Historia Yhteiskuntaoppi Perusopetuksen yleisten tavoitteiden ja tuntijaon uudistustyöryhmän kokous 16.12.2009 Kristina Kaihari-Salminen Opetushallitus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vieraskielisen opetuksen politiikkatasot: vieraskielinen opetus yleissivistävässä koulutuksessa Anna-Kaisa Mustaparta Opetushallitus.
Advertisements

TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Perusopetuksen opetussuunnitelmauudistus ja talousosaaminen
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Kirkon ja koulun uskontokasvatus
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
LÄHELLÄ MUTTA SILTI NIIN KAUKANA - Kansalainen ja EU Teija Tiilikainen Eurooppa-tutkimuksen verkosto.
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
ARVIOINTI Vanhempainilta
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
OPS-ajatuksia.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen, ET ja filosofia: Oppilaitosten arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
Opettajat Kuninkaanhaka
1. Helmikuu – 15. Maaliskuu/ kunnan oma työskentely Kunnan/ Kaupungin aineryhmävetäjät kokoavat aineryhmittäin ainekohtaiset minimitavoitteet ja sisällöt.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Mediataito 8lk 1.Viestintä ja mediataito (velvoite)velvoite 2.Mediakasvatus Oulun normaalikoulussa (laadukas ohjelma)laadukas ohjelma 3.Kuvataide: Kuvaviestintä.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
MATEMATIIKKA.
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Perustettu
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
maailman (ja siis Suomenkin) historiaa v
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Nopolan koulu Opettajien veso
Oppiainekohtaisten tavoitteiden pilkkominen vuosiluokittain.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
vesi ILMIÖITÄ TUTKIMAAN draama ai sadutus bi, ge julisteet ge, ks ku
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Opetushallitus, kansainvälisyys ja kielet
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Kirjoittajaprofiilit
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin
Esityksen transkriptio:

Historia Yhteiskuntaoppi Perusopetuksen yleisten tavoitteiden ja tuntijaon uudistustyöryhmän kokous Kristina Kaihari-Salminen Opetushallitus

Historia ja yhteiskuntaoppi perusopetuksessa tuntijako vl. 5 – 6 Historia (3 vt) -> 5.lk 2 vt -> 6.lk 1 vt vl. 7 – 9 Historia (4 vt) -> 7. lk 2 vt -> 8. lk 2 vt vl. 7 – 9 Yhteiskuntaoppi (3 vt) -> 9. lk 3 vt Esihistoria -> 1700-luvun loppu 7. lk luvun historia 8. lk luvun historia -> 2000-luvun alku Yksilö, perhe ja yhteiskunta Valta ja vaikuttaminen Työelämä, yrittäjyys Yksilön talous ja kansantalous Oikeus ja turvallisuus

Historian tieto ja taito Sisällöt Menetelmät Taidot -mikrohistoria -narratiivisuus – kerronta -elämyksellisyys -kokemuksellisuus -toiminnallisuus -yhteistoiminnallinen oppiminen -integrointi muihin oppiaineisiin (AI, KU, UE, GE) tulkinta - kriittisyys muutos ja jatkuvuus syy- ja seuraussuhde empatia ja ymmärrys tulevaisuuden hahmottaminen oman suvun historia antiikki-demokratia mayat maatalouden synty Muhammed -ristiretket kirjapainotaito renessanssi Suomen sota teollistuminen huutolaislapsi

Yhteiskunnallinen osaaminen – yhteiskuntaoppi on kansalaiskasvatuksen ydinaine Historiallis-yhteiskunnallisen osaamisen tarve kasvanut KANSALAISTAIDOT Tiedon määrä lisääntyy -> erotettava oleellinen epäoleellisesta ja oikea väärästä Taloudelliset, poliittiset ja yhteiskunnalliset ilmiöt yhä monitahoisempia -> edellyttävät ihmistä ja yhteiskuntaa koskevaa syvällistä tietoa ja laajaa näkökulmaa Kansalaisena toimimisen perustaidot - työelämätaidot Aktiivisen osallistumisen ja vaikuttamisen taidot – politiikan lukutaito Talous- ja kuluttajaosaaminen Mediataidot –ja osaaminen (osa kansalaistaitoja) Kulttuuriset taidot Oikeuksien ja velvollisuuksien tunteminen; laillisuustaidot

Yhteiskuntaopin oppimismenetelmiä Median jatkuva seuraaminen ja analysoiminen Monipuoliset oppimisympäristöt ja työtavat (TTV) Keskustelu ja väittely Yhteistyö koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa -kunnalliset päättäjät, eduskunta, EU, EN -poliisi, käräjäoikeus -media -järjestöt ja organisaatiot -koulu- yritysyhteistyö Integroiminen muihin oppiaineisiin (AI, KU, UE, GE, OPO)

Historian ja yhteiskuntaopin oppiaineet: johtopäätöksiä historian ops-tavoitteiden saavuttaminen haasteellista erityisesti vuosiluokilla 5 – 6; resurssia liian vähän (Hml-prosessi) yhteiskuntaopin lisäresurssi (1 vt/ 2004 tj) helpottaa tavoitteiden saavuttamista, erityisesti taloustiedossa (Hml-pros., HYOL, TT-sem.) kansalaistaidon oppiaineen poistaminen ongelmallista HI/YH painotuksia, hyvän osaamisen kuvausta (HI 6.) ja päättöarvioinnin kriteereitä tulisi pohtia historiallis-yhteiskunnallisen ja eettis-kulttuurisen osaamisen merkitys kasvanut -> taitoja tulisi opiskella alaluokilta alkaen integratiivisuuden vahvistaminen – aihekokonaisuudet Suomessa HI/YH -oppiaineiden opetusta vähemmän 9 – 11 – vuotiailla (2 % kokonaisopetustunneista) kuin missään muissa EU- tai OECD-maissa (keskim. 8 %), kts. Myös Nuorisobarometri 2008