Kuntien hyvinvointijohtaminen Suomessa Tuloksia valtakunnallisesta kyselystä maaliskuulta 2014 Terveempi Pohjois-Suomi 2 –hanke ja Kuntaliitto 31.10.2014.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Advertisements

SUOSITUKSET • viisi ministeriötä - sosiaali- ja terveysministeriö - opetus- ja kulttuuriministeriö - ympäristöministeriö - liikenne- ja viestintäministeriö.
PÄÄTAVOITE: Maamme kunnissa, palvelualueilla ja maakunnissa vallitsee hyvinvointijohtamisen kulttuuri, joka perustuu aktiivisesti toimiviin hyvinvointirakenteisiin.
www.nuorisokanuuna.fi1 KANUUNAN TOIMINTAPERIAATTEET TOIMINTAPERIAATTEET ON HYVÄKSYTTY KANUUNA- SEMINAARISSA KOTKASSA
ILO ELÄÄ JÄRJESTÖISSÄ – Pohjois-Karjalan järjestöpäivät , Kitee PALAUTTEEN PURKU Hanna Kääriäinen 2013.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Työhyvinvoinnin tekijät Akavan Erityisalojen työmarkkinatutkimusten tuloksia Tiivistelmädiat
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
Työntekijöiden odotukset työhyvinvoinnille
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Korkeakoulujen esteettömyysverkoston tulevaisuuden toimintamalli: Keskustelua verkoston olemuksesta ja toiminnoista ESOK.
1 Päivi Moilanen Kulttuurienväliset toimijat Pohjois-Pohjanmaalla Oulu Hankkeilla räätälöityä toimintaa kuntiin.
Työhönvalmentajan käyttö henkilöstön palkkaamisessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Kuntalaki uudistuu -seminaarisarja: Miten kunnallisen päätöksenteon läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta parannetaan? Puoluerahoituksen kehittämistä.
Palautteen olemuksesta
Uusia avauksia ja jatkotyöskentelyn tarvetta Pohjanmaan välityömarkkinoilla TRAPPAN - portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta -hankkeen ulkoinen.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Terveempi Pohjois-Suomi 2: Mitä saavutettiin, mikä muuttui?
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
EMMA - PROJEKTIN TYÖPAJA , Tampere. T YÖPAJAN SISÄLTÖ JA TAVOITE Havaintoja maakuntien kuvauksista Toivottuja esittelyjä maakunnista Itsearviointia.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Teeman tarkastelun neljä näkökulmaa Alueellinen vaikuttaminen, nykytila Demokratia ja osallistuminen KRITEERINYKYTILAN EDUTNYKYTILAN HAITAT NYKYTILAN.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
TerPS2 Pirkanmaan osahanke 3. 9
Elämänhallintatyöryhmän kokous
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Helsingin seudun yhteistyön arviointi 2008 kaupunginjohtaja Jussi Pajunen
Metropolialueen alueellisen palvelukeskuksen pilottihanke HANKEFOORUMI Palvelumalli urheiluseurojen iltapäiväkerhojen ja iltapäivätoiminnan.
KIT -vastaavat KIT -toimintasuunnitelma 2015.
Viestintäsuunnitelma
Pilottihankkeiden onnistumiset, hankaluudet ja opinpaikat Veronika Honkasalo
KIT-toiminnan strategiset toimenpiteet vuodelle 2015 Osallistuminen ja Toimintakyky Kulttuuri ja hyvinvointi.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
TerPS2 Oulun Eteläisen osahanke KalajoenhankeosioHelmen hankeosio Selänteen hankeosio.
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Terveempi Pohjois-Suomi- hanke ”Kainuun hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimenpidekokonaisuus” Kainuun maakunta-kuntayhtymä Merja.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
Kuntaliiton Kunnat ohjelma ja tulevaisuuden kunta Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu va kehityspäällikkö Jarkko Majava.
Tuula Partanen Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattori Eksote Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Toimintarakenteet 2013.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Päivärinne Terveyden edistämisen rakenteet Salossa Marita Päivärinne terveyden edistämisen koordinaattori.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
ELO-yhteistyöryhmän kokous
Yhteisten palvelujen asiakasohjauksen uudistaminen
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Strategia ja SHVK aikajanalla 
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Hyvinvointia yhteistyöllä!
PoSoTe – työryhmän kokous
Uusi asukasvaikuttamisen toimintamalli Vantaalla
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Maakuntien hyte-valmistelijoiden VERTAISFOORUMI J-Sali 1
Hyvinvointijohtamisen rakenteet
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Esityksen transkriptio:

Kuntien hyvinvointijohtaminen Suomessa Tuloksia valtakunnallisesta kyselystä maaliskuulta 2014 Terveempi Pohjois-Suomi 2 –hanke ja Kuntaliitto

Sisältö Tuloksia valtakunnallisesta hyvinvointijohtamisen kyselystä Tulkinta ja johtopäätökset Käytännön vinkkejä ja toimenpidesuosituksia

Diojen laatijat Terveempi Pohjois-Suomi 2 (TerPS2-hanke) – Sanna Salmela, projektipäällikkö, Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri (PPSHP) – Suvi Helanen, hankesuunnittelija, PPSHP – Yhteistyössä TerPS2-osahankkeiden kanssa: Kainuu Keski-Pohjanmaa ja Kruunupyy Koillismaa Lakeus Oulu Oulunkaari Oulun Eteläinen Pirkanmaa

Tuloksia valtakunnallisesta hyvinvointijohtamisen kyselystä

Kyselyn taustatiedot Webropol-kysely maaliskuussa 2014 Terveempi Pohjois-Suomi 2 (TerPS2) –hanke suunnitteli kyselyn, joka lähetettiin kaikkien kuntien kirjaamoihin Kuntaliiton sähköpostista Kohderyhminä maamme kuntien valtuutetut ja hyvinvointiryhmän (tai vastaavan) jäsenet Vastaajat yhtä lukuun ottamatta Manner-Suomen kunnista

Vastaajien taustatiedot

Vastaajat Valtuutetut 1238 vastasi 13 % kaikista valtuutetuista Vähintään yksi valtuutettu vastasi 244 kunnasta (80 % kunnista) Hyvinvointiryhmän jäsenet 647 vastasi Vastausprosentti ei tiedossa, koska jäsenten määrä ei ole tiedossa (jäsenten määrä vaihtelee, eikä kaikissa kunnissa ole vielä hyvinvointiryhmää) Vähintään yksi jäsen vastasi 184 kunnasta (60 % kunnista)

Hyvinvointiryhmän jäsenet: Mitä tahoa kyselyyn vastanneet edustivat?

Vastanneiden hyvinvointiryhmän jäsenten virka- tai muu asema

Johtopäätökset Vastaajia määrällisesti paljon – vastausprosentit silti pieniä  Tulokset toimivat hyvänä keskustelupohjana, mutta eivät välttämättä ole sellaisenaan yleistettävissä koskemaan kaikkia valtuutettuja ja hyvinvointiryhmien jäseniä Vastauksissa on valikoitumisharhaa: Kyselyyn ovat todennäköisemmin vastanneet ne henkilöt, jotka ovat kiinnostuneita hyvinvointiasioista  Tämä vääristänee tuloksia myönteiseen suuntaan

Hyvinvointiryhmien jäsenten näkemyksiä ryhmästä ja jäsenen omasta toiminnasta

Hyvinvointiryhmän jäsenet: Onko ryhmässänne edustaja kaikilta kuntasi hallinnonaloilta?

Johtopäätökset Hyvinvointiryhmien jäsenet kannattavat ryhmän poikkihallinnollisuutta Ryhmästä puuttuvaksi mainittuja edustajia / tahoja: – Tekniset palvelut (yleisin vastaus) – Keskushallinto (talous, henkilöstö, yleisjohto…) – Liikuntapalvelut – Terveys- ja/tai sosiaalipalvelut (puuttuu usein silloin, jos kunta kuuluu sosiaali- ja terveyspalvelut tuottavaan kuntayhtymään) – Kulttuuripalvelut – Ympäristöpalvelut – Sivistyspalvelut

Vinkkejä ja toimenpidesuosituksia Ryhmän kokoonpanosta ja muutostarpeista keskusteleminen säännöllisin väliajoin Hyvinvointiryhmän tehtäväkuvaus: kuvauksen säännöllinen kertaus ja päivitys Esimerkkejä keskeisten toimijoiden vastuista ja rooleista –asiakirjan hyödyntäminen keskustelujen pohjana Kuntien poikkihallinnollisen hyvinvointijohtamisen koordinoinnin varmistaminen hankkeen jälkeen Kuntaliiton, maakunnallisten tai alueellisten toimijatahojen toimesta Lakivelvoitteiden avaaminen: mm. poikkihallinnollisen ja – toiminnallisen vastuun avaaminen Johdon poikkitoiminnallinen koulutus Kysymys hyvinvointiryhmissä: Kuinka toteutan Kuntalain 1§:n henkeä ja velvoitetta kuntalaisten hyvinvoinnin edistämisestä itse, omassa työssäni, omalla toimialueellani, johtajana?

Hyvinvointiryhmän jäsenet: Mistä muista tahoista on vakituinen jäsen ryhmässä?

Johtopäätökset Moneen hyvinvointiryhmään kuuluu muitakin kuin kunnan perustoimialojen edustajia Ryhmän jäsenillä voi olla erilaisia näkemyksiä siitä, ketä ryhmään pitäisi kuulua Kohdassa ”muita tahoja” on mainittu mm: – Kaupunkikonsernin tytäryhtiöt – Erilaiset neuvostot (mm. vammais-, vanhus- ja nuorisoneuvostot) – Useita paikallisia yhdistyksiä, liittoja yms. – TE-toimisto – Aluehallintovirasto ja ELY-keskus – Kela – Asiantuntijalaitokset (mm. kansanterveyskeskus, tutkimuslaitokset) – Koulutusorganisaatiot (ammatilliset koulut, AMK, yliopisto, kansalais- ja kansanopistot) – Työterveyshuolto – Hankkeet – Yrittäjäjärjestö – Sairaanhoitopiiri – Naapurikuntia – Apteekki

Vinkkejä ja toimenpidesuosituksia Verkostokartan (tai muun vastaavan) laatiminen: Minkä tahojen kanssa yhteistyötä tehdään / tehdään liian vähän / ei vielä tehdä, vaikka pitäisi tehdä? Esimerkkejä keskeisten toimijoiden vastuista ja rooleista – asiakirjan hyödyntäminen Osallisuusideat käyttöön: mm. kehittäjäasiakkaat, kokemusasiantuntijat, järjestöyhteistyön tiivistäminen Hyvinvointiryhmän työn teemoittaminen: paikallisiin tarpeisiin istuvat ja kootut teemaryhmät, joissa laajempi edustus Kumppanuuksien tarkistaminen, tarvittaessa uusien solmiminen

Hyvinvointiryhmän jäsenet: Onko ryhmänne tehtävät kuvattu kirjallisesti?

Hyvinvointiryhmän jäsenet: Ryhmän toiminta

Johtopäätökset Viidennes hyvinvointiryhmien jäsenistä kaipaa ryhmän tehtävänkuvien päivittämistä tai muuttamista, osa myös niiden kirjaamista Osa ei tiedä, onko tehtävistä ylipäätään keskusteltu tai sovittu Hyvinvointiryhmien kokoonpanoon ja kokoon ollaan varsin tyytyväisiä, ja ryhmää pidetään tarpeellisena Tärkeimpänä kehittämiskohteena on ryhmän tehtävänkuvan selkeyttäminen

Vinkkejä ja toimenpidesuosituksia Hyvinvointiryhmän tehtäväkuvaus: – Tehtävistä sopiminen vähintään suullisesti, mielellään kirjallisesti – Tehtävänkuvien säännöllinen kertaus ja päivitys – Tehtävänkuvasta viestittäminen (mm. henkilökunta, kuntalaiset, yhteistyökumppanit) Esimerkkejä keskeisten toimijoiden vastuista ja rooleista – asiakirjan hyödyntäminen keskustelujen pohjana  paikallinen soveltaminen Hyvinvointiryhmän tehtävämatriisin ja vuosikellon laatiminen / täyttäminen Hyvinvointiryhmän työn kytkeminen kunnan talouden ja toiminnan suunnittelun vuosikelloihin

Hyvinvointiryhmän jäsenet: Ryhmän toiminta

Hyvinvointiryhmän jäsenet: Jäsenen itsearviointi

Johtopäätökset Hyvinvointiryhmien vahvuuksia ovat kokousten aikainen hyvä ilmapiiri ja toisten asiantuntijuuden arvostaminen Eniten kehitettävää on sisäisen yhteistyön määrässä ja laadussa sekä jäsenten sitoutumisessa Suurin osa hyvinvointiryhmien jäsenistä kokee, että aikaresurssit ryhmän tehtävien hoitamiseen eivät ole riittävät Merkittävä vähemmistö (20-30 %) kokee, että vastaajan oma kiinnostus, sitoutuminen, tehtävänkuvan selkeys ja oman roolin tarpeellisuus ryhmässä on korkeintaan keskinkertaista

Vinkkejä ja toimenpidesuosituksia Säännölliset arviointikeskustelut ryhmän kesken: – Avoin, rehellinen keskustelu ryhmän toiminnasta ja jäsenten sitoutumisesta  muutos- ja kehittämistarpeiden ja -ideoiden kartoittaminen  kehittämistarpeisiin vastaaminen – Ryhmän vahvuuksien huomiointi ja vahvistaminen sekä myönteisen palautteen antaminen Hyvinvointiryhmän tehtävämatriisin täyttäminen, vastuutahojen määrittely ja vastuiden jakaminen sekä kokousten aikataulutus kunnan vuosikellorytmiin Hyvinvointiryhmän vastuun avaaminen ja riittävä resursointi Ryhmään kuulumisesta tehdään mielekästä, mielenkiintoista ja sitä tuetaan, myös ajallisesti Osallistetaan ja jaetaan vastuuta tasaisesti, varmistetaan selkeä yhteys ylimpään johtoon

Valtuutettujen ja hyvinvointiryhmän jäsenten kokemukset omasta osaamisesta

Hyvinvointiryhmän jäsenet: Koettu osaaminen 1/2

Hyvinvointiryhmän jäsenet: Koettu osaaminen 2/2

Hyvinvointiryhmän jäsenet: Oletko osallistunut seuraaviin koulutuksiin?

Hyvinvointiryhmän jäsenet: Vastaajan kokemus omasta hyvinvointijohtamisen koulutustarpeestaan

Johtopäätökset Keskimäärin noin puolet hyvinvointiryhmien jäsenistä pitää hyvinvointijohtamiseen liittyviä tehtäviä helppoina tai melko helppoina. Hyvinvointiryhmän jäsenet kantavat merkittävän roolin kunnan hyvinvointijohtamisessa. Siihen nähden heidän koetussa osaamisessaan on vielä kehittämisen varaa ja mahdollisuuksia. Erityisesti konkreettisten työvälineiden käyttö ja niiden hyödyntäminen kunnan muussa toiminnassa ja asiakirjoissa koetaan vielä vaikeaksi. Merkittävä osa hyvinvointiryhmien jäsenistä kokee tarvitsevansa hyvinvointijohtamisen koulutusta, mutta suurempi osa ei koe koulutustarvetta.

Vinkkejä ja toimenpidesuosituksia Osaamista on jo paljon  Verkostoituminen ja toisilta oppiminen Koordinoinnin ja koulutusten (”kertauskurssit”) varmistaminen hankkeen jälkeen Kuntaliiton, maakunnallisten ja/tai alueellisten toimijatahojen toimesta Kansalliset ja alueelliset koulutukset hyvinvointiryhmille, kuntajohdolle ym. keskeisille tahoille Hyvinvointijohtaminen työvälineineen mukaan uusien valtuustojen ja johdon koulutuksiin Kansallisten verkostojen jatkuvuus ja ylläpito: viestintä, seminaarit Perehdytyspaketti uusille toimijoille ja itseoppimisen mahdollistava materiaalipaketti niille toimijoille, jotka eivät halua osallistua koulutuksiin (esim. hyvinvointijohtamisen diapankki)

Valtuutetut: Vastaajan kokemus omasta osaamisestaan ja omasta koulutustarpeestaan

Johtopäätökset Valtuutetut kokevat hyvinvointikertomuksen ja EVA-menetelmän hyödyntämisen päätöksenteossa vielä varsin vaikeaksi Lisäkoulutukselle näyttää olevan tarvetta ainakin kyselyyn vastanneiden (= valikoituneiden) valtuutettujen keskuudessa

Vinkkejä ja toimenpidesuosituksia Verkostoituminen ja toisilta oppiminen Koordinoinnin ja koulutusten (”kertauskurssit”) varmistaminen hankkeen jälkeen Kuntaliiton, maakunnallisten ja/tai alueellisten toimijatahojen toimesta Kansalliset ja alueelliset koulutukset Hyvinvointijohtaminen työvälineineen mukaan uusien valtuustojen koulutuksiin Kansallisten verkostojen jatkuvuus ja ylläpito: viestintä, seminaarit Perehdytyspaketti uusille valtuutetuille ja itseoppimisen mahdollistava materiaalipaketti niille toimijoille, jotka eivät halua osallistua koulutuksiin (esim. hyvinvointijohtamisen diapankki) Kuntalaisten osallisuuden ja vaikuttamismahdollisuuksien lisäämiselle avauksia

Hyvinvointiryhmän yhteistyöverkosto

Hyvinvointiryhmän jäsenet: Ryhmän yhteistyöverkoston toiminta

Hyvinvointiryhmän jäsenet: Muiden toimijoiden suora osallistumismahdollisuus kuntalaisten hyvinvoinnin edistämisen suunnitteluun

Johtopäätökset Hyvinvointiryhmien toiminta on vielä monessa kunnassa alussa, minkä vuoksi toiminta keskittyy enemmän ryhmän sisäisen toiminnan kuin ulkopuolisen yhteistyöverkoston kehittämiseen. Kun ryhmä, hyvinvointikertomusprosessi ja sähköinen hyvinvointikertomus -työväline tulevat tutuksi, aikaa vapautuu yhteistyöverkoston kehittämiseen. Ryhmien yhteistyöverkostoissa on jo paljon oikeita toimijoita, joiden kanssa tehtävä yhteistyö vain vaatii aktivointia, suunnitelmallisuutta ja tavoitteellisuutta

Johtopäätökset Hyvinvointiryhmien jäsenet kokevat antavansa luottamushenkilöille mahdollisuudet vaikuttaa hyvinvoinnin edistämisen suunnitteluun. Käyttävätkö luottamushenkilöt tätä mahdollisuutta? Usein esimerkiksi hyvinvointikertomuksen valtuustokäsittelylle annetaan aikaa vain minuuttia. Kysymyksiä tai keskustelua ei juurikaan synny. Eri toimijoiden vaikutusmahdollisuuksia on tarpeen tulevaisuudessa parantaa. Erityisesti kuntalaisten vaikutusmahdollisuuksiin tulisi kiinnittää huomiota.

Vinkkejä ja toimenpidesuosituksia Hyvinvointiryhmän yhteistyöverkoston toimijoiden tunnistaminen ja kartoittaminen esim. verkostokartan avulla Esimerkkejä keskeisten toimijoiden vastuista ja rooleista – asiakirjan hyödyntäminen Hyvinvointiryhmän työn teemoittaminen  paikallisiin tarpeisiin istuvat teemaryhmät Kumppanuuksien tarkistaminen, uusien solmiminen Osallisuusideat käyttöön: mm. kehittäjäasiakkaat, kokemusasiantuntijat, järjestöyhteistyön tiivistäminen Kuntalaisten osallisuuden ja vaikuttamismahdollisuuksien lisäämiselle uusia rohkeita avauksia ja kokeiluita, esimerkkejä muiden kuntien hyvistä käytänteistä – niiden ”parastaminen”

Hyvinvointikertomus ja kunnan toiminnan ja talouden suunnittelu

Valtuutetut ja hyvinvointiryhmän jäsenet: Hyvinvointikertomuksen kytkeminen kunnan toiminnan ja talouden suunnitteluun

Johtopäätökset Hyvinvointikertomuksen kytkeminen kunnan toiminnan ja talouden suunnitteluun on vasta alkutekijöissään sekä valtuutettujen että hyvinvointiryhmien jäsenten mielestä. Koska aihe on vielä uusi, huomio on kiinnittynyt vielä tässä vaiheessa hyvinvointiryhmän sisäiseen toimintaan, hyvinvointikertomusprosessiin, hyvinvointitietoon ja sähköisen hyvinvointikertomuksen käytön opetteluun.

Vinkkejä ja toimenpidesuosituksia Hyvinvointikertomuksen kytkeminen kunnan toiminnan ja talouden suunnitteluun takaa poikkitoiminnallisen kunnan hyvinvointivastuun sekä johdon sitoutumisen. Tällä kytkemisellä hyvinvointihaasteet käsitellään tasapuolisesti taloushaasteiden rinnalla ja ne otetaan oikea-aikaisesti suunnitteluun. Tästä johdettu vuosikelloajattelu onkin kunnan talous- ja toimintasuunnittelun, hyvinvointijohtamisen sekä hallinnon sujuvuuden ydintä. Niissä kunnissa, joissa vuosikelloajattelu on liitetty myös hyvinvointikertomustyöhön, on myös saatu parhaita tuloksia aikaan. ELI: Kuntaliiton, maakunnallisten tai alueellisten toimijatahojen koordinoinnin ja koulutusten (”kertauskurssit”) varmistaminen hankkeen jälkeen: vuosikellot yhtenä hyvinvointijohtamisen työvälineenä.

Valtuutetut ja hyvinvointiryhmän jäsenet: Hyvinvoinnin näkyvyys kuntastrategiassa

Valtuutetut ja hyvinvointiryhmän jäsenet: Hyvinvoinnin näkyvyys kunnan toiminta- ja taloussuunnitelmassa

Valtuutetut ja hyvinvointiryhmän jäsenet: Hyvinvoinnin näkyvyys hallinnonalojen käyttösuunnitelmissa

Johtopäätökset Hyvinvoinnin näkyvyys kuntastrategiassa, kunnan toiminta- ja taloussuunnitelmassa ja hallinnonalojen käyttösuunnitelmissa on vielä varsin vähäistä, kun sitä vertaa kuntalain 1 pykälään ja kuntalakiuudistuksen pykälien luonnokseen Hyvinvoinnin näkyvyys vähenee siirryttäessä strategisen tason asiakirjasta kohti operatiivisia asiakirjoja  Hyvinvoinnin edistäminen oivalletaan jo melko hyvin strategisena asiana, mutta konkretian tasolle vietynä se on vaikeampaa? Vaikuttavuustutkimusta ja –tietoa vielä liian vähän, nopeasti näkyvien tulosten ja arvostuksen puutetta?

Vinkkejä ja toimenpidesuosituksia Hyvinvointikertomuksen valmistelusta vastanneiden henkilöiden osallistuminen myös muiden asiakirjojen valmisteluun (mm. kuntastrategia, toiminta- ja taloussuunnitelma, käyttösuunnitelmat) Kun hyvinvointi on mukana strategiassa, toiminta- ja taloussuunnitelmassa ja käyttösuunnitelmissa, sen pitäisi pujahtaa automaattisesti myös seurannan ja arvioinnin asiakirjoihin Sekä omatoimista että ulkopuolista arviointia ja tutkimista: – Miten hyvinvointi näkyy kuntamme asiakirjoissa (ks. seuraava dia)? – Miten hyvinvointi näkyy kuntamme konkreettisessa toiminnassa? Hyvien käytänteiden, tulosten ja onnistumisten esilletuominen Kuntien välinen vertailu Vaikuttavuustutkimusta ja –tietoa lisää

HVK Kunta- strategia Ohjelmat ja suunnitelmat Toiminta- ja talous- suunnitelman suunnittelu- ohje Toiminta- ja talous- suunnitelma Tuloskortit / Käyttö- suunnitelmat Osavuosi- katsaukset Tilin- päätökset Toiminta- kertomukset Arviointi- kertomukset Linjaukset strategiselta operatiiviselle tasolle Seuranta ja arviointi Miettikää, miten hyvinvointikertomus ja hyvinvoinnin näkökulma näkyy seuraavissa kuntanne asiakirjoissa:

Kunnan hyvinvointijohtamisen kulttuuri

Valtuutetut ja hyvinvointiryhmän jäsenet: Hyvinvointijohtamisen periaatteiden toteutuminen omassa kunnassa

Johtopäätökset Hyvinvointijohtamisen periaatteet toteutuvat kunnissa vielä keskimäärin varsin heikosti sekä valtuutettujen että hyvinvointiryhmien jäsenten mielestä. Hyvinvointijohtamisen kulttuuri kehittyy hyvinvointiryhmän ja sen yhteistyöverkoston aktiivisen, saumattoman toiminnan tuloksena ajan kuluessa ja asenteiden muuttuessa  Koska hyvinvointiryhmien ja yhteistyöverkoston toiminta on vasta kehittymässä, on luonnollista, että hyvinvointijohtamisen kulttuuri on ottanut vasta ensimmäisiä askeleitaan

Vinkkejä ja toimenpidesuosituksia Konkreettiset tehtävänkuvaukset ja -matriisit, selkeä vastuunjako Koordinointi- ja koulutustuki Johdon tuki ja johtajasopimukset Hyvät työvälineet käyttöön (sähköinen hyvinvointikertomus ja sähköinen vaikutusten ennakkoarviointi, vuosikellot)  Työvälineiden jatkuva, käyttäjälähtöinen kehittäminen valtakunnallisten toimijoiden saumattomana yhteistyönä Arviointityö  Vaikuttavuustietoa Onnistumisista tiedottaminen  Tiedon ja arvostuksen kasvaminen Lainsäädännön uudistus, lainsäädännöllinen noja hyvinvoinnin edistämiselle ja hyvinvointijohtamiselle

Lisätietoja antavat henkilöt

Lisätietoja Kuntaliitto: – Anne Sormunen, erityisasiantuntija Anne Sormunen