja arviointilomakkeet. Näitä asiakirjoja ei pääsääntöisesti lähetetä tutkintotoimikunnalle