PERUSOPETUKSEN KONSULTAATIO, ALUEELLISET JA MAAKUNNALLISET OSAAMISKESKUS- ELI PERTTUKOULUT PÄIJÄT-HÄMEESSÄ Pääperiaatteet (luonnos)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Erityisopetuksen hallinnollinen päätösprosessi
Advertisements

ERITYISOPETUKSEN UUDELLEENORGANISOINTI MYNÄMÄESSÄ VUONNA 2011
Ykspihlajan koulu, Kokkola
TESOMAN KOULUN AE- LUOKKIEN INTEGRAATIOHANKE
LIIPOLA-KAIKUHARJUN KOULU
Moku- hankkeesta resurssikeskukseen
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
Yhteistoimin tukea oppimiseen Lahti
PERUS- JA ERITYISOPETUS
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
Turun esi- ja perusopetuksessa
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
KELPO – erityisopetuksen kehittämistoiminta
Yhteistyötä lapsen hyväksi
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Pääperiaatteet (luonnos 2007)
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Perusopetuksen ja Tukitoimien kehittäminen ja Päijät-Hämeessä
Kuntoutumisen tukemisen op. jakso. Erityispedagogiikka
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Oppilaan kasvun tukeminen Hämeenlinnan yhteiskoulussa
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
LAHDEN ALUEREHTORIMALLI __________________________ seutukehittäjä Kari Hahl Suunnittelu- ja kehittämispäällikkö Marja Spoof.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Pajatyön mahdollisuuksia erityisopetuksen järjestämisessä
Kuraattorin näkökulmia Simo Säippä
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Ops 2016 ja arviointi.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Ops seminaari Askola.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Kuopion kaupunki Perusopetus
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
JOHTAVA ERITYISOPETTAJA
Ryhmäintegraatio – kehitysvammaisten oppilaiden opetuksen osallistava malli Rehtori Martti Hellström kertoo espoolaisen Auroran koulun ryhmäintegraatio-opetuksesta.
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Osatyökykyisille tie työelämään
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Varhainen tuki ja palvelujen integraatio
TOIMINTASUUNNITELMAT 2018
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Ajankohtaista varhaiskasvatus, koulu ja oppilaitokset kehittämisalueelta Osa Maarit Lindman.
Oppilaan siirtyminen toiseen kouluun eritysopetusperustein
KESKITETYN PALVELUN KOULUJA JA LUOKKIA
Erityisluokalla opiskelevan lapsen 7. luokalle siirtyminen
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
Esityksen transkriptio:

PERUSOPETUKSEN KONSULTAATIO, ALUEELLISET JA MAAKUNNALLISET OSAAMISKESKUS- ELI PERTTUKOULUT PÄIJÄT-HÄMEESSÄ Pääperiaatteet (luonnos)

Lähtökohdat Opettajien tuen kautta oppilaiden tukemiseen => vertaistuki, työssäjaksamisen tukeminen Opettajien ammattitaidon tehokas seudullinen hyödyntäminen =>Osaaminen, kertynyt tieto-taito, hyvät käytänteet jakoon Lähikoulu/integraatio –periaate eli viedään tukea mahdollisimman paljon lapsen lähikouluun niin että osaamista tuodaan kouluun => osa-aikaisen ja/tai konsultoivan erityisopettajan tuki lapselle, opettajalle ja avustajalle Alueellisuus => organisoidaan, resurssoidaan ja koordinoidaan erityisopetuksen kokonaisuus alueittain (esim. kunta tai useita kuntia yhdessä/kaupunginosa) siten, että tavallisimpien ja suurimpien erityisoppilaiden ryhmien erityisopetustarpeet voidaan hoitaa alueella. Alueen osaamis/resurssikeskuskoulu eli Perttu –koulu palvelee alueensa lähikouluja monin tavoin. Samalla erityisoppilaiden kuljetusreitit ja -kustannukset saadaan kohtuullisiksi. Alueellisten Perttu -koulujen lisäksi tarvitaan koko seutukuntaa, maakuntaa palvelevia harvinaisempien ja/tai vaikea-asteisempien/haasteellisimpien erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden erityistarpeisiin erikoistuneita keskitetyn erityisopetuksen kouluja tai yksiköitä. Niissä on pitkälle erikoistunutta osaamista ja ne voivat antaa ohjausta ja konsultaatiota täydentämään alueellisten Perttukoulujen palveluja ja toimivat oman osaamisalueensa kehittämiskeskuskouluina.

Osa-aikainen, laaja-alainen erityisopettaja/ oppilasta - erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kartoittaminen, tunnistaminen, tilastointi ja seuranta - hoitaa vastuukoulujensa puhe- ja lukiopetuksen ja muun osa-aikaisen erityisopetuksen - toimii aloitteentekijänä koulun ohr:ssa - konsultoi vastuukoulujensa opettajia ja avustajia – tukee koulujen HOJKS-työskentelyä - ohjaa integroitujen erityisoppilaiden opetusta - nivelvaiheiden tiedonsiirto Lähikoulujen konsultaatio Koulu1 -pienlk/pr OHR Koulu 3 OHR Koulu 2 OHR Päiväkoti 2 Päiväkoti 3Päiväkoti 1Päiväkoti 4

Kunta/alue ALUEELLINEN PERTTU- eli OSAAMISKESKUSKOULU Lähikoulut

ALUEELLINEN PERTTU- eli OSAAMISKESKUSKOULU Koostuu esimerkiksi seuraavasti: yleisopetuksen luokkia erityisluokkia/ (alueellisia) pienluokkia yhtenäiskoulu esim. EMU,ESY,EHA 1,EVY osaamista integraatio, HOJKS, yksilöllistäminen, metodit kokeilu-, tutkimus-, arviointi- tai tukijaksot materiaalipankki konsultointi; konsultoivia erityisopettajia /pedagogisia tukihenkilöitä alueen erityisopetuksen ja oppilashuollon koordinointi ja hallinto yhdessä yleisopetuksen aluerehtorin kanssa (erityisen tuen tarve, tilastointi, resurssit, yhteistyöryhmät) - erityisopetuksen rehtori/ johtava erityisopettaja/erityisopetuksen koordinaattori - moniammatillinen työryhmä Esim. Seminaarinkoulu, Jokivarren koulu, Liipola-Kaikuharju, Jalkaranta (Harjukatu), Kiveriö- Lounaanpuisto, jne.

Maakunnallinen keskitetty erityisopetus Kanervikko ESY - Etappi Liipola - Kaikuharju EDY,EKU IE.BS Kärpänen (Puistola) EVY,ENÄ, AU Ali-Juhakkala EHA2, AU Reuma Rinteen koulu -reggiolainen EHA - oman osaamisalueensa kehittämiskeskuskoulu - konsultointi, ohjauspalvelut, materiaalit, koulutuspalvelut, tukijaksot - maakunnallista koulutusta

ALUEELLINEN PERTTU- eli OSAAMISKESKUSKOULU Lähikoulut ALUEELLINEN PERTTU- eli OSAAMISKESKUSKOULU Lähikoulut Maakunnallinen keskitetty erityisopetus