Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
ATOT TYÖVALTAISESTI Työssäoppien Yhteisopettajuutta hyödyntäen
- kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS- opiskelijoille, jotka ovat tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä - puu- ja metallialan.
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
ATOT TYÖSSÄ OPPIEN • Työvaltaistaen • Yhteisopettajuutta hyödyntäen • Integroiden • Työpajoissa ja työsaleissa.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke. Valtakunnallinen koordinointi Tiimileaderit Työelämämn tukeminen Opiskelijan henk.koht ohjaus Atto-ain e et.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Laajennettu työssäoppiminen:
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
1. YHTEYDENOTTO PROJEKTIIN Opiskelija, opo, opettaja tai koulutuspäällikkö ottaa yhteyttä projektipäällikköön (=La-To –opo) 2. POHDINTA MONIAMMATTIL-LISESSA.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Avainasioita työssäoppimisen laajentamisessa Sitä saa, mitä tilaa -mallissa TopLaaja työleiri Kangasala Maarit Kuosa ja Hanna Toijala.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
ATOT TYÖVALTAISESTI Työssäoppien Yhteisopettajuutta hyödyntäen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
-kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS-opskelijoille, jotka tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä -opiskelijoita voidaan ohjata.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Työssäoppimisen laajentaminen Määrällisesti Laadullisesti Testattuja toimintamalleja.
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Tekniikan alojen koulutuksen uudistaminen Pieksämäellä
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjauksen malli SATAEDUSSA
Ohjauspalvelut Tredussa
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
MITÄ OPPILAANOHJAUS ON?
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Oppia niinku töissä Anna-Mari Saarela, Noora Schroderus, Pirkko-Liisa Isoaho, Jussi Hiivala, Jari Niemi.
KP OTE Opinnoista töihin
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Yhteinen monialainen asiakas-suunnitelma
Hyvinvointitiimin pilotti
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen Pirkko Esko-Asikainen, Hanna Kontio, Eija Vesterinen, Sirkka Hulkkonen, Anne Kytömäki, Miika Keijonen / RoadShow- esityksen työryhmä. Pirkko Esko-Asikainen, Hanna Kontio, Eija Vesterinen, Sirkka Hulkkonen, Anne Kytömäki, Miika Keijonen / RoadShow- esityksen työryhmä.

Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen Lähtötilanne Huomioidaan opiskelijan tarve/soveltuvuus – ja niiden tunnistaminen Opiskelijalle laaditaan HOPS ja tarvittaessa HOJKS Kuka pääsee polulle? nopeammin edistyvä , motivoitunut opiskelija hitaammin edistyvä, esim. oppimisvaikeudet, yms. Henkilökohtaiset ongelmat Henkilökohtaisia perusteita, toisen tutkinnon suorittajat, hitaammin opiskelijat, lahjakkaat, erikoistuvat, uravalintaongelmaiset, työssäoppiminen kiinnostavampi/parempi keino oppia, läpäisyn varmistaminen ? siirtymien turvaaminen, nivelvaiheet työllistymisen parantaminen keskeytyneiden opintojen jatkaminen ja tutkinnon saaminen Yksilöllisen polun suunnittelee opiskelija, ammatinopettaja/ ryhmänohjaaja/opo Lato-projektipäällikkö Huomioidaan ja huolehditaan Opiskelijalla , opettajalla, opinto-ohjaajilla ja työpaikkaohjaajalla pitää olla yhteinen näkemys siitä, mitä ollaan tekemässä ja siihen liittyen kaikkien sitoutuminen polkujen suunnittelun organisointi = haaste, - Opiskelijalle oma lukujärjestys/-suunnitelma – kuka tekee? opiskelijan Hops:n - Tops;n täydentäminen Sovitaan kuka huolehtii opiskelijan suoritusten dokumentoinnista ja ohjauksesta Sovitaan, miten hoidetaan tiedotus kaikille. Tiedottaminen kaikille niille joita asia koskee >

Polun tukeminen – erilaiset tukiratkaisut Resurssit Ohjaukseen ja polun suunnitteluun ja toteutukseen. Miten järjestetään opiskelijan ohjaus laajennetun aikana -> kyse on hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä Perusajatus, että siirrytään pois koululuokasta /työsalista Polun tukeminen – erilaiset tukiratkaisut työssäoppimisen ohjauksen järjestäminen - opettaja/ työpaikkaohjaaja Pedagogiset ratkaisut polulla – kuka vastaa? -ammatinopettaja/ryhmänohjaaja/ opo Miten mahdollistetaan erilaiset ratkaisut esim. atto-aineet - opiskelija osallistuminen Atto - opintoihin koululla - aikataulutetaan - atto - opinnot integroitu ainakin osittain työssäoppimiseen tai suunnitellaan mahdollisesti verkko-opinnot Esimerkki tapaukset– eri oppilaitoksista – erilaisia caseja Tämän ….Caseja