Kansallisen ajanvarauspalvelun esiselvitys Eri osapuolten välisen toiminnan yhteensovituksen toteutuksen teoriaa Kokous 2.2.2007.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KIRJASTO TIENSÄ PÄÄSSÄ VAI TIEN PÄÄSSÄ KIRJASTO ?
Advertisements

Sähköinen potilaskertomus Kansallisen hankkeen tilannekatsaus
2 Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten ja yksittäisten henkilöiden tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaa tukeva asiantuntijapalvelu Yritys- tai hankekohtaisesti.
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT TERVEYTTÄ EDISTÄVÄSTÄ TOIMINNASTA VS-SAIRAANHOITOPIIRISSÄ JAANA VIRTANEN th,
Tuija Lehti Oper.hoidon tulosryhmän ylihoitaja VSSHP/TYKS
Tietoturva, 2 ov
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Case Satshp: TerveysViestiKeskus-palveluiden hyödyntäminen ja etenemismalli Satakunnan Sairaanhoitopiiri Tuire Mikola Terveysviestikeskus-päivä
Tiedosta hyvinvointia Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus 1 Tapaus hoitotakuu - sähköinen tiedonvälitys Itella-seminaari
Toimeentulotuen palvelukohtaiset asiakirjat
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Monivammaisen lapsen näöntutkimus ja kuntoutus
Kuntoutusohjaus pienen lapsen perheelle
Ensivasteen koulutussuositus
V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT Kuntaneuvottelut syksy 2013 Toimenpiteet kevään 2013 kuntaneuvotteluissa esille.
BPMN ja hiukan prosessien määrittelystä
Hyvää asiakaspalvelua!
V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT VS TH ALUEELLINEN TIETOHALLINTA Kansallisen ajanvarauspalvelun esiselvitys.
Ketterä kehitys käytännössä – TFS & Meteor
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että itkettää...soita minulle. En lupaa, että saan sinut nauramaan, mutta voin itkeä kanssasi.
V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT LOIMAAN ALUEEN KUNNAT Väestön ikärakenne ja sairastavuustiedot.
Mika Väyrynen tuottaja
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
Ea Hoitojonojen saattaminen erikoissairaanhoitolain edellyttämään tilaan mennessä Suunnitelma Tiedoksi: sote-johtoryhmä
Eija Peltonen, TtM, suunnittelija
The Nature of Work and the Stress of Higher Status Scott Shieman, Yuko Kurashina Whitestone, Karen Van Gundy Journal of Health and Social Behavior 2006,
SerAPI Saara Savolainen Esa Paakkanen Marko Suhonen 1 OID-kohde OID- generointi (ja -kyselyt?)
V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELURAKENNEUUDISTUS O-PL Palvelurakenneuudistuksen.
IMAP webMail Program (IMP) Sähköpostin lukeminen selaimen avula.
Kysy parilta. Muista päiväys. Mikä päivä eilen oli
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
SerAPI: SERvice-based architecture and web services in healthcare Application Production and Integration – Palveluarkkitehtuuri ja web-sovelluspalvelut.
VAKKA-SUOMEN ALUEEN KUNNAT
VALTIOVARAINMINISTERIÖ HKO, Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Julkishallinnon sähköisen asioinnin rakenneosat Kehitettävät yhteiset alustat,
V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT 1 Erikoissairaanhoidon palvelujen käyttö Loimaan alueen kunnat Kuntaneuvottelut.
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 1 Opintojaksopalaute – verkko-opetus Prosessin nimiKuvaus luotu Opintojaksopalaute.
Väestön ikärakenne ja sairastavuustiedot
Rajapintojen toteuttaminen ja hyödyntäminen DIT
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
Kehittävän asiantuntija-verkostotyön malli TATU – tartu tutkintoon!
Miten tuotteistus tehdään? APR-potilasryhmitys
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
Potilastiedon arkisto Sähköisen A-todistuksen arkistointi ja välittäminen Kelan etuuspalveluihin.
Toiminnallinen sote-integraatio Tapaaminen Toiminnallista integraatiota edistävät Kaste- hankkeet -VM:n kuntakokeilut: Hyvinvoinnin integroitu.
Palvelukuvaustyö Pekka Linna, CSC Synergiaryhmä
Esiselvitys.
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Kuva C. Hoidon ja laskutuksen kulku tapauksessa, jossa kunta ohjaa potilaan hoitoon erikoishammasteknikolle tai muulle proteettista hoitoa antamaan hyväksytylle.
Potilaan tiedot Hoitosuunnitelma
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.

Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Henkilöstöhallinnon käsikirja
”Palvelu” -kokonaisuus
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
Hoidon saatavuus alatyöryhmä
Tietoturva.
<Hankkeen nimi>
<Hankkeen nimi>
Siviilivalmiusyksikön päällikkö Jussi Korhonen, SM/PEO
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
ICT –ympäristön yleiskuvaus
Digitaalisen oppimisohjelman työpaja Jyväskylän vertaisoppimispäivä 5
Terveys- ja hoitosuunnitelma
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Langattoman lähiverkon tilaus-toimitusprosessi
Esityksen transkriptio:

Kansallisen ajanvarauspalvelun esiselvitys Eri osapuolten välisen toiminnan yhteensovituksen toteutuksen teoriaa Kokous 2.2.2007

Eri osapuolten välisen toiminnan yhteensovitus Yhteensovitettavat osa-alueet Prosessit: Osapuolet ja roolit Sisältö: Rakenne ja merkitys Tiedonsiirto: Yhteydet ja sanomat Luottamuksellisuus: Tunnistaminen, todentaminen, suojaus, eheys jne. Tietojärjestelmien Yhteensovitus

Kuka tekee yhteensovituksen? Esimerkki yhteensovituksesta: Eri maista ja eri kieltä puhuvat henkilöt haluavat tehdä yhteistyötä: Haluan lähettää viestin Sinulle tehdäkseni tilauksen: Toiminta: Kuka lähettää ja kuka vastaa? Sisältö: Kuka kääntää? Tiedonsiirto: Posti, fax, puhelin, sähköposti ym? Luottamuksellisuus: - Tunnemme toisemme - Luotamme toisiimme - Ulkopuoliset pysykööt pois Minä Lähettäjä Hän Välittäjä Sinä Vastaanottaja Minä puhun Sinun kieltäsi Lähettäjä sovittaa Sinä puhut minun kieltäni Vastaanottaja sovittaa Minä puhun omaa kieltäni, Sinä puhut omaa kieltäsi, Hän sovittaa Välittäjä (tulkki) sovittaa Minä puhun Esperantoa, Sinä puhut Esperantoa Lähettäjä ja vastaanottaja sovittavat

Topologiavaihtoehtoja yhteensovitukselle Point-to-point Hub and spoke Any-to-any Sovittaa: Lähettäjä tai vastaanottaja Sovittaa: Välittäjä Sovittaa: Jokainen

Yhteensovittamisen tarpeet organisaation sisällä Pkl Vos Pkl Pkl Vos Vos Arkisto Labra Kuvan- taminen Toimen- piteet Äitiys huolto Jne Hoitoprosessin ohjaus, Potilaan hoitoprosessi kertomus Toiminnanohjaus Ajanvaraus Resurssien hallintaprosessi Tietovarastointi ja Toiminnan ja talouden suunnittelu-, ohjaus- ja seurantaprosessi raportointi PROSESSIKARTTA: Tietojärjestelmiä on perinteisesti hankittu toimintokohtaisesti - Vastuut ja rahat ovat toimintokohtaisesti Toimintojen yli meneviä, toimintaprosesseja tukevia tietojärjestelmiä ei tietoisesti ole hankittu. Toimintaprosessien tuki on toteutettu integroimalla toimintokohtaisia järjestelmiä yhteen. Tiettyjen järjestelmien osia on käytetty toisten toimintojen tukemiseen. Esim pkl-järjestelmän vastaanottojen ajanvarausta on käytetty myös röntgenin, tähystyksen ym. ajanvaraukseen Toisaalta eri järjestelmissä on samankaltaista toiminnallisuutta kuten leikkaussalin ajanvaraus, osastojärjestelmien lausunnon kirjoitus jne. toiminto prosessi Tietojärjestelmät UPO, Juvo YKert MLII WebLAb Samba QPAti Radu WinRadu TOTI HAIKARA WEBKERT WEBKERT

Yhteensovittamisen toteutus organisaation sisällä Toiminta: Sisäiset prosessikuvaukset. Vakiintuneet käytännöt. Tunnemme organisaation ja miten siinä toimitaan. Pyynnöt ja vastaukset, sisäiset lähetteet jne. Sisältö: Yhteiset käsitteet ja tiedot: Organisaatiorakenteet, potilaat, tutkimus- ym. nimikkeet jne. Tiedonsiirto: Lähetti, puhelin, tietojärjestelmien integraatio eri tavoin jne. Luottamuksellisuus: Yhden rekisterinpitäjän sisällä tapahtuvat tietojenkäsittely: Kukin käsittelee VAIN tehtävissään tarpeellisia tietoja Kuka ohjaa? Yhteensovittamisen eri kerroksia on toteutettu erilaisilla tavoilla: - Tiedonsiirtoon käytetään yleensä integraatioalustaa, mutta monenlaisia muitakin tapoja on käytössä (tietokantaliittymä, käyttöliittymä jne.) - Käsitteet ovat yleensä organisaatiokohtaisia. Lisäksi luokitukset ovat osin omia ja osin valtakunnallisia. Varsinkin tuotteet ja palvelut ovat olleet omia. Hinnastoissa ollaan menossa DRG-ryhmittelyyn laskutuksen puolella. - Toimintaprosessien integrointi perustuu yleensä organisaation sisäiseen "hiljaiseen" tietoon. Ulkoiset ja sisäiset lähetteet ovat yleensä käytössä, niiden lisäksi paljon erilaisia papereilla ja tietojärjestelmissä olevia käytäntöjä tilaamiselle, varaamiselle, toteuttamiselle ja raportoinnille. - Luottamuksellisuus perustuu yhden organisaation sisällä tapahtuvaan tietojen tallettamiseen ja käsittelyyn: Tehtävän hoitamiseksi tarpeelliset tiedot ovat käytettävissä. Hoidetaan tyypillisesti käyttöliittymän käyttöoikeuksien kautta. Kuka sovittaa?

Palveluajattelu Asiakas Hoidosta vastaava Palvelun tuottajat Hoidon ohjausprosessi ja palveluprosessi/palvelutapahtuma Hoidon ohjausprosessi suunnittelee tarvittavat palvelut ja pyytää ne Hoito toteutu palvelutapahtumina Palvelutapahtumaan liittyy mm. palvelupyynnön vastaanotto, pyynnön arviointi ja päätös, jonoon asetus, ajanvaraus, toteutus ja tulosten raportointi sekä paljon muita tehtäviä

Yhteensovittamisen toteutus organisaatoiden välillä Toiminta: Erilaiset toimintatavat Sisältö: Erilaiset käsitteet ja koodistot Tiedonsiirto: Tiedonsiirtoprotokollat ja -sanomat Luottamuksellisuus: Suostumus Yhteensovittamisen eri kerroksia on toteutettu erilaisilla tavoilla: - Tiedonsiirtoon käytetään yleensä integraatioalustaa, mutta monenlaisia muitakin tapoja on käytössä (tietokantaliittymä, käyttöliittymä jne.) - Käsitteet ovat yleensä organisaatiokohtaisia. Lisäksi luokitukset ovat osin omia ja osin valtakunnallisia. Varsinkin tuotteet ja palvelut ovat olleet omia. Hinnastoissa ollaan menossa DRG-ryhmittelyyn laskutuksen puolella. - Toimintaprosessien integrointi perustuu yleensä organisaation sisäiseen "hiljaiseen" tietoon. Ulkoiset ja sisäiset lähetteet ovat yleensä käytössä, niiden lisäksi paljon erilaisia papereilla ja tietojärjestelmissä olevia käytäntöjä tilaamiselle, varaamiselle, toteuttamiselle ja raportoinnille. - Luottamuksellisuus perustuu yhden organisaation sisällä tapahtuvaan tietojen tallettamiseen ja käsittelyyn: Tehtävän hoitamiseksi tarpeelliset tiedot ovat käytettävissä. Hoidetaan tyypillisesti käyttöliittymän käyttöoikeuksien kautta. Palveluita tilataan ja tuotetaan yli organisaatiorajojen Kuka ohjaa? Kuka sovittaa?

Entä asiakas yhtenä toimijana hoitoprosessissa? Asiakas tai hänen edustajansa Ammatti-laiset Hoidosta vastaava Palvelun tuottajat Asiakkaan ja terveydenhuollon välisen toiminnan yhteensovitus: Toimintaprosessit, käsitteet ja sisällöt, tiedonsiirron toteutustavat, luottamuksellisuus

Ajanvaraus yli organisaatiorajojen Mitä on työn alla mm: Potilaskertomusarkisto Hakemisto Tunnistus & Varmennus Suostumukset Koodistopalvelu SerAPI ajanvarausrajapinnat Mitä tarvittaisiin?: Ajanvaraustoteutusten koordinaatiohanke Yhteensovittamisen eri kerroksia on toteutettu erilaisilla tavoilla: - Tiedonsiirtoon käytetään yleensä integraatioalustaa, mutta monenlaisia muitakin tapoja on käytössä (tietokantaliittymä, käyttöliittymä jne.) - Käsitteet ovat yleensä organisaatiokohtaisia. Lisäksi luokitukset ovat osin omia ja osin valtakunnallisia. Varsinkin tuotteet ja palvelut ovat olleet omia. Hinnastoissa ollaan menossa DRG-ryhmittelyyn laskutuksen puolella. - Toimintaprosessien integrointi perustuu yleensä organisaation sisäiseen "hiljaiseen" tietoon. Ulkoiset ja sisäiset lähetteet ovat yleensä käytössä, niiden lisäksi paljon erilaisia papereilla ja tietojärjestelmissä olevia käytäntöjä tilaamiselle, varaamiselle, toteuttamiselle ja raportoinnille. - Luottamuksellisuus perustuu yhden organisaation sisällä tapahtuvaan tietojen tallettamiseen ja käsittelyyn: Tehtävän hoitamiseksi tarpeelliset tiedot ovat käytettävissä. Hoidetaan tyypillisesti käyttöliittymän käyttöoikeuksien kautta. Palveluhakemisto, palvelutuotteet ja -luokat mallipalvelutapahtumat Yhteiset käsitteet ja termit Yhteiset ulkoiset toimintaprosessit Potilassuunnitelma Yhteiset tavoitteet ja toimintapolitiikat: Oikeutus, sitoumus, varausperiaatteet… Ulkoiset kalenterit, ajanvarauspalvelu

Pohdintaa?